peliriippuvainen mies ja kärsivä perhe

sinisilmäinen tyhmä

Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä reipas pari vuotta. Tyhmänä menin ostamaan vuosi sitten talon puoleksi mieheni isän kanssa. (Miehellä luottomerkintä niin lainaa ei herunut) .. tiesin tuolloin että miehelläni on taipuvainen peliriippuvuuteen, mutta tyhmänä ja sinisilmäisenä päädyin tilanteeseen että talo tuli ostettua. Alku meni hyvin ja mies maksoi yhteisiä laskuja ( kaikki minun nimissäni) ja menojakin (ruoka). Yhteisessä taloudessamme asuu myös miehen alaikäiset lapset joten menot, varsinkin ruoka ovat isot. Mies on alkanut viihtymään
entistä enemmän kotoa pois ja yleensä hänet tavoittaa kioskeilta pelikoneiden tai totopelien äärestä. Yleensä tili on mennyt jo toisena päivänä kun tili on tullut. Yleensä laittaa heti yhteiselle tilille aamantien laskuihin rahaa kun tili tulee, mitta nyt on miutaman kerran käynyt niin että tili menee samantien peleihin. Mies runsaan pelaamisen kiistää ja minä saan haukut, kun mainitsenkin asiasta. Nyt vain meinaa olla itse aivan loppu pärjäämisen kanssa. Laskuja paljon, ruokaa pitäisi löytyä rahaa ym.. miehen isä tietää peliongelmasta, mutta "ruokkii" antamalla vain lisää rahaa kun lopussa. Minä yritän pitää pwrheen ruuassa ja niin ettei itsellä luottotiedot menisi. Voiko näille ihmisille mitään tehdä? Mieheni kiistää riippuvuutensa, vaikka viimeisen viikon aikana ruokkinuy Ray:tä yli 1200 € .. kuinka helvetissä tuollaisesta ihmisestä pääsee eroon. Mies on liaäksi suuttuessaan todella äkkipikainen ja tuhoaa/rikkoo taloa sekä osuuteni olen minäkin saanut joskus. Rakkautta tämä ei ainakaan enää ole, mutta pelkoko minut vielä pitää tässä? Auttakaa ja neuvokaa hyvät ihmiset. Varsinkin jotka ovat päässeet peliriippuvaisesta eroon. Tiedän olevani tyhmä ja sinisilmäinen ilman sanomistakin. Nyt kaipaan viisaita neuvoja.

4

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelijalta

      Tuon tasoista peliriippuvuutta ei järjellä saa keskusteltua kuntoon. Voi olla, että sillä tavalla vain vaarantaa itsensä ja heikentää tilannetta entisestään, jos miehesi siitä raivostuu. Se on kieltämisen ja välttelyn keino, joka kertoo siitä, että hänkin häpeää valtavasti omaa toimintaansa ja pelkää sitä myöntää.

      Uskoisin, että kunnan sosiaalitoimi olisi paras paikka pyytää apua. Kunnat tarjoavat (tai ainakin niiden pitäisi) apua vaikeuksissa oleville perheille. Sosiaalitoimisto osaa ohjata oikeaan paikkaan hakemaa apua ja tarjoavat itsekin tukea. Jos taloudellinen tilanne on todella heikko, voi kunta auttaa myös korvaamalla joitakin elinkustannuksia.

      Jos etsit lopullista poispääsyä, taitaa avioero olla ainoa vaihtoeto, koska avioliitossa kaikki omaisuus ja velat ovat yhteisiä. Miehen ongelmat vyöryvät väkisinkin sinulle. Eroprosessissa omaisuutta jaettaessa voidaan tietääkseni ottaa huomioon avioliiton aikana toteutuneiden elinkustannusten maksaminen puolisoiden kesken. Jos todellakin on niin, että olet itse maksanut huomattavasti enemmän esimerkiksi asuntolainan lyhennyksiä ja elinkustannuksia, voit saada omaisuudenjaossa sinulle tosiasiassa kuuluvan osan yhteisestä omaisuudestanne. Siis voit saada esimerkiksi asunnosta yli puolet itsellesi, vaikka muuten se pitäisi jakaa tasan. Tämän todistaminen on tosin vaikeaa.

      Jaksamista

    • Hei nimimerkki, sinisilmäinen tyhmä.'

      Ensiksi halua sanoa, ettet ole tyhmä, mutta sinisilmäisiä me itse kukin olemme, kun haluamme uskoa läheisiämme niin pitkälle kuin ikinä on mahdollista. Olen pahoillani tilanteestasi. Hae apua, onneksi sitä on nykyään saatavissa. Tilanne on sikäli paha, että mies kiistää pelaamisen (joka on aivan tyypillistä peliongelmaisille), pelaa yhä enemmän (sekin on "tavallista", niin siinä valitettavasti yleensä käy heille, jotka saavat asiaan riippuvuuden) ja siksi että hän on aggressiivinen. Pelasta siis itsesi, se on nyt tärkeintä. Se mitä miehellesi ja teille siis parisuhteellenne tapahtuu, riippuu jatkossa teistä molemmista.

      Ensimmäiseksi sinun kannattaa soittaa Peluuriin, arkisin klo 12-18 välillä, puhelut ovat ilmaisia, numeron löydät netistä. Siellä vastaa ihminen, joka kuuntelee ja neuvoo. On erilaisia tahoja, joihin voit mennä ja miehesi voi mennä, jos hän suostuu asian hyväksymään. Ellei hän mene, kurjaa. Te siis oikeasti tarvitsisitte molemmat apua, mutta miestäsi et voi pakottaa avun piiriin, itse voit huolehtia itsestäsi. Tee se. Helsingin keskustassa on Tiltti-niminen paikka, siellä voi käydä erilaisten asioiden kanssa niin pelaajat kuin läheisetkin. On olemassa erilaisia vertaisryhmiä pelaajille, mutta se vaatii sitoutumista. On olemassa netti- ja tekstaritsemppausta pelaajalle. On olemassa suljettuja keskusteluryhmiä läheisille. Peluurissa päivystävä tietää näistä. Tämä kaikki liittyy psyykkiseen jaksamiseen. Toinen juttu on sitten se taloudellinen puoli, teidän täytyy sopia tarkasti raha-asioiden hoito, tehdä selkeät sopimukset. Siis jos jatkatte yhdessä. Tiltissä osataan tähän antaa vinkkejä ja esimerkkejä, miten jotkut ovat toimineet. Ja mitä sitten tehdä, jos sopimuksia rikotaan jne jne

      Miehesi isän tulisi heti lopettaa miehesi "pelaamisen tukeminen ja rahoittaminen". Kun olet puhunut sinne Peluuriin, yritä saada juteltua appesi kanssa, yritä saada hänet ymmärtämään kuinka isosta jutusta on kyse, ettei hänen kannata kaivaa poikansa kuoppaa syvemmäksi.

      Peliongelmaiset häpeävät, ovat usein masentuneita, kokevat suurta syyllisyyttä ja itseinhoa yms kaikkea. Näistä(kin) syistä keskustelu ja erityisesti sen aloittaminen on heille vaikeata.

      Näille ihmisille voi tehdä, mutta se on heidän tehtävä itse. Me muut emme voi tehdä. Voimme kuitenkin auttaa; tukemalla, kertomalla mistä saa apua ja kertomalla mitä kaikkea haittaa pelaamisesta on, kertomalla kuinka paljon se vaikeuttaa arkea, luottamuspulan tuo tullessaan jne jne.

      Jos tosiaan aiot erota miehestäsi, sekään ei ole kivuton eikä helppo tie. Siihenkin kannattaa hakea apua. Sitäpaitsi teillä on raha-asioita selvitettävänä kuten eroissa on. Vertaistukea sinun kannattaa ehkä siinäkin tilanteessa etsiä, netin keskusteluryhmä voi olla hyvä, jos siltä tuntuu - siitäkin saat tietoa Peluurista. Sinulla on paljon kanssasisaria, niin harmillista kuin se onkin.

      Tsemppiä sinulle,
      Pirkko-pappi

      • halloo kirkkoo

        Halloo kirkko, eikö teidän mielestä olisi syytä lopettaa RAYn toiminta? Tuossa hyvä esimerkki siitä mitä hyvän tahdon pelit aiheuttavat sivullisille. Tuollaisia tarinoita löytyy usean pelaajan taustalta. Ovat hävinneet kaiken asunnon, auton, perheensä jne.


      • kuunteleva_kirkko
        halloo kirkkoo kirjoitti:

        Halloo kirkko, eikö teidän mielestä olisi syytä lopettaa RAYn toiminta? Tuossa hyvä esimerkki siitä mitä hyvän tahdon pelit aiheuttavat sivullisille. Tuollaisia tarinoita löytyy usean pelaajan taustalta. Ovat hävinneet kaiken asunnon, auton, perheensä jne.

        Hei nimimerkki, haloo kirkkoo

        Kysyt olisiko syytä lopettaa RAY:n toiminta. Minun mielestäni kyllä, jos ja kun ajattelen peliongelmaisia ja heidän läheisiään. Moni muu saattaa olla kanssani samaa mieltä. Jos ajatuksesi oli, että kirkko lopettaisi RAY:n toiminnan, se ei onnistu. RAY ei ole mitenkään liitoksissa kirkkoon, onneksi. Joku varmasti puolustaa RAY:stä sanoen, että sen "tuotolla" avustetaan monenlaista hyvää, kulttuuria ja urheilua... Niin, tottahan tuo on. Mutta sen kautta tulee tosiaan näitä hyvin surullisia kohtaloita. Kirkko ei myöskään voi vaikuttaa esim. Alkon olemassaoloon. Alkoholin liikakäyttökin aiheuttaa vaikeita ja monimutkaisia ongelmia.

        Jotkut kykenevät pelaamaan / käyttämään alkoholia ilman riippuvuutta, toiset eivät. Niiden, joille ongelma kehittyy läheistensä, pitäisi hakeutua tuen piiriin, saada ja ottaa vastaan tukea ja tsempata itsensä kanssa "kuiville". Mahdollista se on.

        Pirkko-pappi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe