Kun valinnaisaine ei toteudu..

Why, just why?

Eli olin ottanut saksan 8-9 luokalle valinnaiseksi, mutta saksaa valinneita ei ollut tarpeeksi joten se ei toteutunut. Tämä on minusta jotenkin älyttömän typerää että periaatteessa muut päättävät mitä aineita "saan" opiskella, olin himonnut saksan kieltä jo ala-asteesta asti nyt tämä törmäsi kuin seinään, olisi mahtavaa jos koulut järjestäisivät erillisiä opetustunteja niille jotka tätä olisivat halunneet opiskella! Käsittääkseni uuden kielen aloittaminen on mahdollista lukiossa, jonne olen päättänyt mennä. Jos näin on, niin mahtava juttu!!! Toisaalta oisin voinut saada kickstartin tähän saksan kielen opiskeluun kun olisin opiskellut jo 2 vuotta ennen lukiota. :/ Tämä harmittaa minua suunnattomasti. Olen aina rakastanut kieliä ja muiden maiden kulttuureja, äidinkieli minulla oli seiskan päättärissä 9, ruotsi 8 ja englanti 10, saksa olisi ollut mahtava lisä ._. Ei minulla muuta, päätinpähän ns. avaututa

3

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :))

      Joo ja voi olla, että lukiossa homma tyssää myös samaan ongelmaan kuin nyt yläasteella. Tai sitten B3-saksalaisia siirretään A-saksaa lukeneiden joukkoon. Toisaalta kursseja on mahdollista suorittaa itsenäisestikin.

    • htrewq

      Ymmärrettävästi tunnet itsesi petetyksi, kun saksaa tarjottiin ja sitten se vedettiinkin pois.

      Saksa on hyvä ja hyödyllinen kieli. Koulu varmasti mielellään järjestäisi opetusta vaikka kahdelle oppilaalle, mutta kunta ei maksa opettajan palkkaa. Ei tietysti voida missään oloissa odottaa opettajan opettavan ilmaiseksi. Kuntien taloudellinen tilanne on hyvin vaikea ja kaikessa joudutaan säästämään. Tämä ei sinua tietysti nyt auta eikä lohduta, mutta ehkä auttaa ymmärtämään, miksi tällaista tapahtuu.

      Onko paikkakunnallasi kansalaisopistoa? Olisikohan siellä saksan alkeiden opetusta? Jospa saisit siellä aloittaa saksan opiskelun!

    • talentwettbewerb

      Itseäni harmitti, kun en ottanut saksaa yläasteella valinnaiseksi. Aloitinkin sitten B3- saksan lukiossa hyvin motivoituneena. Kun yläasteella aloittaneiden ja meidän ryhmämme sitten yhdistettiin parin kurssin jälkeen, huomasi selvästi kuinka paljon huonommin yläasteella saksaa lukeneet saksaa osasivat. Lopulta yo-kirjoituksissa parhaimmat arvosanat kirjoittivat ne lukiossa aloittaneet, ja suurin osa yläasteella aloittaneista oli lopettanut saksan jo muutaman kurssin jälkeen. Eli ei todellakaan haittaa, jos et sitä saksaa saa nyt valinnaiseksi. Lukiossa voi sitten panostaa täysillä. Itse ainakin todennäköisesti osaisin paljon huonommin saksaa, jos olisin sen yläasteella aloittanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe