Tukea vai ei?

Tuleva treeläinen

Tilanteeni on tämä: olen pian 19 vuotias nuori nainen, aloittamassa opinnot nyt elokuussa 18. päivä ja pääsen muuttamaan toiselle paikkakunnalle 1.8, jossa kouluni sijaitsee. Muutto on pakollinen kouluni takia. Minulla ei ole ammattia eli sitä ollaan nyt menossa opiskelemaan. Olen ollut työttömänä tammikuusta asti ja kyllä, olen hakenut joka ikisestä paikasta töitä mihin on ollut mahdollista hakea. En ole päässyt. Eli rahaa ei ole muuttamiseen ja opintotuki ja asumistuki ovat ainoa mikä mahdollistaa asumiseni tulevassa uudessa kaupungissa ja kämpässä. Ongelmani on että tarvitsenhan mä kuitenki sängyn ja pöydän ja pari kattilaa uuteen asuntoon eli tarvitsisin rahaa niiden hankintaan. Nyt mietinkin että on käännyttävä sossun puoleen. Olen 15 vuotiaasta saakka tehnyt töitä ja maksanut kovaa veroprosenttia sillon ku sitä on peritty. Eli mielestäni olen nyt oikeutettu hakemaan tukea sossusta kun ei ole yksinkertaisesti mitään millä aloittaa yksin elo. Olen niitä ihmisiä että aina yrittää pärjätä omillansa mutta sitten kun on puilla paljailla on pakko hakea apua eli niinkuin tässäkin tilanteessa.

Kysymys kuulukin että miten paljon on mahdollista saada sossusta muuttoavustus rahaa?

Kuitenkin sitten kun olen päässyt muuttamaan ja koulu alkanut ja alan nostaa väkisin opintolainaa mitä itkien joudun nostamaan kun näin nuori ja rahaton niin ei tekis mieli ottaa lainaa. Mutta otan silti koska jollain pitää elää.

Arvostan kaikkia vastauksia ja apua ja olen kaikkeni yrittänyt jos nyt joku tulee vielä kitisemään että pyydä sukulaisilta ja kavereilta ja kierrä kirppareita. Kaikki kortit on nyt käännetty eli vastatkaa vaan tohon kysymykseen ^^

Kiitän.

3

258

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 585858

Oletko siis ostanut asunnon vai minkä vuoksi saisit asumistukea?

Etkö ole ollut työkkärissä kirjoilla vai miksi et saa työmarkkinatukea tällä hetkellä?

Sossu ei kyllä myönnä muuttoavustusta mihinkään sänkyihin ja muihin, vaan nimenomaan sitä muuttoa varten. Se, mitä sossusta hakisit, on toimeentulotuki. Voisit käydä ennakkoon kyselemässä asiasta nykyisen paikkakuntasi sossusta, mutta viimeistään sitten sieltä uudelta paikkakunnalta käyt heti asiaa selvittämässä. Sossu haluaa sitten tiedot opintoetuuksista, joten kai sinulla on jo tukihakemukset vetämässä Kelaan?

• Tuleva treeläinen

Ostannut asunnon? Vuokralle olen menossa. Eihän mulla ikimaailmassa olis rahaa ostaa asuntoa tällä hetkellä. Olen työkkärin kirjoilla mutta ilman ammattia ei tule työmarkkinatukea^^
      Ja tukihakemukset on hoidettu kelassa kyllä.

• 585858

Siispä et saa asumistukea vaan asumislisää, joka on osa opintotukea. Ellei sinulla nyt ole vaikka sitten lapsia, joiden vuoksi kuuluisit asumistuen piiriin.

18-vuotias ammattikouluttamaton on kyllä oikeutettu työmarkkinatukeen 5kk odotusajan jälkeen (eli kesäkuusta, jos tammikuussa olet työttömäksi ilmoittautunut), jos ei ole kieltäytynyt työstä/koulutuksesta ja on itse hakeutunut riittävästi koulutukseen. Sinun pitäisi siis saada jo työmarkkinatukea tässä vaiheessa, mikäli täytät nämä ehdot. Pelkkä ammattikoulutuksen puute ei ole syy evätä työmarkkinatukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1355
    2. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1229
    3. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      77
      1193
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      239
      1133
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      1016
    6. Minä vuonna olet syntynyt?

😊
      Ikävä
      63
      901
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      861
    8. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      677
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      35
      675
    10. Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?

Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-20244925
      Työttömyys
      13
      647
    11. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      575
    12. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      550
    13. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      539
    14. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      33
      534
    15. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      529
    16. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      508
    17. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29
      479
    18. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      475
    19. Onko kipuraja

Jo ylitetty?
      Ikävä
      51
      461
    20. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      24