Kauanko oltava syömättä thyroxinin oton jälkeen? Vähän muutakin

apuakaipaisin

Oon nyt vähän ymmälläni, että mikähän pitää paikkansa, kun mulla on kilpparin vajaatoiminta ja on ohjeistettu olemaan thyroxinin oton jälkeen tunti syömättä, samoin on ohjeistettu mammaani. Sen sijaan äitini ja yksi ystävistäni ovat saaneet ohjeistuksen, että thyroxinin oton jälkeen puoli tuntia syömättä.

Minulle ja äidilleni on siis sama lääkäri määrännyt thyroxin lääkkeen, mammallani ja ystävälläni taas eri lääkäri.

Mikä noista nyt sitten pitää paikkansa?

Entä kun menee labraan kilpirauhasarvoja otattamaan, niin onko silloin oltava syömättä ja juomatta? Tuo koehan pitää ottaa ennen kymmentä. Thyroxinia ei tietysti saa ottaa labra aamuna.

Niin ja saako tuona labrassa käynti aamuna käydä lenkillä? Teen siis aamuisin 8-10km hölkkälenkin vai pitääkö tuo jättää välistä?

15

3736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ®»®

      Puoli tuntia riittää.

      Koetta edeltävänä yönä on nukuttava normaali kokonainen yö ja kokeeseen on mentävä mahdollisimman pian heräämisestä. Siirrä koepäivää, jos nukuit vain esim 5h. Lenkille ei tosiaankaan pidä mennä.

      Aamulla ennen koetta saa syödä ja juoda, mutta ei kahvia. Tupakkaa ei saa polttaa.

      • ihan sama

        Kuka tuon kahvin muka on kieltänyt??? Ei minun endoni ainakaan kieltänyt, vaan sanoi ettei vaikuta, kun kyselin..


      • «°»
        ihan sama kirjoitti:

        Kuka tuon kahvin muka on kieltänyt??? Ei minun endoni ainakaan kieltänyt, vaan sanoi ettei vaikuta, kun kyselin..

        Ohjeissa on ristiriitoja. 40 vuoden kokemuksella olen saanut enemmän kuin yhden endon ohjeen olla nauttimatta kahvia ennen koetta. Varmuuden vuoksi noudatan mieluummin kieltoa kuin otan riskin saada pientä epätarkkuutta tulokseen, vaikka se nykytiedon mukaan ehkä olisi turhaa. Kun varmuutta ei ole, kahvin nauttiminen tuntia tavallista myöhemmin on pieni vaiva.


    • aivan sama vissiin

      Mun mieheni ottaa aamupalan kanssa lääkkeensä. Kilpirauhanen ei toimi lainkaan ja näin toiminut jo vuosia.

      Voi ihan hyvin.

      • 111+222

        Saattaisi voida vielä paremmin, jos nauttisi Thyroxinin tyhjään mahaan vesilasillisen kanssa 20-30 min ennen aamiaista. Miehille tyypillistä on olla lukematta laitteiden käyttöohjeita tai pakkausselosteita.

        Thyroxin on kemiallisesti "hatara" aine ja yhdistyy muihin aineisiin helposti. Jos näin käy, se ei imeydy täydellisesti vereen. Kuinka paljon jää imeytymättä, riippuu siitä, mitä aineita aamiaistuotteet sisältävät. Suhdetta on mahdotonta arvioida. Siksi Thyroxinin ja aamiaisen välissä täytyisi pitää väliä. Thyroxinin ja kalkin, raudan tai muiden mineraalien välissä täytyy pitää neljän tunnin väli.

        Jos miehen aamiainen on vuodesta toiseen suunnillen sama, hänen annostuksensa lienee asettunut tasolle, josta ilmeisesti saa riittävästi tyroksiinia. Näin maallikkona oletan.


      • Basedow 111
        111+222 kirjoitti:

        Saattaisi voida vielä paremmin, jos nauttisi Thyroxinin tyhjään mahaan vesilasillisen kanssa 20-30 min ennen aamiaista. Miehille tyypillistä on olla lukematta laitteiden käyttöohjeita tai pakkausselosteita.

        Thyroxin on kemiallisesti "hatara" aine ja yhdistyy muihin aineisiin helposti. Jos näin käy, se ei imeydy täydellisesti vereen. Kuinka paljon jää imeytymättä, riippuu siitä, mitä aineita aamiaistuotteet sisältävät. Suhdetta on mahdotonta arvioida. Siksi Thyroxinin ja aamiaisen välissä täytyisi pitää väliä. Thyroxinin ja kalkin, raudan tai muiden mineraalien välissä täytyy pitää neljän tunnin väli.

        Jos miehen aamiainen on vuodesta toiseen suunnillen sama, hänen annostuksensa lienee asettunut tasolle, josta ilmeisesti saa riittävästi tyroksiinia. Näin maallikkona oletan.

        Lääkeannoksen ei tarvisi olla niin suuri jos ottaisi tyhjään mahaan, ruoka "syö" siitä osan...


      • aivan sama vissiin
        Basedow 111 kirjoitti:

        Lääkeannoksen ei tarvisi olla niin suuri jos ottaisi tyhjään mahaan, ruoka "syö" siitä osan...

        Viikonloppusi ottaa ilman aamupalaa, kun ei sitä syö ja viikolla aamupalan kanssa.

        Mitään oiretta ei ole ja kunto on kuin 20v vaikka on 48v ja tekee pitkiä lenkkejä fillarilla.

        Kyllä hän tietää, että se pitäisi ottaa ilman ruokaa, mutta ei hän muista mitään pillereitä syödä, kunnes tulee keittiöön.


      • 111+222
        aivan sama vissiin kirjoitti:

        Viikonloppusi ottaa ilman aamupalaa, kun ei sitä syö ja viikolla aamupalan kanssa.

        Mitään oiretta ei ole ja kunto on kuin 20v vaikka on 48v ja tekee pitkiä lenkkejä fillarilla.

        Kyllä hän tietää, että se pitäisi ottaa ilman ruokaa, mutta ei hän muista mitään pillereitä syödä, kunnes tulee keittiöön.

        Laita Thyroxin-purkki ja vesilasi/-pullo yöpöydälle. Hyvä vaimo vois vähän muistutella, jos on hereillä. :)
        Vois myös patistella suihkuun ja parranajoon ennen aamiaista. Siinä kuluu sopivasti ainakin 15min.


    • ymmällä

      tänään hain apteekista thyroxia sanottiin ole 4tuntia syömättä kalkkipitoisia tuotteita siis maitotuotteita kysyn onko se totta

      • aikataulu-palapeli

        Aivan totta on. Ainakin Englannin tukifoorumilla on usein pähkäilyjä miten erilaiset toisiinsa vaikuttavat (erillään pidettävät) pystyy valveillaoloajan puitteissa ottamaan.


    • näinminullesanottiin

      Annan omat ohjeet jotka olen saanut:

      Aamulla kun otat lääkkeen, odota puoli tuntia ennenkuin syöt ja juot kahvia. Pieni tilkka maitoa kahvissa ei haittaa, mut muuten ei rautavalmisteita eikä maitotuotteita aamulla liian lähellä lääkkeenottoa.

      Labraan: ei paastoa, aamulla älä ota lääkettä. Kahvia periaattees saa kai kupin juoda, mut mielellään jätä sekin pois.

    • kukin-tyylillään

      FDA:n mukaan tyroksiinista imeytyy 40 - 80 prosenttia.
      Sitä vähemmän mitä nopeammin innostuu syömään.

      (Verikokeissa potilaan etu vaatii TSH:n olevan korkealla.
      Jottei lääkäri vähennä lääkitystä ja oireet tule takaisin.
      Siksi ennen kokeita paasto, bain vettä juoden.)

      • Gasell

        Ainakin julkisella puolella ja yleislääkärin vastaanotolla valitettavasti on näin. Jos lääkäri väittää, että alhaisen tsh:n vuoksi pitää vähentää lääkitystä, vaikka potilas voi nykyisellä lääkityksellä paremmin, niin voisi viedä arvostetun endokrinologin ja/tai tutkijan kirjoituksen asian kumoamiseksi, jos auttaisi.


      • iltaotto

    • Lisäisin vielä - gastropuolen hoitajan lausuma: jos Somac tms vatsahappolääke, on kuusi tuntia oltava väliä Thyroxinin ottoon. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe