Neuvoja ensimmäisen kissanpennun hankkineelle

huolestunutomistaja

Hei!
Haluaisin kysellä vähän neuvoja teiltä kissanomistajilta. :)
Eli siis meidän perheeseemme tuli viikko sitten 10vk ikäinen poikakissa.
Tottui meihin melkein heti ja on todella leikkisä ja rakastaa olla kokoajan hellittävänä. Ainut ongelma on nyt se, että kasvattajallaan se on saanut aivan kamalaa ruokaa, halvimpia kaupan raksuja merkiltään Cat, missä ei ole kyllä mitään muuta kuin viljahöttöä ja märkäruokana oli saanut kitekatin hyytelöpusseja joissa oli 4% lihavalmisteita.
Haluan pitää kissani terveenä ja että se söisi vain hyvää ja ravinteikasta ruokaa joten kävin ostamassa eläinkaupasta royal canin kitten ruokaa ja almo naturen märkäruokaa. Kissa ei yhtään nirsoile vaan on vetänyt antamiani ruokia mielellään, mutta nyt sillä on ollut vasta 5 päivää ripulilla. Soitin jo pari kertaa eläinlääkärille ja kyselin neuvoja ja sanoivat että apteekista saa ripulilääkettä, joten ostin attaceptin tabletteja. Olen antanut ne puolikkaina 3 kertaa päivässä liotettuna veteen ja laittanut sen märkäruuan sekaan. Tottuuko kissa minun antamaani ruokaan vai joudunko syöttämään sille jotain huonoa? Ripulilääke ei tunnu tehoavan kunnolla vaan uloste on edelleen hieman löysää. Eläinlääkäri sanoi myös että voin tehdä sille riisiä ja kanaa lihaliemessä raejuuston kera, ja sellaisen sapuskan tein noin 30min sitten ja kissa söi sen mielellään, sekaan laitoin myös sen ripulilääkkeen, tässä nyt ootellaan auttaako se vatsaan yhtään. Ripulista huolimatta kissa on ollut tosi virkeänä eikä päällisin puolin näytä voivan huonosti. Olen todella huolissani ja ajattelin käydä maanantaina eläinlääkärillä. Oisko mitään vinkkejä ja neuvoja tämmöiselle aloittelijalle ja olenko toiminut aivan väärin, kissa on siis ensimmäinen lemmikkini :) Toivottavasti saan hyviä neuvoja!

8

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokaremppa

      Olet vaihtanut kisulle totutetut ruoat kertaheitolla toisiin. Toki silloin pennun vatsa voi mennä sekaisin. Kissanpennuilla voi olla muutoinkin vatsa toisinaan ripulilla, vaikka syöttäisikin samaa tottunutta ruokaa.

      Kyllä kissa tottuu ruokiisi, anna vain niitä attapect tabletteja ohjeen mukaan, pitäisi ripulin kohta helpottaa. Jatkossa jos vaihdat raksuja, anna alussa uusia vain muutama ja sitten lisäilet määrää.

      Huomioi, että almo nature ei ole täysravinto, vaan täydennysravinto. Siinä ei ole kaikkia kissan tarvitsemia vitamiineja. Älä syötä joka päivä.

      Täysravintoon on kissan tarvitsemat vitamiinit lisätty. ( Raksut ja täysravinto-märkäruoka)
      Suosittelen herkkävatsaisille mieluiten kanaa, ankkaa, kalkkunaa, ovat helpommin sulavia, kuin esim. jauheliha.

    • huolestunutomistaja

      Oisko suositella jotain hyvää märkäruoka merkkiä? :)

    • alku aina hankalaa

      Riippuu mistä käyt ostamassa ruoat, itse tilaan zooplussalta.
      mm. Catz finefood, feringa, grau, miamor, granatapet, bozita. Kaikki täysravintoa.
      Kaikissa merkeissä ei ole "kitten" versiota, mutta voi silti syöttää.

      Kissaruoan ei tarvitse olla jatkuvasti "täyttä lihaa", niinkuin almo nature taitaa olla.
      Eihän hiirikään ole kokonaan filettä, vai onko?

      Itse en osta eläinkaupoista, joten en osaa suositella sieltä.

    • huolestunutomistaja

      Joo zooplussalta tilasin raapimispuun ja leluja, pitääpä katella ruokaakin sieltä.

    • huolestunutomistaja

      Olen antanut attapectiniä jo 3 päivää ja se oli kuurin pituus mikä luki ohjeissa. Sen pitäisi kovettaa kissan kakkaa, mutta ei ole auttanut yhtään. Kissa käy päivän aikana monesti ripulilla ja maukuu surkeasti. :( Huomenna käydään lääkärillä kun ei tunnu helpottavan.

    • tehobakt pet

      Voisit myös kokeilla aptus tehobaktia. Sitä saa apteekeista. Se on ruokavalion muutoksesta aiheutuvaan löysävatsaisuuteen mm. tarkoitettu. Saa antaa jopa 10 päivää.
      Minulle apteekissa sanottiin että voi käyttää pidempäänkin. Meillä auttoi.

    • 112

      Royal canin ei ole sen parempaa kuin kaupan ruuat. Katsoppa tuoteselostetta. Maissia ja riisiä täynnä. Osta applawsin raksuja, ne ovat laadukkaita. Ja oikeaa lihaa. Broilerin jauhelihaa ja kauloja saa halvalla eläinkaupan pakastealtaista.

    • huolestunutomistaja

      Joo ei apteekissa maininneetkaan tuota aptus tehobaktia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      239
      2095
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      153
      1355
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1246
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      639
    Aihe