Alko kone kitistä. Edellisenä päivänä kuulustelin pedestaalista pientä sirkutusta, ikään kuin jotain resonanssia, mutta kiinnitti kuitenkin huomion pohdiskeluun asti.
Seuraavana päivänä selvä kitinä lähdettäessä, oletettavasti moottorista. Kävin konehuoneessa kulun aikana ja kitinän saattoi erottaa muun melun seasta, ei kuitenkaan niin selkeäsi kuin sitloodassa.
Kootosatamassa paikallaan joutokäynnillä vaihde vapaalla kitinä oikein selkeä.
Mitkä ovat potentiaaliset kitinän lähteet, laakeriääneltä kuitenkin kuulostaisi.
Samalla reissulla kotosatamassa havaitsin lämminvaraajan vuotavan glykolia. Oli sammutin tipahtanut ripustuksestaan ja osunut varaajan letkunysään ja tehnyt letkuun reiän.
Volvo-penta D1-20 (vm2006) kitinä
20
485
Vastaukset
- Kitinä
Kuulostelin hetken lisää ja vaikuttaisi, että olisi lähtöisin koneen vetolaitteen puoleisesta päästä.
Kitinä vaihtelevaa, eikä sitä osaa oikein paremmin kuvailla. - Pistä vaikeempi
Tarkasta koneen ja laakereiden kiinnitykset sekä akselin voitelu.
Hihnat ovat myös yleisiä kitinän lähteitä, kireys ja kunro.
Ja lopeta trollailu koska sulla ei edes olè venettä ja nämä kysymykset ovat saman kaavan mukaan tehtyjä. Liian helppoja kenellekän, joka on koskaan nähnyt moottoria :DNiin juuri.
Minua jäi ihmetyttämään termi "lämminvaraaja". Tähän mennessä en ole nähnyt sellaista laitetta yhdessäkään veneessä.- Apua tarvitaan
Hakro kirjoitti:
Niin juuri.
Minua jäi ihmetyttämään termi "lämminvaraaja". Tähän mennessä en ole nähnyt sellaista laitetta yhdessäkään veneessä.Juurikin näin, devil is in the details.
Täytyy myöntä, että hiukan kiehtoo tuo huomionkipeä trollaaja.
Miksi juuri venepalstalle?
Onko jollain tutulla joskus ollut vene vai asuuko veden lähellä ja kuuntelee toisten juttuja?
Voi olla myös niin, että haluaisi osallistua keskusteluun, muttei ymmärrä tarpeeksi ja pistää kuulemansa tänne, jotta voisi sitä muina miehinä kommentoida seuraavana päivänä tyyliin "saitkos kitinän loppumaan, meinaan että voi johtua moottorin kannatinlaakerista"
Joka tapauksessa harmiton pikku vipeltäjä. Vie vain pohjaa pois siltä, että joku oikeasti kaipaa apua.
- Kitinä
Sinulle, joka et ole koskaan varaaja nähnyt, niin vilkases tuolta ja hämmästy:
http://www.navimare.fi/product_details.php?p=123
Osumaa tuli varaajaan glykoliletkun nysään ja siitä pientä tiputusta, helppo korjata leikkaamalla letkun päästä sentti tai pari. Sammuttimen pitimen tarranauhaa ei ilmeisesti tullut paineltua riittävän huolellisesti kiinni.
Huoh - taas näköjään Venelehden katkeroituneet haavepurjehtijat äänessä, muutakaan kun ei voi.
Muut taitaakin olla merellä...
Kotisataman huoltoukko käy huomenna kuulostelemassa, joten eiköhän se siitä.
Jos korjattavaa löytyy, niin toivottavasti osia ei joudu odottelemaan ja operaatiosta selviää pelkästään kuvetta kaivamalla.- Trooli
Se on lämminvesivaraaja.
Ei lämmönvaraaja.
Eikä sulla ole vieläkään venettä - Vesi vanh
Käyttöhihnat saattavat kitistä aikalailla. Ota suihkepulloon puhdasta vettä ja anna hihnoille kunnon suihkut, näin eliminoit yhden tekijän pois lakuista - etsiesässi alkulädettä.
- Venakko
Trooli kirjoitti:
Se on lämminvesivaraaja.
Ei lämmönvaraaja.
Eikä sulla ole vieläkään venettäPöljä, kyllä se vaan on nimenomaan lämpöä, mitä sinne purkkiin varataan.
Et vaan tiennyt, että nuita on olemassa ja nyt tavasit sen linkin kuvasta.
Voi raukkaa. - Suomikko
Venakko kirjoitti:
Pöljä, kyllä se vaan on nimenomaan lämpöä, mitä sinne purkkiin varataan.
Et vaan tiennyt, että nuita on olemassa ja nyt tavasit sen linkin kuvasta.
Voi raukkaa.Isotemp Basic 24 l veneen lämminvesivaraaja
- Mitä turhaan
Vesi vanh kirjoitti:
Käyttöhihnat saattavat kitistä aikalailla. Ota suihkepulloon puhdasta vettä ja anna hihnoille kunnon suihkut, näin eliminoit yhden tekijän pois lakuista - etsiesässi alkulädettä.
Hyvä idea, täysin tolkutontahan olisi tarkistaa kireys ja kunto, sen kun loiskii vaan vettä päälle ja taas menoksi :D
- finnski
Mitä turhaan kirjoitti:
Hyvä idea, täysin tolkutontahan olisi tarkistaa kireys ja kunto, sen kun loiskii vaan vettä päälle ja taas menoksi :D
Varmaankin "Vesi vanh" tarkoitti että vikaa etsiessä voi koneen käydessä suihkuttaa vettä hihnoihin, jotta selviää tuleeko kitinä niistä.
- Kitinä
Huoltoukko kävi kuulostelemassa. Alkuun oli aivan äänetön, sitten alkoi pieni vikinä. Veti pakin päälle ja kone sammu. Öljyn puutos oli vikana, oliskos ollut jotain reilu puolilitraa vajaa.
Vene nyt pukilla, moottori irti ja vetolaite osina.
Pääakselin laakerikuulat aivan silppuna. Uudet osat matkalla maailmalta, mikäli saapuvat ajoissa ensiviikon lopulla vene taas vesillä.- Olet tampio
Etkös tiedä että öljyt katsotaan tikusta aina veneellä ajoon lähdettäessä! Pysyttele pois vesiltä.
- 16+12
Olet tampio kirjoitti:
Etkös tiedä että öljyt katsotaan tikusta aina veneellä ajoon lähdettäessä! Pysyttele pois vesiltä.
Heh, onpa mielenkiintoinen tapaus ja tarinan polku kaikkine kommentteineen.
Mikähän paljastui voiteluöljyn loppumisen syyksi ?
- Kitinä
Huoltoukon virhe - jostain syystä homma oli jäänyt kesken. Arvaan, että öljynvaihto ajoittunut päivän päätteeksi ja öljy loppunut kesken ja tarkoitus ollut jatkaa seuraavana päivänä, mutta sitten unohtunut. Tähän viittasi kiinni ruuvaamaton huoltoluukku peräkajuutassa, kun vene oli jo pukilla.
Keväällä tarkistin vetolaitteen akselitiivisteen ja vuotamattomaksi havaitsin.
Niin tai näin, korvaavat viulut yrityksen vastuuvakuutuksesta.
Asiasta ei tarvinnut edes vääntää, ilmoittivat itse tällaisesta päätöksestä.
Vetolaitteen kauluksen vaihdosta katsotaan sitten jokin summa, minkä hyvitän sitten heille.- Kitinä
Yksivaihtoehto öljyn vähyyteen vielä juolahti. Mikäli öljymäärän mittaa heti vaihdon jälkeen, on mahdollista, että johonkin on jäänyt jokin ilmatasku, joka poistuu vasta hetkenpäästä, tai voimansiirtoa hieman pyöräyttämällä.
Tässä tapauksessa en kuitenkaan tuohon usko, mutta jossain määrin varmaan aiheuttaa vaihtelua pinnankorkeuteen.
Ja DIY miehille vielä tiedoksi, että Volvo-Penta ei enää (2010 lähtien) suosittele ATF öljyä 130S/150S vetolaitteisiin ja kehottaa siirtymään SAE 15W40 myös vanhemmissa laitteissa. Syytä ei kerrota, mutta oletan ATF (automaattivaihteiston öljy) olevan voiteluominaisuuksiltaan puutteellinen hammaspyörien voitelussa. Luultavasti ATF aikanaan suosituksena kytkimen paremman toiminnan tähden.
Jossain vilahtikin tieto, että vetolaitteen käyttöikä olisi 1600h => 100h / kausi = 15v.
Voisi kuvitella, että muutoksella pyritään tuota jatkamaan. - Kitinä
Kitinä kirjoitti:
Yksivaihtoehto öljyn vähyyteen vielä juolahti. Mikäli öljymäärän mittaa heti vaihdon jälkeen, on mahdollista, että johonkin on jäänyt jokin ilmatasku, joka poistuu vasta hetkenpäästä, tai voimansiirtoa hieman pyöräyttämällä.
Tässä tapauksessa en kuitenkaan tuohon usko, mutta jossain määrin varmaan aiheuttaa vaihtelua pinnankorkeuteen.
Ja DIY miehille vielä tiedoksi, että Volvo-Penta ei enää (2010 lähtien) suosittele ATF öljyä 130S/150S vetolaitteisiin ja kehottaa siirtymään SAE 15W40 myös vanhemmissa laitteissa. Syytä ei kerrota, mutta oletan ATF (automaattivaihteiston öljy) olevan voiteluominaisuuksiltaan puutteellinen hammaspyörien voitelussa. Luultavasti ATF aikanaan suosituksena kytkimen paremman toiminnan tähden.
Jossain vilahtikin tieto, että vetolaitteen käyttöikä olisi 1600h => 100h / kausi = 15v.
Voisi kuvitella, että muutoksella pyritään tuota jatkamaan. - Mene veneilykurssille
Kitinä kirjoitti:
Turha vierittää vastuuta vahingosta huoltoukolle. Peiliin katsominen riittää. Aluksen päällikkönä sinulla on täysi vastuu veneen merikelpoisuudesta. Jos olet veneillyt koko kauden öljyjä tarkistamatta, niin ihmettelen vakuutusyhtiön suopeutta.
- Sy Möwe
Mene veneilykurssille kirjoitti:
Turha vierittää vastuuta vahingosta huoltoukolle. Peiliin katsominen riittää. Aluksen päällikkönä sinulla on täysi vastuu veneen merikelpoisuudesta. Jos olet veneillyt koko kauden öljyjä tarkistamatta, niin ihmettelen vakuutusyhtiön suopeutta.
Ei voida katsoa että näitä asioita voitaisiin veneilykurssilla jotenkin hoitaa. Meidän on hyväksyttävä että toiset ihmiset käyttävät huoltoliikkeiden palveluja kulkuneuvojensa ylläpitoon. Kaikki eivät voi tai halua uppoutua koneiden sielunelämään niin että olisivat sinut niiden kanssa - vaikka haluavatkin niillä liikkua kuten me rasvakourat. Hyväksykäämme se heille jos heillä on siihen varaa, sillä onhan siinä se hyöty että mekin voimme käyttää tarvittaessa tuota infraa kun se on olemassa.
Todennäköisesti tulevaisuudessa nämäkin koneet menevät siihen suuntaan kuten autopuolellakin on nähty - tarvitaan mittalaitepatteri, jotta voidaan tulkita varoitusvalojen koodit. Ei siinä vanhat masinistin taidot enää riitä - eikä työkalut.
- Kitinä
Jos omaa vähääkään konetuntemusta, niin tietää, ettei ilman öljyjä yhtä kautta pääse.
Tässäkin tapauksessa rikko tuli kauden ensipurjehduksella, koneajoa kaikkiaan n. 10 M ko. viikonvaihteessa.
Ajoittaiset ja erehdyttävästi resonanssiin viittaavat lievät sirinä ilmenivät jossakin 5M kohdilla, luultavasti hammaspyörien hampaista lähtöisin. Kotoutumispäivänä tunnistin yksittäiset hyvin lievät laakerivikinät, joita huoltoukkokaan ei heti saanut lainkaan esiin.
Erikoista tuossa oli kuitenkin tuo nopea totaalinen tuho, kun pari päivää myöhemmin huoltoukko lyhyen joutokäynnin jälkeen veti pakin päälle.
Yli 30 v konetausta ammatin puolesta, eikä mustat kynnenaluset ja rystyset verillä mitään outoja juttuja jo varhaisemmaltakaan ajalta.
Huollot ja telakoinnin otan kuitenkin palveluna, koska yksinkertaisesti näillä elämän maileilla ei enää viitsi tuhrata nuihe asioitten kanssa. Samalla tuen tuota toimintaa, kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin.
Tässä on nyt tällainen käynyt ja vastuullinen palvelun tarjoaja hoitaa asian kakomatta kuntoon. Ystävällisessä sävyssä hommaa käyty läpi, eikä mitään vaatimuksia ole tarvinnut edes esittää.
Kaikkiaan harmillinen tapaus molemmille osapuolille. Joskus vain sattuu asioita missä itkut ja hammasten kiristelyt eivät auta.
Eikä se tuo kausikaan ihan pieleen mene, ihtellä lomaa vielä 4 vko jäljellä ja Rouva alkaa viikon päästä. Ehditään vielä hyvin kaksistaan surffaamaan ukkospuuskissa :)
Huvittaa tuo säikeessä suoltava veneetön tampio, ei osaa edes päättää onko mulla venettä vai ei :)
Pidähän varasi, kohta järkytän sinut kertomalla, ettei mulla mitään venettä onnistuin trollamaan sut :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252018
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221380Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111049Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti10977- 85880
- 79801
- 17747
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107661