Olen kysälomareissulla veneellä. Joka venehuoltoasemalla sama juttu, veden pinnassa laaja polttoainekalvo . Miten meissä veneiliöissä onkin niin paljon väliinpitämättömiä luonnon saastuttajia? Ei muutakun valvontaa peliin ja kunnon sakot näille luonnon saastuttajille!
Poltoaineen lotraajat kuriin
24
1646
Vastaukset
- ei fairylla pohjaan
ei se pieni lautta mitään haittaa!!
Bensa ja diesel haihtuvat itsekseen veden pinnasta melko nopeasti!
Aivan toinen juttu on ne tankkereiden raskaat öljyt ym jotka sotkee rannat ja linnut! - Luonnon Puolesta
Kyllä sitä poltoainetta vuodessa menee paljon veteen. Kaverilla on venepaikka huoltamon vieressä, Eí tarvi pohjaa myrkkymaalata kun ei näkitkään pysy hengissä. Vai että, bensa ja diesel vaaratonta. Ei kun veteen vaan. Ei sen tankaamisen pitäisi olla niin vaikeeta, ettei soppaa menisi veteen.
- vain vähän
Yksi tippa leviää veden pinnalla yhden molekyylin paksuiseksi kalvoksi. Sitä ennen se tippa on monen neliön suuruinen näkyvä värillinen lautta. Joskus varmasti lorahtaa tankkaajilta pistoolin päästä jopa millilitran tai parin suuruinen loraus. Silti puhutaan hyvin mitättömistä tilavuuksista.
- hys hyyss
vain vähän kirjoitti:
Yksi tippa leviää veden pinnalla yhden molekyylin paksuiseksi kalvoksi. Sitä ennen se tippa on monen neliön suuruinen näkyvä värillinen lautta. Joskus varmasti lorahtaa tankkaajilta pistoolin päästä jopa millilitran tai parin suuruinen loraus. Silti puhutaan hyvin mitättömistä tilavuuksista.
Ja pelloilta apulannat ja lietelannat, kalatkin paskovat ja lokit.. kyllä se on pojaat pientä muutama millilitra haihtuvaa polttoainetta... monen pilssipumppukin sylkee moottöriöljyt vesistöön... perkule
- Kiusa se on pienikin kiu
vain vähän kirjoitti:
Yksi tippa leviää veden pinnalla yhden molekyylin paksuiseksi kalvoksi. Sitä ennen se tippa on monen neliön suuruinen näkyvä värillinen lautta. Joskus varmasti lorahtaa tankkaajilta pistoolin päästä jopa millilitran tai parin suuruinen loraus. Silti puhutaan hyvin mitättömistä tilavuuksista.
Yksi pieni pisara bensaa/öljyä pilaa kuutiometrin vettä. Esim. naapuriveneilijä pitää perämoottoriaan ala-asennossa ja venepaikalla on jatkuvasti muutaman neliön öljyläikkä. Ei ole kiva kun kaikki veneköydetkin haisee bensalle jos sattuu koskemaan veteen. Lisäksi siinä on aina tulipaloriski, pelkkä tupakantumppi saattaa aiheuttaa sen.
- lawyer
Omaa sisäperäkonetta tankatessa roiskuu aina vähintään litra veteen. Tankatessa on mahdoton sanoa, kuinka paljon polttoainetta tankkiin vielä mahtuu. Ja kun tankki tulee täyteen, ylivuotoletku heittää ylimääräiset polttoaineet veteen. Tämä on vakio eikä sille mitään voi. Mielelläni olisin saastuttamatta, mutta kun tankin vapaata tilaa on täysin mahdotonta arvioida mitenkään.
- *****
Yleensä täyttymisen voi kuulla. Kun tankki täyttyy niin tankkausaukosta tai huohotinputkesta tuleva "kohina" muuttuu selvästi ja homman voi stopata siihen. Itse olen käyttänyt tätä kikkaa jo vuosikymmeniä.
- Huono veneilijä
Huohotinletku on uusissa paateissa tämän takia näkösällä täyttöaukon yläpuolella, että pistooli katkaisee oikeassa kohtaa. Noissa vanhoissa ruuhissa voi huohotinlinjaa asentaa pillin joka pitää ääntä tankatessa ja kun on täynnä niin ääni lakkaa. Maksisikohan jonkun parikymppiä? Polttoainepäästö on huolimattomuutta ja osaamattomuutta.
- Pelkuri
Polttoauinekalvo syntyy jo siitä, että oljyinen letku laahaa märällä kannella tai että pistoolia kallistettaessa pisara tippuu veteen.
Mikset taisetle oikeita ongelmia vastaan?
Venäjän ihmisoikeudet? - näin me
Meillä on vanha uppoumarunkoinen matkavene. Hänetkin on mahdollista tankata siten, että liika menee mereen. Olemme aina tankatessa varovaisia, ettemme päästä mereen tippaakaan dieseliä. Toivomme muidenkin toimivan samoin. Pidetään vesistöistä huolta kaikin tavoin, niin jälkipolvetkin voivat nauttia meidän tavoin samoista asioista.
- Kiva kun on vene
Ai sulla on sellainen vene, kiva juttu.
Mitä, jos perehtyisit kemiaan hiukan ennen kuin alat hörhöillä uusavuttomana luonnonsuojelijana. Ensinnäkin sulla on vene, joka saastuttaa hvetisti verrattuna autolla liikkumiseen. Jos olisit aidosti kiinnostunut asiasta, jätäisit veneilemättä.
Toiseksi se pisara polttoainetta veden pinnalla on paljon vaarattomamopaa kuin se, mikä sun pakoputkesta tulee.
Kolmanneksi, vaikka lotraisit joka tankkauksella kolmekin pisaraa veteen, niin se on vähemmäön, mitä sun tankatessa haihtuu ilmaan. Ilma on se sama paikka, mihin veteen tippunuty bensa tai diesel haihtuu.
Neljänneksi sä kuitenkin peset astiat ja valutat vedet mereen. Se saastuttaa enemmän.
Summa summaarum, jos sulla on vene, sä et välitä luonnosta eikä siihen toi oman naaman viherpesu auta yhtään. - Vähemmälläkin pääsee
Kiva kun on vene kirjoitti:
Ai sulla on sellainen vene, kiva juttu.
Mitä, jos perehtyisit kemiaan hiukan ennen kuin alat hörhöillä uusavuttomana luonnonsuojelijana. Ensinnäkin sulla on vene, joka saastuttaa hvetisti verrattuna autolla liikkumiseen. Jos olisit aidosti kiinnostunut asiasta, jätäisit veneilemättä.
Toiseksi se pisara polttoainetta veden pinnalla on paljon vaarattomamopaa kuin se, mikä sun pakoputkesta tulee.
Kolmanneksi, vaikka lotraisit joka tankkauksella kolmekin pisaraa veteen, niin se on vähemmäön, mitä sun tankatessa haihtuu ilmaan. Ilma on se sama paikka, mihin veteen tippunuty bensa tai diesel haihtuu.
Neljänneksi sä kuitenkin peset astiat ja valutat vedet mereen. Se saastuttaa enemmän.
Summa summaarum, jos sulla on vene, sä et välitä luonnosta eikä siihen toi oman naaman viherpesu auta yhtään.Sitten voi olla sellainenkin vene, joka kuluttaa 10 litraa löpöä 250 maililla. Meillä on sellainen. Sähkökin tehdään tuuligeneraattorilla. Alkaa olla jo ihan ekologista. Normaali matkanopeus on noin 6--7,5 solmua.
- vastatuuli-
Yksityisveneily pitäisi kieltää kokonaan. Pelkkiä peniksenjatkeita.
- oikeajatus
yksityisvaatteet pitää aikuisen oikeesti kieltää, ethän näe ne ko peilistä joten ihan se ja sama, purjehtimisesta sentäs voi nauttia
- enminä vaan ne muut
En ymmärrä tätä logiikkaa, että voin saastuttaa, koska tankkerit. Voin saastuttaa, koska Kiina. Tai kehitysmaat (ehkä, joskus, jossain). Koska Pietari, Kaliningrad...voin myös jättää verot maksamatta, koska talousrikolliset (kaikki rikkaat = veronkiertäjiä) ja ajaa kännissä koska poliisin pitäisi ottaa kiinni oikeita rikollisia...loputon mutkuttelu.
No, totta on että hyvin pieni pisara bensaa/öljyä muodostaa kalvon. Olis siliti erittäin suositeltavaa välttää sen kanssa turaamista. Pienikin pisara saattaa muodostaa komean sateenkaarikalvon, sillä ei niin väliä mutta litra dieseliä tärvää jo aika paljon vettä.- Teijo Vähäreijo
2 tahti perämoottori työntää 35% palamatonta bensaa veteen pakokaasujen mukana. Jos mulla viimonentippa menee housuun se on vähän se.
- tosiaankin näin
Teijo Vähäreijo kirjoitti:
2 tahti perämoottori työntää 35% palamatonta bensaa veteen pakokaasujen mukana. Jos mulla viimonentippa menee housuun se on vähän se.
Juuri niinkuin edellisessä viestissä sanottiin: Koska joku tuntematon 2-tahtiperättuuppari pudottaa veteen palamatonta polttoainetta, ei imlläään ole mitään väliä.
- Ecce homo
Koska tankkerit mitä? Tai Kiina?
- koska kaikkea
Ecce homo kirjoitti:
Koska tankkerit mitä? Tai Kiina?
"koska tankerit" (tai kiina)on tällainen uudenaikainen ilmaisu. Se voi tarkoittaa vaikka että "koska tankkerit kuitenkin spillaavat enemmän", "koska tankkerit ajavat karille ja tulee öljykatastrofeja" tai "koska tankkerit kuluttavat niin paljon"...mikä vain selitys sille että oma käyttäytyminen ei ole tärkeää ja tavallisen ihmisen ei kannata yrittää.
- Oikeat kohteet
Ehkä tämä saastuttamishuolehtimisen painopiste voisi olla suomalaisen veneilynkin osalta vähän muualla kuin parissa pisarassa polttoainetta. Se voi näyttää veden pinnalla raflaavalta, mutta ihan aikuisten oikeasti ei haittaa eikä saastuta mitään.
Painopiste voisi olla esimerkiksi siinä, ettei ajettaisi isoilla moottoriveneillä huvikseen lainkaan. Tai siinä, ettei koko ajan valmistettaisi uusia veneitä, joiden tekemiseen menee öljyä ja raaka-aineita tolkuttomia määriä.
Miten olisi? - Historiatietoja
Oikeat kohteet kirjoitti:
Ehkä tämä saastuttamishuolehtimisen painopiste voisi olla suomalaisen veneilynkin osalta vähän muualla kuin parissa pisarassa polttoainetta. Se voi näyttää veden pinnalla raflaavalta, mutta ihan aikuisten oikeasti ei haittaa eikä saastuta mitään.
Painopiste voisi olla esimerkiksi siinä, ettei ajettaisi isoilla moottoriveneillä huvikseen lainkaan. Tai siinä, ettei koko ajan valmistettaisi uusia veneitä, joiden tekemiseen menee öljyä ja raaka-aineita tolkuttomia määriä.
Miten olisi?Minäkin olen sitä mieltä, ettei pidä kuluttaa liikaa tai turhaan, mutta en tiedä onko meidän "liikaa ja turhaan" samoja asioita. Yleensä liikaa on kaikki, joka on omaa enemmän ja turhaa on kaikki, mitä ei itse koe tarpeelliseksi.
Tolkuton on myös eri asia eri ihmisille.
Lait, direktiivit ja asetukset ovat syntyneet yhteisistä käsityksistä oikeasta ja väärästä, mutta myös turhasta ja tarpeellisesta. Ne ohjaavat kulutusta yleisesti oikeaksi nähtyyn suuntaan ja asettavat rajat sille, mikä on liikaa. Esimerkiksi moottoritekniikassa on paljon rajoituksia ja tulee edelleen uusia rajoituksia melun ja päästöjen suhteen.
On selvää, että on lähes mahdotonta löytää yhteistä kantaa sille, mitkä ovat sopivat rajat ja tulos on aina kompromissi. Perustellusti voidaan aina väittää rajojen olevat joko liian tiukat tai löysät.
Mitä sitten tulee veneiden tekemiseen, niin öljy ei ole ongelma. Polymeerejä voidaan valmistaa myös ilman raakaöljyä biologisista lähteistä. Kysymys on kustannuksesta. Pitää myös huomata, että jos pystytään tekemään vene ja/tai moottori, joka kuluttaa käytössä paljon vähemmän kuin vanha, se kannattaa tehdä koska kulutus kompensoi valmistuksen päästöt. Jos vanha vene poltetaan niin, että sen lämpö otetaan talteen, ei veneeseen sitoutunut öljy mene hukkaan vaan sitä käytetään muun polttoaineen korvaamiseen.
Tuntu siltä, että tämä ympäristökeskustelu on jämähtänyt totuuksiin, jotka olivat käytössä 20 vuotta sitten. Olisiko aika päivittää tiedot, niin keskustelusta tulee ajankohtaisempaa? - 2+17
koska kaikkea kirjoitti:
"koska tankerit" (tai kiina)on tällainen uudenaikainen ilmaisu. Se voi tarkoittaa vaikka että "koska tankkerit kuitenkin spillaavat enemmän", "koska tankkerit ajavat karille ja tulee öljykatastrofeja" tai "koska tankkerit kuluttavat niin paljon"...mikä vain selitys sille että oma käyttäytyminen ei ole tärkeää ja tavallisen ihmisen ei kannata yrittää.
Asiahan on täsmälleen niin. Yksilön tekemisillä ei ole mitään merkitystä. Miksi siis nähdä suuremmin vaivaa?
- Sikapikkujuttu
2+17 kirjoitti:
Asiahan on täsmälleen niin. Yksilön tekemisillä ei ole mitään merkitystä. Miksi siis nähdä suuremmin vaivaa?
Suuruusluokat tulee ymmärtää.
Jos käyttää aikaa tai rahaa luonnon suojelemiseen, se kannattaa tehdä kohteissa, joissa vaikuttavauus on suurinta. Ihmisillä on tapana tehdä omista teoistaan suurempia kuin ne ovat.
Pienet teot antavat pieniä tuloksia, vaikka niitä tekisinkin monta ihmistä. Jos kattilan kannen laittaa päälle vettä keittäessä, niisn säästyy vähän energiaa. Jos kaikki tekevät sen, niin säästyy edelleen vain vähän energiaa.
Tämä polttoainepisara meressä on pelkkää oman egon vahvistamista jolla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Siksi on turha pitää itseään minään ekologisena hemmona, vaikka pisara jää tiputtamatta. Pieni teko, pieni tulos, pieni mieli.
Jos jokainen moottorilla toimiva vene tankkauksen yhteydessä pudottaa yhden pisaran polttoainetta mereen, niin määrä on vuodessa 20 l. Jos tankkauksia on kymmenen, niin määrä on 200 l.
Tankkauksen yhteydessä haihtuu suoraan 2000 l, eli 10 kertainen määrä.
Polttoaineen kulutus puolestaan on 84 milj.l/vuosi eli 420 000 kertainen.
Mikäli kaikki veneilijät yhteensä säästävät ajoissaan 20 tuntia vuodessa, säästyy haihtunut määrä. Se tarkoittaa 17 sekuntia/vene.
Pienet asiat ovat pieniä
- Hyväntahtoisethölmöt
Joo tajuaminen on aina joillekin vaikeaa.
Vielä vaikeammaksi sen tekee, kun ei tiedä mitään ja haluaa silti sanoa jotain. Nämä omaa ääntä rakastavat hyväntahtoiset hölmöt ovat aika säälittäviä.
Diesel haihtuu veden pinnasta muutamassa tunnissa. Se nousee ilmeen höyrynä, joka pilkkoutuu hapen ja valon vaikutuksesta hiilidioksidiksi ja vedeksi. Ei sen kummempaa eikä dramaattisempaa.
Muuten ilmiötä voisi verrata puun polttamiseen tai siihen, että dieselin polttaa koneessa, mutta haihtuminen ei tuota typen oksideja, aromaattisia hiilivetyjä, PAH-yhdisteitä tai pienhiukkasia. Eli haihtuminen hyvä, polttaminen paha. Paha, vaikka polttaisi vähänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5833868Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483318- 382791
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662749Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192134- 322081
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121967- 291855
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171800Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471749