Ahvenanmaasta on tullut entistä houkuttelevampi asuinpaikka. Tilastokeskuksen tuoreimmassa väestöennusteessa työikäisten määrä Ahvenanmaalla kasvaa yli kymmenen prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Uudellamaalla kasvu on 7,5 prosenttia, ja Varsinais-Suomessa työikäisten määrän ennustetaan vähenevän 4,3 prosenttia.
Ahvenanmaan kuntaliiton Erik Brunströmin mukaan asukasluku ei ole kasvanut vain Maarianhaminassa ja sen rajakunnissa, vaan myös kunnissa, jotka sijaitsevat kaukana pääkaupungista. Noin puolet muuttajista tulee manner-Suomesta.
Ahvenanmaan kunnat houkuttelevat uusia asukkaita muun muassa ilmaisella lastenhoidolla. Myös tonttien ostamista Ahvenanmaalla on helpotettu. Aikaisemmin tonttien ostamiseen on tarvittu kotiseutuoikeus.
Nyt kunnat, kuten Hammarland, ovat kaavoittaneet asuinalueita, joiden tontteihin kotiseutuoikeutta ei tarvita.
Yksi houkutustekijä Ahvenanmaalle ovat vapaaehtoisesta kootut ryhmät, niin sanotut sisäänmuuttotiimit. Ne auttavat muun muassa muuttojärjestelyissä ja tutustuttavat paikalliseen yhteisöön. Näin on esimerkiksi Kökarissa.
Brunstömin mukaan merkittävin syy Ahvenanmaalle muuttamiseen on kuitenkin työ.
– Ahvenanmaalla on matala työttömyysaste. Avoimia työpaikkoja on paljon kaupan ja palveluiden aloilla sekä matkailussa.
http://ts.fi/uutiset/kotimaa/652169/Ahvenanmaa houkuttaa vakea
Saarten vetovoima
Skärdgårdsbo, finsk
1
147
Vastaukset
- xchfdhjbdfyjfgyj
Tilastokeskuksen sivulta:
"Suhteellisesti eniten väkiluvun ennustetaan kasvavan Ahvenanmaan, Pirkanmaan, Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakunnissa. Niiden väkiluku olisi vuonna 2020 noin 10 prosenttia nykyistä suurempi."
Linkki:
http://www.stat.fi/til/vaenn/2007/vaenn_2007_2007-05-31_tie_001.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854990- 983158
- 473052
- 1992433
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj302190- 1331989
- 1781580
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161521Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51489- 171385