Nissan 30hv ei kulje

Kalastaja133

Osaako joku neuvoa miksi ei vene kulje(4,5m tuulilasivene) kuin ehkä 15km/h tuolla 30hp moottorilla. Hitailla vauhdeilla toimii ihan hyvin, tosin välillä saattaa sammua.
Nopeaa, kun yrittää ajaa ei ota täysiä kierroksia ja ajo on hieman nykivää. Kaasari on puhdistettu ja ei ollut vaikutusta asiaan. Osaisiko joku guru neuvoa?

14

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäys

      Kyseessä siis 2 tahtinen vm 92

      • vm 41

        Käy vain yhdellä pytyllä ja vaikuttaisi polttoainevialta.
        Tarkista kumpi on pimeenä.
        Onko pimeen pytyn tulppa märkä vai kuiva.
        Mittaa puristukset, tarkista kipinöinti.
        Vaihda uudet tulpat tarvittaessa, tarkista kytkennät, tarkista pensan saanti, onko ilmavaivoja polttoainepuolella tai konepuolella.
        Tulviiko kaasari, saaden silloin liikaa pensaa. (neulaventtiilivika)
        Vikojen/vian paikallistaminen edellyttää järjestelmäistä etsintää, ei poukkoilua puolelta toiselle.


    • Nissan30

      Kaasarissa on kaikki ok ja paine pysyy järjestelmässä. Taidan tsekata nuo tulpat, jos ois tosiaan, että ei ois käynyt kuin yhdellä pytyllä..

      • vm 41

        Moni ei huomaa tyhjäkäynnillä käyvästä koneesta, että joku tai toinen pytty ei ole mukana, kuin vasta sitten, kun pitäisi liikkeelle ampaista.


      • Nissan30
        vm 41 kirjoitti:

        Moni ei huomaa tyhjäkäynnillä käyvästä koneesta, että joku tai toinen pytty ei ole mukana, kuin vasta sitten, kun pitäisi liikkeelle ampaista.

        Tulpat on nyt vaihdettu. Kone ei enää sammuile, mutta vieläkään ei lähde liukuun vene ja kulkee max 15km/h . Mitähän tuohon osaisi tehdä? Molemmat pytyt toimii, eli kahdella pytyllä käy...


      • vm 41
        Nissan30 kirjoitti:

        Tulpat on nyt vaihdettu. Kone ei enää sammuile, mutta vieläkään ei lähde liukuun vene ja kulkee max 15km/h . Mitähän tuohon osaisi tehdä? Molemmat pytyt toimii, eli kahdella pytyllä käy...

        Olisiko kaasuvivustossa päässyt jotain siirtymään, jolloin läppä ei avaudu täysin ?
        Tarkista että vivut on kaasarin putsauksen jäljiltä oikein.
        Toiseksi, ennakko voi olla siirtynyt ja olla myöhäisellä.
        Potkurinkin keskiö voi luistella.
        Jos puristuksia koneessa on, löytyy viat silloin apulaitteista.
        En ole kyseiseen koneeseen perehtynyt, mutta luulisi että ei niissä muualla eroja juuri ole kuin ulkopuolisissa apulaitteissa.
        Läppäventtiilitkin tuskin ovat kulahtaneet, kun kerran käy pienillä kierroksilla, ainahan nekin voi varmistaa.
        Savuttaako/käryttääkö ajaessa ?


      • Nissan30
        vm 41 kirjoitti:

        Olisiko kaasuvivustossa päässyt jotain siirtymään, jolloin läppä ei avaudu täysin ?
        Tarkista että vivut on kaasarin putsauksen jäljiltä oikein.
        Toiseksi, ennakko voi olla siirtynyt ja olla myöhäisellä.
        Potkurinkin keskiö voi luistella.
        Jos puristuksia koneessa on, löytyy viat silloin apulaitteista.
        En ole kyseiseen koneeseen perehtynyt, mutta luulisi että ei niissä muualla eroja juuri ole kuin ulkopuolisissa apulaitteissa.
        Läppäventtiilitkin tuskin ovat kulahtaneet, kun kerran käy pienillä kierroksilla, ainahan nekin voi varmistaa.
        Savuttaako/käryttääkö ajaessa ?

        Kaasupohjassa ajaessa välillä tuntuu, että potkuri ikäänkuin löisi tyhjää välillä, semmosta nykimistä, pienessä vauhdissa sitä ei huomaa.

        Kaasuvivustot on tarkastettu, läppä aukeaa täysin ja ennakko säätyy kaasun mukana...


      • Nissan30
        Nissan30 kirjoitti:

        Kaasupohjassa ajaessa välillä tuntuu, että potkuri ikäänkuin löisi tyhjää välillä, semmosta nykimistä, pienessä vauhdissa sitä ei huomaa.

        Kaasuvivustot on tarkastettu, läppä aukeaa täysin ja ennakko säätyy kaasun mukana...

        Miten tuota potkurin keskiöhommaa voisi testata? Onko potkurin pulttia kiristämällä vai minkälainen systeemi?


      • vm 41
        Nissan30 kirjoitti:

        Miten tuota potkurin keskiöhommaa voisi testata? Onko potkurin pulttia kiristämällä vai minkälainen systeemi?

        Ei sitä voi muuten testata kuin käsin vääntämällä vaihteen ollessa päällä.
        Taaksepäin, kun vaihde on eteenpäin asennossa.
        Potkurin keskiö on akselin booreilla, joten mutteri pitää vain ettei se irtoa peruutettaessa. Kumivulkanointi kun keskiön ja lapojen välistä pettää, on potkuri entinen.
        Jos ajossa nykii, voi olla ettei vaihde pysy kunnolla päällä, tai sytytys katkeilee.
        Kone voi olla loppuun ajettu jos ei voimia enää ole, tai ankkuri on unohdettu nostaa pohjasta.


      • viisastelija
        Nissan30 kirjoitti:

        Miten tuota potkurin keskiöhommaa voisi testata? Onko potkurin pulttia kiristämällä vai minkälainen systeemi?

        Vaihtamalla potkurin toiseen.


      • Nissan30
        viisastelija kirjoitti:

        Vaihtamalla potkurin toiseen.

        Pitääpä testata tuo potkuri, oisko se menossa sököksi. Se tosiaan hiljaisemalla vauhdilla ei nyi ollenkaan, hanat auki tuntuu semmosta nykimistä. Vaihde pysyy päällä, ja on testattu, ettei siinä ole vikaa... Kone kiertää ilman vetoa varmaan 8000 kiekkaa minuutissa ja muutenkin uskon, ettei kone ole loppuun ajettu.


      • vm 41
        Nissan30 kirjoitti:

        Pitääpä testata tuo potkuri, oisko se menossa sököksi. Se tosiaan hiljaisemalla vauhdilla ei nyi ollenkaan, hanat auki tuntuu semmosta nykimistä. Vaihde pysyy päällä, ja on testattu, ettei siinä ole vikaa... Kone kiertää ilman vetoa varmaan 8000 kiekkaa minuutissa ja muutenkin uskon, ettei kone ole loppuun ajettu.

        Jompi kumpi sylintereistä on jokatapauksessa poissa hommista, on vain mukana roikkumassa syöden sen polttoaineen minkä on saanut otettua, mutta ei anna potkaisua.
        Puristukset siltä vähissä, tai läppävuoto.
        Myös veneen kelluntasäiliöt täynnä vettä, eli liikaa painoa.
        Pistä kone palasiksi, niin vika löytyy varmasti jos on mekaaninen vika.
        Sähkö viat ovat poissa laskuista, jos antavat kipinää, joten keskity vain koneen kuntoon muuten.


    • Anonyymi

      Vika on kuules polttoaineletkun liittimissä. Niiden tiivisteet kestää noin 1-2 vuotta. Sitte hörsivät jo ilmaa sekaan.

    • Anonyymi

      Näissä vanhoissa viesteissä jää kiinnostamaan miten homma ratkesi . Kumpa ihmiset kertoisi lopputuloksen myös niin muutkin kenties saman ongelman kimpussa olevat löytäisi viat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 87
      3545
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      75
      3125
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      82
      2586
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2386
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      212
      2220
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2121
    7. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      900
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      898
    9. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      796
    10. Haapaveille jotain uutta!

      Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      760
    Aihe