Rakennustekniikan vai sähkötekniikan insinööriksi?

NuoriYrittajaBurnout

Olen Datanomi ja tehnyt heti valmistumisen jälkeen n. 5v sitten rohkean moovin ja ruvennut yrittäjäksi. Muut luokkakaverit meni joko aivan eri alojen paskahommiin tai jatko-opiskelemaan. Nyt on käynyt niin, että yritys ei tuota itselleni tarpeeksi ja tahtoisin kouluttautua jollekkin rahakkaammalle alalle ( 3000e/kk min, ei pks..). Tiedän, että sieltä nyt huutelee joku, jotta tavoittelen pilvilinnoja mutta työttömäksikkään en halua jäädä.

Olen tutkinut paljon aloja joihin voisin kouluttautua nykyisen yrittäjyyteni ohella avoimessa ammattikorkeakoulussa ja paikkakunnallani alkaa syksyllä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan ja sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopinnot. Kysymykseni kuuluukin, että kumpi ala on työllistävämpi ja suuri palkkaisempi?

Olen kääntymässä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan Insinöörin puoleen siksi, että saisin varmaan sillä tutkinnolla töitä "aina", jos yritykseni toiminta rupeaakin taas kasvamaan enkä haekkaan heti valmistumisen jälkeen koulutukseni alan hommiin. Sähkötekniikka taitaa kehittyä aika huimaa vauhtia, mutta rakennustekniikan opitut perusteet pysyy aina samoina, vai?

Stressaa tosi paljon tämä oma tilanne, koska yritykseni tekee puhelin/atk/pienlaitehuoltoja/käyttötukea paikallisille kuluttajille ja yrityksille. Välillä tuloa voi tulla hyvinkin, mutta tulee myös pitkiä kuivia jaksoja. Yrittämiseen kuuluva stressi ei varmasti sovi minulle, vaikka en sitä ulkopuolisesti uskaltaudu näyttämäänkään. Tahtoisin kouluttautumisella säilyttää yrityksen palkkatyön rinnalla niin, että se olisi harrastuspohjalla. Henkinen terveys järkkyy muuten. :D

Rakennusala vai sähköala? Palkka, työllisyys ja työn mielekkyys.

6

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs it-inssi

      Molemmat ovat hyviä työllisyyden kannalta (tarkista vielä mol.fi), mutta raksapuoli on vieläkin varmempi ja siltä alalta onnistuu helpommin myös oman firman perustaminen.

    • Nuoriyrittajaburnout

      Kiitos vastauksesta. Lisää kommenttia?

    • NuoriYrittajaBurnout

      Laitoinko tämän jonnekkin väärään aiheeseen tms. kun tulee niin vähän keskustelua?

      • ........

        kokeile ammattikorkeakoulut palstaa tai jotain?


    • 115+1884

      Hae diplomi-insinööriksi jos rahaa haluat.

      • Paskiaine

        Jooh, datanomin pohjatiedoilla DI:ksi. Insseillä on kans aika hyvät palkat loppupeleissä, yli 3000 € / kk helposti. Toki alkupalkka on vaan sen 2500 € / kk useimmilla, mutta kun hoitaa hommat kunnolla, niin hyvinkin nopeassa tahdissa menee 3k€ / kk rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe