Lippulehtikalat!!!

jessi

Moi! Sain tossa kaverilta 7 pientä lippulehtikalaa muuton alta. Nyt ois vähän kysymyksiä kokeneemmilta kun lehtikala on aika vieras laji. Eli... Onko jotain "erikoisruokaa?" tiedän että on melkein kaikkiruokaisia mutta jos löytyis jokin suosikki? ja nämä veijarit on tosi aggressiivisiä, mm. puree ja näykkii toisiaan... onko normaalia vai vain "nuorten leikkiä" (jota on kyllä vaikea uskoo...) ja oisiko jotain muuta tärkeetä mitä pitäisi tietää lippulehikaloista? haluisin antaa niille nimittäin mahdollisimman hyvän kodin! Ja ai niin... mitä muita kaloja voi laittaa niille seuraksi? Kiitos tosi paljon jo etukäteen!:)

11

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

      Vähän ihmetyttää että olisit saanut ihan ilmaiseksi lippulehtikaloja. Ne on siitä arvokkaammasta päästä kaloja mitä kaupasta saa. Hinta per pyrstö pyörii yleensä siinä 30-60 euron hujakoilla. Nyt en edes tiedä Suomen maasta ketään kuka olisi noita onnistunut vilejelemään, on vähän sellaisia deluxekaloja.

      Lippulehtikaloille (Pterophyllum altum) käy sama sapuska kuin lehtikaloille ja kiekkokaloillekin. Pääruokana jotain lihapitoisia rakeita ja lisäruokana surviaista ja räkmiksiä. Akvaarion olis syytä olla ainakin 60 cm korkea, sillä lippulehtikaloista tulee tosi korkeita. Lämpötila sais olla siinä 27-29 asteen hujakoilla, pH siinä 4,2-6,2 eli aika hapanta saa olla ja GH mielellään alle 6. Massiivisella turvelisäyksellä pitäsi onnistua tuo ihan helposti.

      Mut joo, ota nyt eka selvää että onko se lippulehtikala:
      http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=7&ID=47075&what=species
      Vai lehtikala (Pterophyllum scalare):
      http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=4717&what=species

      Jos lehtikset puree ja näykkii toisiaan, niin silloin ne tappelee. Voi loppua kun reviirit on selvitetty jos kaikille riittää oma lääni, tai voi olla että ei lopukaan.

      Kalaseuran valinta voi olla vähän haasteellista, kun vaativat aika lämmintä vettä. Jos vaikka jotain vähän korkeempia tetroja ja monnisia. Safiiritetraa on pidetty hyvällä menestyksellä vähän lämpöisemmässä ja kultapää- ja helmimonniset on ihan yleisiä kiekkoakvaarioissa (lämmintä siis sietävät hyvin). Partis passaa levänsyöntiin, kunhan ei ala hyödyntämään lippulehtisten kylkilimaa, siinä vaiheessa pitää partikselle antaa lähtöpassit.

      • jessi

        joo eli on ne lippulehtikaloja, ihan albiinoita ja punaset silmät:) nuori ja innokas parvi. joo oli pakko antaa ku muutti ulkomaille, muuten ne on myynyt niitä eläinkauppaan. Ja kutu on onnistunu monta kertaa!
        Niin on tässä sen verran arvokkaasta kalaseitsikosta kysymys, että yritän pitää ne mahdollisimman hyvässä ympäristössä. Ja mahd. saada kutua aikaseksi kunhan kasvavat.
        Oli kyllä apua noista neuvoista, kiitti:) jos tulee vielä jotain mieleen niin kuuntelen mielelläni! Netistä kun löytyy melko vähän tietoa niistä...


      • bettaristic
        jessi kirjoitti:

        joo eli on ne lippulehtikaloja, ihan albiinoita ja punaset silmät:) nuori ja innokas parvi. joo oli pakko antaa ku muutti ulkomaille, muuten ne on myynyt niitä eläinkauppaan. Ja kutu on onnistunu monta kertaa!
        Niin on tässä sen verran arvokkaasta kalaseitsikosta kysymys, että yritän pitää ne mahdollisimman hyvässä ympäristössä. Ja mahd. saada kutua aikaseksi kunhan kasvavat.
        Oli kyllä apua noista neuvoista, kiitti:) jos tulee vielä jotain mieleen niin kuuntelen mielelläni! Netistä kun löytyy melko vähän tietoa niistä...

        Lippulehtikaloista ei ole olemassa albiinoa värimuunnosta.

        Ota nyt vakavasti neuvoni selvittää kalojen laji, koska lehtikalaa ja lippulehtikalaa hoidetaan erilailla. Lehtikalat käy "normaaliin" veteen ja lipuille pitäisi olla lämpimämpää, happamampaa ja pehmeämpää.

        Kuvassa albiino lehtikala jolla vielä lisäksi helmisuomut.
        http://www.aquajapan.com/encyc/cichlid/cichlidae/pterophyllum/sp0003_04.jpg

        Tässä vielä kuva lippulehtikalasta. Erottaa tavallisesta siinä, että vartalon korkeus on suurempi kuin pituus (vartalo pystysuorassa olevan kananmunan mallinen) ja kalalla on selkeän kuono. Kuvassa on poikanen:
        http://www.cichlidecentret.dk/images/amerikanske/pterophyllum_altum.jpg

        Tässä vastaava kuva lehtikalasta. Huomaa, että vartalo on kokolailla pyöreä. Pituus ja korkeus ovat suht samat. Kuonokin on, mutta se ei ole yhtä selkeä kuin lippulehtikalalla. Kuvassa on poikanen.
        http://waynesworldangelfish.com/silver1.jpg


      • jessi
        bettaristic kirjoitti:

        Lippulehtikaloista ei ole olemassa albiinoa värimuunnosta.

        Ota nyt vakavasti neuvoni selvittää kalojen laji, koska lehtikalaa ja lippulehtikalaa hoidetaan erilailla. Lehtikalat käy "normaaliin" veteen ja lipuille pitäisi olla lämpimämpää, happamampaa ja pehmeämpää.

        Kuvassa albiino lehtikala jolla vielä lisäksi helmisuomut.
        http://www.aquajapan.com/encyc/cichlid/cichlidae/pterophyllum/sp0003_04.jpg

        Tässä vielä kuva lippulehtikalasta. Erottaa tavallisesta siinä, että vartalon korkeus on suurempi kuin pituus (vartalo pystysuorassa olevan kananmunan mallinen) ja kalalla on selkeän kuono. Kuvassa on poikanen:
        http://www.cichlidecentret.dk/images/amerikanske/pterophyllum_altum.jpg

        Tässä vastaava kuva lehtikalasta. Huomaa, että vartalo on kokolailla pyöreä. Pituus ja korkeus ovat suht samat. Kuonokin on, mutta se ei ole yhtä selkeä kuin lippulehtikalalla. Kuvassa on poikanen.
        http://waynesworldangelfish.com/silver1.jpg

        Eli nyt on sitten otettu selvää. Kyllä, ovat lippulehtikaloja. Kysyin ent. omistajalta ja menin vielä varmuudeksi katsomaan eläinkaupasta ja siellä oli ihan samoja kaloja nimellä lippulehtikala (n.30€.)
        En tiedä onko noi albiinoja mutta valkosia ovat. Eläinkaupassa oli aivan samoja siis!!! (ns.albiinoja)
        Joten en usko että olen väärässä... ja lämmitin on, elää n.28 asteisessa vedessä.
        Edellinen omistaja (tosi kalaharrastaja) ja vielä eläinkauppa ei voi olla väärässä...


      • bettaristic
        jessi kirjoitti:

        Eli nyt on sitten otettu selvää. Kyllä, ovat lippulehtikaloja. Kysyin ent. omistajalta ja menin vielä varmuudeksi katsomaan eläinkaupasta ja siellä oli ihan samoja kaloja nimellä lippulehtikala (n.30€.)
        En tiedä onko noi albiinoja mutta valkosia ovat. Eläinkaupassa oli aivan samoja siis!!! (ns.albiinoja)
        Joten en usko että olen väärässä... ja lämmitin on, elää n.28 asteisessa vedessä.
        Edellinen omistaja (tosi kalaharrastaja) ja vielä eläinkauppa ei voi olla väärässä...

        Nyt mä olen kyllä erityisen kiinnostunut tästä tapauksesta. Saisitko mitenkään kuvaa nettiin niistä? Tai laita mulle sähköpostilla:
        [email protected]


      • jessi
        bettaristic kirjoitti:

        Nyt mä olen kyllä erityisen kiinnostunut tästä tapauksesta. Saisitko mitenkään kuvaa nettiin niistä? Tai laita mulle sähköpostilla:
        [email protected]

        ...kuvat sun sähköpostiin. pahoittelen huonoa laatua! ja joo-o, näyttää ne aika paljon albiinolehtikalalta... mutta kun ei:)


      • bettaristic
        jessi kirjoitti:

        ...kuvat sun sähköpostiin. pahoittelen huonoa laatua! ja joo-o, näyttää ne aika paljon albiinolehtikalalta... mutta kun ei:)

        Kyllä niistä sai ihan riittävän hyvin selvää.

        OK, voivat olla lippulehtikaloja jos kalojen pituus on jotain alle 1,5 cm ilman eviä. Silloin niiden ruumis ei ole vielä kasvanut aikuismaisen korkeaksi, eikä kuonon "satula" ole muodostunut. Kuvasta on hankala erottaa kalojen oikeaa kokoa.

        Mun silmääni ne näyttäisivät n. 5 cm pituisilta lehtikalan pennuilta (siis Pterophyllum scalare). Noissa oli pari todella lupaavan näköistä lehtikalan alkua, vausti...kasvaa tosi hienot evät!


      • jessi
        bettaristic kirjoitti:

        Kyllä niistä sai ihan riittävän hyvin selvää.

        OK, voivat olla lippulehtikaloja jos kalojen pituus on jotain alle 1,5 cm ilman eviä. Silloin niiden ruumis ei ole vielä kasvanut aikuismaisen korkeaksi, eikä kuonon "satula" ole muodostunut. Kuvasta on hankala erottaa kalojen oikeaa kokoa.

        Mun silmääni ne näyttäisivät n. 5 cm pituisilta lehtikalan pennuilta (siis Pterophyllum scalare). Noissa oli pari todella lupaavan näköistä lehtikalan alkua, vausti...kasvaa tosi hienot evät!

        Niiden ruumis on n.1,5cm ilman eviä, eli ihan poikasia vielä. Kasvaa varmaankin ihan upeita yksilöitä. (kuhan ei vaan tappais toisiinsa ensin) ku ovat toistensa kimpussa koko ajan No, toivotaan että sekin loppuu aikanaan.
        Mutta onko jotain "erityistä" mitä pitäisi tietää näistä kaloista?

        Aikasemmat akvaariokokemukset on nimittäin rajoittunu miljoonakaloihin ja platyihin:)
        Jos kiinnostusta riittää niin voin kertoo enemmän kunhan kasvavat isommiksi! Silloin ainakin tulee ruumiin muodot paremmin esille...


      • bettaristic
        jessi kirjoitti:

        Niiden ruumis on n.1,5cm ilman eviä, eli ihan poikasia vielä. Kasvaa varmaankin ihan upeita yksilöitä. (kuhan ei vaan tappais toisiinsa ensin) ku ovat toistensa kimpussa koko ajan No, toivotaan että sekin loppuu aikanaan.
        Mutta onko jotain "erityistä" mitä pitäisi tietää näistä kaloista?

        Aikasemmat akvaariokokemukset on nimittäin rajoittunu miljoonakaloihin ja platyihin:)
        Jos kiinnostusta riittää niin voin kertoo enemmän kunhan kasvavat isommiksi! Silloin ainakin tulee ruumiin muodot paremmin esille...

        Tehdään kompromissi hoidossa, sillä olen edelleen kohtuu varma siitä, että kalat ovat lehtikaloja (haluatko lyödä vetoa?).

        Säädä lämpö johonkin 27-29 asteeseen, pH 5,8-6,2, GH alle 5. Tuon pitäisi käydä molemmille lajeille. Katsotaan sitten, mitä sinteistä tulee isona. :D

        Jos nyt olet edelleen vannoutunut aiheesta että puhun höpöjä, niin kysäise tämän linkin päästä löytyvältä ihmiseltä. En tiedä Suomen tasavallasta toista jolla olisi lajeista tietoa kattavammin.
        http://www.hut.fi/u/lsarakon/

        ps. kuvissa jotkä lähetin sinulle, esiintyy max. 1,5 cm ilman eviä olevia lehtikaloja.

        pps. laitoin kuvat nettiin kun kaikkia nyt varmaan syyhyttää että miltä ne oikein näytti:
        http://personal.inet.fi/koti/sm/varasto/temp/lehtikset.htm


      • jessi
        bettaristic kirjoitti:

        Tehdään kompromissi hoidossa, sillä olen edelleen kohtuu varma siitä, että kalat ovat lehtikaloja (haluatko lyödä vetoa?).

        Säädä lämpö johonkin 27-29 asteeseen, pH 5,8-6,2, GH alle 5. Tuon pitäisi käydä molemmille lajeille. Katsotaan sitten, mitä sinteistä tulee isona. :D

        Jos nyt olet edelleen vannoutunut aiheesta että puhun höpöjä, niin kysäise tämän linkin päästä löytyvältä ihmiseltä. En tiedä Suomen tasavallasta toista jolla olisi lajeista tietoa kattavammin.
        http://www.hut.fi/u/lsarakon/

        ps. kuvissa jotkä lähetin sinulle, esiintyy max. 1,5 cm ilman eviä olevia lehtikaloja.

        pps. laitoin kuvat nettiin kun kaikkia nyt varmaan syyhyttää että miltä ne oikein näytti:
        http://personal.inet.fi/koti/sm/varasto/temp/lehtikset.htm

        Lämpö on n.28, ja muut asiat ok. Olen 99% varma, sillä entinen omistaja vielä painotti että nämä eivät ole tavallisia lehtikaloja, vaan TODELLA harvinaisia lippulehtikaloja.
        No mutta joo... Yritän jonkun ajan päästä ottaa niistä parempia kuvia ja sitten saadaan selville tää mysteeri:)
        Todella upeita kaloja sulla muuten, ja paljon!:)


      • Matikkapilkki

        Mitenkähän tässä lopulta kävi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe