Eli, mua vaivaa ihan kamala keskenmenon pelko!
olen raskausviikolla 6 ja mietin asiaa tosi usein.
Alkaa jo ahdistamaan, neuvolaankin on vielä aikaa muutama viikko, eikä sielläkään sen koomin tutkita onko elämää?
kamala
5
597
Vastaukset
- Milla.M
siitä on pelkkää haittaa sinulle ja vauvalle. Mikäli sinulla ei ole minkäänlaisia oireita, niin älä turhaan panikoi vaan odottele ihan rauhassa!
- Meri
Miksi sinulla on keskenmenon pelko? Onko sinulla ollut niitä aikaisemmin? Jos niistä on kokemusta, ymmärrän pelkosi itsekin 4 keskenmenoa kokeneena. On helppo sanoa "älä stressaa" mutta se ei auta mitään. Jos asia painaa mieltäsi, voit tilata ajan ultraääneen yksityiseltä rv 8, jolloin jo sydänäänet näkyvät selkeästi. Maksaa ylimääräistä mutta ainakin saa mielenrauhan.
- Tuuli
Suosittelen käyntiä yksityisellä. Minulle ainakin tuli hurjan helpottunut olo sen jälkeen kun sain tietää, että ihka oikea ihmisenalku oli masussani. SItä ennen stressasin ja mietin läpi kaikki tuulimunaraskaudesta lähtien. Maksoihan se n. 80e, mutta en ole katunut.
- rv 39+
Tuuli kirjoitti:
Suosittelen käyntiä yksityisellä. Minulle ainakin tuli hurjan helpottunut olo sen jälkeen kun sain tietää, että ihka oikea ihmisenalku oli masussani. SItä ennen stressasin ja mietin läpi kaikki tuulimunaraskaudesta lähtien. Maksoihan se n. 80e, mutta en ole katunut.
ekan ultran jälkeen pelkäsin, että vauva kuolee sitten myöhemmin. Varsinkin, kun niitä ensimmäisiä liikkeitä saa odotella viikkoja. Itse en käynyt ultrassa ennen neuvolan määräämää aikaa ja siitä saan pitkälti kiittää neuvolaa. Pelkkä puhelinkeskustelu sai minut vakuuttuneeksi, etten tarvitse ylim. käyntiä, koska mitään muuta ei kerta kaikkiaan voi tehdä kuin odottaa! Ja useimmiten odotus palkitaan. Enkä lainkaan vähättele toisten pelkoja keskenmenosta, itsellä tuulimunaraskaus ennen tätä. Alkuraskauden aikana olin todella surullinen, itkuinen jne. Pitäisi olla itsellä päiväkirja, josta voisi nyt luntata tuon ajan tuntemuksia, koska sitten myöhemmin tulee uusia pelkoja. Kuten nyt kohonnut verenpaine ja sen seurauksena mahdollinen raskausmyrkytys... En edes "käske" sulkemaan silmiä noilta ajatuksilta, mutta jossain vaiheessa huomaat, kuinka nopeasti 40 viikkoa voikaan mennä!
- tuleva äiti
rv 39+ kirjoitti:
ekan ultran jälkeen pelkäsin, että vauva kuolee sitten myöhemmin. Varsinkin, kun niitä ensimmäisiä liikkeitä saa odotella viikkoja. Itse en käynyt ultrassa ennen neuvolan määräämää aikaa ja siitä saan pitkälti kiittää neuvolaa. Pelkkä puhelinkeskustelu sai minut vakuuttuneeksi, etten tarvitse ylim. käyntiä, koska mitään muuta ei kerta kaikkiaan voi tehdä kuin odottaa! Ja useimmiten odotus palkitaan. Enkä lainkaan vähättele toisten pelkoja keskenmenosta, itsellä tuulimunaraskaus ennen tätä. Alkuraskauden aikana olin todella surullinen, itkuinen jne. Pitäisi olla itsellä päiväkirja, josta voisi nyt luntata tuon ajan tuntemuksia, koska sitten myöhemmin tulee uusia pelkoja. Kuten nyt kohonnut verenpaine ja sen seurauksena mahdollinen raskausmyrkytys... En edes "käske" sulkemaan silmiä noilta ajatuksilta, mutta jossain vaiheessa huomaat, kuinka nopeasti 40 viikkoa voikaan mennä!
Minä olen saanut pelon taka-alalle siten että olen sisäistänyt sen, etten voi asialle mitään. Eli jos keskenmeno tulee, en olisi asialle mitään voinut tehdä. Tietenkin sitten kun liikkeitä alkaa tulla, niitä pitää seurata. Nyt kun olen vasta rv14 niin ei niitä edes vielä tunne.
Eniten pelkäsin kun np-ultra tuli aiheelliseksi että jos jotain on vialla. Keskenmenolle kun ei mitään voi, mutta sitten jos vikaa löytyy, joutuu itse tekemään päätöksen. Kuulin monelta että minun pitäisi olla henkisesti valmistautunut ultraan mennessä mitä tehdä jos jotain on vialla. Tuohon jälkikäteen sanoisin että se on vain pelon lietsontaa. Silloinhan saisi olla koko raskauden aikana peloissaan että jotain tapahtuu, koko ajan valmistautunut pahimpaan. Ei se ole elämää. Tuolla mentaliteetilla pitäisi koko ajan pelätä että auto ajaa kaupungilla ylitsesi tai huomenna todettaisi syöpä.
Minun mottoni siis on että turha stressata asioista joille ei mitään voi. Yritän elää siis päivän kerrallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938