Oksuilun loppu/vähentäminen&turvotus

KYSYVÄ

Miljoona kertaa käsitelty aihe, mut en löytänyt ihan presis omaan tilanteeseen osuvaa keskustelua..
Siis - oon parikymppinen naisenalku, nyt normaalipainoinen, kaikki mahd. syömishäröilyt käyty läpi kymmenenssä vuodessa ja paino vaihdellu 38kg-82kg. Puhtaasti bulimiaa ollu nyt viimeset 4 vuotta. Ahmimista enempi tai vähempi, välillä ruokaa tuskin lainkaan, mut oksennus on lentäny neljän vuoden aikana ihan _joka_pirun_päivä. Monta kertaa päivässä. Poikkeukset jää ehkä pariinkymmeneen, päiviä jolloin en oo syöny mitään). Jos on oltu syömättä, niin kahvi ja limppari on kiivenny ylös ihan ittestään. Laksoja en oo osaston ulkopuolella ikinä käyttäny, mut aineenvaihdunta silti nollassa. Oon saanu jopa "kunnian" mittauttaa perusaineenvaihdunnan siihe tehdyllä värkillä, joita on vaa kaks Suomessa, ja kulutus on todistetusti vaan reilu puolet normista..

MUTTA Nyt oon ihan puolihuomaamatta onnistunu olemaan puoltoistaviikkoa melkein kokonaan yrjöilemättä. Jo ennen tätä ihmettä on ollu pari vk epänormaalin lihonut ja paisunut olo, puhuttaisko viidestä kilosta vähintään. Oon syöny päivässä lähinnä pari suklaapatukkaa ja juustosiivuja, kurkkupastilleja ja juonu light limuja, -mehuja ja vettäkin paljon.
Ja miten mut tästä palkitaan: -- oon turvonnut niin jumalattomasti, että tein elämäni ensimmäisen raskaustestinki paniikissa. Maha varsinkin on ihan jäätävä pallo (kaikki nää vuodet oon ollu kuoppamahainen, läskinäkin uuma löytyi) ja ei ainoastaan turvonnu vaan löllö kuin olis tullu rasvaalkin. Reidet on paisunu ja solisluut kadonnu näkyvistä. Ainut missä ei turvota, on naama. ---
Ennen päivänki syömättömyys vaan keventi oloa. Pissittää vähän normaalia enemmän, kiinteetä ei oikee nimeksikään. Osasin odottaa turvotusta, mutta kun on kulunu puoltoista vk ja tunnun kasvavan vaan päivä päivältä.

MITEN KAUAN tää kestää, jos on vaan normaalia turvotusta, ja kun on bulimioinu näin kauan näin rajusti?
VOIKO asiaan vaikuttaa tää hellekeli? Tuon ekan oksuttoman viikon olin myös tosi kipee, kuumeessa, rintatulehduksesta johtuen (jo kolmas kerta tuo vaiva) ja vetäny siihen panacodia ja ibuprofeiinia siitä lähtien. Nyt antibiootit päällä kolmatta päivää (pitäis ripulia aiheuttaa kai enemmin?)
MITEN tätä voi lieventää?
MITEN ootte kohtalotoverit jaksaneet tuon turvotuksen yli? Ahmimista ja oksentelua en kaipaa ollenkaan, eikä oo koskaan tuntunut näin iisiltä vähentää/lopettaa. En vaan kestä tätä paisumista, masentaa ihan kamalasti ja en halua enää liikkua ulkona ollenkaan :(

Vastaukset olisi kultaakin kalliimat

4

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoverisi

      Tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu. Oon saman ikänen, ja syömishäiriötaustaa 15-vuotiaasta alkaen. Oksentelun lopetin n. 5 kk sitten ja vielä ihan seinään. Mutta tosiaan... Se turvotus. HYI VITTU. Muistan ton saman olon ja kuinka ajattelin että on niin väärin, kun vihdoinkin selviää "kuiville" ja sit palkinnoks saa vaan pallo-olon ja häpeän. Mulla siinä kesti sen oman aikansa, koska aineenvaihdunta oli tosi paskana ja keho oli tottunu siihen et päivällä ei syödä melkein mitään ja illalla vedetäänki sitten mättöä kymmenen ihmisen edestä. Tässä vaiheessa valitettavasti käytin laksoja, jotka ei sit auttanut sitä aineenvaihduntaa yhtään. Onneks lääkäri-isäni pelasti mut kertomalla faktoja niistä, ja pystyin vähentään käyttöä pikkuhiljaa, ja totuttaan mahaa siihen normiruokaan ja... Noh, paskalla käymiseen. Nykyään käytän välillä laksoja jos on paha ummetus, koska aineenvaihdunta ei tosiaan vieläkään oo oikeen täysin kunnossa. Mutta yks on kans pelastanu! Nimittäin visiblin-niminen kuituvalmiste jonka kalorit on 0, ei tee ruuansulatustyötä ym. vatsan puolesta mut silti auttaa ihan mielettömästi. Eli hae sitä apteekista heti!
      Sit helteeseen: oi kyllä, on ihanaa kun on nii lämmin mut se turvotus ihan joka paikassa. Vaatteet kiristää, hiki valuu ja kengät puristaa. Mut hei, se on lähes kaikilla ihmisillä ongelmana joten sen puolesta ylös ulos ja rannalle! Mäkin oon siellä :)
      Lievennystä kannattaa ettii kävelylenkeistä ja joogasta. Ne saa vatsan toimiin ja matalasykkeinen liikunta laittaa hyvin nesteitä liikkeelle.
      En kuollaksenikaan muista siis kuinka kauan turvotusta kesti, mutta kerran kun keväällä ahdistuksen takia oksensin, oli olo seuraavana päivänä 10 kiloo painavampi ja naama ihan turvoksissa. JOTEN muista et se on viimenen asia johon palaat! Oon onnellinen et kävi noin sillä kertaa, koska se riitti muistuttaan kuinka paskaa bulimikon elämä on ja kuinka siihen en aio enää ikinä palata.
      Sit vielä: kaikki light limut ym. kurkkupastillit turvottaa kans ihan mielettömästi :( vaikka ne onki tosi hyviä koska kalorit niin vähäset... Niitä oon kans vähentäny pikkuhiljaa koska kroppa ei vaan tykkää niistä :(
      Oon tosi pahoillani jos mun teksti on epäselvää, (pitkä päivä töissä naurettavalla salaattilounaalla tekee tehtävänsä...) mut toivon että sait apua edes johonkin!

      • KYSYVÄ

        Kiitos kiitos kamalasti! Auttoi jo edes tieto siitä, että ehkä mulla ei ole hätää, että joku muukin kärsinyt samaa :)
        Ja toi visiblin-mömmö! Ihan uus tuttavuus (ha, luulin tietäväni kaiken tästä häröilystä), pakko kyllä heti huomenna kokeilla. Oon tosi kiitollinen itelleni, etten koskaan oonkoskenu laksoihin.. Pahimpina aikoina en tosin vissiin ollu tietoinen niistä ja siks säästyin.
        Noi limpparirt on kyllä ihan saaatanasta, oon nyt yrittäny siirtyä vedenjuontiin (ennen oon kitannu vaan urheillessa ja oksentamisen jeesimiseen, kamalaa) ja uskaltanu antaa tuoremehuilleki mahdollisuuden.

        Mua on siunattu hyvillä geeneillä mitä hampaisiin tulee. Muuten olis varmaan jo tippuneet suusta, ku lisätään tähän sairauteen vielä tupakka ja kahvi. Kariespöpöä en oo pienenä saanu, niin koskaan ei oo ollu reikiäkään. Toki mulla etuhampaista jo 'näkyy' läpi, kiille kans saanut kyytiä. Ikenet on vetäytyny tosi alas, mut se kai voi johtua vaa rajusta harjaamisestaki..
        Isosisko on onneks suuhygienisti, ja joululahjaks sain siltä tosi kalliin ja tosi hienon sähköhammasharjan, jolla kelpaa ajella :D Kunhan muistaa, ettei mee heti purjoilun jälkeen harjailee, siitä se kiille vasta kärsiikin. Mua on myös auttanu se runsas vedenjuonti ennen ja jälkeen tyhjentämisen, huuhtoo ne pahimmat hapot pois.
        Mulla kyllä vähän jäi hammaslääkärikäynnit, ku pari v sit muutin paikkakunnalta toiselle. Sattu just muuton päälle lääkäriajat, ja sit olis pitäny itse varata aika uudessa kaupungissa. Se vaan jotenki unohtu, ja veikkaan et nyt löytyisi reikiäkin jos sais vaan aikaiseks mennä vastaanotolle :(


      • blmi4
        KYSYVÄ kirjoitti:

        Kiitos kiitos kamalasti! Auttoi jo edes tieto siitä, että ehkä mulla ei ole hätää, että joku muukin kärsinyt samaa :)
        Ja toi visiblin-mömmö! Ihan uus tuttavuus (ha, luulin tietäväni kaiken tästä häröilystä), pakko kyllä heti huomenna kokeilla. Oon tosi kiitollinen itelleni, etten koskaan oonkoskenu laksoihin.. Pahimpina aikoina en tosin vissiin ollu tietoinen niistä ja siks säästyin.
        Noi limpparirt on kyllä ihan saaatanasta, oon nyt yrittäny siirtyä vedenjuontiin (ennen oon kitannu vaan urheillessa ja oksentamisen jeesimiseen, kamalaa) ja uskaltanu antaa tuoremehuilleki mahdollisuuden.

        Mua on siunattu hyvillä geeneillä mitä hampaisiin tulee. Muuten olis varmaan jo tippuneet suusta, ku lisätään tähän sairauteen vielä tupakka ja kahvi. Kariespöpöä en oo pienenä saanu, niin koskaan ei oo ollu reikiäkään. Toki mulla etuhampaista jo 'näkyy' läpi, kiille kans saanut kyytiä. Ikenet on vetäytyny tosi alas, mut se kai voi johtua vaa rajusta harjaamisestaki..
        Isosisko on onneks suuhygienisti, ja joululahjaks sain siltä tosi kalliin ja tosi hienon sähköhammasharjan, jolla kelpaa ajella :D Kunhan muistaa, ettei mee heti purjoilun jälkeen harjailee, siitä se kiille vasta kärsiikin. Mua on myös auttanu se runsas vedenjuonti ennen ja jälkeen tyhjentämisen, huuhtoo ne pahimmat hapot pois.
        Mulla kyllä vähän jäi hammaslääkärikäynnit, ku pari v sit muutin paikkakunnalta toiselle. Sattu just muuton päälle lääkäriajat, ja sit olis pitäny itse varata aika uudessa kaupungissa. Se vaan jotenki unohtu, ja veikkaan et nyt löytyisi reikiäkin jos sais vaan aikaiseks mennä vastaanotolle :(

        Reippaasti vaan sinne hammaslääkäriin! Itse anorex/bulimikko lähes 10 vuotta. Vihdoin kehtasin viiden vuoden tauon jälkeen. Oli todella tahdikas ja ystävällinen lääkäri. Ei tullut vinoilua saati henkistä nöyryytystä, johon olin varautunut. Reiät ja "sulaneet" kohdat paikkailtiin ja antoi vinkkejä jatkohoitoon. Oli tosiaan kiilteet menny ja eroosiota.
        Ei kannata häpeän takia viivytellä. Nyt kun vielä saisin psyykattua itseni hoitoon. Bulimia kun on korvien välissä.


    • exano

      Bulimikoilla aineenvaihdunnan palautuminen on yleensä huono ja jääkin yleensä huonommaksi kuin ennen sairastumista. Anoreksikoilla joilla sen sijaan ei ole ollut tyhjentäytymistaipumuksia on yleensä nopea aineenvaihdunta. Jopa nopeampi kuin ennen sairautta.
      Itsellä painon putoaminen vaan yltyi, kun aloin syömään 4000kcal/pv paranemisen alkuvaiheessa niin kovaksi että lihaksetkin paloivat.
      Siitä sitä vasta ongelmia tulikin. Se loppui kun aloin syödä 5-6000kcal/pv. Nytkin parantuneena syön päivittäin 3000kcal, että saan pidettyä normipainoa yllä. Siis ilman liikuntaa. Välillä ei jaksa edes syödä noin paljoa ja joudun lorauttelemaan teehen ja kahviin rasvaa sekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe