Sakkojen yms kulujen maksu jos valittaa hoviin?

jim potkuri

Jos tuomitaan sakot, todistuskulut valtiolle ja uhrille korvaus ja samantien ilmoittaa valittavansa hovioikeuteen, mitkä näistä on silti pakko maksaa ennen hovin tuomiota?

Ja jos pitää maksaa ennen, mites sitten jos hovioikeus muuttaa tuomiota poistamalla sakot ja todistuskulut?
Valtioko maksaa ne sitten takaisin ja pitääkö ne itse periä mistä? Vai laitanko valtion ulosottoon :D :D

Ja korvausten takaisinperiminen asianomistajilta taitaa olla aika hankalaa, vai laitanko suoraan ulosottoon nekin?

3

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rpeaioug

      Ei tarvitse maksaa mitään

      • sinnepäin

        Eipä mene ihan noin.

        Sakkoa ja valtiolle tulevia korvauksia ei tarvitse maksaa ennen kuin tuomio on lainvoimainen. Ts. valitus hoviin tietää muun ohella lisää maksuaikaa valtion saataville. Mutta korvaukset asianomaisille ovat ulosottokelpoisia jo käriksen tuomion perusteellla, vaikka se ei lainvoimainen olisikaan. Ne voidaan ulosottoon viedä ja vouti ne myös ulosmittaa, jos jotain ulosmitattavaa maksuvelvollisella on. Mutta ne ulosmitatut varat jäävät voudin haltuun, kunnes lainvoimainen tuomio saadaan. Velkoja ei niihin pääse käsiksi.

        Idea on siis se, ettei kannata valittaa pelkästään korvausten maksuajan saamiseksi. Ja toisaalta turvataan se, että KäO:n maksuvelvolliseksi tuomitsema saa rahansa takaisin voudilta, jos tuomio valitusasteessa muuttuu.


      • jim potkuri
        sinnepäin kirjoitti:

        Eipä mene ihan noin.

        Sakkoa ja valtiolle tulevia korvauksia ei tarvitse maksaa ennen kuin tuomio on lainvoimainen. Ts. valitus hoviin tietää muun ohella lisää maksuaikaa valtion saataville. Mutta korvaukset asianomaisille ovat ulosottokelpoisia jo käriksen tuomion perusteellla, vaikka se ei lainvoimainen olisikaan. Ne voidaan ulosottoon viedä ja vouti ne myös ulosmittaa, jos jotain ulosmitattavaa maksuvelvollisella on. Mutta ne ulosmitatut varat jäävät voudin haltuun, kunnes lainvoimainen tuomio saadaan. Velkoja ei niihin pääse käsiksi.

        Idea on siis se, ettei kannata valittaa pelkästään korvausten maksuajan saamiseksi. Ja toisaalta turvataan se, että KäO:n maksuvelvolliseksi tuomitsema saa rahansa takaisin voudilta, jos tuomio valitusasteessa muuttuu.

        Niin ajattelinkin, että en maksa mitään ennen hovin tuomiota.
        Toki jos laittavat ulosottoon, maksan samantien, Kaipa sieltä tulee ensin lasku eikä suoraan aleta titliltä viemään vai miten?

        Ei ole kyse siitä, ettei minulla olisi varaa maksaa vaan periaatteesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe