Mitä omistusasuminen oikeasti maksaa?

asumisura edessä

Kohuotsikoissa väitetään, että asunnon voi joutua maksamaan jopa neljästi. Tiedostan kyllä, että remontti- ym. kuluja tulee, mutta ei kai ihan noin paljoa. Tässä kun nuorena työuraa aloittelevana harkitsen asumisvaihtoehtoja, niin kiinnostaisi saada asiasta vähän laskelmia.

Jos siis hankkisin velaksi kaupunkikaksion n. 55 neliötä ja asuisin siinä samassa 60 vuotta, niin mitä kaikkea se tulisi maksamaan? Vaikka ostaisin uuden (joka tietysti on lähtöhinnaltaan kalliimpi), niin kyllä tuossa ajassa tulisi eteen jo putkiremontti ja julkisivuremontti ja paljon kaikkea pienempää remonttia myös. Ja hoitovastikkeet päälle. Ja kun velaksi alun perin ostaisin ja velkaa joutuisin ottamaan noihin remontteihinkin, niin pankkikin vie koron muodossa osansa.

Lainojen korkotaso tietysti vaihtelee sekin, nythän on ollut matalat korot. Jos koettaisi saada laskelmaan realismia valitsemalla esim. keskimääräisen koron viimeisen 30 vuoden ajalta, niin mitähän se olisi?

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et tiedä huomista

      Viimeisen 30 vuoden aikana korot on vaihdelleet noin 0,2 - 12% välillä. Joten siitäpä miettimään, miten maailma toimii.

    • Velaton asukas

      Minulla on pikkukaupungin vanhassa talossa kaksio, jonka ostin vuonna 2001. Tänä aikana talossa on tehty huomattavia korjauksia, tärkeimpinä putki-, piha- ja julkisivuremontit. Noiden kustannukset olen maksanut pois eikä pankkilainaakaan enää ole. Kaikkiaan olen käyttänyt asumiseeni rahaa jokseenkin tarkkaan saman verran kuin kaksion vuokra olisi ollut näiltä 13 vuodelta. Sillä rahalla olen kuitenkin saanut myös velattoman asunnon, ja talokin on paremmassa kunnossa kuin alussa.

      Seuraavaan suureen remonttiin asti mennään hoitovastikkeella eikä mitään sellaista korjausta ole tulossa viiteen vuoteen. En väitä että tämä olisi kaikista edullisin asumisvaihtoehto, mutta vuokralla asuminen jää kyllä puhtaasti toiseksi. Asuinpaikasta ja sen hintasuhteista tietenkin riippuu, miten sinulle käy ja miten mikäkin kannattaa.

    • ei realihinta

      > Kohuotsikoissa väitetään, että asunnon voi joutua maksamaan jopa neljästi.

      Joo, jos lasketaan ala-asteen matematiikalla eli unohdetaan rahan arvon muuttuminen.

      Esim. 70-luvun lähiökaksion ostohinta 125 000 € (2 500 €/m²)
      - vastike nyt 250 €/kk, nousua 4 %/vuosi -> 60 vuoden vastikkeet 625 000 €
      - putkiremppa läihvuosina 800 €/m² = 40 000 €
      - putkiremppa saatta 60 vuoden jaksolla tulla jo toistamiseenkin eteen väliin kevyempää keittiön uusimista, julkisivuremppaa yms. päälle vielä se, että joskus 2060 remonttikustannukset ovat vielä paljon korkeammat kuin nyt -> remontteihn uppoaa sama 2 500 €/m² mitä asunto maksoi, eikä välttämättä piisaakaan

      Eli kyllä ne 60 vuoden kokonaiskulut menee helposti miljoonan pintaan ja ovat siis 8x asunnon ostohinta!

      Vaan se vaihtoehto...?

      Vuokra nyt 700 €/kk, nousua 3,5 %/vuosi

      - 10 vuoden vuokrat 98 500 € (0,8 x asunnon hinta)
      - 20 vuoden vuokrat 237 500 € (1,9 x asunnon hinta)
      - 40 vuoden vuokrat 710 000 € (5,7x asunnon hinta)
      - 60 vuoden vuokrat 1 413 000 € (11x asunnnon hinta)

      Eli vain 400 000 € enemmän joutuu vuokralainen asunnostaan maksamaan. Toisaalta ei tarvi kerran 10 vuodessa ostaa 600 € hintaista jääkaappia ;-D

      • ei realihinta

        Lisäksi pitäisi ottaa huomioon, että 2074 omistusasujalla on 400 000 € arvoinen asunto ja vuokraloisella pino kuitteja. Jolloin ero asumiskuluissa kasvaakin 800 000 euroon.

        Toki kaikki summat on plus miinus kymmeniä, jopa satoja, tonneja riippuen inflaatiosta yms. mutta vuokralla tuhnuttamista ei silti saa käännettyä kannattamattomaksi kuin täysin todellisuudesta irrallaan olevilla oletuksilla, esim. vuokra ei nouse ikinä omistusasuntoon joudutaan tekemään täydellinen remontti kerran 10 vuodessa tms. Tai verrataan pelkästään ensimmäisen asumisvuoden kustannuksia. Tai "sossu/iskä maksaa", mikä kieltämättä onkin todellisuutta useimpien palstan talousasiantuntijoiden kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe