Joutsenen poikueet

Livojoki

Viime viikonloppuna bongasimme Pudasjärvellä joutsenpariskunnan jolla oli mukanaan 3 poikasta.
a)Onko tämä miten tavallista?
b)Voiko joutsen omia toisten poikasia?

9

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

      Laulujoutsenilla taitaa poikasten tavanomaisin lukumäärä olla 3 - 4. Itse olen kerran nähnyt 5 poikasta ja useinkin yhtä tai kahta poikasta.


      Siitä päätellen kuinka agressiivinen joutsenpari on puollustaessaan reviiriään toista joutsenparia vastaan, lienee hyvin harvinaista, että joutsenpari "adoptoisi" vieraan poikasen.

      Syksyllä muuttoaikana saattaa emostaan eroon joutunut lyöttäytyä toisen poikueen mukaan ja kun ei olla enää omalla reviirillä, ei sitä ehkä häädetä pois.

    • Erämies

      Itse olen nähnyt kolme vuotta sitten Taivalkoskella noin 10 ha metsälammella laulujoutsenparin jolla oli seitsemän poikasta. Ajankohta oli elokuun loppua ja poikaset vielä lentokyvyttömiä. Uskon että kaikki poikaset olivat samalta emolta koska niin pienellä lammella ei varmasti pesi monta joutsenparia.

      Joki oli kyllä lähellä mutta muille järville ja lammille oli aika pitkä matka. Tosin joutsen kyllä käveleekin aika pitkiä matkoja. Joten jätän pienen varauman mutta 99% olen varma että kyseessä oli yksi seitsemän linnun poikue.

    • Juuso

      Pudasjärven, Taivalkosken, Posion ja Ranuan seuduilla on nykyään joutsenpari likimain jokaisella elinkelpoisella reviirillä. Ja ilmeisen hyvinvoivana kantana, päätellen näistäkin vastauksista. Livojärven tuntumasta tuo minunkin 5 poikasen pari on bongattu.

      Minkä kokoisia poikueita kyhmyjoutsenella on? Luultavasti isoja, koska lisääntyminen on nopeaa.
      (Kyselen kun asun ja retkeilen itse kyhmyjoutsenrajan pohjoispuolella eikä omia havaintoja juuri ole).

      • joutsenet

        Olis hyvä saada tietoon kaikki joutsenen pesinnät Suomessa. Että jos viitsit pienen vaivan nähdä nii meeppäs www.birdlife.fi ja siitä etusivulla ylimmäisenä on semmonen linkki pikkulomakkeeseen. Ja tiedot menee ihan vaan tutkimuskäyttöön eli tänä vuonna selvitetään kuinka monta laulu- ja kyhmyjoutsenparia Suomessa oikein pesii. Ei siis tule käymään niin että koko järvi suojellaan jos siellä joutsen on.. Niinku vaik valkoselkätikalla..


    • hondah rules

      Itse näin tänä kesänä Isojoella Etelä-Pohjanmaalla yhdellä isolla metsäjärvellä 8 poikasta joutsen parin mukana. Kuitenkin näistä poikasista käsittääkseni puolet oli toisen joutsenen hautomia. Järvellä hautoi kaksi naarasta, mutta yhteensä näin muutamilla käynneilläni vain 3 aikuista. Tiedä sitten millä tavalla on reviirit järvellä järjestetty kun toisen naaraan poikaset kelpasivat samaan joukkoon. Näin kyllä myös erillisinä joukkoina nämä poikaset (parilla 4 poikasta ja yksinäisellä 4 poikasta mukanaan).
      En ole mikään asiantuntija, mutta ehkä toinen koiras oli ajettu järveltä pois ja sen vuoksi ehjä pari hyväksyi toisen naaraan pennut joukkoon...?

    • tirkistelijä13

      Eilen näin Asikkalan Vesijärven rannalla laulujoutsenen, jolla oli 9 poikasta. Olivat vielä tosi pieniä, pull:eja. Yritänkin katsoa netistä mikä on laulujoutsenen suurin havaittua poikaskoko.

      • Anonyymi

        Urjalassa ollut joskus 12 poikasen pesue, sanoo iltapäivä-lehti


    • Anonyymi

      Tänään (25.6.24) Raahessa 7 poikasta joutsenparilla Siniluodonlahdella.

    • Anonyymi

      Minäpä oon nähny joutsenen, jolla ei ollu poikasia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe