Oma lapsi ei välitä

voi hyvinkin olla

En usko että olen ainoa jolla lapsi ei välitä minusta,ei soita koskaan,jos soitan ja kysyn kuulumisia hän ei ole koskaan kysellyt mitä minulle kuuluu.Käy kyllä joskus sillon tällön mutta on aina aika kylmä.Hän on enempi kylmän oloinen,ei halauksi mennen eikä tullen,tuntuu että olen ilmaa ja välttämätön paha,vai olenko kumminkin ainoa?Kuulostaa että täälläkin kaikilla menee aikuisten lastensa kanssa hyvin.

83

2506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulissit

      Yksi lapsistani on täysin eristäytynyt ei pidä yhteyttä muuhun sukuun. Viisi vuotta sitten näin hänet viimeeksi puolisoineen ja lapsineen hautajaisissa.
      Taloudellisesti hänellä menee hienosti, rahaa on ja menestystä sekä vaikutusvaltainen tuttavapiiri.
      Onnellisuudesta en ole varma. Masennukseen on tarvittu lääkäreitä, sillä paineet ovat kovat koreissa kulisseissa.

    • jaksamista!

      Voisitteko jutella asiasta, naamakkain? Voihan olla kyse vaikka jostain väärinkäsityksestä.

      Täällä varsinkaan rekatuista harva puhuu muusta kuin elämänsä ihanuudesta.
      Panee vähän lisää, jos ei ole ihan täydellistä.

    • avoimin kortein

      Olen pahoillani puolestasi. Oletko kertonut hänelle miltä sinusta tuntuu kun tunnet ettei hän välitä sinusta? Puhuminen auttaa yllättävän usein, kannattaa kokeilla.

    • puhuminenko????

      Helppo sanoa, että puhuminen auttaa. Mites puhut, jos ei ole yhteyttä.
      Kuvittelisin, että aloittajaa enempi lohduttais, jos vois jakaa kokemuksensa jonkun samoja kokeneen kanssa, mutta niitähän ei tältä palstalta löydy, kun kaikilla menee niin helvetin hyvin. Itse en usko sinun olevan ainoa.

      • kulissit

        puhuminenko???

        Ymmärsit tilanteen


      • ????

        Miten kuvio noin paranee, vai tarkoitatko, että tilanne vain pitää hyväksyä sellaisenaan?


    • demeter1

      Ei kai kaikilla välttämättä (aina) mene hyvin, mutta ei uskalleta avautua
      väärinymmärryksen tai muun ikävän palautteen pelossa.
      Omat lapset voivat tietoisesti tai tietämättään haavoittaa todella pahasti. sen tietää jokainen. Vertaistukea ja erilaisia keskusteluryhmiä on kuitenkin olemassa, entä jos hakeutuisit niihin, aloittaja ?
      Muistan kyllä, että täälläkin on ollut keskusteluja, joissa aloittaja on tullut kuulluksi, saanut tukea ja apua muilta. Toivottavasti sitä löytyy sinullekin.

    • k/k

      Tierä sitten kulisseistakaan mut elämä on tämmöstä,toisel tytön ajatukset tajusin askeleen äänistä.
      Toinenon selkeästi etäisempi,monesti syitä miettiny,olisko niin mun kohralla et herkimpinä vuosina en ollut tarpeeksi lähellä.
      Vai olisko niin et koulutus ja sitä kautta tulleet ystävät on tyystin eri yhteiskunta luokasta.
      Jotain kumminkin on meiän välillä,lastenlasten kanssa on taas läheisempi tunne,kumma juttu.
      Sen tyttö kumminkin tietää et mistä mun tavoittaa jos apua kaipaa.

    • Tuttua juttua

      Ei sinussa ole vika vaan lapsellasi on paha olla, ja hän karttaa sinua ettet huomaisi hänen oloaan kun ei halua rasittaa sinua ongelmillaan. Ehkä taustalla masennus elämänhallintaa kohtaan, ja jos pettymyksiä kun ei ole saavuttanut niitä asioita joita on asettanut itselleen tavoitteeksi, tai joita luulee muiden häneltä odottavan.

      Kynnys on niin korkea mennä hakemaan apua joka auttaisi varmaan, mutta luonne ehkä sen verran vetäytyvä, ettei saa aikaiseksi mennä hakemaan apua. Jotkut pelkäävät että määrätään lääkkeitä jotka saattavat lihottaa kymmeniä kiloja.

      • ihmettelen-

        Eikä ole parempi kaivaa syy esille, jos sellainen on, kuin syödä masennukseen pillereitä?


    • Kaukaa viisas vanha

      Varauduin vanhuuteeni jo lastentekoiässä ja hankin varmuusvarastoa. Useampi lapsi kun on, niin aina jonkun kanssa jotain jutun juurta. Se vaan on pahempi juttu, kun ovat kuin sian jalat. Jos mulla on poikkipuolista sanottavaa yhdestä, niin kaikki on sen puolella ja mua vastaan. Siinä tuli kasvatusvirhe.

      • Kaukaa viisas vanha

        Se ongelma on minulla myös, että lapseni pitävät minua vahvana selviytyjänä. Se myös, että tyttärien käytöksessä huomaan heidän arvostavan omaa nuorta naiseuttaan ja halveksivan minun vanhempaa naiseuttani. Nykyaika korostaa lihan himoa ja halveksii vanhuutta.


      • Ilkeän äidin tytär
        Kaukaa viisas vanha kirjoitti:

        Se ongelma on minulla myös, että lapseni pitävät minua vahvana selviytyjänä. Se myös, että tyttärien käytöksessä huomaan heidän arvostavan omaa nuorta naiseuttaan ja halveksivan minun vanhempaa naiseuttani. Nykyaika korostaa lihan himoa ja halveksii vanhuutta.

        Meitä on viisi lasta 60-66 välillä. Äitimme on 86 vuotias itsevaltias.
        Neljä meistä on käynyt terapiassa äitimme ilkeän,vähättelevän,määräilevän Ym.ym.luonteen takia.
        Hänelle ei kelpaa mikään,mitään me emme osaa hänen mielestään tehdä,ainakaan oikein. Hän tyrmää ja jyrää kaiken.
        Olemme silti yrittäneet,kaikkemme hänen hyvinvointinsa eteen tehdä.
        Palkkana on raivoaminen,huutaminen.
        Eli jokaiselle hän saa mielipahan aikaan.
        Äitiä ei voi valita. Pakko sietää. Hyvän välimatkan päästä


      • Ilkimykset
        Ilkeän äidin tytär kirjoitti:

        Meitä on viisi lasta 60-66 välillä. Äitimme on 86 vuotias itsevaltias.
        Neljä meistä on käynyt terapiassa äitimme ilkeän,vähättelevän,määräilevän Ym.ym.luonteen takia.
        Hänelle ei kelpaa mikään,mitään me emme osaa hänen mielestään tehdä,ainakaan oikein. Hän tyrmää ja jyrää kaiken.
        Olemme silti yrittäneet,kaikkemme hänen hyvinvointinsa eteen tehdä.
        Palkkana on raivoaminen,huutaminen.
        Eli jokaiselle hän saa mielipahan aikaan.
        Äitiä ei voi valita. Pakko sietää. Hyvän välimatkan päästä

        Mahtaakohan noin iäkkäällä kiukuttelijalla olla jo kalkkeutumia aivoverisuonissa? Vanhuksethan muuttuvat ärtyisiksi vanhuuttaan. Voi olla vaivojakin jo niin paljon että nekin hermostuttavat. Olette vain sopivia kaatopaikkoja kun ei ole muitakaan joille purkautua. Vanheneminen on yksilöllistä. Jotkut ovat ihan skarppeja vielä tuossa iässä kuten Aira Samulin. Tai Aira on jo 87-vuotias. Jotkut taas ovat jo pitkällä dementoitumassa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aira_Samulin


      • Ilkeän äidin tytär
        Ilkimykset kirjoitti:

        Mahtaakohan noin iäkkäällä kiukuttelijalla olla jo kalkkeutumia aivoverisuonissa? Vanhuksethan muuttuvat ärtyisiksi vanhuuttaan. Voi olla vaivojakin jo niin paljon että nekin hermostuttavat. Olette vain sopivia kaatopaikkoja kun ei ole muitakaan joille purkautua. Vanheneminen on yksilöllistä. Jotkut ovat ihan skarppeja vielä tuossa iässä kuten Aira Samulin. Tai Aira on jo 87-vuotias. Jotkut taas ovat jo pitkällä dementoitumassa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aira_Samulin

        Äitimme aivot ovat sitten olleet kalkkeutuneet 86 vuotta. Hän on aina ollut samanlainen. Lapsuudesta lähtien,kaikille.
        Terapeuttini,psykiatrian erikoissairaanhoitaja sanoi 10 keskustelutuntimme jälkeen,että äidilläni on vaikea persoonallisuushäiriö,esim narsismi.
        Hän ei ole koskaan esim.välittänyt lapsenlapsistaan,eikä kyllä omistaankaan.
        Hän on niin itsekäs. Isälleni avioliitto oli välillä helvettiä. Hän muutti poiskin,mutta äitini haki isän takaisin ja lupasi muuttua.
        Muuttuikin,jos mahdollista,pahempaan suuntaan.


      • eppu2
        Ilkeän äidin tytär kirjoitti:

        Meitä on viisi lasta 60-66 välillä. Äitimme on 86 vuotias itsevaltias.
        Neljä meistä on käynyt terapiassa äitimme ilkeän,vähättelevän,määräilevän Ym.ym.luonteen takia.
        Hänelle ei kelpaa mikään,mitään me emme osaa hänen mielestään tehdä,ainakaan oikein. Hän tyrmää ja jyrää kaiken.
        Olemme silti yrittäneet,kaikkemme hänen hyvinvointinsa eteen tehdä.
        Palkkana on raivoaminen,huutaminen.
        Eli jokaiselle hän saa mielipahan aikaan.
        Äitiä ei voi valita. Pakko sietää. Hyvän välimatkan päästä

        Persoonallisuushäiriöön ei juurikaan pystytä millään hoitokeinoilla vaikuttamaan.
        Paras tapa on, että katsotte vain, että perustarpeet hänellä on.
        Ei ole myöskään syytä mieltään pahoittaa, koska hän on sairas.
        Helppo tietysti näin sanoa, mutta yrittäkää ajatella, ettei se kuitenkaan ole ihan henkilökohtaista vaan sairautta.
        Persoonallisuushäiriöinen käyttäyttyy kaikkia ihmisiä kohtaan yhtä ikävästi.
        Tuo ´´välimatkan päästä´´ on ihan hyvä. Voimia.


    • Eevastiina

      Välit on poikki, mutta syytä en tiedä, tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, että yhteyttä ei enää pidetä. Minulla on ollut aina vähän etäiset välit vanhempieni kanssa, mutta olen yrittänyt pitää yhteyttä soittamalla pitkän välimatkan takia. Noin kymmenen vuotta sitten vielä kävin heillä, mutta tunsin, etten ollut tervetullut.

      Saa sitten ihmetellä, kun vanhukset kitisee, että lapset pidä heihin yhteyttä. Olen saanut huomata, että en ole mikään poikkeus, näin on käynyt muillekin.

      Ihmisiksi olen elänyt ettei siinäkään pitäisi olla syytä. Ehkä en ole onnistunut nousemaan yhteiskunnassa niin, että se heitä tyydyttäisi, siinä voi olla syy.

      • syy ja seuraus

        Sinä ainakin pohdit, mistä pesäero johtuu.
        Moni vain toteaa asianlaidan, johon luulisi aina liittyvän jonkin syyn, joka kiinnostaisi kuulla.


    • hullu kai se on

      toivottavasti en häntä näe enää ikinä,



      on yksi jälkeläinen, hänen kanssaan en ole jutellu kymmeniin vuosiin,
      yritetty on mutta ovi on lyöty nokanedessä kiinni,
      mihinkään asian toimittamiseen ei koskaan ole saanu minkäänlaista vastausta,
      en tiedä onko hänellä omia jälkeläisiä en tiedä yhdikäs mitään hänen elämästään,
      silti hän esiintyy kuin suuriki omistaja, ja suuriki asiantuntia,
      tietää vanhempiensa asioista enemmän kuin vanhemmat iste, heh,

    • isovanhemman suru

      mitäs tähän sanonette ,,,

      rakstimme suurella sydämellä lapsenlapsia, saimme suureksi onneksemme hoivata heitä silloin kun he olivat pieniä,
      mutta yksi on pannu välit täydellisesti poikki isovanhempiinsa,
      mummilla ja papalla on suuri suru asian johdosta, kun ei ymmärretä mitä ihmettä on tapahtunu,
      hän on korkeastikoulutettu kuten hänen omat vanhempansakki on,
      hän on ero-lapsi,
      joten suuri epäily on että hänen toisen vanhempansa akresiivisen käytöksen vuoksi hän on pannu välit poikki isovanhempiinsa,
      siis täytyy olla jotain pahoja ristiriitaisia juttuja jonka seurauksena olemme menttäneet yhden ihanan lapsenlapsemme,
      toisiin lapsenlapsiin saamme normaalisti puheyhteyden,

      • diki

        Eivätkö muut lapsenlapset myöskään saa tähän yhteen puhekontaktia? Eivätkö he voisi selvittää asiaa?


      • paha olo

        Meillä yksi poika, avioero, mentimme molemmat lapsenlapsemme....


      • Mitään en voi
        paha olo kirjoitti:

        Meillä yksi poika, avioero, mentimme molemmat lapsenlapsemme....

        Poikamme erosi,exä muutti uuden ihastuksensa kanssa 500km päähän ja vei mummin ja papan kullanmurut mennessään. 3 vuoteen en ole nähnyt lapsenlapsia,ennen olivat keskimäärin joka 3. viikonloppu luonamme.


      • lapset on laina vain
        diki kirjoitti:

        Eivätkö muut lapsenlapset myöskään saa tähän yhteen puhekontaktia? Eivätkö he voisi selvittää asiaa?

        ei,

        hänellä on oma elämä, oman puolison kanssa,

        toivon hänelle kaikkea hyvää loppuelämäänsä,
        aina on rakkaudella tervetullut tervehtimään isovanhempiaan jos sattuu kiinostamaan,
        jos ihme tapahtuisi, ja hän kutsuisi isovanhemmat luokseen se olisi maailman suurin ilo ,


    • elämä on

      Et varmasti ole ainoa. Minulla on sama tilanne ja pitkään podin syyllisyyttä. No vähitellen olen päässyt yli, koska ymmärrän ettei mikään, minkä sanon tai teen muuta asiaa.

      Joku sanoi että pitää katsoa itseään peiliin. Omista lähtökohdistani olen kuitenkin tehnyt sen minkä olen kyenneyt ja enempäähän ihminen ei voi...

      Yksin me tänne tulemme ja yksin me lähdemme...

      Tämä ei kai auttanut mitään., onpahan pohdiskelua.

    • Kaarina-mummo

      Näin se menee....emme omista lapsiamme. Vapaus on tärkeintä.....lapsi valitsee tiensä.

      • kumkam

        Paljon puuttuu ihmiseltä, jos ei ole suhteita vanhempiinsa, tai isovanhempiinsa.
        Joku raskas syy on silloin oltava suhteiden katkeamiseen.
        Kumman puolen, vai kummankin?


    • jokin on menny -

      lapsen kohdalla pahasti pieleen, jotain solmua ei ole pystyny aukomaan, vaan on tehny ratkaisun,
      eristäyy omasta suvustaan, omaksi vahingokseen,





      juuu,
      noin olen asian ymmärtäny, lapsi joka hylkää omat vanhempansa tai iosvanhempansa jää paljosta paitsi elämän rikkaudesta,
      voi olla että myös taloudelisesta avusta jää ulkopuolelle, koska ei saa mitenkää yhteyttä ,
      ikävintä on jälkeläisen kannalta tuo tilanne,
      mikä varmasti on hyvin yleistä nyky yhteiskunnassamme,


      SURULLISTA ! mutta totta monen kohdalla,

    • Koettua

      Se on ikävää,kun joku läheinen muuttuu kylmäksi.Itse ei keksi mitään syytä, miksi näin on käynyt.Kun tämä läheinen väsyy pitämään yhteyttä, siihen täytyy olla jokin syy.Syy on mitä yleisimmin ajan puute.Aika tulee täyteen nyt esim.työn teosta, tai ympäristöön on tullut uusia aikaa vieviä asioita.Ihmisen voimavarat ovat rajalliset.

      Sanotaan,että kun jokin ihmissuhde päättyy tai "hiljenee",on tilaa uudelle asialle.
      Vastaavasti voi sanoa,että kun ihmisen elämään tulee uusia asioita,sille täytyy tehdä tilaa vähentämällä jo voimassa olevia asioita.Jotkut eivät kerro,että "ei ole enää aikaa", vaan kylmenevät hissukseen.Ja antavat ajan tehdä tehtävänsä.
      Itse olen joutunut luopumaan yhdestäkin hyvin merkitsevästä ihmissuhteesta.Kyseinen henkilö ei mitenkään kertonut syytä kylmyydelleen, mutta tuli sitten selväksi ajan päästä,että hän tarvitsi entistä enemmän lepoa.Tällainen asia on ihan luonnollinen ja hänkin oli onnellisempi levätessään kuin pitämällä yhteyttä entisiin läheisiinsä.Se onkin tärkeintä,että läheiseni ovat onnellisia olo-tilassansa.Itsekin saa siitä onnellisuuden tunteen.Paikkakunnallani on paljon asioita,joiden myötä voi tuntea hyvää oloa ja täyttää tämänkin aukon,joka syntyi merkitttävän läheiseni kylmennyttyä.Ihmisen onni ei liene yhden tai yksien läheisten varassa.

    • eppu2

      Kun elämässä jokin asia päättyy, ajattelen, että, no niin, se vaihe elämässä on eletty. On aika aukaista seuraava ovi.

      • takaa-ajaako

        Onko oikein paeta vastoinkäymistä, joille ehkä on jokin järkeenkäypä syy.


      • eppu2
        takaa-ajaako kirjoitti:

        Onko oikein paeta vastoinkäymistä, joille ehkä on jokin järkeenkäypä syy.

        Ei ole kysymys mistään pakenemisesta, vaan elämän realiteettien hyväksymisestä.
        En nää järkeä minkään asian väkisin kiinni pitämisestä.
        Karkea ja surkea esimerkki on ihmiset, jotka alkavat vainota ex-puolisoitaan, kun ei ymmärretä päästää irti ja jatkaa eteenpäin.
        Pitää tajuta, milloin jokin asia on eletty.
        Ei kuollutta omaistakaan saa takaisin millään.
        Ei ole mitään ´´vastoinkäymisiä´´ on vain elämää, joka pitää elää.


    • hhh7jj

      Olen nelikymppinen enkö koskaan soita vanhemmilleni, vaikka äiti soittaakin noin kerran viikossa. En ole koskaan kaivannut hänen soittoaan.

      Syy on tämä: jo alle kymmenvuotiaana olin katkeroitunut vanhempini ja sisarusteni tyhmyytee, ainaiseen haukkumiseen, päänaukomiseen, v*ttuiluun, vähättelyyn ja omituiseen pahantahtoisuuteen. Olen paljon iloisempi, kun en näe enkä kuule ketään heistä. Parikymppisenä huomasin, miten ihmeellistä on tavata normaaleja ihmisiä, jotka oikeasti välittävät toisesta ja ymmärtävät toista.

    • TERV: ystäväsi ,,,

      hhh7jj

      Sinun kannataa kääntyä psykiatrin puoleen, pitkästä terapiasta olisi sinulle paljon hyötyä,
      olet ilmiselvästi traumtisoitunu jo lapsena,
      vielä ei ole liian myöhästä hoitaa itsensä kuntoon,
      kaikkein eniten sinä itse siitä hyötyisit,
      samalla vanhempasi ja sisaruksesi ilahtuisiavat suuresti,
      heillä varmasti on ollu kova ikävä, ja ovat olleet sinusta paljon huolissaan, he rakastavat sinua,
      hoida itsesi kuntoon

      • hhh7jj

        Voipi olla mutta kun en oikein usko terapioihin, enkä usko että se sukulaisten ilkeilyä poistaisi. Suomessahan näyttää olevan tapana valita suvusta yksi syntipukki, jota syytetään aiheetta ja jota kaikkien on lupa kiusata. He itse todennäköisesti eivät näe tässä mitään väärää ja pitävät sitäkin minun vikanani, että en halua nähdä heitä. Minusta he tarvitsisivat pikemminkin terapiaa.


    • Kaukaa viisas vanha

      Korppi kulki joen yli neljän poikasensa kanssa. Kysyi jokaiselta vuorollaan selässään kantaessaan: kannatko minua, kun tulen vanhaksi? Yksi vastasi: kannan, äiti. Pudotti poikasen jokeen. Toinen vastasi: totta kai, äiti, sinua kannan. Äiti pudotti jokeen. Kolmaskin onneton vastasi: sinua, äitini, kannan! Putosi niinikään jokeen. Neljäs vastasi: En, omia poikasiani kannan. "Oikea vastaus, poikani".Neljäs poikanen pääsi joen yli.
      - netistä löysin tämän, vähän erilaista versiota etsin, mutta kelvatkoon tämä.

    • reppuriika

      Tuttavapiirissäni on hyvin paljon heitä, joilla yhteydet lähisukulaisiin on hiipunut vuosien myötä. Ei ole aina kysymys välirikoista tai riidoista vaan on vain etäännytty ja ei osasta pitää enää yhteyttä. Molemmin puolin ehkä toivotaan että otettaisiin yhteyttä, mutta itsellä ei ole rohkeutta rikkoa hiljaisuuden muuria.
      Taustoilla on häpeää, pelätään että ei ole enää mitään yhteistä jaettavaa ja ollaan täysin kuin vieraat. Kohtaaminen pitkästä aikaa suorastaan pelottaa.
      On se vain merkillistä että isä tai äiti ei ole tietoinen edes vuosiin, missä oma lapsi asuu. Ei luulisi olevan suuri ponnistus jälkikasvulle laittaa edes postikortti kotipuoleen ja osoitetiedot, että vanhempi tietäisi että on sentään vielä elossa.

      Tunnen miehen, joka odottaa tyttäreltään viestiä sieltä jostain joka ikinen päivä. Jouluna oli kortin saanut, mutta ei tiedä minne vasauksen lähettäisi. Eräs mummo kertoo, että ei ole saanut mitään viestiä tyttäreltään puoleen kymmeneen vuoteen ja ei hänen sisaretkaan ole pitäneet tähän kadonneeseen enää yhteyksiä kymmeneen vuoteen. Sen vain tietävät, että nainen on lähtenyt aikoinaan johonkin yhteisölliseen elämäntapaliikkeeseen ja harjoittaa luontaistaloutta ym.

      Minä, jolla ei ole biologista lähisukua oikeastaan ollenkaan hieman ihmettelee tällaista. Jos sukurakkaus ja -yhteys on tällaista, niin eipä ole tainnut paljosta paitsi jäädä, jos ne lapset ja lapsenlapset ovat jääneet hankkimatta.

      • Kaukaa viisas vanha

        @reppuriika

        "eipä ole tainnut paljosta paitsi jäädä, jos ne lapset ja lapsenlapset ovat jääneet hankkimatta"

        On ja ei. Kylmä suihkukin on virkistävää - varsinkin näin helteellä :)

        Elämään ja ihmisiin pettyy, jos odottaa liikaa.
        Pessimisti ei pety vaan yllättyy aina iloisesti :)

        Minun lapsuusperheessäni liikutuksen kyynelet virraten puhuttiin, miten äitini kotona kasvatettu au-äidin poika etsi ja löysi Pelastakaa lapset ry:n avulla velipuolensa, joka oli vauvana adoptoitu. Poikien äiti oli kaivannut toista poikaansa ja sai nähdä kuolinvuoteensa vieressä 6-kymppiset poikansa ja sai nukkua onnellisena pois.

        Entäs me itse... 3 sisarusta, yksi poika ja me 2 tyttöä. Velipoika hiukan kieroudella sai äidin lahjoittamaan itselleen maaomaisuutta. Tämä selvisi vasta äitimme perukirjoituksen yhteydessä. Veljen perintö oli yhtä suuri kuin meidän sisarusten yhteensä. Äitikin salasi asian meiltä tyttäriltä.
        Nyt on välit poikki veljeen ja eipä ole lämmintä kanssakäymistä meidän kahden sisarenkaan välillä, sellaista kohteliasta. Tuosta perintösalailusta ja veljen suosimisesta ikävä tunne lapsuuskotimme tunne-elämän kylmyydestä ja julmuudesta.


      • reppuriika
        Kaukaa viisas vanha kirjoitti:

        @reppuriika

        "eipä ole tainnut paljosta paitsi jäädä, jos ne lapset ja lapsenlapset ovat jääneet hankkimatta"

        On ja ei. Kylmä suihkukin on virkistävää - varsinkin näin helteellä :)

        Elämään ja ihmisiin pettyy, jos odottaa liikaa.
        Pessimisti ei pety vaan yllättyy aina iloisesti :)

        Minun lapsuusperheessäni liikutuksen kyynelet virraten puhuttiin, miten äitini kotona kasvatettu au-äidin poika etsi ja löysi Pelastakaa lapset ry:n avulla velipuolensa, joka oli vauvana adoptoitu. Poikien äiti oli kaivannut toista poikaansa ja sai nähdä kuolinvuoteensa vieressä 6-kymppiset poikansa ja sai nukkua onnellisena pois.

        Entäs me itse... 3 sisarusta, yksi poika ja me 2 tyttöä. Velipoika hiukan kieroudella sai äidin lahjoittamaan itselleen maaomaisuutta. Tämä selvisi vasta äitimme perukirjoituksen yhteydessä. Veljen perintö oli yhtä suuri kuin meidän sisarusten yhteensä. Äitikin salasi asian meiltä tyttäriltä.
        Nyt on välit poikki veljeen ja eipä ole lämmintä kanssakäymistä meidän kahden sisarenkaan välillä, sellaista kohteliasta. Tuosta perintösalailusta ja veljen suosimisesta ikävä tunne lapsuuskotimme tunne-elämän kylmyydestä ja julmuudesta.

        Tarkoitin tuolla " ei ole jäänyt paljosta paitsi" nimenomaan tilannetta, jolloin joskus ydinperheen muodostaneet ovat etääntyneet niin, ettei mitään yhteyksiä enää ole tai ollaan sotatilassa.
        Tottakai on suuri rikkaus ja siunaus, jos on paljon läheisiä sukulaisia ja omaisia vielä vanhuudesaakin ja ollaan väleissä, mutta jos ei ole yhteyttä niin silloin on paljona parempi, ettei heitä ole.


    • annan hyvän neuvon -

      Luulempa ettei äitisi ole voinu salata, sillä yleensä perintö jaetaan asianajajan kautta,
      teillä on täytynyny olla kokous asian tiimoilta, ja teidän on täytyny itse suostua kyseiseen jakoon,
      jos ette olisi suostunu asia olisi pantu pöydälle,
      asia olisi pohdittu uuiksi, että jokainen saa suhtessa saman verran jos ei ole ollu minkäänlaista testamenttia kenekää hyväksi,
      Tuommosesta syystä ei kannata panna välejä poikki omaan sukuunsa, sillä ihmisuhteet on paljon tärkeämpiä kuin raha,
      vanha sanonta :
      " näet malkan toisen silmässä, kun samaan aikaan omassa silmässä on hirsi "

      • Kaukaa viisas vanha

        "annan hyvän neuvon -"

        Älähän hupaja.
        Perinnön jako oli asiallinen. Olemme fiksuja korkeasti koulutettuja sisaruksia.
        Maaomaisuuden veljeni oli asianajajan neuvomana osannut saada äidiltä lahjana, johon äidillä oli käyttöoikeus kuolemaansa saakka - tämä rasite teki sen, ettei lahjaveroa tarvinnut maksaa. Lahjakirjassa oli sekä sana lahja että ennakkoperintö, mutta asianajajammekin oli sitä mieltä, ettei tule onnistumaan käräjöinti lahjan muuttamiseksi ennakkoperinnöksi.
        Vaikka sisareni teki äitini veroilmoituksen, niin siinäkin ko. maaomaisuus näkyi äidilläni, koska hänellä oli tuo käyttöoikeus. Nykyisin on tämä asia toisin ja näkyy omistajan nimi, vaikka olisi rasitteena jotain käyttöoikeuksia.
        Veli salasi myös äitimme käteisenä antamia rahoja, jotka äitimme tarkoitti hautajaistensa järjestämiseen. Yhteisistä ne maksoimme, vaikka oli äidin hoitokodissa paperille kirjoittama toive., millaiset hautajaiset haluaa ja vielä mainittu, että veljellä on rahat järjestämiseen ja toive, että veli hoitaa. Äiti luotti poikaansa ja piti poikalasta parempana kuin tyttäriä. Äiti oli myös määräilevä ja halusi järjestää meidät lapsensa paremmuusjärjestykseen. Tosin varmasti äiti aavisti, ettei veli ollut niin luotettava, koska näki veljen touhuista painajaisia viime aikoina sairaalassa.


    • oppikaa rakastamaan

      kaukaa viisas vanha :

      SURULLISTA ,,,

      --- rakkaus on tärkeämpää kuin omaisuus,
      kun ihminen kuolee jää kaikki omaisuus maanpäälle, josta sitten perilliset tappelee,
      tietenki on niitäki perinnönjakoja joissa ei tule erimielisyyksiä, vaan kaikki todella pannaan saman arvoisiksi,
      ikävä että sinulle on käyny noin,

      • -------------------

        lisäys edelliseen,,,,
        ikävä että koet asian noin,,,,,


      • Kaukaa viisas vanha

        "oppikaa rakastamaan"

        No, en minä nyt sitä halua oppia rakastamaan, että vanhempi laittaa lapsensa paremmuusjärjestykseen.
        Ja kun me jokainen olimme hyviä ja autoimme vanhempiamme ja varsinkin äitiä, vaikka tämä otti isän kuoltua uuden avomiehen.

        Me sisarukset emme kukaan tarvinneet sitä pientä rahaa, joka äidin perintö oli. Kaikilla oli jo omat velattomat kodit ja työ.
        Siksi se on kieroilijaveljen oma halu pilata välimme kieroilulla.

        Eikä ole edes surullista. Koomillista oli tuo nyyhkiminen, kun joku hutsu sai aviottomat poikansa kuolinvuoteensa viereen ja sitten itse äitimme toimi niinkuin toimi.


    • öööööööööxxxx

      kaukaa viisas vanha



      JOOO,

      olipa outo tarina, kuka tuohon osaa mitään enää sanoa,
      elämä ei ole oikeudenmukaista,
      sen olemme saanu konkreettisesti kokea jo poliitisissa päätöksistä,
      köyhät köyhtyy ja rikkaat senku rikastuu,
      eteenki nykyisin kokoomuksen ja SDP:n politikkaa,

      • Kaukaa viisas vanha

        "öööööööööxxxx"

        Joo, elämä on.
        Ja kyllä äitien ja isien pitäisi ymmärtää, etteivät yritä ruveta kitiseviksi lapsiksi, joita omien aikuisten lasten pitää hoitaa.
        Nuoret ihmiset uhoavat ja luulevat itsestään liikoja - se kuuluu nuoruuteen. Vanhemmat näyttävät nuorista tyhmiltä. Nuorten maailmassa on kilpailua ja kovat vaatimukset, että pärjää. Parisuhteen löytäminen ei ole helppoa eikä sen ylläpitäminen - eroja tulee enemmän kuin meidän nuoruudessamme.
        Meille eläkeläsikuppanoille rahaa virtaa tilille laiskotellessamme.


    • tulipahan sanottua -

      kaukaa viisas vanha:

      jooo, kunnes kuolema korjaa meidät vanhat, moni meistä jo toivoo pääsevänsä pois,
      ei eläkeellä olo ole mikään ihanne kellekkää,
      jokainen terve varmasti haluaisi olla jotenki hyödyksi,
      mutta usein on saanu nokilleen ja huomannu ettei kelpaa enää mihinkää touhuun mukaan,
      moni meistä ei enää edes jaksa erilaisten sairauksien vuoksi osallistua sitoutuneesti enää mihinkään hommaan,
      kaikkein suurin työmme on pitää omasta kunnosta niin hyvä huolta,
      ettei tarvi yhteiskunnan apua kuin vasta aivan viimesinä aikoina kun tietää elämän loppuvan totaalisesti,
      me suuret ikäluokat
      olemme tehneet kaikki töitä intesiivisesti keskimäärin 40 vuotta,
      ME olemme eläkkeemme aivan itse tienanneet, ja huomatkaa, me maksamme EDELLEEN VEROJA pienistäki eläkkeistä, joten todellisuudessa EMME OLE kenekää elättiläisiä,
      huomatkaa vielä . =
      eläkeyhtiöitten on pitäny sijottaa meiltä kertyneet eläkemaksut hyvin tuottavasti,
      JOTEN jos eläkekarttuma jotenki pienenee, syynä on ELÄKEYHTIÖITTEN johtajien ahneus omiin palkkioihin ja huonoihin sijotuksiin,
      siis eläkeyhtiöitten johtajilta VAADIMME luotettavuutta ÄLYÄ, ja hyvin onnistuneita sijoutksia,
      joten kun me kuolemme , rahaa jää vielä nuorempienki eläkkeisiin,
      joten älä mollaa nykyisiä eläkeläisiä ,
      eläkeläiset on aivan itse tienanneet omat eläkkeensä ja pitävät edelleen yllä maksamalla veroja pienistäki eläkkeistään,
      ON VÄÄRIN huutaa että nuoret joutuu elättämään vielä vanhat eläkeläisetki, se on VÄÄRIN ,, ei pidä paikkaansa,
      siilä jos joku on kadottanu eläkeyhtiöitten valtavat miljaardit niin ON tapahtunu suuri yhteikunnallinen rikos, päättäjien ja johtajiston taholata,,,

    • L_______l

      Sun lapsesi ei ole juoppo. Eihän?
      Sun lapsesi ei lyö sinua? Eikä muitakaan?
      Sun lapsesi ei tule eläkepäivinäsi hakemaan sinulta rahaa nyrkillä uhaten ja humalassa?
      Aikuiset lapset halaavat omaa rakastaan ja lapsiaan.

      Mikä sulla muka huonosti menee?
      Kunnollinen lapsi sulla.

    • vanhuksen ikuinen -

      ikävä,
      ette ole syylisiä mihinkään mun ikävään ettekä muuhunkaa,
      kiitän teitä olemassa olostanne,




      L___________I

      kiitos hyvästä huomiosta, kiitos kaikille lapsilleni, en moiti ainuttakaa,
      kaipaan vaan teitä JOSKUS,
      joskus olisi hyvä nähdäkki,
      rakastan teitä täältä kaukaa, arvostaen ja rukoillen puolsetanne teille hyvää ja suojelusta elämään,

      • L_______l

        "vanhuksen ikuinen -"

        Eipähän sitä voi muuta kuin toivoa ja rukoilla lapsilleen siunausta.
        Ikävä on tietysti niitä aikoja, kun lapset olivat lähellä ja pieniä.
        Mutta toisaalta helpottunut ja tyytyväinen olo, että on saanut lapsensa kunnon ihmisiksi kasvatettua. Enää ei jaksais, hyvä kun jaksaa omia korviaan kantaa :D
        Yksinäisinä hettkinä ikävä yllättää. Jutteleminen toisten samanikäisten kanssa virkistää tai kirjoittelu täällä netissä
        Huomaa, ettei omat asiat ole ollenkaan huonosti. Joillakin vanhuksilla on todella pahoja ongelmia aikuisten lastensa kanssa.
        Luonnollista on lasten lentäminen pesästä.


    • itku sydämessä

      Kuten minullakin on ongelmia lasteni kanssa, vaikka en vanhukseksi itseäni koekaan.
      Viisi lasta, yhteys vain kahteen. Syyt tiedän.
      Erosin lasten isästä ja sitä osa lapsista ei voinut ymmärtää. Ei vieläkään, vaikka vanhimmman poikani ikä lähentelee puolta vuosisataa.

      Lasteni isä manipuloi vanhimmat lapseni minua vastaan. Se olikin helppoa, sillä taloudellinen puoli kärsi molemmilla pahoin erosta. Vanhimmat lapseni eivät tahdo ymmärtää isänsä pettämistä vieläkään. Kai heistä olisi ollut luonnollista alistumiseni tilanteeseen. Onneksi niin en tehnyt, vaikka hinta olikin korkea. Tänään ei kukaan enää pyri alistamaan minua ja voin elää siinä mielessä tyyntä ja rauhallista elämää.

      Mutta kaipaan lapsiani. En ole tavannut vanhintani pian kahteenkymmeneen vuoteen. Sieluni silmillä näen yhä useammin heidät pienokaisina ja kuinka suloisia he olivatkaan ja kuinka suuresti heitä rakastin ja rakastan vielä sinne kauaskin, vaikka he ovat todennäköisesti poissa elämästäni lopun ikääni.

    • murtunu äiti vanhus

      itku sydämessä :


      et ole ainoa joka on joutunu luopumaan toivosta korjata lapsee välit,
      kohtalotovereita on varmasti paljonki,
      olen menettäny täysin toivoni että välit enää koskaan korjautuu,
      joku hänet on maipuloinu vanhempiaan vastaan,
      tottaki toivon hänen elämään pelkästään hyvää,
      mutta jotenki olen jo luovuttanu, hän on minulle outo, siis tuntematon ihminen,
      tietenki hän aikanaan on rintaperillinen, vaikka ei ole yhteyttä vanhempiinsa pitäny ollenkaa,
      joskus olen jopa harkinnu että jos hänet voisi jättää vain lakiosan varaa, ja hänen osuutensa antaisin niille jotka ovat pitänet yhteyttä ja tarvittaessa auttavat jos apua tarvitsen,
      vaikka pahalta se tuntuu ajatuksena,
      mutta kun ei tunne minkälainen ihminen hän oikeesti on,

    • itku sydämessä

      murtunut äiti vanhus

      Kiitos, kun kerroit omaa tarinaasi. Äitinä me molemmat olemme saaneet kokea tuskan, jonka ero lapsistamme tuottaa.
      Itse olen jo tehnyt testamentin, jossa jätän vain lakiosuuden lapsilleni, jotka eivät ole pitäneet minuun yhteyttä. Vanhimmalle en jätä mitään ja testamentissani selitän syyt, miksi hänelle ei kuulu edes lakiosuutta. Sitäpaitsi hän ei edes välitä niin pienistä omaisuuksista, sillä hänellä itsellään on kuulemani mukaan varaa vaikka mihin.
      Silti rakastan häntä. Pieni suloinen vauvani silloin joskus.

      Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan samaa kuin minäkin. Se sattuu todella. Jos hän tulisi, ja jos kuka tahansa lapsistani tulisi luokseni vapaaehtoisesti, ottaisin heidät ilolla vastaan milloin vain.

      • |||

        Hyvin harvoin voi lapselta evätä lakiosan.

        "Rintaperillisen eli lapsen perinnöttömäksi jättämiseen tarvitaan tämän suorittama tahallinen rikos, joka on suuntautunut perintöä jakavaan tai tämän lähisukulaista kohtaan. Rikoksesta täytyy olla myös tuomioistuimen päätös ja asia pitää mainita testamentissa perinnöttömäksi jättämisen syyksi. "

        "Toisaalta perusteeksi käy lain mukaan jatkuva kunniaton tai epäsiveellinen elämä. "


      • |||
        ||| kirjoitti:

        Hyvin harvoin voi lapselta evätä lakiosan.

        "Rintaperillisen eli lapsen perinnöttömäksi jättämiseen tarvitaan tämän suorittama tahallinen rikos, joka on suuntautunut perintöä jakavaan tai tämän lähisukulaista kohtaan. Rikoksesta täytyy olla myös tuomioistuimen päätös ja asia pitää mainita testamentissa perinnöttömäksi jättämisen syyksi. "

        "Toisaalta perusteeksi käy lain mukaan jatkuva kunniaton tai epäsiveellinen elämä. "

        http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/01/25/taloustaito-perinnottomaksi-jattaminen-vaikeaa-ja-harvinaista/201221715/139


      • :)))))))))

        Opettajako kuvittelet olevasi, ja tuot eteen tänä päivänä aloitetun ketjun.
        Salli mun nauraa, alentavasti.


      • :))))))))) kirjoitti:

        Opettajako kuvittelet olevasi, ja tuot eteen tänä päivänä aloitetun ketjun.
        Salli mun nauraa, alentavasti.

        ":)))))))))"

        Sallinhan minä, tietenkin.
        Mikäs minä olen ketään kieltämään.
        Eikä tuo kommenttinini mätä-vana ole minun keksintöäni.
        Mätä on keksitty jo tuhansia vuosia sitten.
        Kummallisinta on se, että menevistä mädöistä aina jaksetaan jauhaa.
        Ihan kuin palstasta haluttaisiin väkisin tehdä näyte-ikkuna "aikuisesta mausta"
        Kattokaa! Mun juttu on vieläkin ekana!
        Toivottavasti yllä-pito ei nyökyttele mukana.
        Minulla on tunne että he ovat paljon nuorempia kuin me.

        H.


      • :)))
        hunksz kirjoitti:

        ":)))))))))"

        Sallinhan minä, tietenkin.
        Mikäs minä olen ketään kieltämään.
        Eikä tuo kommenttinini mätä-vana ole minun keksintöäni.
        Mätä on keksitty jo tuhansia vuosia sitten.
        Kummallisinta on se, että menevistä mädöistä aina jaksetaan jauhaa.
        Ihan kuin palstasta haluttaisiin väkisin tehdä näyte-ikkuna "aikuisesta mausta"
        Kattokaa! Mun juttu on vieläkin ekana!
        Toivottavasti yllä-pito ei nyökyttele mukana.
        Minulla on tunne että he ovat paljon nuorempia kuin me.

        H.

        Olex jo ihan uuden eläinlajin keksiä keppostellut?

        Mädön?


      • :))) kirjoitti:

        Olex jo ihan uuden eläinlajin keksiä keppostellut?

        Mädön?

        ":)))"

        Pakko oli.
        Mädistä kun ei puhe ollut.
        Mädöt on monikko.
        Siirtäkkää nuo jalat Patologille.
        Hän tutkikoon nuo mädöt.
        Sanoi lääkäri kun Diabeetikkoa lyhensi.
        Potilas kun oli kalastaja ammatiltaan.


        H.


      • kielen tutkija
        hunksz kirjoitti:

        ":)))"

        Pakko oli.
        Mädistä kun ei puhe ollut.
        Mädöt on monikko.
        Siirtäkkää nuo jalat Patologille.
        Hän tutkikoon nuo mädöt.
        Sanoi lääkäri kun Diabeetikkoa lyhensi.
        Potilas kun oli kalastaja ammatiltaan.


        H.

        Jatka vain ihan oman kielesi kehittelyä, onnea aikeellesi!


    • 2 x 1

      Onks tää aloittaja 86v äiti jonka tytär toisessa ketjussa mollaa äitiään?

      • "2 X1"

        "Ihan kuin palstasta haluttaisiin väkisin tehdä näyte-ikkuna "aikuisesta mausta"
        Kattokaa! Mun juttu on vieläkin ekana!"

        H.


      • \\\\\
        hunksz kirjoitti:

        "2 X1"

        "Ihan kuin palstasta haluttaisiin väkisin tehdä näyte-ikkuna "aikuisesta mausta"
        Kattokaa! Mun juttu on vieläkin ekana!"

        H.

        Miksi aina valitat? Miksi olet täällä, tyhmällä jäällä?


      • \\\\\ kirjoitti:

        Miksi aina valitat? Miksi olet täällä, tyhmällä jäällä?

        "\\\\\"

        Eiköhän minulla ole syyni täällä mätänemiseen.
        Kuten muillakin.
        Minullakin ovat jäät vähissä.

        H.


      • 2X1
        hunksz kirjoitti:

        "2 X1"

        "Ihan kuin palstasta haluttaisiin väkisin tehdä näyte-ikkuna "aikuisesta mausta"
        Kattokaa! Mun juttu on vieläkin ekana!"

        H.

        Niinpä!
        Tympii tää seksi, ulkonäkö, mummous, äitiys, nuorekkuus... -ketjujen ylläpito.


      • tympii vaan,
        2X1 kirjoitti:

        Niinpä!
        Tympii tää seksi, ulkonäkö, mummous, äitiys, nuorekkuus... -ketjujen ylläpito.

        joo niin tympii, eikö kukaan enää keksi jotain viihteelisempää ja älykkäämpää jutustelun aihetta, ??
        mäkää en keksi, sori,,


      • puskaisa
        2X1 kirjoitti:

        Niinpä!
        Tympii tää seksi, ulkonäkö, mummous, äitiys, nuorekkuus... -ketjujen ylläpito.

        Täällä kääntyy ketju kuin ketju itsekehumiseksi.


      • 2x1
        puskaisa kirjoitti:

        Täällä kääntyy ketju kuin ketju itsekehumiseksi.

        Laitetaanko ketjut nurinniskoin?


      • puskaisa
        2x1 kirjoitti:

        Laitetaanko ketjut nurinniskoin?

        Jos hyökätään kimppuun? Esitetään sapelitanssi. Ei jaksa, huoh!


      • 2x1
        puskaisa kirjoitti:

        Jos hyökätään kimppuun? Esitetään sapelitanssi. Ei jaksa, huoh!

        Ei jaksa, ei!


    • kai nuoret ei jaksa

      Tautisuus jyllää iha kokoaikaisesti maailmas.
      Ja kaikista lapsista ei yksinkertaisesti ole omahoitajiksi
      vaikka olis kui maita ja mantuja omistava vanhempien sukupolvi.
      Eikö nuorillakin olis oikeus omanlaiseensa elämään
      kun pakkaa välillä se henkinen perintö oleen niin taakkapitoinen
      ettei suoraan sanottuna pirukaan kestäis
      siinä ruljanssissa. ja kaikilla muillakin on ihan tarpeeks kestämistä
      ihan omissa oloissaan.
      Ja mitä tunteisiin tulee nii eikö voi vapaasti jokainen itkeä silloin kun itkettää
      ja nauraa silloin kun maailman hulluus on huipussaan?

      Mun ainut perintö jonka aikanaan vanhuksilta sain, oli mummun vanha takki
      ja kuhmuinen laukku, niistäkin kiitin kun 14-vuotiaana maailmalle läksin.
      Kukaan vanhuksista ei vaatinu että "ystävyydellä aina pitäis joku hinta olla

      Mun lapset ainakin tietää että rakastan heitä ja heidän perheitään ehdoitta,
      ilman mitään työvelvotteita mua kohtaan. Ja kun musta nirri joskus lähtee,
      niin syyllisyyttä ei heidän tartte jäädä kantamaan mummun unohtamisesta.
      Eikä olla samanmoisen hyväksikäytön kohteena - toivottavasti.

    • Satumaa 1

      Niinpä, elämä on niin ikävistä aineista tehty ettei niistä siedetä keskustella.
      Pitää vaan keksiä satuja ja tarinoita, kaunistella.

      • puhukaa,puhukaa,puhukaa

        Sinulla varmaan kaikki asiat hyvin,onneksi olkoon mutta muista että kaikilla ihmisillä ei mene niin hyvin.Jos keskustelu ei kiinnosta niin voi hypätä aiheen yli tai aloittaa uuden itselle tärkeän keskustelun.Toki olisi parempi kun ihmiset ajattelisivat positiivisemmin mutta tämä asia koskee tod.näköisesti montaa äitiä ja miksei isääkin.Anna ihmisten puhua huolistaan,on ihana että on paikka johon voi kirjoittaa tuntojaan.Minäkin olisin säästynyt monelta asialta ennen vanhaan jos olisin tiennyt ja voinut kirjoittaa johonkin huolistani.Minäkin pidin vaan kaiken sisälläni kun ei ollut ketään kelle puhua.


    • IHMINEN ja MUUTKIN

      Miten äitinä ollessasi oli, toitko kaiken lapsesi eteen valmiina kuin palvelija tai orja, joka ei vastannut "valtiaansa" kiukkuun tai oikutteluun muulla kuin nöyrtymällä maan matoseksi? "Mulle saa tehdä mitä vain, kunhan SINÄ vain menestyt!"-tyyliin.

      Ei IHMISTÄ saa niin kasvattaa.

      Luonnollisuus on parasta.

      Siitä tulee vaikea tapaus, itselleenkin.

      • Aloitajalle vain

        Aloittajalle tarkoitin edellisen, ja aloituksen luettuani suoraan. Se k y l m y y s siinä sai jotain tulemaan mieleeni siskoni elämästä. Siksi kirjoitin.


    • EKA synnytys

      Kylmyys vain esikoisen osalta, miettinyt olen, paljonko syynä se erittäin vaikea ja erittäin huonosti hoidettu synnytys. Oli tilannut yksityiselle synnytyslaitokselle paikan laskettuun aikaan, mutta kun aika meni ohi pari viikkoa, ei tilaus ollutkaan voimassa, joutui jonnekin ison kaupungin jukisen sairaalan yleiselle puolelle kiroilevan mustalaisen naapurisänkyyn, pelkäsi kovasti siellä yksin, mies ei siihen aikaan ollut läsnä, sitten lopulta synnytyksen alettua aivan yksinään huusi itsensä koko yön ajan aivan käheäksi, kukaan ei tullut...
      Näin kertoi ensimmäisestä synnytyksestään.

      • Veren sokerit ja jak

        saminen nollassa. Mies kotona odotti vain valmista.
        Komea poika tuli.


    • Tuo oli

      1950-luvun alkupuolta.

    • Anonyymi

      Et ole ainoa. Minulla oli alkujaan neljä lasta. Yksi on poistunut ajasta iäisyyten ja loput eivät välitä seurastani tippaakaan. Eivät halua tavata kuin ehkä muodollisisesti joskus sukujuhlissa ehkä kerran vuodessa. Mitään normaalia halua ylläpitää yhteyttä ei ole yhdelläkään. Ja minulle ei vastata yhdeydenottoihin.

      Luulin joskus kun olivat pieniä, että ovat aina elämässäni mukana ja aikuisina sitten kuin ystäviä.

      No, näin ei ole. Eivät halua seuraani eivätkä halua selvitää asioita. Haluavat pitää hyvin etäiset ja muodolliset välit. Ja en tiedä jatkuvatko välit enää ollenkaan kun olen yrittänyt selvitää asioita.

      Puhuminen suoraan siis ei mitenkään auta.

    • Anonyymi

      Vanha ketju :

      lapset on laina vain,
      lapset katoaa aikuistuttuaan omaan elämäänsä
      se on suuri suru vanhemmille,
      luopua omista rakkaistaan lopullisesti jonkun vieraan ihmisten elämään,
      omat vanhemmat ovat vain riesa ja haitta heidän elämässään,


      näin se vaan käy melkein meille kaikille.

    • Anonyymi

      Ihmiset ovat yksilöitä. Samassa sisarusparvessa voi olla täysin erilaisia luonteita. Tämä tunnekylmyys voi juontaa juurensa jopa ylisukupolvisista traumoista. Minä olen omassa sisarusparvessani ainoa, joka välittää toisista. Eli minulla on myös vahva empatiakyky. Perin isäni luonteen. Menetimme isäni, kun olimme nuoria. Nyt tiedänkin kokemuksen ja ymmärryksen kautta, mihin hän perimmäisenä syynä kuoli. Hän kantoi yksin vastuuta isosta perheestä. Nyt kun äitini on ikääntynyt, ja hänen tunnekylmyytensä ja harkintakyvyttömyytensä ovat ilmeisiä, minä olen sisarusparvesta se, jolle taakka jätetään. Myös muiden lukuisten asioiden suhteen. Muut eivät välitä, eivät ymmärrä, ovat ohuita tunnepuolella. Kiitosta eikä arvostusta ei minulle osoiteta. Haukutaan ja vähintään ohitetaan. Niin, että näitä lapsesi kaltaisia ihmisiä on kosolti.

    • Anonyymi

      Oliskohan sittenki KOULUT syyllisiä että nyky aikuiset omaiset EI pidä omaisistaan huolta elävät vain omaa elämäänsä,

      muistan sodan jölkeistä kouluelämää, meillä ainaki kouluissa opetettiin vastuun kantamista MYÖS OMISTA VANHUKSISTAAn
      oliken vertauskuvilla esittettiin kuinka vuhusksita pitää omaisten pitää hyvää huolta,

      olikohan tämä aihe unohdettu kouluissa kokonaan, ja siinä olisi syy että nyky vanhukset unohdetaan YKSINÄITYYN ikävään kuolemaan, ehkä puhelimella kysytää onko vielä elossa, muuten jätetään heitteille oman onnensa nojaan,
      mittikääpä olisko koulut syylisiä kielteiseen suhtautumiseen tai jätetty kokonaan oppiaine koulun ohjelmistosta pois,
      onko / on koulut syyllisiä puutteeliseen kasvatukseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe