Aikuisopiskelu ja kuntoutus

ihmettelevä22

Hei!

Hain aikuiskoulutukseen ja pääsin opiskelemaan turvallisuusalaa joka vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta ja kutsuvalta alalta. Viime kuukaudet olen ollut sairauslomalla masennuksen takia, syyt menevät vuosien taakse. Nyt vointi on kuitenkin noussut siinä määrin että voin opiskella. Ei ole ennestään ammattia, lukio vain.

Mutta, Kelalta tuli hylkäävä päätös kuntoutuksesta. Opiskelu kyseisellä alalla ei heidän mielestään kuulu Kelan kuntouttavan toiminnan piiriin. Kyseenalaistettiin myös onko alan opiskelu minulle hyödyllistä, ikäänkuin kysyttiin epäsuorasti "mahtaakos pääsi kestää opiskelua ja vieläpä turvallisuusalalla?" Halventavaa.

Pidempiaikaiselta psykiatrian erikoislääkäriltäni tuli kattava lääkärinlausunto mukaan muttei nähtävästi painanut paskan vertaa Kelan hupakoille.

Milläs Kela olettaa sitten minun tuovan leivän pöytään ja pitää katto pään päällä? Opintotukea en voi saada enkä aikuiskoulutustukea, kun en ole päivääkään koskaan tehnyt aitoa työtä. Vuosia masennusta potenut parikymppinen ihminen on menossa opiskelemaan ensimmäistä ammattiaan ja vielä kehdataan evätä kuntoutusraha.

Opiskelu ja sitä kautta työelämään tutustuminen jos mikä on kuntouttavaa toimintaa, eikä sitä tavoitetta pitäisi ihan maalaisjärjellä tukea???

Neuvoja tilanteeseen?

9

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelevä22

      Suoraan päätöksestä:

      "Koulutuksen ei katsota johtavan terveydentilaanne sopivaan työhön, joten ammatillista kuntoutusta ei voida pitää tarkoituksenmukaisena. Soveltuvuus kyseiselle alalle on epävarmaa, sen osalta myöntöedellytys ei täyty ja hakemus joudutaan hylkäämään."

      Mitkähän alat mahtaisivat tässä tilanteessa olla Kelan mielestä "terveydentilaani sopivia"? Vuodepotilaan perustutkinto?

      Verenpainetta nostattavaa koko touhu.

    • jkiuytr

      Aikuisopintotukea et voi saada, mutta mistä johtuu, ettet saisi normaalia opintotukea? Ei siihen työssäoloa vaadita. Onko sitten koulutus sellainen, ettei siihen kukaan saa opintotukea? Tai johtuuko sairaudestasi? Ei kai siinä hakemuksessa terveystietoja kysellä.

      Onkohan olemassa ammatinvalinnan ohjausta? Esim. työkkärissä?

    • ihmettelevä22

      Opintoja ei lueta päätoimisiksi (opiskelutunnit/vko ei riittävä) koska osa käy töissä opintojen ohella. Opintotukea ei siis myönnetä, näin olen käsittänyt.

      Toimeentulotukea en haluaisi edes harkita..

      • Nairatamola

        Mielenterveysongelmat voivat olla rajoittava tekijä turvallisuusalalla työskentelyssä. Kela on nyt sitten ilmeisesti kohdallasi näin arvioinut, mikä tuntuu sinusta ymmärrettävästi halventavalta.

        Mielenterveyden pitäisi olla kunnossa opiskelua aloittaessa, sillä ala on oikeasti vaativa, eikä ole kyse pelkästään siitä, kestääkö pää opiskelun. Pään pitäisi kestää myös alalla työskentely ja psyyken kestää alalla melkoisia paineita.

        Jos ajattelet asian pelkästään opiskeluna ja jätät alalla työskentelyn vielä sivuun, voisitko saada opinnot tiivistetyksi, se kun on yleensä aikuiskoulutuksessa mahdollista. Silloin olisi mahdollista hakea Kelan opintotukea.

        Joko pää kestää työnteon ja työnhakijana olon? Jos opiskelu on sivutoimista, voisit saada työmarkkinatukea. Voisivat tarjota sinulle työtä, mutta kerroit että muutkin tuossa koulutuksessa olevat opiskelevat työn ohella. Mikset siis sinäkin.


      • ihmettelevä22
        Nairatamola kirjoitti:

        Mielenterveysongelmat voivat olla rajoittava tekijä turvallisuusalalla työskentelyssä. Kela on nyt sitten ilmeisesti kohdallasi näin arvioinut, mikä tuntuu sinusta ymmärrettävästi halventavalta.

        Mielenterveyden pitäisi olla kunnossa opiskelua aloittaessa, sillä ala on oikeasti vaativa, eikä ole kyse pelkästään siitä, kestääkö pää opiskelun. Pään pitäisi kestää myös alalla työskentely ja psyyken kestää alalla melkoisia paineita.

        Jos ajattelet asian pelkästään opiskeluna ja jätät alalla työskentelyn vielä sivuun, voisitko saada opinnot tiivistetyksi, se kun on yleensä aikuiskoulutuksessa mahdollista. Silloin olisi mahdollista hakea Kelan opintotukea.

        Joko pää kestää työnteon ja työnhakijana olon? Jos opiskelu on sivutoimista, voisit saada työmarkkinatukea. Voisivat tarjota sinulle työtä, mutta kerroit että muutkin tuossa koulutuksessa olevat opiskelevat työn ohella. Mikset siis sinäkin.

        Ymmärrän että ala on vaativa eikä heikkohermoisimmille.

        Sitä taas en ymmärrä, miksi Kelalla on viimeinen päätösvalta tilanteessa, jossa psyk. erikoislääkäri ja opiskelupaikan haastattelija ovat olleet sitä mieltä, että minusta on alalle. Mielivaltaista puuhaa ilman kunnollisia perusteita!

        Onneksi sentään selvisi koulun puolelta että opintotukeen on mahdollisuus. Jotain järkeä tähän touhuun lopultakin.


    • keekee1

      Itsehän opiskelen juuri vartijaksi mutta masennus ja ahdistus sen verran kova etten tiedä pystynkö jatkamaan. Itsellä on juuri tuo kuntoutusraha. Mitenköhän kela suhtautuu kun/jos lopetan koulun ennen aikoja. Ovat kuitenkin maksaneet minulle tuon koulunkäynnin.

    • ihmettelevä22

      Olen kuullut että kuntoutusraha on melko joustava eikä niitä aleta takaisin perimään vaikka tulisikin ongelmia opiskeluiden suhteen. Pystyykö opintoja ehkä keventämään ettei ole liikaa painetta koulun puolelta?

      Käytkö perustutkintoa aikuispuolella? Millaisella hakemuksella ja liitteillä sait lomakkeet läpi, pitikö vääntää kättä että sait tuet?

      Onko vointisi huonontunut koulunkäyntipaineiden vai muiden syiden takia? Miten muuten ala maistunut?

      Sori kun esittelen kysymyksiä, mutta uteliaisuus iski! Toivottavasti olosi kohenee.

      • sympatiaa

        Ei ne anna masentuneen opiskella, kun edes kuntoutumiseen ei myönnetä kuntoutustukea. Tää yhteiskunta iskee vyön alle niitä, joilla on oikeasti kamppailu "elämästä ja kuolemasta". Eipä tarvitse ihmetellä, jos syrjäytyminen lisääntyy.


      • no kun
        sympatiaa kirjoitti:

        Ei ne anna masentuneen opiskella, kun edes kuntoutumiseen ei myönnetä kuntoutustukea. Tää yhteiskunta iskee vyön alle niitä, joilla on oikeasti kamppailu "elämästä ja kuolemasta". Eipä tarvitse ihmetellä, jos syrjäytyminen lisääntyy.

        Siinä masentuneen opiskelussa kun tuppaa olemaan se ominaisuus, ettei siitä tule valmista. Ja usein masentuneen olo siitä sitten vaan huononee. Olisiko tällaista järkevää tukea?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe