Samentumat ja muuta vaivaa...

N17

Olen siis vasta 17-vuotias nuori tyttö ja pelkään päivittäin silmieni puolesta.Oikeassa silmässä todettiin kesällä samentumaa (tietääkseni sarveiskalvolla) joka ilmeisesti oli vanhentuneiden piilareiden aikaan saamaa.Samentuma on nyt kuulemma poistunut mutta tilalle on tullut kollakeenia(?),nimityksestä en ole varma.Kuitenkin silmien kyynelnesteen tuottaminen on vähentynyt ja sain hoidoksi jonkinlaiset kortisooni tipat.Siitäkin on jo nyt aikaa ja silmä tuntuu vieläkin ajoittain kipeältä,toisinaan muuten vaan oudolta.Myös pää on oikealta puolelta usein kipeä.Eilen silmä oli myös reunalta todella punainen.Silmälääkärillä olen rampannut usein eikä opiskelijalla tahtoisi rahat enää riittää..Haluaisin vain teidän mielipiteenne olenko vain luulosairas vai onko todellista aihetta huoleen?

3

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hannele

Jos silmäsi kuivat (kun kyynelnesteen tuotanto vähentynyt), kokeile apteekista ostettavia silmien kosteutustippoja(useita erilaisia)..useita niistä ei suositella käytettävän kun piilarit ovat silmissä, joten kätevää on laittaa muutama tippa esim.yöksi ja aamulla myös ennen piilareiden laittoa. kosteutustipat voitelevat silmiä, ja saavat ne tuntumaan paremmilta. tarkkaile silmiäsi..optikkohan näkee juuri tuon uloimman kerroksen eli sarveiskalvon(mutta ei silmän sisälle kuten silmälääkärit) mutta jos vielä tuntuvat ärtyneiltä, käy näyttämässä optikolle(on ainakin halvempi kuin silmälääkäri,muistaakseni tarkastus 10e)..piilareiden käytössä on tärkeää vaihtovälien noudattaminen..jos pitää liian kauan..voi tulla silmätulehduksia yms.. muita ongelmia...kalliiksihan piilareiden käyttö tulee...mutta jotku pitävät niistä enemmän kuin lasien käytöstä.

• silmälääkäri

Sarveiskalvosamentumien ja varsinkin kortisonitippahoidon aikana ja jälkeenkin on ongelmien ilmetessä ainoa oikea osoite silmälääkärillä käynti - optikolla ei ole asiantuntemusta lääkehoidosta ja muista asiaan mahdollisesti liittyvistä komplikaatioista. Eli tässä asiassa ei kannata rahoja "säästellä".

Mikäli silmä alkaa punoittaa ja varsinkin sarveiskalvon reunalla ja tähän liittyy päänsärkyä tai kipua kun katsoo lähelle tai katsoessa valoon, saattaa se olla merkki sarveiskalvon ja/tai värikalvon tulehduksesta, joka taas on syy mennä silmälääkärin tarkastukseen. Silloin kun on kortisonitipat käytössä, on myös suurempi vaara saada esim. bakteerin aiheuttama sarveiskalvontulehdus.
      Eli suosittelen kyllä silmälääkärin tarkastusta.

On olemassa vakuutuksia jotka korvaavat myös yksityislääkärikäyntejä jne. eivätkä ne ole edes kovin kalliita (ainakin kun minulla Suomessa vielä asuessani sellainen oli) - tosin ne vaativat terveydentilan selvitystä vakuutusta ottaessa ja sinun kohdallasi varmaankin saattaisi käydä niin, että silmätauteja vakuutus ei sitten kattaisi enää.

• N17

...jos ei mene nyt suorinta tietä lääkärille? Minä en todellakaan ole mikään kovin varakas, asun yksin ja vanhemmat auttaa vuokran ja ruuan suhteen.En viitsisi heitä tällä asialla vaivata, joten minun pitäisi itse rahat säästää ja siihen menisi n.kuukausi. Tietenkin tiedän että silmien kanssa ei ole leikkimistä ja menisin tietenkin vaikka päälläni hyppien lääkärille jos se olisi mahdollista.Mutta se kertamaksu 70e on minulle sama kuin loton päävoitto.Taidan olla nuori ja tyhmä kun pelkään hirveästi sokeutumista ja muuta peruuttamatonta vaivaa..:(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5825
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3123
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      23
      2320
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2045
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1938
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1589
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1212
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1201
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      79
      1057
    Aihe