Tracer 2210RN ja AGM akku

erkkipoy

Hankkimassani Tracer 2210RN/2215RN MPPT säätimessä ei olekaan akkuvaihtoehdoissa AGM akkua, jonka siihen kytkin. Mikäköhän merkitys sillä on säätimen toiminnalle? Valitsenko Sealed lead acid battery,Gel battery vai Flooded battery? Vai otanko akun saman tien irti?

19

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä näin

      Mulla on sama tilanne, tosin eri säädin, ja asetin "Sealed lead acid battery" valinnaksi. Viisi vaihtoehtoa oli mutta ei agm jutskaa. Mutta mä oletan että toi se on, "Suljettu lyijy happo akku" vapaasti käännettynä.

      • Etsivä löytää

        Kannattasko lukea vanhoja keskusteluja, sieltä tuokin olisi selvinnyt? No, sealed se kuitenkin on.


      • Etsivä löytää kirjoitti:

        Kannattasko lukea vanhoja keskusteluja, sieltä tuokin olisi selvinnyt? No, sealed se kuitenkin on.

        Kiitos vastauksista.
        (En nähtävästi osannut käyttää etsi toimintoa - uutena täällä.)


      • Semmoista
        erkkipoy kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.
        (En nähtävästi osannut käyttää etsi toimintoa - uutena täällä.)

        Ei ole kuin Geeli asetus. AGM:n latausjännite on sama kuin geelin.


    • T Turtianen

      Minulla on Tracer, 45A, Sunwinfin AGM HAZ akku yht. 440 ah.
      Tracerissa asetus Geeli.
      Pari vuotta sitten selvittelin asiaa ja tähän päädyin.

      Mitä muuten laitoit akun lämpötilan kompensoinnin arvoksi?

      • T Turtiainen

        .....siis Sunvindin HAZE akut


      • Monta makua

        Sealed se oikea valinta kuitenkin on.


      • 87452
        Monta makua kirjoitti:

        Sealed se oikea valinta kuitenkin on.

        Ei ole. AGM akun lataus jännite on 14,4V joka on sama kuin geeli akulla. Sealed jännitteellä voidaan ladata perinteisiä lyijyakkuja mutta lataussykliessä on erilaisuuksia.


      • Totta vai tarua
        87452 kirjoitti:

        Ei ole. AGM akun lataus jännite on 14,4V joka on sama kuin geeli akulla. Sealed jännitteellä voidaan ladata perinteisiä lyijyakkuja mutta lataussykliessä on erilaisuuksia.

        Minulle ainakin kyseisen liikkeen mistä ostin säätimen, myyjä sanoi, että sealed on oikea asetus. Vai olikohan kyseessä "valemyyjä"?


      • Tarua ihmeellisempää
        Totta vai tarua kirjoitti:

        Minulle ainakin kyseisen liikkeen mistä ostin säätimen, myyjä sanoi, että sealed on oikea asetus. Vai olikohan kyseessä "valemyyjä"?

        Ehkäpä valmistajat ovat sitten väärässä että AGM akkujen latausjännite on sama kuin geeli akuissa. Liiallinen jännite aiheuttaa AGM akuissa nesteen haihtumista lasikuitulevyistä tuhoten akkua.

        On toki jokaisen oma asia tuhoaako akut väärillä asetuksilla. Ja annetaanpa Suoli24 tietotoimiston päteä.


    • et sillei hei

      Joo, geeli ja agm eri asioita, agm on "normaali" lyijyhappo akku, geeli ei ole.

      • Virtanenn

        Uudessa autossa volttimittari näytti loppumatkasta 12,2-12,6 volttia ja ajon päätyttyä 12,0 V. Yön jälkeen lepojännite 12,5 V.

        Tänään ajettaessa ensin 14,1 V, sitten vaihteli 12,6 V - 14,9 V. Korkein jännite oli moottorijarrutuksen aikana ja aleni heti kaasua painettaessa.

        Kaiketi lomien vuoksi merkkikorjaamo ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisin.

        Mitä arvelette tilanteesta?


      • Solar palsta
        Virtanenn kirjoitti:

        Uudessa autossa volttimittari näytti loppumatkasta 12,2-12,6 volttia ja ajon päätyttyä 12,0 V. Yön jälkeen lepojännite 12,5 V.

        Tänään ajettaessa ensin 14,1 V, sitten vaihteli 12,6 V - 14,9 V. Korkein jännite oli moottorijarrutuksen aikana ja aleni heti kaasua painettaessa.

        Kaiketi lomien vuoksi merkkikorjaamo ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisin.

        Mitä arvelette tilanteesta?

        Sitä, että palsta on väärä. Kysypä tuolta "autopuolen asiantuntijapuolelta".


    • Sealed lead acid bat

      Säätimessä on ilmeisesti "Sealed lead acid battery" sama kuin AGM.
      Päätellen siitä että toinen suljettu akkuvaihtehto on geeliakku.Ja geeliakku on säätimessä eriteltynä.

      • se siitä joo

        Mulla on säätimessä :

        1 open lead
        2 sealed lead
        3 geeli
        4 lithium
        5 omat säädöt

        No, kysyin valmistajalta mikä on agm akun asetus, ja vastaus oli että 2.


      • Totta maar
        se siitä joo kirjoitti:

        Mulla on säätimessä :

        1 open lead
        2 sealed lead
        3 geeli
        4 lithium
        5 omat säädöt

        No, kysyin valmistajalta mikä on agm akun asetus, ja vastaus oli että 2.

        Juuri näin se on.


    • Anonyymi

      eli ladataanko 14,4 vai 14,8 voltil, jotku sanoo ettei AGM akku lataudu täyteen 14,4 voltil

      • Anonyymi

        Joskus on parempi ettei akkua ladatakkaan 100% vaan hieman alle ja syy on se että akku kestää enemmän käyttökertoja ellei joka kerta oteta 100% irti mahdollisuudesta. Esim hybridi autojen akku on siis se akku jota käytetään liikumiseen on ikuisesti vajaassa tilassa ja ihan tarkoituksella.
        Täyssähkö autoissa sama juttu arkisessa pyörittelyssä ei ladat a100% vaan jossain 70-90% henkilön mieltymyksistä asiaan ja vain 100% kun lähdetään heti pitkään reissun. Lyijyakku on saman suuntainen eivät tykkää 100% lataus nesteen kiehutuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus on parempi ettei akkua ladatakkaan 100% vaan hieman alle ja syy on se että akku kestää enemmän käyttökertoja ellei joka kerta oteta 100% irti mahdollisuudesta. Esim hybridi autojen akku on siis se akku jota käytetään liikumiseen on ikuisesti vajaassa tilassa ja ihan tarkoituksella.
        Täyssähkö autoissa sama juttu arkisessa pyörittelyssä ei ladat a100% vaan jossain 70-90% henkilön mieltymyksistä asiaan ja vain 100% kun lähdetään heti pitkään reissun. Lyijyakku on saman suuntainen eivät tykkää 100% lataus nesteen kiehutuksesta.

        Joskus olisi parempi ettet vastaisi mitään!
        Ei voi verrata keskenään sähköautojen litiumakkuja ja tavallisia lyijyakkuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe