Onko kukaan palstalaisista retkeillyt Rastigaisalle tänä kesänä tai aiemmin?
Rastigaisa
8
1351
Vastaukset
- On oltu joo
On sielläkin tullut käytyä, kyllä.
- Patikka-Pena
Minäkin olen kerran käynyt siellä
- Mielessä jo,,,,,
montavuotta ollut Rastigaissan seutu, vaan eipä ole tullut käytyä, ainoastaan sellaisia untenerämaa matkoja tehty, jotka nekin omallatavallaan antoisia, vaan eipä siinä liikuntaa saa saati paljoa muutakaan, no vatsa kyllä saattaa "kasuta" unten Rastigaissaa kierrellessä.
Rastigaissan lumihuippuinen laki näkyy Suomen puolelle, kun Utsjoella Norjaan matkaa, aikamoinen Rastigaissa, gaissahan tarkoittaa sellaista kumparetta, jonka laelta ei kesälläkään lumi sula. Suuri alue kokonaisuudessaan, aivan alussa tienvarren leiripaikalla, jossa silloin oli kota olen käynyt, hieno tunturipuro ja vanhoja koivikoita seudulla, mutta käsitykseni mukaan itse vuoren ympärillä karua seutua.
Olen kuullut kerrottavan, että Rastigaissalla on tapahtunut jo aikaa sitten onnettomuus, jossa nainen oli liukunut rinnettä kivikkoon ja kuollut, muistaako kukaan tälläistä? Jäinen rinne ja liukas sadetakki oli antanut hyvän vauhdin. - geaidnogaissa
Tuli vajaa viikko vietettyä viime kesänä Rastigaissa juurella elokuun ensimmäisellä viikolla ja tietysti käytyä myös tunturin huipulla.
Rastigaissan huipulle johtaa merkitty polku parkkipaikalta Tenon rannalta. Parkkis sijaitsee Utsjoen suunnasta tultaessa n. 1km ennen Levajoen Fjelstuaa. Matkaa parkkikselta huipulle n. 15km. Polku on pääosin helppokulkuista, mutta loppumatka huipulle on melko ikävää kivikkoa. Polkua tosiaan kannattaa seurata.
Päiväretki varustuksella huipulla käy päiväkseltään.
Rastigaisalta pohjoiseen n. 5km sijaitsee Geaidnojävri, jonka rannalla on autiotupa. Tuvassa on myös Fjellstualta vuokrattava puoli ja mikäli sen on joku vuokrannu, on koko tupa todennäköisesti vallattu.
Suosittelen ehdottomasti Rastigaissa käyntiä.- geaidnogaissa
Ja vielä, reitillä on alussa yksi joen ylitys, johon kannattaa varautua
- gaisa
Kysykö joku sinulta jotain ohjeista, häh ?
- on_tää
taitaa 'gaisa' olla sen verta äksy olija, että olisikohan 'gaisa'n paras vain tyytyä lueskeleen Sampo-Lappalaisen seikkailuja mm. Rastigaissalla.
- Taisin olla pilvessä
Muutama vuosi sitten kävin tuolla pikareissun. Tallasin Rastigaisan juureen ja laitoin teltan pystyyn. Näkyvyys oli muuten hyvä, mutta huipulla alkoi muodostua pilviä.
Aamulla olikin sitten pilviä muodostunut hieman enemmän, mutta kävin silti huipulla kääntymässä. Näkyvyys oli n. 10m ja lunta näkyi paikoin. Mitään polkua ei ainakaan näkynyt.
Telttapaikan löytämisessä meni pari tuntia, kun pilvet olivatkin laskeutuneet pikkuhiljaa. GPS olisi ollut ok, siinä vaiheessa. Löytyi se teltta kuitenkin. Käyn varmaan joskus uudelleen paremman sään aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885