Onko kukaan palstalaisista retkeillyt Rastigaisalle tänä kesänä tai aiemmin?
Rastigaisa
8
1339
Vastaukset
- On oltu joo
On sielläkin tullut käytyä, kyllä.
- Patikka-Pena
Minäkin olen kerran käynyt siellä
- Mielessä jo,,,,,
montavuotta ollut Rastigaissan seutu, vaan eipä ole tullut käytyä, ainoastaan sellaisia untenerämaa matkoja tehty, jotka nekin omallatavallaan antoisia, vaan eipä siinä liikuntaa saa saati paljoa muutakaan, no vatsa kyllä saattaa "kasuta" unten Rastigaissaa kierrellessä.
Rastigaissan lumihuippuinen laki näkyy Suomen puolelle, kun Utsjoella Norjaan matkaa, aikamoinen Rastigaissa, gaissahan tarkoittaa sellaista kumparetta, jonka laelta ei kesälläkään lumi sula. Suuri alue kokonaisuudessaan, aivan alussa tienvarren leiripaikalla, jossa silloin oli kota olen käynyt, hieno tunturipuro ja vanhoja koivikoita seudulla, mutta käsitykseni mukaan itse vuoren ympärillä karua seutua.
Olen kuullut kerrottavan, että Rastigaissalla on tapahtunut jo aikaa sitten onnettomuus, jossa nainen oli liukunut rinnettä kivikkoon ja kuollut, muistaako kukaan tälläistä? Jäinen rinne ja liukas sadetakki oli antanut hyvän vauhdin. - geaidnogaissa
Tuli vajaa viikko vietettyä viime kesänä Rastigaissa juurella elokuun ensimmäisellä viikolla ja tietysti käytyä myös tunturin huipulla.
Rastigaissan huipulle johtaa merkitty polku parkkipaikalta Tenon rannalta. Parkkis sijaitsee Utsjoen suunnasta tultaessa n. 1km ennen Levajoen Fjelstuaa. Matkaa parkkikselta huipulle n. 15km. Polku on pääosin helppokulkuista, mutta loppumatka huipulle on melko ikävää kivikkoa. Polkua tosiaan kannattaa seurata.
Päiväretki varustuksella huipulla käy päiväkseltään.
Rastigaisalta pohjoiseen n. 5km sijaitsee Geaidnojävri, jonka rannalla on autiotupa. Tuvassa on myös Fjellstualta vuokrattava puoli ja mikäli sen on joku vuokrannu, on koko tupa todennäköisesti vallattu.
Suosittelen ehdottomasti Rastigaissa käyntiä.- geaidnogaissa
Ja vielä, reitillä on alussa yksi joen ylitys, johon kannattaa varautua
- gaisa
Kysykö joku sinulta jotain ohjeista, häh ?
- on_tää
taitaa 'gaisa' olla sen verta äksy olija, että olisikohan 'gaisa'n paras vain tyytyä lueskeleen Sampo-Lappalaisen seikkailuja mm. Rastigaissalla.
- Taisin olla pilvessä
Muutama vuosi sitten kävin tuolla pikareissun. Tallasin Rastigaisan juureen ja laitoin teltan pystyyn. Näkyvyys oli muuten hyvä, mutta huipulla alkoi muodostua pilviä.
Aamulla olikin sitten pilviä muodostunut hieman enemmän, mutta kävin silti huipulla kääntymässä. Näkyvyys oli n. 10m ja lunta näkyi paikoin. Mitään polkua ei ainakaan näkynyt.
Telttapaikan löytämisessä meni pari tuntia, kun pilvet olivatkin laskeutuneet pikkuhiljaa. GPS olisi ollut ok, siinä vaiheessa. Löytyi se teltta kuitenkin. Käyn varmaan joskus uudelleen paremman sään aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984