APUA: OS X TILTTAA!

apua!

Ongelma on seuraavanlainen: avattuani minkä tahansa ohjelman, ja klikattuani ylävalikosta jotain, pyörivä "rantapallo" esiintyy ja ohjelma tilttaa. Tämän jälkeen minun on pakko valita dockista "force quit", jotta ohjelma edes menisi kiinni. Nytkin piti avata pari eri internet-selainta, että pääsin edes kirjoittamaan ongelmaani tänne foorumiin. Koneessa on 10.2-käyttis.

Tähän menneessä olen

-Käynnistänyt koneen kaksi kertaa uudelleen

-Käyttänyt "Disk Utility"-ohjelmaa ja MacJanitoria

Mitä teen seuraavaksi?

11

1344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiX

siis muistin määrä, koneen merkki?

• apua!

eMac 700 Mhz, 640 mb muistia (128 orig. 512 Kensington). Ja lisään vielä että kaikista kokeilemistni ohjelmista Firefox jostain syystä toimii moiteettomasti, kun muut tilttaa koko ajan.

• Testbrain

Jos koneellasi on kaksi käyttäjää, niin kaatuuko ohjelmat myös toisella käyttäjällä? Jos toista käyttäjää ei ole niin käyppäs luomassa sellainen ja koita sillä.

Onko fontteja vaihdettu/muutettu tms.

• apua!

Kaatuu samalla tavalla myös toisella käyttäjällä. Fontteja ei ole vaihdettu!!

• Testbrain
        apua! kirjoitti:

Kaatuu samalla tavalla myös toisella käyttäjällä. Fontteja ei ole vaihdettu!!

No nyt on päästy jo aika selville siitä, että ongelma on systeemitasolla, eikä käyttäjätasolla. Periaatteessa kahta vaihtoehtoa voisin suositella – rekisteröitymistä www.hopeinenomena.net:iin ja kysymällä apua sieltä (mainitse em. asiat mitä olet testannut) tai käyttöjärjestelmän asentamista uudelleen. Luultavasti koneesi saisi ilmankin kuntoon, mutta omalle kohdalle ei ole moista koskaan sattunut, niin en osaa auttaa enempää.

Toisaalta jos saat jostain käsiisi DiskWarrior ohjelman niin sillä voisi koittaa ajaa levynkorjaustoiminnot. On hyvinkin todennäköistä, että ongelmat poistuisi. Olettaen että Fontit ovat tosiaan kunnossa...

• tätä
        Testbrain kirjoitti:

No nyt on päästy jo aika selville siitä, että ongelma on systeemitasolla, eikä käyttäjätasolla. Periaatteessa kahta vaihtoehtoa voisin suositella – rekisteröitymistä www.hopeinenomena.net:iin ja kysymällä apua sieltä (mainitse em. asiat mitä olet testannut) tai käyttöjärjestelmän asentamista uudelleen. Luultavasti koneesi saisi ilmankin kuntoon, mutta omalle kohdalle ei ole moista koskaan sattunut, niin en osaa auttaa enempää.

Toisaalta jos saat jostain käsiisi DiskWarrior ohjelman niin sillä voisi koittaa ajaa levynkorjaustoiminnot. On hyvinkin todennäköistä, että ongelmat poistuisi. Olettaen että Fontit ovat tosiaan kunnossa...

lisäohjelmat->levytyökalu->oikeuksien korjaus
        Tätä ei osata/tajuta tehdä silloin tällöin (noin 1x/kk).

• Yksi homma

Asia mikä voi aiheuttaa sekoilua, on kiintolevyn täyttyminen. Jos nyt sattuisi olemaan niin että sulla on alle gigatavun verran tyhjää tilaa, niin ongelma voi piillä siinä.

• Palle_Ramstedt

...mutta sanotko tosiaan että OS X heittää kupit nurin jos levytilaa on alle 1 GIGAtavu!?

Siis meneekö siinä joku swappi tukkoon ja ylivuotobitti poikittain nenään vai mikä levysyöppö se oikein on?

• Ei pidä paikkaansa
        Palle_Ramstedt kirjoitti:

...mutta sanotko tosiaan että OS X heittää kupit nurin jos levytilaa on alle 1 GIGAtavu!?

Siis meneekö siinä joku swappi tukkoon ja ylivuotobitti poikittain nenään vai mikä levysyöppö se oikein on?

Minulla on 363Mt:a kovalevytilaa vapaana, eikä tämä kone ole nurin. Tottakai jos Swappitila loppuu kokonaan, niin mistäs sitä muistia vedetään tyhjästä, mutta kyllä OS X tuostakin valittaa hyvissä ajoin.

• apua!
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

Minulla on 363Mt:a kovalevytilaa vapaana, eikä tämä kone ole nurin. Tottakai jos Swappitila loppuu kokonaan, niin mistäs sitä muistia vedetään tyhjästä, mutta kyllä OS X tuostakin valittaa hyvissä ajoin.

Korjasin lopulta ongelman aika dramaatisesti: asensin OSXn uudestaan ja annoin koneen tyhjentää kovalevyn. Hankin pari cd:tä, johon poltin musiikit ja tekstit etc. Nyt kone toimii, ja tuntuu taas uudelta (heh). Mutta enää en luota sataprosenttisesti OSXään, kun se nyt kerran on kaatunut näin perusteellisesti.

• iiX
        apua! kirjoitti:

Korjasin lopulta ongelman aika dramaatisesti: asensin OSXn uudestaan ja annoin koneen tyhjentää kovalevyn. Hankin pari cd:tä, johon poltin musiikit ja tekstit etc. Nyt kone toimii, ja tuntuu taas uudelta (heh). Mutta enää en luota sataprosenttisesti OSXään, kun se nyt kerran on kaatunut näin perusteellisesti.

ulkoinen kovo (firewire) on heleveetin kova juttu sellaisissa tapauksissa, tosiaan, tarvitaan myös yks macci lisää (ystävät jeesaa?) raahatakseen tiedostot sökökoneesta kovolle ja sit elämää taas hymyilee (kävi sellainen juttu minulle tiistai-torstai)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe