Kuinka kovat tuomiot saa jos vastustaa pidätystä esim. lyömällä poliisia kasvoihin, tulkitaanko tavallisena pahoinpitelynä vai kuinka?
Ja jos käyt esim. Portsarin, järjestysmiehen tai muun "virkamiehen" kimppuun. Lyömällä heitä, tulkitaanko se tavallisina pahoinpitelynä vai virkamiehen päällekäyminen, virkamiehen pahoinpitely, tai joku vastaava
Ja millaiset tuomiot tuleepi
Virvallan vastustaminen.
44
14894
Vastaukset
- poliisimies
Virkamiehen vastustamiseen on kolme porrasta:
Lievin muoto on haitanteko virkamiehelle, väliportaana virkamiehen vastustaminen ja vakavimpanavirkamiehen väkivaltainen vastustaminen. Virkamiehen vastustamisesta rangaistus on sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukauttta, Virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta tuomitaan aina vankeutta, enimmäisrangaistus on kolme vuotta vankeutta.
Esimerkiksi jos lyöt joukkoliikennevälineen kuljettajaa, matkalippujen tarkastajaa, vartijaa tai järjestysmiestä tekosi tuomitaan jatkossa järjestystä ylläpitävien henkilöiden vastustamisena. Rikoksesta seuraa sakkoa tai enimmillään kuusi kuukautta vankeutta. - kenttäkonstu
Edelliseen vastaukseen lisäisin vielä että haitanteko, virkamiehen vastustaminen ja virkamiehen väkivaltainen vastustaminen eivät sisällä pahoinpitelyrikosta eli lyömällä poliisimiestä nyrkillä kasvoihin syyllistyt virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen ja pahoinpitelyyn (olettaen, että kyseessä ei ole lieväksi tulkittava teko).
Haitanteko on aina passiivista vastustamista, eli vähäinenkin väkivalta poliisia kohtaan on aina virkamiehen vastustamista tai väkivaltaista vastustamista, ei koskaan haitantekoa. - Kari
Edellä mainitut vastaukset ovat miten oikeuslaitos arvostaa toimiasi. Vallankäytön komponenttina saatat myös tavata ns. pika- tai kenttäoikeutena tunnettuja rangaistuksia, jotka toimeenpannaan patukalla toimiesi jälkeen jo heti rikospaikalla.
- Kari
Patukan lisäksi voidaan käyttään ovenkarmeja yms.
- T.Tuhma
Kari kirjoitti:
Patukan lisäksi voidaan käyttään ovenkarmeja yms.
Kari näyttää olevan asiantuntija. Niin metsä
tahtoo vastata, kuin sinne huudetaan.
- Tietoa löytyy
Eräs tuntemani kaveri intoutui painiotteluun poliisien kanssa. Poliiseille vammoja ei syntynyt, mutta tuomio oli luonnollisesti virkavallan väkivaltainen vastustaminen. Ehdotonta vankeutta rapsahti, joka muutettiin 140 tunniksi yhdyskuntapalvelua.
Eli, ei todellakaan tulkita tavallisena pahoinpitelynä.
Portsareiden tilanteeseen vaikuttaa, onko henkilöllä järjestysmieskorttia. Kortin omaavilla on suuremmat valtuudet. En suosittele lyömään myöskään portsaria, enkä ketään ihmistä yleensäkkään.- joppelo
Portsari on käytännössä aina järjestyksenvalvoja, jolla luonnollisesti tulee aina olla myös järjestyksenvalvojakortti.
Asiakkaan kannalta tällä ei ole sinänsä merkitystä, koska oikeuskäytäntö on kallistunut sille kannalle, että asiakkaan on toteltava järjestyksenvalvojan tunnuksilla varustettua työntekijää aina, ellei varmasti tiedä että tämä ei oikeasti semmoinen ole. Eli mahdollisessa vastustamis- tai pahoinpitelytilanteessa asiakkaan syyllisyyttä ei ole vähentänyt se, että järjestyksenvalvoja myöhemmin onkin paljastunut kortittomaksi, mikäli tilanteessa muuten on toimittu asianmukaisesti. Asiakkaan siis on lähdettävä oletuksesta, että esim. ravintolan ovella oleva järjestyksenvalvoja tosiaan on järjestyksenvalvoja.
Järjestyksenvalvojana esiintyneelle ja mahdollisesti tämän työnantajalle tulee toki myös omat seuraamuksensa asiasta.
- reeti
jos haraat vastaan sinua pidätettäessä se on vastustamista sakkoja noin 150 euroa, vaikket olisi tehnyt mitään , tuntuu joskus että esim humalaisen putkaankuljetuksen aikana voi tulla syytteitä, joista itse ei aamulla tiedä mitään
- ukkeli
Tietysti vähän riipuen tavasta ja muutenkin tilanteesta, niin toi "haraaminen" on kyllä lähinnä HAITANTEKO virkamiehelle.
- matoiili
Ja sekö oli perusteesi oikeudessa; en muistanut mitään. Alko on ongelmasi ja tiedosta se.
- jussi
jos poliisi tulee pidättämään sinua kotipihalta, jos lyöt jalat lukkoon ,joten he joutuvat raahaamaan sinut koppiautoon se on vastustamista, josta voit saadajopa syytteen. aina tulee kuitenkin sakot. menepä sitten selvittämään laitokselle asiaa, ölet joko ollut humalassa tai muuten pois tolaltasi ei muuten selittelyt auta ,yksi kokemus on ,laki on mutta miten se luetaan.
- Evp.
Nythän Jussi puhuu aivan pehmoisia. Luuletko, et-
tä poliisin vastustaminen kuuluu ns. jokamiehen-
oikeuksiin ? Ainahan sitä voi yrittää, mutta jos
olet vastustanut, niin että itsekin sen tajuat,
niin mitä selvittämistä siinä on. Ole hyvillään,
että sakoilla selviät. Katsos, kun siitä voi
joutua myös linnaan.
- luiG21+
vastustin perjantaina umpihumalassa poliiseja (en yllätys yllätys muista miten)
Mitäköhän on tulossa? Ainakin häiriökäyttäytyminen ja mahdollisesti laiton uhkaus on päällä lisäksi samasta tapahtumaketjusta? Tuleeko oikeaa vankilaa? Nussinko itseni viim. perjantaina? `Ja kuinka pahasti? OLEN karvaa vaille 21 v mies---- 12+12
Jos et pahoinpidellyt sen vakavemmin ketään niin se on poliisin keksimiä höpöhöpörikoksia.
- 12+12
Luultavasti et ole tehnyt mitään. Poliisi vain haluaa kyykyttää ja rangaista sinua.
- 12+12
Jos et pahoinpidellyt sen vakavemmin ketään niin se on poliisin keksimiä höpöhöpörikoksia.
- 43l2gh423g4523lg523
Poliisin väkivaltainen vastustaminen, jolloin tuli vammoja poliisimiehille. Minut tuomittiin joskus nuoruudessa tuollaisesta.
- luiG21+
vaikea tosiaan sanoa kun ei muista mitään,EN NYT USKOISI että olen 3 promillen kieppeillä hirveästi vahinkoa aikaan saanut..
Pitäis vissiin kiistää kaikki... tai sanoa ettei muista mitään ja katua... emt - luiG21+
tosiaan sanoivat että sieltä on väkivaltasta vastustamista tulossa. mitäs veikkaatte mikä on seuraamus vain juoppoputka-taustaa omaavalla 20 v kaverille?
- 423423423423423
3 vuotta tuli muistaakseni ehdotonta poliisimiesten pahoinpitelystä.
- luig21+
Oon poliisipäivystyksen mukaan vaan hankoitellut vastaan,lyömään tai potkimaan en ole ehtinyt. myöskään mitään vahinkoa en ole ehtinyt aiheuttaa.. 3 promillen humalatilan vuoksi..
- JanettePunk
Mä oon tällänen 65 kiloonen kinneri. Olin tuhottoman jurrissa. Nuorempaa poliisia YRITIN potkaasta polvilumpioon ja vähä se johonkin reiteen osu.
Loppu oli kai lähinnä huumoria kun ne otti rimpuilevan ämmäm niinku Tukiaisen ja kanto autoon. ..Niin ja autosta sitte tajuttomana putkaan.
Ei oo mitään kuulunu. Huah. - Kahdesti
Kaksi poliisia hakkasi invalidi naisen melkein hengiltä tämän asunnossa eikä linnaa.miten helevetsi tämmöinen on mahdollista. no tämähän on oikeusvaltio.
- T.tuhma
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
- annan-takaisin
Poliisi saa tehdä mitä vain, myös provota kiinni ottamaansa henkilöä sanallisesti. Eivät saa koskaan edes nuhteita. Sitä vastaan minä taistelen.
- kusenniidenpäälle
Narsistivirkavaltaa pitää aina vastustaa. Ne homot runkkaa, kun luulevat olevansa Jumalasta seuraavia..ylöspäin!
- Joulupukit
Kyllähän eräs mielestäni suht rehti nyk.evp.sanoi.( niin metsä vastaa kuin sinne huudamme) tarkottaen poliisin omaa käytöstä ja oikeessahan hän oli, mutta nykyäänkin toiset poliiisit ovat oikeudettomasti omineet tuon vanhan sanan laskun itselleen ja sen merkityksen,kas kun narskutttajat ovat aina syyllistäneet uhrejaan olisipa kyse sitten pahoinpitelyist tapoista raiskauksista asiakirja väärenöksistä todistajan epärehellisyyksistä petoksista, jne..ain on syyllinen uhri ei koskaa poliisi joka ain on syytön kuten linnassa istuva rikosylikomisaariokin mielestään.
- sokea-kuuro
Poliisi on sika!
Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä jos uhkaa virkavaltaa väkivallalla netissä? Silloin
ei ole sanallista/fyysistä käytöstä, mutta voiko esim. emailin kautta tehty uhkaus todeta virkavallan vastustamiseksi? Ei varmaankaan:)- 17-10
Kyse on silloinkin virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Suomessa on vähän alle 8000 poliisia, joten sinun pitää nimetä se, ketä uhkaat väkivallalla. Ei riitä, että esim. uhkaat tappaa kaikki poliisit.
1 § (24.7.1998/563)
Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen
Joka
1) käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa ....
on tuomittava virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi. - kaikkeasitäsaapelätä
Meidän koira oli sellainen, että kotona lauhkea kuin lammas. Auton takapenkillä kuningas. Ei antanut kenenkään vieraan edes lähestyä autoa, kun hän oli autossa.
Puhallusratsia, jossa poliisi työntää alkometeriä ikkunasta ja koira takapenkillä! Poliisi viittaa pysähtymään, ei muuta kuin kuski äkkiä ulos autosta, ja varottamaan poliisia, ettei poliisi vaan ala tarjoamaan alkometeriä auton ikkunasta. Siinä oli vaara että koira hyökkää ja tarttuu poliisin ranteeseen väkisin.
Onnistuihan se puhallus näinkin. Koira on kuollut ajat sitten, mukava koira se oli, mutta autossa kuningas.
Joskus mietin, että olisiko koira vaiko minä saanut syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta, jos koira olisi tarrannut alkometeriä tarjoavan poliisin käteen kiinni.
Olisi se ollut hirveä tilanne. - Poffu
17-10 kirjoitti:
Kyse on silloinkin virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Suomessa on vähän alle 8000 poliisia, joten sinun pitää nimetä se, ketä uhkaat väkivallalla. Ei riitä, että esim. uhkaat tappaa kaikki poliisit.
1 § (24.7.1998/563)
Joka
on tuomittava virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.Mitä jos on nimennyt tietyn poliisin ja kirjoittanut emailiin "U R dead!"? Kerroin eräälle toiselle poliisille apatiastani häntä kohtaan, muttei ole kai mennyt perille, koska ei ole kuulunut mitään. Olenkohan pulassa?
- Seonnäin
17-10 kirjoitti:
1 § (24.7.1998/563)
Joka
on tuomittava virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.Tämä ei pidä kyllä paikkaansa sillä jos vaikka portsari tai vartija yrittää estää poistumisen niin jokaisella on oikeus puolustaa omaa koskemattomuuttaan. Toinen on se, että poliisilla ei ole toimintavaltuuksia yklsitysessä asunnoissa tai muualla kun kunnan tai valtion mailla.
- sdfsecsc
Ok... Tuo oli jo huono trolli, katsotaan meneekö kukaan siihen.
- Lapsellistapuhetta
Paskat on sillä perustuslaki takaa jokaiselle oikeuden puolustautua. Ei kai kukaan kuvittele, että jollain portsarilla on jotain oikeuksia ja poliisin saa kyllä poistaa omasta asunnostaan tai sitten soittaa vartijat paikalle jotka poistavat poliisit pois paikalta
Onko kenelläkään tietoa kauan kestää kutsu poliisin esitutkintaan? On varmaankin aika ruuhkista.
- henkkawanderlust
Saattaa kestää kolmekin kkk
- rokkari72
tuli naamailtua poliisille ja aseet ja kantoluvat lähti.rikoshistoria puhdas ja vituttaa niin saatanasti.saakohan aseet takasin ja kauanko menee ja syyte on virkamiehen väkivaltainen vastustaminen.
- eiperiksivaikkakuolisin
Poliisin paskat on suojeltu lailla. Ne paskat saavat tehdä mitä vain. Jos sanot sanankaan niin heti haitan teosta sakot! Vittu, mitä PÖKSYJÄ! Pelkureita, hiivasienen saastuttamia pikkuhousunsuojia koko porukka!
- Kysymysoikeudesta
Minusta näihin poliisin sanallisiin vastustamisiin tulee puuttua jokaisella on sananvapaus ja se tulee olla ehdoton.
AIVAN hyvin voit sanoa mielipiteeseesi. Jos sellaisesta tulee seuraamuksia.
Silloin lakia on korjattava.
Olis mielenkiintoista tietää onko kyseisiä tapauksia ollut oikeudessa!!!Ja missä valvonta?? - Tuksu89
En saanut itse vaikka vastustin poliiseja että raahasivat kotoa mielisairaalaan käsiraudoissa
- Anonyymi
Minä löin 2015 toista kahdesta poliisista jotka olivat tulleet naapurin tekemän meteli-häiriön perusteella paikalle eli minun vuokra-asuntooni.
Olin kovassa humalassa ja pohjalla lääkärin määräämät kroonisen kivun säännölliset kipulääkkeet. Kaipa jokunen bentsokin ja kai pienet savut, mutta ihan perusperjantaisetti oli.
Minä istuin kulmasohvan reunalla, yksi poliisi seisoi olohuoneen oviaukossa ja toinen seisoi noin metri minusta sivullepäin.
Se tuli ei mistään tai oikeammin se tuli alusta asti, alusta asti kun olen vihannut auktoriteettejä eli paras luonteenpiirteeni. Muistan koko illasta vain välähdyksiä ja hetkiä. Mutta onneksi aivoni tallensivat juuri sen tapahtumien ketjun aivan sataprosenttisesti, siihen asti kun minulla pimeni.
Olosuhteet olivat täydelliset. Pienempi poliisi seisoi noin kolmen-neljän metrin päässä siinä oviaukossa. Isompi noin 190/130 poliisi Seisoi noin metrin päässä minusta etuvasemmalle, kirjahyllyn ja kulmasohvan välissä. Se oli täydellistä. Se onnistui omasta mielestäni niin hyvin kun vaan voi onnistua. Minua lähempänä seissyt poliisi vaihtoi muuten vaan asentoaan ja käänsi päätään että siinäkin humalatilassa laskin parhaimman lyöntikulman ja mihin lyönnin energia suuntautuu.
Istuin siis selkä suorana sohvan reunalla jalat puolihaara-asennossa. Niin nopeasti kun kykenin, tein liikkeen. Noustessani seisomaan siirsin molemmat jalkani toiseen kulmaan ja seisomaleveyteen pitkää liikerataa varten. Samalla noustessani kiersin vartaloani oikealle vähän alaspäin ja ojensin oikean käteni lähes suoraksi, pieni jousto oli kyynärtaipeessa. Otin vauhtia koko vartalollani reisistä ja lantion liikkeestä, ja vastapäivään kääntyessäni noin 150° astetta oikea käsi lähes suorana avoin kämmen mutta sormet kovana ja jännittyneenä kuin pronssipatsaalla.
Löin sitä sikaa n i i n s a a t a n a n kovaa kun vaan uskalsin rikkomatta ihoa tai jättämättä pahempia jälkiä, (siksi en lyönyt nyrkillä keskelle päin näköä) vaan sivulta puoliksi kaulaan ja puoliksi poskelle ja taisi yksi sormi osua korvaankin kun siitä itki esitutkinnassa ja vaatii rahakorvauksia reppana. (EI SAANUT MITÄÄN).
Idiootti poliisi ei ollut ajan tasalla, kusipää ei ollut tilanteen herra, vitun tampio ei keskittynyt työhönsä, herra vittuaivokullikorva sai vitun kovasta avokkaasta osuman puoleen päähän, koska minulla isot kädet ja avokämmenlyönti.
Muistan vielä muutamat sekunnit osuman jälkeen. Poliisi horjahti iskun voimasta kirjahyllyä päin parilla sivuaskeleella (liekö ottanut rohkasuhuikkaa autossa) kun niin huterasti seisoi, koska horjahti ainakin ja joutui oikaisemaan sähkökaapinkokoisen ruhonsa ottamalla tukea kirjahyllystä..... Tämä jo pelkästä liike-energiasta. Mahtoi se sattua kuitenkin ihan pikkuisen enemmän kuin pelkkään wannabe-kova-ja voittamaton-virkavalta-egoon ja olemukseen. Itse olen 187/120 ja ei, en ole läski tai edes punkero vaan silloin 35v hyväkroppainen kontoilija.
Henkilökohtaisesti toivon salaa että kyseinen paska häpeää hautaan asti , ja varsinkin työtovereiltaan että sai vitun kovan ja tarkan täsmäiskun humalaiselta isolta äijältä päähän kun ei ollut valppaana työssään.
Millään mitä tuon hetken jälkeen tapahtui ei ole minkään valtakunnan merkitystä, pääasia on että minä suoritin tuon suhteellisen kovan avokaslyönnin koko kehon liike-energiaa ja voimaa hyväksikäyttäen tässä elämässäni. Ei mennyt tämä elämä meinaan hukkaan.
Avokas=käsi ei nyrkissä=ei edes pahoinpitely, mutta pitihän se sitten kuitenkin ottaa mikä siitä jaetaan, eli virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta minimi 4 kuukautta vankeutta. Tekisin ihan koska vaan uudestaan, miettimättä edes, tuokin taisi olla perusrefleksi.
En keksi suoralta kädeltä montaa maata missä esim itäblokki ja kaukoitä ja lähes kaikki muut maailman maat ja valtiot paitsi me kiltit Skandit ei joutuisi istumaan tai esim Valkovenäjällä ne kytäthän olisivat tappaneet minut ja lavastaneet minun hyökänneen heidän kimppuunsa.
Kirsikkana kakun päällä.... Ainakin itselle... Asianajajani sanoi että tulee valvonta- eli pantarangaistus hänen toimistollaan kun selitin koko stooria. Lähdin asianajotoimistolta vähän allapäin koska ajattelin että minähän perkele saan pantaa, kun ei pitänyt saada mitään. Ja sit ne valvonta-partiot ramppaavat alkometrin kanssa, ottavat huumepikatestejä, laittavat kusemaan purkkiin. Muun ajan minun luonani ne etsisivät ja kyttäisivät huumeita, kaikkia lääkepakkauksia ja muuta laitonta asunnosta toivoen löytävänsä pienimmänkin mahdollisen syyn edes pienen lisärangaistuksen syyn. Asianajaja löysi jonkin samantyylisen ennakkotapauksen johon perusteli kantansa. Mitä opimme tästä? FTP.
P.s. Luuletteko että välitän mitä ihmiset ovat mieltä minusta tai teostani.. En välitä. - Anonyymi
Mikä on nykyään keskimääräinen tuomio virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta ehdollisena ja ehdottomana? Minimi on tietysti 4 kk mutta meneekö tyypillisesti yli?
- Anonyymi
Moi. Yks ystävä suuttui kelan virkailjalle
Ja lähetti kelan verkkosivulla pari uhkailuviestiä kuten raiskata virkailijan ja tappaa. Voiko hän saada ehdollista tai ehdotonta? Kyseessä ei kumminkaan ole varsinaisesti virkamiehen väkivaltainen vastustaminen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883