Lääkärien ilmoitus velvollisuus

3+18

Mihin hävisi se taannoinen lääkärien ilmoitus velvollisuuden poisto aselupien eväämisestä kun tänään television uutisissa ja lehdissä kehuskeltiin kuinka paljon lupia lääkärit ovat evänneet poliiseille kantelemalla?
Olen edelleenkin sitä mieltä että mielivaltainen harrastuksen menettämisen pelko estää ihmisiä hakemasta lääkäristä apua esim masennukseen on ihmisarvoa alentavaa ja kakkosluokan kansalaiseksi sortavaa.
Esim masentunut ihminen ei ole murhaaja saati itsemurha kanditaatti. On kyse elämän hetkellisestä romahtamisesta johon pitää jokaisella olla oikeus hakea apua ilman pelkoa että se mahdollisesti ainoa iloa tuova asiakin menetettäisiin avun hakemisen yhteydessä.
Kuinkahan moni jättää menemästä lääkäriin pelkästään sen takia että pelkää harrastuksensa puolesta enemmän kun terveydentilansa?
Suomessa on tällä hetkellä enemmän masennusta kun koskaan eikä täällä silti vallitse mikään sisällissota minkä kuvan saa masentuneiden muka seuraavan askeleen ase hulluuteen.
No kiellot, estot, lait, kieltolait ja isoveli valvoo systeemihän on suomeen ajettu viime aikoina väkisin vähän joka asiaan. Kaikki kiva pitää kieltää ja jos ei vielä kokonaan kiellettävä niin ainakin radikaalisti vähentää.

14

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ­¢­

      yhteiskunnan mielestä on parempi ajaa päin rekkaa, kuin ampua kuula kalloonsa.

    • viu, viu hiirulaiset

      On tosiaan hyvä kun lääkärit ilmoittavat noista epävakaista aseen omistajista.
      Yhteiskunnan kannalta on hyvä kun saadaan aseet pois riskitapauksilta.

      Tuollainen ainainen ruikutus tällä palstalla on kyllä säälittävää. Luultavasti nämä ruikuttajat olisivat niitä tapauksia, missä lääkäri ilmoittaa viranomaisille.

      • En mie mut muut

        On kiva kieltää kaikki mikä ei koske omaa napaa!!! Näin se sinunkin ajatus maailmasi menee.


    • pois vaan jos...

      Höpö höpö, joutaa ne aseet minultakin viedä, jos alkaa mielenterveys heittää, tai dementia pukkaa päälle. Silloin siinä on riskit niin minulla kuin muillakin, ja se on hyvä että siihen puututaan.

      • En mie mut muut

        Näet että masennus ja mielisairaus on sama asia mitä se ei ole. Masentuneita ei viedä suljetulle osastolle muille tai itselleen vaarallisina ihmisinä mitä mielisairaille tehdään.
        Tutki vaikkapa wikipediasta asia tai kysy siltä tutulta ihmiseltä tai sukulaiselta sillä jokainen tuntee nyky suomessa masentuneen. Oppisit näkemään ennenkun tuomitsemaan.
        Nimettömänähän täällä on helppo kirjoitella mutta tiedän että menee terveydentilasi mihin tahansa niin et mieli harrastuksestasi niin vain luopuisi.
        Et vie vapaaehtoisesti edes ajokorttiasi poliisille vaikka tietäisit että sairastat vakavaa parkinsonin tautia alzheimeria tai suurta näkökyvyn heikkenemistä (kaihi yms) vaan pitäisit turpasi tukossa ja kortistasi kiinni minkä kykenet.
        Kuten sanottu on helppo kieltää sellaiset asiat mitkä ei itseään koske sillä tavastasi kirjoittaa jokainen ymmärtää että et aseita omista vaan provoilet palstalla.


    • pois vaan jos

      Paha masennus on iso riskitekijä, silloin on hyvä jos aseet otetaan pois, koska itsemurhatilastot siitä kaunistuu.

      Niin nimettömänä tekin täällä tuherratte ja vingutte joka asiaan, kuin pikku lapset.
      Minä omista aseita aikamoisen määrän. Kaapista löytyy toistakymmentä asetta, on haulikoita, kivääreitä, ja nuoruuden päiviltä muutamia .22 pistooleja ja revolveri.

      Tuollainen näkemys, että jos et ole jonkun umpityhmän asefriikin kanssa samaa mieltä Suomen nykyisestä aselaista, tai siihen liittyvistä käytännöistä, niin olet provoilija. Se jos mikä ilmentää ihmisen yksisilmäistä typeryyttä.

      • ammuskelija.

        Lääkärin ilmoitusvelvoliisuus on kaksipiippuinen juttu. Jos joku on niin sekaisin, että lääkärin mielestä häneltä on hyvä saada aseet pois, niin eikö tällöin henkilö pitäisi ohjata kunnon hoitoon? Nykyjään hoitoa ei tahdo saada vaikka itse haluaisi.

        Ilmoitusvelvollisuus estää myös sellaisia henkilöitä hakeutumasta hoitoon, jotka vielä itse tajuavat jonkun olevan pielessä. Ei haluta menettää hyvää harrastusta ja vältetään lääkäriä kunnes on liian myöhäistä.

        Suomen aselaki on hätäisesti laadittu ja siinä on hyvin paljon tulkinnanvarasia kohtia, joita virkamiehet tulkitsevat kansanedustuslaitoksen ohi. Tulkinnat on usei todettu oikeusasteissa pätemättömiksi ja suorastaan perustuslain vastaisiksi.


      • En mie mut muut

        Se että olet valmis vaarantamaan perustuslain vastaisestikin omaa harrastustasi kertoo että olet provoilia.
        Luettele vaikka mitä aseita netistä ikinä keksitkään huomaa tyylistäsi että jauhat täällä lämpimiksesi p.skaa.
        Jos poltat tupakkaa et halua kiristyviä tupakkalakeja joita laatii muut kuin tupakoitsijat ja sama koskee alkoholia, autoilua, asumista jne jne. Kukaan normaali ihminen ei sahaa omaa oksaansa tietäen että siitä koituisi välitöntä haittaa jossainvaiheessa itselleen. Senverran itsekäs jokainen täällä on.
        Poislukien jos olet suomen silmää tekeviä porvareita joita ei korruptoituneessa yhteiskunnassa koske kirjoitetut lait niin sitten uskon stoorisi. Muuten olet provoilija ja enempää en enään sinun p.askan jauhamiseesi kommentoi sanot mitä hyvänsä piste.


      • Metsästäjä jo 30v

        Olenpa erimieltä, masennus ei oikeasti aiheuta lainkaan itsemurhariskiä, vaan enemmän riskaabelia on sen hoitamattajättäminen.

        Itse olin avioerotilanteessa todella sekaisin vuodenpäivät, kun 20v liitto loppui siihen, että vaimo lähti yllättäen toisen miehen matkaan, enkä ollut arvannut edes epäillä mitään.. siinä se sitten yritti vielä pakottaa myymään lasteni kodin ja koitti pakottaa lapsenikin lähtemään kotoaan.. en tidä riittääkö ymmärryksesi tähän, mutta masennuin ja olin lähes psykoosissa vuoden, vaikka perusterve ja vahva / pedagogi olenkin.

        En voinut mennä hakemaan apua lääkäriltä, juuri siksi että aseluvat ja perintöaseet ja itse hankitut olisin menettänyt vielä kaiken muun menetyksen lisäksi.. tämä laki potkii päähän jo maassa makavaa uhria todella pahasti.

        Jouduin sii väkisten etsimään itse keinoja selviytyä masennuksen ja ahistuksen yli.. onneksi vanhin lapseni on niin fiksu, että osasi minut herättää hakemaan apua.. en kylläkään lääkäriltä sitä voinut hakea. Onneksi oli vielä yksi ystävä, jolle voin puhua, muut menivät vaimojensa mukana exäni puolelle heti erosta kuullessaan, nyyssösiä kun ovat.

        Tämä laki on kertakaikkiaan virheellinen ja väärä, miksi kärsivää pitäisi rangaista, ja sairasta sakottaa? kun pelkkä avunanto riittäisi.


      • Ikänsä metättäny
        Metsästäjä jo 30v kirjoitti:

        Olenpa erimieltä, masennus ei oikeasti aiheuta lainkaan itsemurhariskiä, vaan enemmän riskaabelia on sen hoitamattajättäminen.

        Itse olin avioerotilanteessa todella sekaisin vuodenpäivät, kun 20v liitto loppui siihen, että vaimo lähti yllättäen toisen miehen matkaan, enkä ollut arvannut edes epäillä mitään.. siinä se sitten yritti vielä pakottaa myymään lasteni kodin ja koitti pakottaa lapsenikin lähtemään kotoaan.. en tidä riittääkö ymmärryksesi tähän, mutta masennuin ja olin lähes psykoosissa vuoden, vaikka perusterve ja vahva / pedagogi olenkin.

        En voinut mennä hakemaan apua lääkäriltä, juuri siksi että aseluvat ja perintöaseet ja itse hankitut olisin menettänyt vielä kaiken muun menetyksen lisäksi.. tämä laki potkii päähän jo maassa makavaa uhria todella pahasti.

        Jouduin sii väkisten etsimään itse keinoja selviytyä masennuksen ja ahistuksen yli.. onneksi vanhin lapseni on niin fiksu, että osasi minut herättää hakemaan apua.. en kylläkään lääkäriltä sitä voinut hakea. Onneksi oli vielä yksi ystävä, jolle voin puhua, muut menivät vaimojensa mukana exäni puolelle heti erosta kuullessaan, nyyssösiä kun ovat.

        Tämä laki on kertakaikkiaan virheellinen ja väärä, miksi kärsivää pitäisi rangaista, ja sairasta sakottaa? kun pelkkä avunanto riittäisi.

        Nimenomaan. Tavallaan elottomasta esineestä tehdään se suurempi numero kuin siitä kärsivästä ihmisestä. Olen sitä mieltä että tällainen pelottelu on tarkoituksenmukaista koska vuosi vuodelta aina suuremmat menot yhteiskunnalle koituu masentuneiden hoitamisesta. On tavallaan annettu uhka valtion taholta kansalaiselle jos hän menee hakemaan apua.
        "Mene hoitoon ja menetä harrastuksesi tai pidä kaikki sisälläsi ja harrasta"
        Mutta kun ajatellaan mikä kustannus siitä tulee että ihmismieli aina enemmän ja enemmän sairastuu ja masennus pitkittyy ja jos käy niin että se rakas harrastuskin viedään niin ainakin itselleni olisi silloin yhdentekevää tulisinko enään edes ihmiseksi. Senverran tärkeä tuo harrastus minulle on. Ja kyllä näin on. Jos koen elämäntilanteeni ahdistavaksi ja mieleni masentuisi en hakisi apua koska mitään apua sellainen ei ole että harrastus tuhotaan.


    • pois vaan jos

      Höpö, höpö. Lääkärin ilmoitusvelvollisuus on hyväksi yleiselle turvallisuudelle.
      Ei ole kuule mihinkään tupakkaan verrattavissa oleva asia.

      Netistä ei tarvia aseita katsoa. Heitän tässä vaikka hieman tietoa aselupa "kotelostani".
      Ensimmäinen lupani on vuodelta 1976. Sen on myöntänyt Ralf Gustasson Helsingin poliisin aseosastolta. Leimavero maksoi silloin 7,70 mk. Viimeinen "pahvilupa" on vuodelta -96 ja sen leimavero olikin jo 80 mk. Pahvisia lupia aseisiin minulla on yhteensä 7 kpl. muovikortti lupia on 12 kpl, joten yhteensä noita on 19 kpl.
      Tämän vuoden mets.kortissa on nuoren metsästäjän kuva saaliineen, saalis on majava. hirvikokeen suorituskortti on väriltään vihreä ja voimassa 3 vuotta.
      Eestin vastaava on valkoinen, ja sitä ei tarvitse ampua, vaan sen saa kun esittää voimassa olevan suomalaisen. Eestin metsästyskortti on vaalean sininen ilman mitään kuvia. Siinä lukee: Välisriigi kodaniku jahitunnistus.

      Pakko vielä todeta sinun maailmankuvan olevan kovin suppea, pitäisi ihmisen kyetä ajattelemaan hieman muutakin kuin omaa napaa. Se on kuule meidän kaikkien eduksi, että epävakailta henkilöiltä viedään aseet parempaan talteen.
      Eikä läheskään kaikki kansalaiset ole masentuneita, masennus on mielenterveyden sairaus, josta toki voi hoidolla parantua.
      Itse en ole ainakaan masentunut, miksi ihmeessä olisin ?
      Jos joku masentunut ei hakeudu hoitoon aseiden menetyksen pelosta, niin se on toki jonkun henk.kohtainen trakedia, se ei kuitenkaan saa estää ilmoitusvelvollisuutta. Jos minun mielestä minulta viedään aseet syyttä suotta, niin nostan asiasta kanteen. Katsotaan sitten käräjillä onko lakia noudatettu, niin kuin se on kirjoitettu.
      Totta meistä kaikista aseen omistajista, nämä aselain tulkinnat on välillä aika syvältä. Me terveet kuitenkin ymmärrämme, että se vanha laki ei nykyisessä yhteiskunnassa enää toiminut. Päivitystä tarvittiin, ja sen kanssa on elettävä.
      Viimeisen aseen ostin 2010, ja olihan se prosessi hieman työläs, kaikkine aseen näyttöineen. itse en enää uusia aseita tarvitse, päinvastoin, minulla on kaapissa käyttämättömiä aseita, joita myyn aina sopivassa tilanteessa.

      • ­¢­

        sulla on kuule nuppi sekasin. Käy näytä ittees lääkärillä.


    • lisäävelvollisuuksia

      Lääkärien ilmoitusvelvollisuus pitäisi koskea myös ajokortin omaavia. Itsetuhoinen henkilö vaarantaa helposti liikenneturvallisuutta.

      Ilmoitusvelvollisuus pitäisi koskea myös lasten vanhempia. Mikäli lääkäri katsoo vanhemman olevan mahdollisesti itsetuhoinen, tulisi lapset ottaa kiireesti huostaan.

      • Big Brother valvoo

        Ilmoitusvelvollisuus pitäisi koskea myös naapureita. Jos isäntä on poissa ja vaimon luona vierailee vieraita miehiä on naapuri välittömästi velvollinen soittamaan isännälle ja raportoitava tilanteesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe