Kuka vatipää on keksinyt että syöttö jyrsinnässä pitää ilmoittaa

selittäkäähän

yksiköllä mm/minuutissa sen sijaan, että olisi mm/kierros, niin kuin sorvauksessa? mm/min pitää aina muuttaa mm/kierros, jos haluaa tietää hammaskohtaisen syötön, joka on aika pirun oleellinen tieto. Tai jos halua pienentää leikkuunopeutta (kierrokset) niin pitää aina myös pienentää syöttöä, kun mm/min riittää että pienentää kierroksia.

Miksi siis näin?

6

1036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Mm/min

      Nämät on päätetty ajat sitten. Ehkä joku Johnson jenkeissä, ennenkuin joutui hevosen tallomaksi.

      • So nice

        Eiku jenkeissähän olikin kaikki tuumina ja jalkoina. Lisäksi piirustukset on peilikuvina. Kätevää.


    • geeman

      Laita g95 ennen jyrsintöjä, toimii melkein kaikissa ovjauksissa

    • nakertaja2

      Todellinen lastunpaksuushan riippuu radiaalisesta lastuamissyvyydestä. Jos lastutaan vaikkapa 10% terän leveydellä kuten nykyaikaisessa suurnopeustyöstössä kuuluu niin hammassyötön laskeminen on hieman mutkikkaampaa.

      Vastikään lastusin työkaluterästä (Toolox 33) suhtkoht kevytrakenteisella työstökeskuksella erittäin hyvillä tuloksilla seuraavilla työstöarvoilla:

      10mm 4-leikkuinen muuttuvanousuinen TiAln pinnoitettu tappi
      S5800 F3800
      Todellinen Fz 0.10mm
      Aksiaalinen lastuamissyvyys 18mm
      Radiaalinen lastuamissyvys 1mm

      Huomioimatta radiaalista lastun ohenemista tuosta saa pöytäsyötöksi n. F2300 jolla ei todellisuudessa saavuta haluttua hammassyöttöä :)

      • konnneistaja

        MM/min on manuaalikoneissa aina pöytäsyöttönä jotenka sieltähän se tulee, ite käytän myös cnc koneella mm/min koska se on alun alkaen niin ollut en koe ongelmaa! Mitä niitä laskee 30vuoden kokemuksella se sujuu näppituntumalla onhan siinä %kytkin josta voi säätää.


    • mustakuono

      mutku mä en haluu ,et se on niin :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe