Pääseekö "vanhus" päivälinjalle?

Sörkänruusu

No niin, eli mitenkäs tämmöinen "vanhus" pääsisi opiskelemaan ammattiopistoon päivälinjalle? Takana on jo lukio ja korkeakoulututkinto sekä vuosien työkokemus täysin toiselta alalta, mutta olen päättänyt tehdä täyskäännöksen ja vaihtaa ammattia ja osaamistani! Tavoitteena kosmetologin tai hiusalan perustutkinto. Mutta, yhteishaussa en enää ikäni ja aikaisempien tutkintojeni vuoksi pysty hakemaan. Voiko todella olla näin, että näille aloille ei pääse opiskelemaan päivälinjalle kun vaan nuoret ja vanhuksen on käytävä vaan iltatunneilla???

4

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko varaa

      Voihan se noin olla. On tärkeämpää nuoren päästä opiskelemaan edes yksi tutkinto kuin vanhemman opiskella ties monesko tutkinto.

      Suomessa ei voida, eikä muuallakaan, ylläpitää opiskeluyhteiskuntaa, jossa osa väestöstä opiskelee yli puolet elämästään.

      Ehkä voisi kuitenkin olla hyvä, että saa opiskella toisenkin tutkinnon sitten, kun on ollut 20 vuotta töissä ja maksaa itse sekä opiskelun että elämisensä opiskeluaikana. Siis esimerkiksi 10.000 euron lukukausimaksu ja ei mitään opintotukia.

      Harrastusmuotoiseen opiskeluun on Suomessa erittäin hyvät mahdollisuudet aikuisille kansalaisopistoissa, kansanopistoissa, avoimissa yliopistoissa jne. Kyllä niissä saa opiskeluhalunsa tyydytettyä kuka vain.

      • Nuoresta tulee aikuinen

        Molempia tarvitaan, sekä nuoriso- että aikuiskoulutusta. Yhteiskunta muuttuu sitä tahtia, että monen aikuisen tutkinto vanhenee ennen aikojaan eikä enää mahdollista työnsaantia. Esimerkiksi tekstiiliteollisuus, ompelimot, paperitehtaat ovat muuttaneet ulkomaille, pankkitoimihenkilöitä vähennetty murto-osaan. Kyllä näiden työttömiksi jääneiden pitää saada tehdä uusi tutkinto sellaiselle alalle, jolla tarvitaan tekijöitä, eikä he voi itse maksaa opiskeluaan, jos ovat työttömiä. Muuten, aika varmaa on että alan vaihto on vielä edessä monella nuorellakin. Nuorista kun kasvaa aikuisia. Ei kannata asetella vadtakkain nuoria ja aikuisia.


      • Aamu iltaa viisaampi
        Nuoresta tulee aikuinen kirjoitti:

        Molempia tarvitaan, sekä nuoriso- että aikuiskoulutusta. Yhteiskunta muuttuu sitä tahtia, että monen aikuisen tutkinto vanhenee ennen aikojaan eikä enää mahdollista työnsaantia. Esimerkiksi tekstiiliteollisuus, ompelimot, paperitehtaat ovat muuttaneet ulkomaille, pankkitoimihenkilöitä vähennetty murto-osaan. Kyllä näiden työttömiksi jääneiden pitää saada tehdä uusi tutkinto sellaiselle alalle, jolla tarvitaan tekijöitä, eikä he voi itse maksaa opiskeluaan, jos ovat työttömiä. Muuten, aika varmaa on että alan vaihto on vielä edessä monella nuorellakin. Nuorista kun kasvaa aikuisia. Ei kannata asetella vadtakkain nuoria ja aikuisia.

        Totta. Mutta toisaalta aloittajan ei pidä jumittua siihen, että hän ei nyt mitenkään voi opiskella iltamuotoisessa koulussa. Ei kai hän vielä niin höperö ole, että pitää aina mennä nukkumaan kello seitsemän. Eikös vanhempana yleensä tarvitse vähemmän unta. Tai entä jos menisi nukkumaan klo 22 ja heräisi klo 7 (= 9 tuntia).


    • 9+6

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe