Aivoaneurysma ja Töölön jonot

Piia82

Hei!
Sain kuulla pari päivää sitten, että minulta on löytynyt perinnöllinen aivoaneurysma. Pullistuma sijaitsee vasemmalla puolella lähellä kaularankaa, valtimoiden alapuolella.
Lähete kuvineen on laitettu Töölöön ja sieltä odotellaan kutsua.
Olisinkin nyt halunnut tietää, minkälaisia aikoja muiden on pitänyt odotella, ennen kuin saa mitään lisätietoa tilanteeseen?

56

1821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JAMI13v

      MINULLA MENI PUHKEAMATTOMAN KANSSA MELKEIN VUOSI ,joten odottavan aika on pitkä. Tokkiinsa kun oli kyseessä ensimmäinen vuotava sellainen niin ohitin kaikki muut ,niin se jono toimii . Onnea sinulle!

      • Piia82

        No huhhuh. :-\
        On todella odottavan aika pitkä.
        Oliko sinulla minkälaisia pullistumia ja missä kohtaa? Leikattiinko vai hoidettiinko muuten?
        Kiinnostaisi kyllä tietää mitä edessä...
        Kuinka pitkä sairausloma toimenpiteistä toipumiseen meni? Entäs jäikö mitään jälkeen?
        Kiitos jos viitsit vastata.
        Omassa lähipiirissä ei ole ollut kuin verenvuotoja, joten eri asia jos saataisi hoidettua vuotamattomana.


      • jami 123
        Piia82 kirjoitti:

        No huhhuh. :-\
        On todella odottavan aika pitkä.
        Oliko sinulla minkälaisia pullistumia ja missä kohtaa? Leikattiinko vai hoidettiinko muuten?
        Kiinnostaisi kyllä tietää mitä edessä...
        Kuinka pitkä sairausloma toimenpiteistä toipumiseen meni? Entäs jäikö mitään jälkeen?
        Kiitos jos viitsit vastata.
        Omassa lähipiirissä ei ole ollut kuin verenvuotoja, joten eri asia jos saataisi hoidettua vuotamattomana.

        yksi kerkesi vuotamaan ,se oli se ensimmäinen yllätys,yllåtys. sitten tuli toinen leikkaus jota odotin vuoden se saatiin kunnialla ohi. No sitten kolme vuotta ja löytyikin viisi lisää joten yksi on vielä jäljellä -ei vissiin passaa munkaan hermostua kuten ei sinunkaan.TSEMPPTÄ


    • äidyli

      Olet todella onnekas, että aneurysmasi löydettiin. Pojaltani se on leikattu onnistuneesti parikymmentä vuotta sitten. Tuosta ajasta tekniikka on kehittynyt valtavasti.

      Hyvin kaikki menee. Luota asiantuntijoihin :)

    • Piia82

      Kiitokset tsempeistä. :)
      Soitin Töölöön ja sain kuulla, että lähetteeni on 2 kiireellinen ja leikkaus edessä neljän kuukauden sisällä.
      Pullistuma on melko iso(?) 6,5mm x 5,2mm ja lähellä suonten risteystä.
      Mutta todellakin luottavaisin mielin olen hoitoon menossa. Äitini sai ison aivoverenvuodon tammikuussa ja hoidettiin Töölössä. Tässä sain nähdä, että ihmeisiin siellä lääkärit pystyvät, vaikka äitini menehtyikin.

      Itse olen 32- vuotias ja neljän pienen lapsen äiti. Tästä syystä haluaisin tietää enemmän toimenpiteestä ja toipumisajoista, että osaisin suunnitella omaa elämääni eteenpäin.

      • jami123

        Nuorimmaiseni oli ensimmåisen ilmestyessä viisi ja nyt on armeijan käynyt potra mies eli eiköhän kaikella ole aikansa ja paikkansa joten näin sinunkaupat tekevänä voin sanoa olevani Marjaliisa ja kahden aikuisen pojan äiskä.Pidän sulle käsiäkin ristissä kyynärpäitä myöten,


      • Piia82
        jami123 kirjoitti:

        Nuorimmaiseni oli ensimmåisen ilmestyessä viisi ja nyt on armeijan käynyt potra mies eli eiköhän kaikella ole aikansa ja paikkansa joten näin sinunkaupat tekevänä voin sanoa olevani Marjaliisa ja kahden aikuisen pojan äiskä.Pidän sulle käsiäkin ristissä kyynärpäitä myöten,

        Kiitos. :)
        Kyllähän nuo toisten vastaavan läpikäyneen tai sivusta seurannen kertomukset helpottavat.
        Ja helpottaa myös kun saa suunnitella elämää eteenpäin, sekä tehdä osansa, että helpottaisi miehen arkea, kun itse on toimintakyvytön. :)
        Olen myös selvittänyt vakuutusasiat kaiken varalle ja jutellut lähipiirin kanssa lastenhoitoavusta jo etukäteen.
        Kai tämä on eräänlaista valmistautumista. Vaikka vaikeaa tulee olemaan olla toipilaana mitään tekemättä leikkauksen jälkeen.
        Kyllä kaikella on aikansa ja paikkansa, näin minäkin uskon.
        Mukavaa kevättä!


      • jami123
        Piia82 kirjoitti:

        Kiitos. :)
        Kyllähän nuo toisten vastaavan läpikäyneen tai sivusta seurannen kertomukset helpottavat.
        Ja helpottaa myös kun saa suunnitella elämää eteenpäin, sekä tehdä osansa, että helpottaisi miehen arkea, kun itse on toimintakyvytön. :)
        Olen myös selvittänyt vakuutusasiat kaiken varalle ja jutellut lähipiirin kanssa lastenhoitoavusta jo etukäteen.
        Kai tämä on eräänlaista valmistautumista. Vaikka vaikeaa tulee olemaan olla toipilaana mitään tekemättä leikkauksen jälkeen.
        Kyllä kaikella on aikansa ja paikkansa, näin minäkin uskon.
        Mukavaa kevättä!

        Puhkeamaton oli paljon helpompi kuin se joka kerkesi räjähtämään eli siitä palautuu huomattavan paljon nopeampaan kuin jos se pääsee valuttamaan ylimääräistä niin kuin inulla ensteks kävi joten ,elä huoli kaik varmaan menee nappiin ,luulen ma.Meilläkin tais käydä niin että ex mieheni sai isomman tällin kuin minä joka operaation kävin läpi,heh1


      • v:t

        Kävin tänään Töölössä, kun minulla piti olla leikkaus 19.1., jota pelolla odotin,
        se olikin siirretty 2.2. Eli tämä painajainen jatkuu edelleen. Peruin kaikki mukavat menot tämän takia, nyt sitten itken täällä kotona 3 viikkoa odottaen.


      • Piia82
        v:t kirjoitti:

        Kävin tänään Töölössä, kun minulla piti olla leikkaus 19.1., jota pelolla odotin,
        se olikin siirretty 2.2. Eli tämä painajainen jatkuu edelleen. Peruin kaikki mukavat menot tämän takia, nyt sitten itken täällä kotona 3 viikkoa odottaen.

        Aneurysmasi leikataan? Klipseilläkö?
        Missä kohdassa ja minkä kokoinen? Itsekin täällä jännityksellä odotan, siksi kyselen.
        Lähellä sinulla onneksi H-hetki jo.
        Kerrotaan sitten, miten homma meni?
        Isot tsempit!


    • jami123

      ifsellä on kuulemma kuvaus ja sitten leikkaus tuon viidennen villahousun takia tämän vuoden lopussa kun pirautin sinne,et silleen,

      • Piia82

        Minulle tuli kutsu vastaanotolle 23.12. Eli ei ihan mahtunut 4kk:ään. En tiedä leikataanko samalla kerralla vai onko vain käynti... Mutta joulu taitaa olla meillä tänä vuonna muutama päivää etuajassa. :(
        Miten se yleensä on, jäädäänkö sinne toimenpiteeseen suoraan? Kuinka pitkä aika sairaalassa menee?

        Tsempit sinullekin viimeisen kanssa ja isot peukutukset, että todella jäisi viimeiseksi osaltasi. :)


      • jami123
        Piia82 kirjoitti:

        Minulle tuli kutsu vastaanotolle 23.12. Eli ei ihan mahtunut 4kk:ään. En tiedä leikataanko samalla kerralla vai onko vain käynti... Mutta joulu taitaa olla meillä tänä vuonna muutama päivää etuajassa. :(
        Miten se yleensä on, jäädäänkö sinne toimenpiteeseen suoraan? Kuinka pitkä aika sairaalassa menee?

        Tsempit sinullekin viimeisen kanssa ja isot peukutukset, että todella jäisi viimeiseksi osaltasi. :)

        viimeksi minä olin vain kolme päivää mutta no minä olenkin täysin pitelemättömissä jos ei tunnu kolottavan eikä särkevän mistään ja näinhän se olikin kotona toipuu nopeammin,mutta sinusta en kyllä tiiä kun se on noin iso ,milläköhän tavalla ne aikoo sen hoitaa ,onko sulla tietoo.En muuten kertonut et mun nuorempi sisko ja ainoo sellainen myöskin kuoli savjotain 13vuotta sitten


      • Piia82

        Hei Jami123
        Joko tiedät tarkemmin, milloin viimeisesi hoidetaan?


      • jami1234
        Piia82 kirjoitti:

        Hei Jami123
        Joko tiedät tarkemmin, milloin viimeisesi hoidetaan?

        puhalsivat pelin poikki eli roikun n.s löysässä hirressä tietäen että nyt niitä on nähtävästi kaksi noita hemmetin pullistumia,mutta kun ovat heidän mielestään liian pieniä tai sitten minä olen liian vanha ,kui vaan.Tsemppii sulle kuitenkin ja hyvät joulut.


      • Piia82
        jami1234 kirjoitti:

        puhalsivat pelin poikki eli roikun n.s löysässä hirressä tietäen että nyt niitä on nähtävästi kaksi noita hemmetin pullistumia,mutta kun ovat heidän mielestään liian pieniä tai sitten minä olen liian vanha ,kui vaan.Tsemppii sulle kuitenkin ja hyvät joulut.

        Eikä.


      • Piia82
        jami1234 kirjoitti:

        puhalsivat pelin poikki eli roikun n.s löysässä hirressä tietäen että nyt niitä on nähtävästi kaksi noita hemmetin pullistumia,mutta kun ovat heidän mielestään liian pieniä tai sitten minä olen liian vanha ,kui vaan.Tsemppii sulle kuitenkin ja hyvät joulut.

        Miten tämä hävittää noita viestejä!?


      • jami1234
        Piia82 kirjoitti:

        Eikä.

        kyllä vain,kaippa ne kattoi et mää oon jo tarpeeks vanha ja hyödytön ja joudan pullistumieni kera jo häipyy paikkaan parempaan tai huonompaan .Kuka tietää ,mutta rutistus sinulle sinulla on vielä kaikki syyt jäädä tänne palleroita vahtimaan,


      • Piia 82
        jami1234 kirjoitti:

        kyllä vain,kaippa ne kattoi et mää oon jo tarpeeks vanha ja hyödytön ja joudan pullistumieni kera jo häipyy paikkaan parempaan tai huonompaan .Kuka tietää ,mutta rutistus sinulle sinulla on vielä kaikki syyt jäädä tänne palleroita vahtimaan,

        Miten pullistumia nyt seurataan? Olivatko niin pieniä, ettei niille vielä tässä vaiheessa kannata tehdä mitään, vai miten lääkäri perusteli tuon päätöksen?
        Varmasti henkisesti raskasta nyt vaan "olla" pommien kanssa kun on vielä omakohtaisesti nähnyt, mitä seuraa kun pääsee puhkeamaan. :(


    • Kaikkea hyvää :)

      Hienoa että pääset Töölöön hoitoon. Jonoille emme mitään voi kun sinne varmaan kaikki haluaisivat leikkaukseen. Siellä on maailman huippuosaaminen-Jos nyt jokin asia lohduttaa pelottavassa tilanteessa. Toivon että voisin siirtää sinulle hyviä ajatuksia. Jätä suorituspaineet, unohda rahahuolet, elä mahdollisimman terveellisesti, työt/opiskelu voivat odottaa. Muista levätä kun väsyttää,pyydä apua-läheisesi haluavat auttaa kunhan vain tietävät miten.
      Hyvä että asia löydettiin, on varmaan tarkoitettu niin.
      Oma optimistisuus on iso asia, kaikkea hyvää Sinulle.

      • Piia82

        Nimenomaan. Jonoille ei mahda mitään ja olenkin nyt asennoitunut niin, että nyt eletään normaalia elämää ja sitten nähdään mitä eteen tulee kun aika on. Ei miettiminen auta tässä vaiheessa.
        Itse en myöskään osaa paikoillani olla, vaan mielummin rentoudun touhuilemalla. Ja näin aion nytkin tehdä. Tietysti itseäni kuunnellen. :)
        En tiedä mitä pullistumalleni tehdään ja tehdäänkö tuolla käynnillä vielä mitään. Yritin soitella jonohoitajalle tänään, mutten tavoittanut. Haluaisin tosiaan itsekin vähän tietää, mitä tapahtuu. Vaikkei elämästä koskaan voi tietää, niin kyllä vaivaa aikspommi päässä, vaikka olen päättänyt asian siirtää taka-alalle.

        Osanotot sinullekin siskosi puolesta. Vaikka aikaa kuluu, niin en usko, että suru ja ikävä menevät ohi, vaikka muuttavat muotoaan varmasti.

        Ja kiitokset molemmille tsempeistä. :)


    • jami1

      Ei se se ajatus ikinä häviä että on lähinnä kävelevä ,tikittävä aikapommi,mutta nyt kun muksut on jo isoi ni niillä on jo mahdollisuus selvitä ilmän käskyttävää mutsiaan eli yritä kestää niin kuin me naiset muutenkin ,eiks joo?

      • Piia82

        Kylläpä kyllä. Naisen sisulla mennään. :)
        Tosiaan vasta 23.12 menen tapaamaan kirurgia Töölöön ja sillä käynnillä vasta selviää mitä tuleman pitää. Ja toivottavasti saan kuulla aikataulustakin jotain.
        Pahintahan olisi se, ettei tehtäisi mitään.
        Mutta nyt eletään normaalia elämää. Eihän siitä mitään tulisi jos asiaa olisi vatvonut ja miettinyt nyt jo tämän 2,5kk. Tiedä, kuinka paljon odottelua vielä edessä.


      • jamskujuu
        Piia82 kirjoitti:

        Kylläpä kyllä. Naisen sisulla mennään. :)
        Tosiaan vasta 23.12 menen tapaamaan kirurgia Töölöön ja sillä käynnillä vasta selviää mitä tuleman pitää. Ja toivottavasti saan kuulla aikataulustakin jotain.
        Pahintahan olisi se, ettei tehtäisi mitään.
        Mutta nyt eletään normaalia elämää. Eihän siitä mitään tulisi jos asiaa olisi vatvonut ja miettinyt nyt jo tämän 2,5kk. Tiedä, kuinka paljon odottelua vielä edessä.

        kyllä sä monta kertaa mietit vielä mutta yhäkin elettävä on kuitenkin ja olenhan minäkin elänyt oli 18v ensimmäisen jälkeen eli elämää tämä vain on,nyt meni lomalla polven sivu nivelsiteet vasemmasta polvesta ku kaverin heppa sai paniikkikohtauksen,voihan sanonko mitä ja pitää kepakkojen kanssa könkätä,voi höh.


    • ...............

      Millä menetelmillä teiltä on hoidettu nuo pullistumat? Ja millaisia jälkioireita jäi jos jäi? Oliko pitkä toipumisaika?

      • jami1

        Mulla on hoidettu kaikki klipseillä ja jos se ei kerkeä valumaan niin toipuminen on harvinaisen nopeaa,ainakin minun kohdallani oli mutta se ensimmäinen joka alkoi valumaan jätti jälkitaudiksi jopa sitten epilepsian joka kyllä on hoitunut lääkityksellä.


    • ..............

      Jami1, kuinka nopeasti tuo leikkausalue paranee? Joudutaanhan siihen tekemään suht suuri alue auki?

      • jami1

        hiuksien kasvaminen kestää kaemmin kuin alueen paraneminen eli yrittävät mahdollisimman vähän kajota kallon ulkopuolelle.


    • 18+6

      mun kaveri leikattiin 7 kertaa tämän takia, kaikki piti olla hyvin mutta nuori rouva kuoli sitten eräänä päivänä kotonansa noin vain...jäi mies kahden pienen lapsen kanssa yksin :(

      • Piia82

        Hei.
        Minkä ikäinen kaverisi oli? Tiedätkö minkä kokoisia pullistumia häneltä leikattiin?
        Itselläkin päivä lähestyy ja jännitys kasvaa.


    • 18+6

      35v. kaverini oli..muksut 2 ja 5v. En tiedä minkä kokosia pullistumia oli, mutta viimeisen reissun jälkeen hänelle sanottiin että nyt pitäisi kaikki olla reilassa, mut eipä sit ollutkaan.

      • Piia82

        Voi ei.


      • Piia82
        Piia82 kirjoitti:

        Voi ei.

        Taas hävittää loput kommentista. Pisteen jälkeen ei näy muuta. Osanotot teille kaikille.


    • kkk1

      Hei

      Onko kenelläkään tietoa millaisella aikataululla pääsee Töölön sairaalaan kuvaukseen, kun lähete on laitettu? Kaksi sukulaista on kuollut aikanaan aivoverenvuotoon, käsittääkseni puhjenneen aneurysman vuoksi. Tämän vuoksi minulle suositeltiin tutkimusta.

      Pelottaa ihan hirveästi ja joka toinen hetki ajattelen, että en mene ollenkaan ja joka toinen taas mietin jo yksityiselle menoa, että saisi nopeasti selvyyden.

      • Piia82

        Miksi kuvataan Töölössä? Luulisin, että sinne on pisimmät jonot. Itseltäni kuvattiin lähimmässä keskussairaalassa ja vasta sieltä lähetteellä Töölöön kun löydös oli jo tehty. Itsetietoinen myös, etten menisi ollenkaan, mutta kärsin migreenistä ja rajummat kohtaukset olivat läheisilleni niin raskaita kun tiedettiin, että riski aneurysmaan oli olemassa. Siksi menin kuviin ja sieltähän se löytyi. Raskasta on odottaminen, mutta olen tyytyväinen, että asia tiedossa. Eikä sinullakaan todennäköisesti mitään löydy, mutta saatpa mielenrauhan. :) Meitäkin on kolme sisarusta ja vain minulla pullistuma on, vaikka äiti ja hänen kaksi veljeään ovat aivoverenvuodon saaneet. Lisäksi toisella puolella sukua myös rasitteena. Ei onneksi kaikille tule, niin on toivoa, ettei tulisi omille lapsillekaan. Tsemppiä odotukseen!


    • kkk1

      Kiitos Piia kovasti vastauksestasi. Asun pääkaupunkiseudulla ja lähete lähetettiin suoraan Töölön. Luulin, että näin tehdään täällä aina. Sain lähetteen gynekologilta perustarkastuksen yhteydessä.

      Olen tiennyt mahdollisuudesta sukurasitukseen jo lähes 15 vuotta. Ensin kuoli äidin sisko ja sitten äiti. Äidin neljä muuta sisarta on käsittääkseni tutkittu eikä heiltä löytynyt mitään. Aiemmin olen saanut suljettua asian kokonaan mielestäni, mutta nyt tästä tuli niin konkreettista lähetteen muodossa.

      Oliko sinulla Piia muita riskitekijöitä, tupakointi tai korkea verenpaine?

      Paljon tsemppiä sinulle!

    • kkk1

      Sain nyt kutsun TT-angiografia tutkimukseen Töölön sairaalaan maaliskuussa. Onko muille tehty tällä menetelmällä? Eikö magneettikuvaus ole yleisempi?

      Vieläkin mietin josko menisin kuvaukseen yksityiselle. Mitenhän sieltä sitten pääsee tarpeen tullen Töölöön hoitoon? Vai alkaako kaikki alusta, kun on ensin käynyt yksityisellä kuvissa?

      • Piia82

        Minulta löydettiin juurikin tuolla TT kuvalla. Tosi helppo ja nopea kuvaus ja todella tarkat kuvat. Neurologi näytti pullistumaan tietokoneen näytöltä kun kävin asiasta kuulemassa. Hurjaa minkälaisia menetelmiä tänä päivänä on. (Y)
        Ei ole minulla mitään riskitekijöitä. Verenpaineet on aina olleet hyvät, en ole koskaan tupakoinut, olen normaalipainoinen, liikun ja syön monipuolisesti. Samoin teki äitini ja silti tähän menehtyi, sen vuoksi heti Töölössä sanoivatkin, että todennäköisesti on periytyvää.


    • kkk1

      Tsemppiä Piia82 tiistaihin! Tulethan kertomaan mitä Töölössä selvisi.

      • Piia82

        Kiitokset tsempeistä, vaikka nyt vasta viestin luin.


      • Piia82

        Ei hitto. Taas kirjoitin piiiitkän viestin, joka hävisi bittiavaruuteen... :/ Yritän koneelta töistä kirjoitella enemmän, jos tämä puhelinsovellus vain tökkii.


      • Piia82

        Noniin, nyt koneelta yritetään. :)
        Töölön reissu meni odotetusti. Pullistumani siis hoidetaan klipseillä ja leikkaus edessä todennäköisesti keväällä huhti-toukokuussa. Toki voi peruutusaika tulla äkillisestikin, kun terve olen, niin on helppo lähteä pöydälle ekstempore. Mutta jos suunnitellusti, niin kevääseen odotellaan kutsua.
        Lääkäri kertoi todella asiallisesti ja rehellisesti kaikki leikkauksen vaiheet sekä molempien hoitomuotojen hyvät ja huonot puolet, sekä sen, miksi kohdallani ehdottomastri suosittelee leikkausta, eikä suonensisäistä hoitoa.
        Sikäli hyvä mieli jäi reissusta. Ja tietysti myös siksi, että pahin mielestäni olisi ollut, ettei pullistumaa oltaisi voitu hoitaa. Joten nyt on mahdolliset riskit tiedossa ja se, että jossain vaiheessa saan ainakin tämän pois päiväjärjestyksestä ja hyvä niin. :)
        Uusiahan voi tulla ja kai niitäkin seuraillaan joillain kuvauksilla, mutta sitä en jaksa nyt miettiä.
        Lääkäri sanoi, että elä ja nauti elämästä ja niin aion tehdä. Jos pullistumani puhkeaa nyt ennen leikkausta, on se todella huonoa tuuria ja voi tapahtua samalla lailla nukkuessa, kuin jotain tehdessä.
        Joten nyt mennään eteenpäin, niinkun on menty tähänkin asti. :)

        Tsempit sinullekin kkk1 ja yritä olla miettimättä. Elämästä ei koskaan tiedä. Hyviä eikä huonoja ja hyvä niin. Pitäisi yrittää muistaa tämä, vaikka välillä helpottaa kun rypee suossa. ;)


    • kkk1

      Kiitos Piia82 jälleen vastauksestasi. Kylläpä pitkä on odottavan aika kaikkineensa!

      Itselleni tämä epätietoisuus ja odottaminen on haastavaa. Sen vuoksi varasin ajan yksityiselle lääkäriasemalle yhdelle Töölön sairaalassa neurokirurgina työskentelevälle lääkärille. Käyn juttelemassa ja ehkä myös magneettikuvassa omalla rahalla. Jos jotain löytyisi taitaa tulla kyllä pitkä odotus, jos ensin pitää odottaa konsultaatiota Töölöstä ja sen jälkeen vielä useita kuukausia leikkausta.

      Huh, toivotaan parasta ettei löytyisi mitään! Sekin kun on mahdollista, vaikka pahempi vaihtoehto yrittää ottaa omassa mielessä vallan.

      Puhuitteko mitään elämästä leikkauksen jälkeen? Voiko sitten tehdä kaikenlaista ilman rajoituksia? Itselläni on vielä lapsetkin tekemättä ja kovasti toivoisin niitäkin vielä saavani.

      • Piia82

        Moi!
        Ymmärrän tuon puolen kyllä paremmin kuin hyvin, että haluat mennä vaikka yksityisen kautta selvittämään tilannetta. Itse olen perusluonteeltani sellainen, etten ylimääräisiä murehdi. Se on kai ollut isolta osalta pelastukseni tässä tilanteessa, vaikka monessa muussa tilanteessa olisi hyvä olla täsmällisempi.

        Joo, lääkäri puhui kyllä hyvin tyhjentävästi kaikesta, mitä tuleman pitää. Siitä täydet pisteet hänelle. Huomaa, että Töölössä todella ovat hyvin perillä ja ymmärtävät kokonaistilanteen.
        Minulle sanoi, että tällaisessa leikkauksessa sairaalassa ollaan todennäköisesti 3-7 päivää, jos kaikki menee hyvin. Tämän jälkeen sairausloma työn laadusta riippuen noin 6-12 viikkoa tai muutaman viikon pidempään. Tätä ei arvioida missään, vaan töihin voi palata omien tuntemuksien mukaan.
        Itselläni raskas työ haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten kanssa, mutta ei kotielämäkään niin tasaista ole, että en tiedä, kummassa raskaampaa. ;) Täytyy edetä sitten tilanteen mukaan.

        Itselläni pullistuma sijaitsee selliasessa kohdassa, että isoin riski leikkauksessa on se, että pienet lähellä oleavn suonet voivat tukkeutua. Näin tapahtuessa seurauksena voi olla oikean puolen raajojen vammautuminen tai muistin meneminen. Riski näihin on noin 5%.

        Pullistuman repeäminen aiheuttaisi kuitenkin todennäköisesti kuoleman tai vakavemman vammautumisen, joten mielelläni otan tuon 5% riskin.

        Mutta jos leikkaus menee hyvin, niin normaalia elämää saa jatkaa heti kun itse omalta voinniltaan siihen pystyy. :) Ei mitään rajoituksia.

        Minä menen näillä ja todella toivon, ettei sinulta kkk1 löydy mitään. Eikä todennäköisesti löydykään :) Näin on mietittävä. :)
        Muistathan kuitenkin, että jos löytyy, niin hyvä kun löytyy, ettei ehdi puhkeamaan.

        Kerrothan sitten tännekin, miten asiat kahdaltasi etenevät.
        Täällä peukut ja varpaat pystyssä. :) (Y)


      • jami123
        Piia82 kirjoitti:

        Moi!
        Ymmärrän tuon puolen kyllä paremmin kuin hyvin, että haluat mennä vaikka yksityisen kautta selvittämään tilannetta. Itse olen perusluonteeltani sellainen, etten ylimääräisiä murehdi. Se on kai ollut isolta osalta pelastukseni tässä tilanteessa, vaikka monessa muussa tilanteessa olisi hyvä olla täsmällisempi.

        Joo, lääkäri puhui kyllä hyvin tyhjentävästi kaikesta, mitä tuleman pitää. Siitä täydet pisteet hänelle. Huomaa, että Töölössä todella ovat hyvin perillä ja ymmärtävät kokonaistilanteen.
        Minulle sanoi, että tällaisessa leikkauksessa sairaalassa ollaan todennäköisesti 3-7 päivää, jos kaikki menee hyvin. Tämän jälkeen sairausloma työn laadusta riippuen noin 6-12 viikkoa tai muutaman viikon pidempään. Tätä ei arvioida missään, vaan töihin voi palata omien tuntemuksien mukaan.
        Itselläni raskas työ haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten kanssa, mutta ei kotielämäkään niin tasaista ole, että en tiedä, kummassa raskaampaa. ;) Täytyy edetä sitten tilanteen mukaan.

        Itselläni pullistuma sijaitsee selliasessa kohdassa, että isoin riski leikkauksessa on se, että pienet lähellä oleavn suonet voivat tukkeutua. Näin tapahtuessa seurauksena voi olla oikean puolen raajojen vammautuminen tai muistin meneminen. Riski näihin on noin 5%.

        Pullistuman repeäminen aiheuttaisi kuitenkin todennäköisesti kuoleman tai vakavemman vammautumisen, joten mielelläni otan tuon 5% riskin.

        Mutta jos leikkaus menee hyvin, niin normaalia elämää saa jatkaa heti kun itse omalta voinniltaan siihen pystyy. :) Ei mitään rajoituksia.

        Minä menen näillä ja todella toivon, ettei sinulta kkk1 löydy mitään. Eikä todennäköisesti löydykään :) Näin on mietittävä. :)
        Muistathan kuitenkin, että jos löytyy, niin hyvä kun löytyy, ettei ehdi puhkeamaan.

        Kerrothan sitten tännekin, miten asiat kahdaltasi etenevät.
        Täällä peukut ja varpaat pystyssä. :) (Y)

        puhelin numero on 0451236158 terveisin marja-liisa


    • kkk1111

      Tällä viikolla olen menossa yksityiselle magneettikuvaukseen ja ilmeisesti siitä viikon kulutta kuulen tulokset. Jännittää todella paljon. Toivottavasti kaikki on hyvin eikä pullistumia löydy.

      • Piia82

        Onko kuvistasi kuulunut mitään kkk1?
        Itse sain tänään viestiä Töölöstä. Siis vain kirjallisen koosteen käynnistä, mutta siitä selvisikin, että pullistumani on aiemmin luultua melko paljon isompi. :( Mitat ovat 7mmx9mm. Lisäksi kaula on 4mm leveä ja tämä alkoi nyt jännittää. :(
        Mietin miten sen saa suljettua kun kaula on niin leveä. Lisäksi kirjeessä mainittiin, että seinämä on ohentunut.
        Nyt vasta alkoi leikkaukseen meno jännittää. :(
        Yritän nyt kuitenkin siirtää taas tätä asiaa taka-alalle ja pyrin keskittymään hyviin asioihin.
        Toivottavasti sinulle tulee hyviä uutisia kuvista kkk1. :)


    • kkk1kkk1

      Hei

      Sain tällä viikolla helpottavan tiedon. Kuvista ei löytynyt mitään epänormaalia. Aivan valtava helpotus puolentoista kuukauden jännityksen jälkeen.
      Saan vielä postitse kirjallisen tiedon ja halutessani voin myös tilata kuvat itselleni.
      Kuvaus tehtiin magneetilla ilman varjoainetta. Neurologi sanoi, että kuvat on hyvin onnistuneet eli ilmeisesti näkyvyys oli riittävän hyvä ilman varjoainettakin. Neuroradiologi on kirjoittanut oman lausunnon asiasta ja neurologi on myös itse tutkinut kuvat, kun kertoi, että on niitä paljon uransa aikana nähnyt ja on hyvä vielä toisenkin henkilön katsoa. Näin ollen voin varmasti nyt luottaa, ettei mitään ongelmaa ole.
      Kysyin neurologilta puhelimessa pitääkö minun joskus vielä käydä sama homma läpi ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että tämän asian takia ei tarvitse. En tiedä onko se sitten niin, että jos jotain olisi niin nyt jo näkyisi muutoksia...
      Tämä on ollut elämässäni kaikenkaikkiaan pysäyttävä kokemus. Olen lukenut hurjasti tästä aiheesta ja käsittelen varmasti vielä hetken aikaa tätä kaikkea. Helpotus on suuri.
      Piia 82 olet Töölön sairaalassa varmasti parhaissa mahdollisissa käsissä. Lukemani perustella sinulta löydetty aneurysma on tavanomaista kokoa. Paljon suurempiakin siis löydetään. Riski puhkeamiseen ennen leikkaustahan on häviävän pieni, sitä sinun ei kannata murehtia. Leikkauksella tuon kokoinen pullistuma saadaan varmasti hoidettua hyvin ja pääset jatkamaan normaalia elämää. :) Toivon koko sydämestäni sinulle kaikkea hyvää elämässäsi ja paljon tsemppiä ja voimia leikkauksen odotukseen ja toipumiseen siitä. Kiitos sinulle kirjoituksistasi, niistä on ollut minulle apua ja lohtua tämän tilanteen käsittelemisessä. Kerrothan jatkossakin kuulumisiasi. Uskon, että niistä on varmasti apua myös jollekin muulle. Minäkin käyn lukemassa kuinka sinun leikkauksesi sujuu jne.
      Kaikkea hyvää!

      kkk1

      • Piia82

        Mahtava kuulla!


      • Piia82
        Piia82 kirjoitti:

        Mahtava kuulla!

        Ja taas hävisi piiitkät viestit... %%}}{#^^*!!$ Kokeilen siis joskus koneelta uudestaan. Mutta hienoa että kkk1 sinun tilanteesi selvisi.


      • Piia82

        Vielä tuohon kkk1 viestiin.
        Kyllä varmasti jokainen etsii ja lukee kaiken tiedon, jonka käsiinsä saa.
        Töölön lääkärin sanoin; pullistuma ei ole mikään tavanomainen, eikä suoraan sanoen mikään pieni. On myös hyvin todennäköistä, että menehdyt siihen jos sitä ei nyt operoida.
        Eli eiköhän jätetä nuo "tietämiset" niille, jotka oikeasti tietävät.
        Ei ollut sinulle kkk1 mitään henkilökohtaista, olen vain törmännyt turhan paljon tuohon, että ihmiset vähättelevät asiaa. Ymmärrän, että yrittävät tsempata ja saada ajatuksia valoisaksi kommenteillaan, mutta se on helppo sanoa, että se on nerokirurgeille arkipäivää kun pommi ei ole omassa päässä.
        Itse olen edelleen samoilla ajatuksilla, että näillä mennään ja mietitään tilannetta sitten jos leikkaus ei menekään kuin elokuvissa ja siinä vammautuu pahemmin.
        Nyt on turha murehtia.
        Halusin vain sanoa, että tuollaiset "tsempit" eivät ole niitä parhaita tsemppejä, eikä kannata puhua asioista tietoina jos ne eivät tietoja ole. Nämäkin pullistumasta kun ovat kaikki erilaisia. Ei pelkästään kokonsa vaan myös sijaintinsa, muotonsa ja haurautuneisuutensa takia.


    • kkk1kkk1

      Olen Piia82 pahoillani, että tsempiksi tarkoittamani sanat eivät sitä olletkaan.
      Kaikkea hyvää sinulle!

    • Aspergerinfo

      Töölössä varmasti tekevät lääkärit parhaansa, syy jonoihin on Suomen maan päättäjissä eli resursseja on leikattu siksi huolimatta ihmisten terveydestä ja eloonjäämismahdollisuuksista, jotta voitaisiin keskittyä rakentamaan erilaisia ihmisten materialistisia tarpeita tyydyttäviä tahoja kuten ravintoloita, nähtävyyksiä turisteille, erilaisia tapahtumia, joissa voi pitää kivaa ja jossa joutuu siitä kivasta maksamaan kymmenkertaisia hintoja hyötyihin nähden, unohtaakseen elämän raadollisuuden faktoineen. Eli ihmisiä kehoitetaan tukemaan harhamaailmaan heittäytymistä sen sijaan, että oikeasti panostettaisiin ihmiselämän kannalta välttämättömimpiin tärkeimpiin asioihin. Tämän saman voi myös huomata vanhusten, lasten, vammaisten kanssa työtä tehtäessä. Asiat priorisoidaan väärin perustein. Toisaalta pitää myös muistaa se, että mm. Töölössä hoidetaan aivan kaikki kiireellistä ensiapua tarvitsevat potilaat eli myös ja ensisijassa ne, jotka ovat onnettomuuksissa loukkaantuneet niin vakavasti, että hengen pelastamisen edellytys on välitön leikkaus jos esim. potilas on vuotamassa kuiviin. Nämä ovat vaikeita asioita; jos itse saisin päättää, ohjaisin kaupungin kaikki varat niille, jotka välttämättömästi hengissä pysyäkseen niitä tarvitsevat. Kaikki muu voisi jäädä odottamaan.

    • wiwiwi

      Mites Piia 82 sujuu? Joko leikkaus suoritettu?

      • Piia82

        Hei! Kiitos kysymästä. Leikkaus ohi ja hyvin meni. Eilen palasin jo töihin kolmen kuukauden sairausloman jälkeen. :)
        Paluu arkeen. Leikkausen jälkeen olin vuorokauden teholla tarkkailussa ja kaiken kaikkiaan sairaalassa viisi päivää. Ensimmäiset pari viikkoa olivat kivuliaita, mutta heti kotiin päästyäni puuhailin jotakin pientä kun jaksoin olla hereillä.
        Nopeasti olo koheni ja koko ajan jaksoi tehdä enemmän kotitöitä ym pientä. Ensimmäiseen kuukauteen ei saanut rasittua, mutta silloinkin kävelin ja pyöräilin pieniä lenkkejä hengästymättä.
        Muutama päivä hakasten pois oton jälkeen haava-alueelle ihon alle alkoi kertyä nestettä. Tätä punkteerattiin pariin otteeseen pois ja toimenpide oli erittäin kivulias. Kuin myös puristus-side, jota piti pään ympärillä pitää.
        Mutta tätä "takapakkia" lukuunottamatta toipuminen on mennyt todella hyvin, eikä leikkauksen jälkesessä kuvauksessa uusia pullistumia löytynyt. :)


    • 09987654778

      Kuinka kauan leikkaus kesti? Itseäni ahdistaa aivan sairaasti jos pääkopasta löytyy noita pullistumia. Olen vasta menossa neurologille 19.8 ja sitten kuvauksiin. Mieletön ahdistus ja pelko. En pysty keskittymään mihinkään muuhun hommaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2187
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      166
      1255
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe