Nykyisin kielletään istuttamasta kasveja aivan rakenusten viereen. Onko tähän muita syitä kuin ettei riko styroxeja eikä tarvitse kastella. Jos näin on, silloin kai voisi istuttaa matalajuurisia kasveja, jotka eivät tarvitse muuta kastelua kuin sateella luonnostaan tulevan?
Mehikasveja seinustalle?
2
144
Vastaukset
- pari aatosta
No ajatuksena kai on että jos kivijalan vieressä on kasveja ne estävät puurakenteisen talon ilmanvaihtoa laudoituksen alla ja että styroxin päälle istutettaessa on kova kastekuntarve ja kasvit eivät vaan viihdy.
Riippuu vähän talosta minkälainen sinula on ja salaojasysteemistä.Lähinnä minkälainen soritus siinä on päällä ja kuinka syvällä putket ovat.Meillä on perheessä näitä vanhoja taloja,jossakin on kellari ja ei styroxeja maassa ja salaojat niin alhaalla että olen huoletta istutellut ruusuja talonvierustat täyteen.Imeväthän nekin kosteutta ja eivät tuki alempana olevia putkia juurineen.
Matalalla olevaan salaojaputkistoon olen istuttanut päälle tavallisia matalajuurisia perennoja,jotka tykkää kuivasta maasta,näitä en ole kastellut.Kuvailemassasi styroxoidussa maassa,missä on vain vähän pintaa päällä juuri nuo mehikasvit voisivat olla hyvät.Paha juttu on vaan että talon vierustan kivetys kerää roskaa ja mehikasvitkin alkavat rehevöittämään kivetystä niin että kohta on voikukat ja tautalehdet valloillaan.Lisäksi alkaa kerääntyä syksyllä lehtiä.Jos nämä kestää ja tykkää kitkemisestä on mehikasvit hyvä.
Meillä on kotona talon pohjan kokoinen kellari ja sinne ja savisele tontille kerääntyy keväällä vettä.Kellari on vaan kylmänä ja tuuletettuna varastotilana.Testissä on salavat ja koivut maankuivatustarkoituksessa.Niillä on aikamoinen vedenottotarve.Kokeilen toimiiko lätäkköjen poistajina.Pitäs vaikuttaa pitemmän päälle myös kellarikosteuteen. - kivisetjasoraset
Oikeastaan pari syytä - kasvien luoma mikro-ilmasto estää kosteuden poistumisen rakenteista kuten köynnökset ja pensaat tekevät - toisaalta ne myös estävät sadeveden piiskaamisen rakenteita vasten. Toinen syy on kasvien juuriston tunkeutuminen salaoja-putkien sisään estäen veden virtaamaa ja pahimmassa tapauksessa tukkien ne, jolloin salaojista ei ole paljon hyötyä poistamaan rakennuksen ympärille muodostuvaa märkyyttä aiheuttaen kosteusvaurioita rakenteisiin.
Niin tai näin - suosittelen jättämään rakennusten seinustat vapaaksi kasveista, jotta ylimääräinen kosteus poistuisi rakenteista mahdollisimman vapaasti - ohimenevä sade kuivuu hyvinkin nopeasti kun taas kasvien sitoma kosteus vaikuttaa pidemmän ajan oli alusta sitten puuta, kiveä tai betonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882