Öljynsuodattimen avain

Toyo

Avensis vm. 2010 1.6 bensakone. Täytyisi vaihtaa moottoriöljy ja suodatin. Mutta suodattimeen tarvitaan jokin erikoisavain. Onko tietoa millainen?

16

5692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtajat

      Suodattimen vaihtoon ei yleensä tarvita avainta, ellei suodatinta ole kiristetty kiinni liian tiukalle. Käsillä vaan auki.

      • Öljyjäkin vaihtanut

        Aika usein tarvitaan avain. Toyotoissa ja monissa muissakin merkeissä öljynsuodatin on iin ahtaassa kolossa ettei käsin pääse vääntämään voimaa käyttäen. Toyotoissa helpoimmalla pääsee kun ostaa sopivan kokoisen suodatinavaimen (malli kuppi) joka työnnetään öljynsuodattimen pohjaan ja väännetään suodatin auki jatkovartisella räikällä.

        Osta uusi öljynsuodatin ja mene uuden suodattimen kanssa autotarvike/varaosaliikkeeseen ja osat sopivan kokoinen kuppiavain. Avessa muistaakseni 65/67 mm. Yleismallisia avaimia ei kannata ostaa.


      • Toyo
        Öljyjäkin vaihtanut kirjoitti:

        Aika usein tarvitaan avain. Toyotoissa ja monissa muissakin merkeissä öljynsuodatin on iin ahtaassa kolossa ettei käsin pääse vääntämään voimaa käyttäen. Toyotoissa helpoimmalla pääsee kun ostaa sopivan kokoisen suodatinavaimen (malli kuppi) joka työnnetään öljynsuodattimen pohjaan ja väännetään suodatin auki jatkovartisella räikällä.

        Osta uusi öljynsuodatin ja mene uuden suodattimen kanssa autotarvike/varaosaliikkeeseen ja osat sopivan kokoinen kuppiavain. Avessa muistaakseni 65/67 mm. Yleismallisia avaimia ei kannata ostaa.

        Ongelma on vain se, että suodatin on tyypiltään sellainen kuoreton pahvisuodatin. Siis vain suodatin osa vaihdetaan autossa olevan suodatin kotelon sisälle. Joten tarttis saada eka kerran se kotelo auki, että tietäisi avaimen koon.


      • ave -11
        Toyo kirjoitti:

        Ongelma on vain se, että suodatin on tyypiltään sellainen kuoreton pahvisuodatin. Siis vain suodatin osa vaihdetaan autossa olevan suodatin kotelon sisälle. Joten tarttis saada eka kerran se kotelo auki, että tietäisi avaimen koon.

        14 kulmainen 64mm kuppiavain on oikea.


    • kiinnostunu

      Mitä öljyä laitat ja ostitko alkuperäisen suotimen vai tarvike?

      • Toyo

        Suodatin on alkuperäinen, koska hinnassa ei ollut eroa tarvikesuodattimeen muistaakseni kuin 2 €. Öljyksi ostin Mobil1 0W-30 Fuel Economy. Kirjan mukaan öljy määrä on 4.2 litraa suodattimen kanssa ja Mobililla oli valmiiksi 5 litran astia.


    • Käytännön säästö?

      Miksi värkätä itse ja sotkea itsensä öljyjen ja suodattimien kanssa, kun sen homman voi teettää siistimmin korjaamolla?

      • uuppista

        Kaikilla ei ole peukalo keskellä kämmentä niiku sulla.


      • Käytännön säästö?
        uuppista kirjoitti:

        Kaikilla ei ole peukalo keskellä kämmentä niiku sulla.

        Olen nuorempana vaihtanut isojen huoltojen välissä itse öljyt autoihini eli ei ole avuttomuudesta kyse. Tilanteessa tuli ongelmaksi käytetyn öljyn ja suodattimien hävittäminen asianmukaisesti. Ajoin silloin enimmillään 75000km/vuosi, joten jäteöljyä kertyi, koska huoltovälit olivat lyhyempiä.
        Totesin jossain vaiheessa, että kaikin puolin helpommalla pääsee, kun tilaa ajan öljynvaihtoon tai menee ajanvarauksettomaan paikkaan.

        Edelleen vaihdan itse öljyt ruohonleikkureihin (päältäajettava ja työnnettävä). Ne vähäiset jäteöljyt käytän moottorisahan teräöljynä. Peukalo on kämmenen reunassa...


      • Pohdintoja
        Käytännön säästö? kirjoitti:

        Olen nuorempana vaihtanut isojen huoltojen välissä itse öljyt autoihini eli ei ole avuttomuudesta kyse. Tilanteessa tuli ongelmaksi käytetyn öljyn ja suodattimien hävittäminen asianmukaisesti. Ajoin silloin enimmillään 75000km/vuosi, joten jäteöljyä kertyi, koska huoltovälit olivat lyhyempiä.
        Totesin jossain vaiheessa, että kaikin puolin helpommalla pääsee, kun tilaa ajan öljynvaihtoon tai menee ajanvarauksettomaan paikkaan.

        Edelleen vaihdan itse öljyt ruohonleikkureihin (päältäajettava ja työnnettävä). Ne vähäiset jäteöljyt käytän moottorisahan teräöljynä. Peukalo on kämmenen reunassa...

        Eikös nuo jäteöljyt voi myös polttaa talvella esim pihasoihdussa, yms.


      • 2024
        Pohdintoja kirjoitti:

        Eikös nuo jäteöljyt voi myös polttaa talvella esim pihasoihdussa, yms.

        Joudumme maksamaan kunnalle ns. ongelmajätemaksua ja sitä vastaan ovat järjestäneet niille keräyspisteitä, eli meidän tulisi toimittaa kaikki sinne kuuluva jäte niille varatuille paikoille.

        Ei saa nykyisin enää jäteöljyä kotona poltella. Sisältävät syöpä vaarallisia aineita.


      • kkk5
        Käytännön säästö? kirjoitti:

        Olen nuorempana vaihtanut isojen huoltojen välissä itse öljyt autoihini eli ei ole avuttomuudesta kyse. Tilanteessa tuli ongelmaksi käytetyn öljyn ja suodattimien hävittäminen asianmukaisesti. Ajoin silloin enimmillään 75000km/vuosi, joten jäteöljyä kertyi, koska huoltovälit olivat lyhyempiä.
        Totesin jossain vaiheessa, että kaikin puolin helpommalla pääsee, kun tilaa ajan öljynvaihtoon tai menee ajanvarauksettomaan paikkaan.

        Edelleen vaihdan itse öljyt ruohonleikkureihin (päältäajettava ja työnnettävä). Ne vähäiset jäteöljyt käytän moottorisahan teräöljynä. Peukalo on kämmenen reunassa...

        Itse olen ratkaisut ongelman siten että vaihdan öljyt moottorivehkeisiin paineilmatoimisella imuvaihtajalla, jossa 24 l säiliö. Säiliön täyttyessä puhallan öljyt 20 l muovikanisteriin, jonka tyhjennän kaatopaikan öljynkeräyssäiliöön. Kaatopaikka ottaa vastaan jäteöljyä maksuttomasti kotitalouksilta.


    • Huoltokorjaamoon

      Kuinka paljon siinä tosiaan säästää käytännössä, kun vaihtaa itse öljyn ja suodattimen? "Säästön" sijasta tulee kaikenlaista vaivaa: Öljyn ja suodattimen hommaaminen, vaihtotyö ja jätteiden hävittäminen (asianmukaisesti).
      Useimmille kerran vuodessa tapahtuva homma. Ei pitäisi olla kustannuskysymys uudehkon auton omistajalle.

      • kkk5

        n 60 e ylöspäin, riippuen siitä paljonko öljynvaihto"huollon" hinta on. Focuksen öljynvaihdosta kuuluu perityn jopa 200 e. Kun on tilat ja vehkeet, vaihto ei ole kummoinen työ. On siinäkin oma hommansa että varaa ajan, odottaa vaihdon valmistumista ja maksaa itsensä kipeäksi, ja ajaa kotiin. Prismassa myytävää öljyä saa markkinoilta puoleen Prisman hinnoista. Toyotan alkuperäissuodattimia saa 30 % alennuksella.


      • takkari
        kkk5 kirjoitti:

        n 60 e ylöspäin, riippuen siitä paljonko öljynvaihto"huollon" hinta on. Focuksen öljynvaihdosta kuuluu perityn jopa 200 e. Kun on tilat ja vehkeet, vaihto ei ole kummoinen työ. On siinäkin oma hommansa että varaa ajan, odottaa vaihdon valmistumista ja maksaa itsensä kipeäksi, ja ajaa kotiin. Prismassa myytävää öljyä saa markkinoilta puoleen Prisman hinnoista. Toyotan alkuperäissuodattimia saa 30 % alennuksella.

        Jotkut ovat mukavuudenhaluisia, toiset säästäväisiä, jotkut ahkeria, toiset laiskoja. Tyylinsä kullakin. Kukin toimii niin kuin itse parhaaksi näkee.


    • anonyymi_H11

      Näin on.Mulle hyvää vastapainoa työlle ja tietääpähän mitä on koneelle tehty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe