Hei kaikille,
Olkaa ystävällisiä älkääkä postatko mitään ikäviä kommentteja vaan ihan asiallisia.
En ole päässyt perille siitä, että mitkä kaikki asiat kuuluvat vaitiolovelvollisuuden pariin. (Sen kyllä tiedän, että esim lasten nimet kuuluvat sen pariin ja muutenkin heidän asiat.)
Eli olenko esimerkiksi sallittu puhumaan tietystä lapsesta, jos käytän hänestä vain yhtä kirjainta, joka ei ole edes välttämättä oikeasta nimestä?
Ajatellaan nyt, että olisi Pekka niminen lapsi hoidossa ja käyttäisin hänestä esimerkiksi P kirjainta kuin juttelen hänestä pelkästään tuolla kirjaimella?
(Kyseinen nimi oli täysin KEKSITTY!)
Kesätyöntekijänä kunnan päiväkodissa
17
254
Vastaukset
- jtrvbmx
En ymmärrä miksi sinun pitäisi tästä Pekasta tai "p":stä jutella muualla kuin siellä päiväkodissa? Siellähän voit käyttää ihan lapsen omaa nimeä.
- -anonyymi-työntekijä
Sillähän ei varsinaisesti ole mitään väliä, että miksi vaan, että voiko.
- mnii
Et saa puhua mistään lapsesta, et mitään, etkä millään kirjaimella. Voit sanoa yleisesti "onhan sielläkin monenlaisia lapsia, joku on rauhallinen ja joku vilkas", mutta siihenpä se sitten jääkin. Kenellekään ei kuulu päivähoidossa olevan lapsen asiat, jos hän ei itse ole päiväkodissa töissä.
- -anonyymi-työntekijä
Tarkennappa tota, että minkä ohella ei saa yms. Lakitekstit myös.
- Perhepäivähoitaja
-anonyymi-työntekijä kirjoitti:
Tarkennappa tota, että minkä ohella ei saa yms. Lakitekstit myös.
Vaitiolovelvoitteen perusteella. Et saa puhua mitään lapsiin liittyviä, missään muualla kuin ko.päiväkodissa. Et edes anonyymisti, etkä kirjaimella.
Ja miksi edes pitäisi. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia noudattaa vaitiolovelvoitetta, et sovellu aloille missä sitä tarvitaan.
Lakitekstit löydät esim. päiväkodin perehdytyskansiosta.
- nolon tyhmää
Kyllä on juoruamisen tarve taas huipussaan ...
- lähäri
Voit puhua lapsesta tai tapahtumista niin että henkilöitä ei tunnista. Esim jos haluat kertoa äidillesi että "Pekka" oli tänään heittänyt ruokaa "Liisan" päälle ni voit sanoa että yks poika heitti tänää ruokaa yhen tytön päälle. Ei mitään nimiä, kirjaimia, eikä mitään mistä joku vois tunnistaa kyseisen lapsen! :)
- -anonyymi-työntekijä-
Entäs, jos sanoo esim, että "Pekka" eli P heitti ruokaa L:n päälle?
- -anonyymi-työntekijä-
-anonyymi-työntekijä- kirjoitti:
Entäs, jos sanoo esim, että "Pekka" eli P heitti ruokaa L:n päälle?
Ilman, että siis sano oikeaa nimeä.
- Vänkää vänkää
-anonyymi-työntekijä- kirjoitti:
Ilman, että siis sano oikeaa nimeä.
Oletko vajukki?
- -anonyymi-työntekijä-
Vänkää vänkää kirjoitti:
Oletko vajukki?
Jos Asperger on sitä niin voipi olla.
- pph.
Et saa sanoa että P heitti L:n päälle ruokaa. Joku voi tunnistaa ko. lapsen puheistasi, jos tietää missä päiväkodissa työskentelet. Vaikkapa L:n äiti voi puheistasi yhdistää että tuohan puhuu meidän Liisasta... jos vaikka joku jolle olet puhunut, puhuu asiasta eteenpäin. Tunnistamisen riskiä ei saa olla jos ja kun asiat menevät lapsen äidin korviin.. Silloin olet rikkonut vaitiolovelvollisuuttasi.
- -anonyymi-työntekijä
Siinä on vain se, että kuin pahemmin ketään ei tiedä, että missä päiväkodissa olen/ollut töissä.
- Vaitiolo kultaa
-anonyymi-työntekijä kirjoitti:
Siinä on vain se, että kuin pahemmin ketään ei tiedä, että missä päiväkodissa olen/ollut töissä.
Mutta senhän sinä varmaankin kerrot heille. Koska työpaikkasi ei ole salaisuus vaan se mitä päivän aikana tapahtuu.
Kun jutustelet ihmisten kanssa työstä, varmasti joku kysyy "niin, missäs sinä olitkaan töissä?". Se on täysin normaali jatkumo keskustelulle.
- lähäri
Parempi kun et sano mitään kirjaimia! Joskus voi vahingossa lipsahtaa muutakin kuin kirjain, joten älä sano edes kirjainta!
AINA vain "joku poika" tai "joku tyttö" - tarhantätsy
Et saa kertoa työpaikan ulkopuolella lapsista mitään, mistä heidät edes teoriassa voisi tunnistaa. Koskee siis myös paljon muitakin asioita kuin nimeä. Itse en puhu työasioista lainkaan työn ulkopuolella, korkeintaan saatan mainita, että oli tavallista rankempi tai vähän erilainen päivä - yksittäisistä lapsista en siis puhu mitään.
Jos työssä syntyy hankalia tai muuten sellaisia tilanteita, jotka haluaisit jakaa jonkun kanssa, puhu niistä jonkun työtoverin kanssa työpaikalla. Tietenkin sellaisessa rauhallisessa tilanteessa, etteivät lapset, heidän vanhempansa tai ulkopuoliset henkilöt ole niitä kuulemassa.
Kirjoituksestasi saa kuvan, että sinulla olisi suuri tarve jakaa työpaikalla tapahtuvia asioita esim. kavereiden kanssa. Niistä nyt vain ei kuulu heille kertoa, vaikka se itsestä hyvältä ja harmittomalta tuntuisikin. On yllättävän yleistä, että se tuttava tuntee jonkun, jonka lapsi on siinä päiväkodissa... Tai jos ei tunnekaan, aina on silti riski, että kerrotut asiat leviävät asianomaisten korviin.
Kannattaa heti alkuun panostaa eettisen työskentelyn sisäistämiseen. Niin ei tule myöhemminkään ongelmia niin helposti.- -anonyymi-työntekijä
Hei,
Kiitos pitkästä kommentistasi. Vastasitkin juuri niihin kysymyksiin mihin halusin vastauksen ainakin saada, joten kiitos siitä.
Eli älä puhu mitään työstä => Helpon ratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289