Hei,
Olen pitkälle yli 20v nuori mies ja olen poltellut kannabista ehkä jonkun 10 kertaa, tyyliin 2 kertaa vuodessa tahdilla. Polttelin eilen ja siitä tuli samantien sellainen tosi ahdistunut olo, ajatukset laukkasi ja alkoi jotenkin tuntumaan siltä että "sekoaa". Ei oikein pystynyt keskittymään mihinkään järkevään tai seuraamaan mitään keskustelua, meinasi väkisin tulla sellainen tunne että kaikki liittyy jotenkin itseen ja kaikella on jotain käsittämättömiä merkityksiä, ajatukset lähti sitten aina jostain tämmöisestä laukkaamaan vähän avaruus osastolle. Ymmärsin kyllä, että tämä on nyt jotain oman mielen temppuilua mutta senverran todentuntusia ajatuksia, että oli välillä tosi vaikea jotenkin "palata todellisuuteen" ja kaverit tuntui oudolle kun olin jotenkin vähän eri todellisuudessa siinä tai pohdin näitä ja ahdisti tottakai käydä tämmöistä sisäistä keskustelua, tuntui aika hullulta. Tulikin sitten senverran paha olo, että lähdin kotiin nukkumaan päätä selväks.
Niin nyt tässä mietityttää, että onkohan tämä mahdollisesti varoitus siitä, että on perinnöllistä taipumusta johonkin oikeisiin mielisairauksiin? Pitäiskö jopa käydä lääkärissä asti? Ja uskaltaakohan (no jos se tämmöiseksi menee niin en haluakaan) niitä savuja enää kokeilla, välillä siitä on ihan hyviäkin oloja saanut mutta en todellakaan aio sairastua tässä nyt johonkin psykosiin tai vastaavaan.. Ja itseasiassa tämä ei edes ole eka kerta kun on vähän vastaavia kokemuksia kannabiksesta, mutta nyt jotenkin ylitti tämän pitäisikö huolestua kynnyksen. Olen ollut masentunut menneisyydessä ja vaikka se on nyt jo pitkällä voiton puolella, niin jotkut asiat jollain tavalla siellä taustalla edelleen vaivaa. Eli jotain stressilastia on. Kiva jos joku jotain järkevää jaksaa kommentoida.
Kannabis ja mielenterveys
29
513
Vastaukset
- paskaaaaa
Ei noita vitun paskoja kannata vedellä , ku se on vielki laitonta. Ei noita oo tarkoitettu kehoon.
- hupsistakeikkaapi
Sanoisin että menee kokemattomuuden piikkiin. Aikalailla normaalia että ajatus lentää yms, mut se et kaikki saa merkityksen et on jotenki just tarkotettu sulle niin on tietyllä tapaa kiehtova mutta pitää ymmärtää että sillon on vaan niin tuhdeissa että se on se kannabisa mikä puhuu.
Vältä viimiseen saakka lääkärille menoa. Ja jos meet ni vältä viimiseen saakka kannabiksen polttelun tunnustamista. Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin todennäköisesti ne vaan sanoo et lopeta pilven poltto ni asia on klaari. Tai sit saat lääkkeitä kouraan (mikä on jopa todennäköistä). Käy vaikka lukemassa lääke -ketjusta neurolepteistä. Noitahan sulle sitten annetaan ja sut "hoidetaan" kuntoon.
Itelläni meni jotakuinki näin: Olin kans poltellu sen pari vuotta tosi satunnaisesti kunnes sit aloin itekki saamaan noita merkityksiä. KAIKKI oli tarkotetu mulle ja sain kaikenlaisista asioista jos jonkinlaisia merkityksiä. Tuntui että maailma oli muuttunu. Homma eteni siihen että ei enää ollu eroa selväpäisen ja budipäisen olotilassa vaan kokoajan oli nää olotilat. Mä itseasiassa tykkäsin siitä ihan vitusti, mut mun käyttäytyminen muuttus niin radikaalisti että mun läheiset huolestu ja käytiin lääkärillä. Lääkärin kautta psykoosiosastolle ja parin viikon lepäilyn ja lääkittelyn jälkeen avohoitoon. Nyt 2 vuotta myöhemmin ollaan ajettu kaikki lääkkeet alas ja pystyn jatkamaan ns. normaalia elämää.- menossasama
Siis "pakottiko" sun perhe sut lääkärinpuheille? Ja oliko sulla sitte jotaki psyykkistä vaivaa vaan luuliko ne, että sulla oli?
- muistajärki
http://www.youtube.com/watch?v=6lEnbYhD59Q
hetkestä tuleeki rutiinia, hälytyskelloista musiikkia.. - muistajärki
tässä vielä toinen:
http://www.youtube.com/watch?v=D7BQjU0qRmc
mä oon matkustanu junalla kuuhun ja takasi, joka kerta rankemmi taivaast alas palasin - 4see
"meinasi väkisin tulla sellainen tunne että kaikki liittyy jotenkin itseen"
Psykoottinen oire.
"kaverit tuntui oudolle"
Psykoottinen oire.
Positiivistä on se että jos pelkäät hulluksi tulemista niin se on ihan terveen merkki. Kannabiksesta tulee ajatustenjuoksua ja ahdistusta ja sisäistä keskustelua, mutta ei siitä silti todellisuuden taju kuulu mennä. - lautturi999
Ei tämä nyt ihan mielettömän positiviiselta tunnu.. Ja joo ymmärsin siis nuo kuviot mielikuvituksen tuotteeks mutta samalla ne oli todenmukasia, tai vähän siinä rajalla kai se oli ennenkuin aina säpsähti siihen, että mitä helvettiä sun päässä nyt on menossa ja sitten se melkein alkoi heti taas jostain. En usko että pystyisin esim keskustelemaan siinä tilassa ja miten sitä pystyy ihmisten kanssa olemaan jos joutuu samalla miettimään että oliko tuo totta vai ei, pelottava kokemus, ei sitä oikein pystynyt hallitsemaan vaikka yritti, ainut että sain järkeiltyä että nämä on nyt vain jotain sun omia ajatuksia mitä ei pääse pakoon. Lähdin sitten kotiinkin tosiaan kun tajusin, että nyt oot aika sekasin ja kauhee hätä kotimatkalla että ei tää taida olla normaalia ja sussa on nyt jotain vikaa. Silti kotona lamput sammui heti ja aamulla asiat normaalisti, jos ei lasketa tätä että ottaa ihan jonkunverran päähän että kävi näin, olisin mielummin jättänyt polttamatta, olen muuten nykyään varmasti keskivertoduunaria terveempi kaveri. En tiedä olisko muuttunut sille hyvälle osastolle jos olis vaan koittanut vaikka musiikkiin keskittyä mutta nyt kun kerta vaikuttaa siltä, että että psykoottisia checkboxeja klikkaantuu niin enpä tosiaan taida polttaa enää ikinä, mulla on elämässä muutakin onneksi ja niin, ei tuo ollut yhtään kivaa ja vielä vähemmän kivaa sairastua vakavasti.
Minullahan on hoitosuhde tuon masiksen / panikoinnin takia, pitää miettiä onko tarvetta ottaa asia esille siellä. - hupsistakeikkaapi
Juu siis ei kaikki tykkää, se nyt vaan on fakta. Tosi moni kokeilee ja suurella osalla näistä se kokeiluun jääkin, ei oo mitenkään epänormaalia. Jätä poltot polttamatta ens kerralla, ihan hyvä niin!
Ja jos päätät polttaa kuitenkin uudelleen, mikä ei sekään oo epänormaalia, niin set&setting kuntoon eli hyvässä ympäristössä (tutussa ja turvallisessa) ja just musiikit, ruoat yms viihdykkeet kuntoon.
Mimmonen hoitokontakti sulla on? Ite kerroin omalle sairaanhoitajalleni mut sillä ei ollu mitään käsitystä asiasta muutakun et kannabis on saatana. Mieluummin suosittelisin sua varaamaan ajan vaikka mehiläisestä psykologin juttusilta ihan vaikka tunnin ajaksi jossa voit käydä tän nimenomaisen asian läpi todellisen mielenterveys ammattilaisen kanssa. Jos nyt päätät asiasta kertoa.- Aamason
"Juu siis ei kaikki tykkää, se nyt vaan on fakta. Tosi moni kokeilee ja suurella osalla näistä se kokeiluun jääkin, ei oo mitenkään epänormaalia."
Monet eivät tosiaan kannabiksen päihdevaikutuksesta pidä, ja juuri tälle ryhmälle ammattimaisten huumekauppiaiden on helppoa tyrkyttää muitakin huumeita.
- Jätkkä
Kannabiksesta voi tulla ongelmia mielenterveyteen. Se ei ole ihmiselle tarkoitettu aine päihteenä. Ja se ei sovi kaikille.
Sit on vielä se, että jotkut, mutta eivät kaikki kokevat kannabiksen käytön jollain lailla osaksi omaa persoonaansa. Osa näin kokijoista kokee sen ongelmaksi osa ei.
Lisäksi on niin, että osa kannabiksen käyttäjien omaisista kokee läheisensä kannabiksen käytön ongelmaksi.
Masennukseen voivat vaikuttaa monet eri seikat. Ja sellaiseen on olemassa lääkitystä, joka auttaa jos oikea diagnoosi on masennus.
Kenenkään ei pidä ajatella, että kannabiksen käytöllä alkaa itse lääkitsemään omaa mieltään. Tai varsinkaan pidä mennä aloittamaan sellaista "vaihtoehtoista omahoitoa". Koska koululääketiede on varsin pätevä, eikä huuhaahoito puolella saa kuluttajasuojaa, jos jotain ongelmia ilmenee.- Aamason
"Koska koululääketiede on varsin pätevä,"
Onhan se. Kannabistakin on nimittäin alettu jo virallisena lääkkeenä käyttämään Suomessakin, ja käyttökohteita lääkekäytössä tulee tulevaisuudessa entistä enemmän kun tutkimus asiassa etenee. Ja päihteenäkin se on erittäin vähähaittainen. - kökki
Ihmisen kehossa on syntymästä asti kannabinoidireseptoreita jotka eivät reagoi muuhun kuin kannabiksen ainesosiin. Ei ole siis ihmiselle tarkoitettu?
Valheellinen valistus sekä pelottelu menneinä vuosina ym kannabiksen demonisointi on osasyynä näihin pelkotiloihin ja ahdistukseen jotka poltellessa saattavat ilmaantua. Onneksi nämä ns. kannabispsykoosit ovat vain ohimeneviä olotiloja. Psykoosi on hyvin mahtipontinen ja kauhua herättävä nimi kyseiselle olotilalle.
- on my level
http://www.youtube.com/watch?v=hmP7TYtDVUU
Smoke dat shit! - Arkhimedian
Tuota mainittua ajatuksenjuoksua voi käyttää myös suureksi hyödykseen esimerkiksi matemaattisessa ajattelussa, filosofiassa, taiteessa, melkein missä tahansa mieleen painottuvassa. Tosin päästäkseen hyötyasteelle on ahdistuksesta päästävä eroon mutta se nyt onkin aloittelevan ongelma, helpostihan sitä pelästyy kun pääseekin yllättäen mielenmatkalle jostain niinkin mietona pidetystä psykoaktiivista kuin kannabis. Ei vaan pidä olla liian kiinni normaaleissa sfääreissä jotta voi helpommin päästää irti ja antaa abstraktin tehdä tehtävänsä.
Itse voin kannabiksen avulla suorastaan "nähdä" ja kokea intuitiivisena matemaattiset mallit ja keksiä niihin laajennuksia ja jopa uusia malleja. - Lautturi9999
Noniin, hoitosuhde eli terapeutti totesi vähän saman malliin: Että ovat kyllä psykoottisia oireita mutta eivät irrallaan välttämättä tarkoita muuta kuin, että on ollut aika reippaasti stressiä ja totesi jopa, että luultavasti poltin itselleni liikaa. Käytiin läpi päihteidenkäyttöä yleisesti ja millä tavalla se monella on epäterveellistä. Suositus oli kyllä jättää polttamiset minimiin tai mielummin kokonaan, tai jos ei muuta niin nyt ainakin sellaiseen aikaan kun on vähemmän stressiä, diagnoosi ei vissiin ainakaan tämän takia muutu.
Mutta juu, paniikki seis ja jatkellaan harjoituksia. - kokemuss
Oon 13v tyttö ja itsellä tulee samanlaisia ajatuksia aina kun meen kouluun, että kaikki liittyisi jotenkin minuun mut se johtuu varmaan siitä että mua kiusataan koulussa levittelemällä kaikenlaisii juoruja.
Ja mua on kyl epäiltykkin huumeiden käytöstä, koska ku mul oli synttärit niin käyttäydyin kuulemma jotenkin tosi yli pirteesti yms. mut mä oon sellanen ain ku oon frendien kans ja toinen syy oli se et mun mun laukusta löydettiin jotain pillereitä joita sitte epäiltiin huumeiks mut sain sit loppujen lopuks uskoteltuu et ne ei oo mun vaik ne oikeesti oli mut ne ei ollu huumeitä eikä lääkkeitä tai mitään muitakaan päihteitä.- 15tyttöö
Hei haluisiks jutella munkaa tyylii kikissä? Oon 15v tyttö, ja mulla kans et kaikki liittyis jotenki muhun koulussa, ja lisäks mun vanhemmat luuli tyylii kuukauden ajan et käytän huumeita ku käyttäydyin oudosti/pirteesti!!
Vastaa tähä viestiin jos haluisit jutella! :)
- you.get.it.right
Kannabiksen polttaminen voi aiheuttaa joillekki skitsofrenisia (tai siis samantyyppisii kuite ki, tiiät mitä ajan takaa) oireita, (esim et kaikki ympärillä oleva liittyy suhun, ajatuksii luetaa yms) käyn ite psyk polilla, ja siel tehtii huumetestit ku huumeet voi aiheuttaa mielenterveys ongelmii et jos ne johtuis siitä. Sori mul oli joku pointti mut lääkkeet hidastaa nii paljo ajatteluu ja kirjottamista ni en nyt saa mun koko asiaa kirjotettuu (pahoittelen sekavuutta, kirjotin tätäki varmaa 15min)
- Huono-Onninen
Kannattaa lopettaa välittömästi. Itse sain n. neljännellä polttokerralla valtavan paniikkikohtauksen ja pari päivää sen jälkeen alkoikin yli kolmen kuukauden psykoottinen jakso. Nyt pari vuotta myöhemminkään ei ole elämä normalisoitunut, kadun helvetisti käyttöäni.
Aiemmin olin saanut ilman kannabista n. 2 vuotta ennen käyttöäni kaksi paniikkikohtausta ja koin pientä ahdistusta, muuta mielenterveysoireilua ei ollut.
Varmasti joillekin sopii, mutta en sinuna ottaisi riskiä.- Panic
Ihan sama homma täällä, En suosittele minäkään!!!! Pelkotiloja edelleen.
- Kaikkitietävä
Kannabis voi sopia vanhemmille ihmisille, jotka jo tietävät mitä sairauksia heillä on. Nuorille se ei sovi, kun aivot on lasten asteella.
Ei se viinakaan lapselle ole hyvä, eikä tietty liika käyttö vanhemmillekkaan.
Seka käyttö on kielletty, korkeintaan pari keskikaljaa saa olla pohjalla..(öh)
Toisten pää tietty kestää enemmän, mutta lapsille ei aikuisten lääkkeitä ja huveja! - faktaakai
Homma on niin että kannabis psykoosi ja alkava skitsofrenia voi olla sama asia. Jos sulla on taipumusta skitsofreniaan niin kannabiksen yleensä runsas käyttö voi laukaista sen tai sitten ei. Ja jos sairastut psyykkisesti pilven poltosta se meinaisi sitä ett. Olisit joka tapauksessa sairastunu skitsofreniaan jossain vaiheessa elämää vaikka et olisi edes polttanu pilvee ikinä .kannabis voi laukaista piileviä mielen sairauksia .
- Tepax
Miksi ei voi olla selvinpäin ja nauttia elämästä IHAN sellaisenaan??
On monia muita asioita joista saa tyydytystä itse kukin,jos joutuu hakemaan hyvää oloa jostain huumeista sillon ei oo kaikki kotona ja se huume TAI alkoholi ei sitä paranna.
Aivan turhaa on pohtia mitä tapahtuu tai ei tapahdu kun käyttä ätai ei käytä,kun EI käytä niin ei tarvi pohtia mitään turhaa vaan elää ihan sitä omaa elämää- Galigulax
Niin mutta kyllähän elämässä joutuu kaikenlaisia vaikeita valintoja tekemään. Ruuasta voi tulla syöpä tai autoimmuunisairaus, seksistä voi tulla sukupuolitauti, autolla saattaa ajaa kolarin, harrastuksissa voi loukkaantua ja vaikka halvautua. Ajatelkaa vaikka Michael schumacheria: Joutui koomaan laskettelun takia ja kukaan ei silti kiellä laskettelua. Jos olisi jäänyt kotiin polttamaan pilveä niin kaikki olisi hyvin. Näin kärjistettynä.
- mietippä_vielä
Kannabispsykoosi oli lähellä. Kai tiedät mihin olet ryhtymässä, poika?
- mietinjo
Tuoreen tutkimuksen mukaan alkoholipsykoosin sairastaneiden kuolleisuus oli 20-kertainen muuhun samanikäiseen väestöön verrattuna, THL tiedottaa. Tutkimuksen mukaan kuolleisuus oli huomattavasti korkeampi, 12-kertainen, verrattuna myös niihin alkoholiriippuvuudesta kärsiviin, joille ei koskaan ollut kehittynyt alkoholipsykoosia. Tutkimuksen kahdeksan vuoden seuranta-aikana alkoholipsykoosin sairastaneista oli kuollut 37 prosenttia.
Alkoholipsykoosilla tarkoitetaan runsaan alkoholinkäytön laukaisemia aistiharhoja, harhaluuloja ja sekavuutta, jotka kestävät muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Alkoholipsykoosin yleisyyttä selvitettiin Psykoosit Suomessa -tutkimuksessa, joka on osa laajaa Terveys 2000-väestötutkimusta.
Lähes kaksi prosenttia 45–54-vuotiaista miehistä on sairastanut alkoholipsykoosin. Se on selvästi yleisempi miehillä kuin naisilla. Koko väestöstä alkoholipsykoosin on tutkimuksen mukaan sairastanut noin puoli prosenttia. Alkoholipsykoosin taustalla on usein jo nuorena alkanut alkoholin väärinkäyttö tai alkoholiriippuvuus. Alkoholipsykoosiin liittyy yleensä vakava päihdeongelma, vaikka itse psykoositilasta usein toivutaankin muutaman viikon kuluessa. Alkoholipsykoosin sairastaneilla on runsaasti fyysisiä terveysongelmia, jotka useimmiten ovat seurausta runsaasta alkoholinkäytöstä.
Tuore tutkimus on ensimmäinen väestötason selvitys alkoholipsykooseista Suomessa. Tutkimus julkaistiin kansainvälisesti arvostetussa British Journal of Psychiatry -lehdessä.
Alkoholipsykoosilla eli juoppohulluudella viitataan delirium tremens -oireyhtymään, joka voi kehittyä jopa vain kolmen päivän alkoholinkäytön jälkeen. Yleensä se ilmaantuu alkoholinkäytön lopettamista tai vähentämistä seuraavina päivinä. Tila on vakava ja edellyttää sairaalahoitoa.
- Elämänfilosofiaa
Justiinsa juu. Tuota se on, kun ei osaa käyttää aivojaan ajattelemiseen ja ajatusten käsittelemiseen. Ei kannabis ole mikään party drug, vaan enemmänkin neuvonantaja. Se laittaa sut kohtaamaan itsesi ja ajatuksesi ihan uusilla malleilla. Jos niitä ei kykene hallitsemaan, kannattaa opetella taikka sitten unohtaa tajusteet ja elää vain kuten muutkin eläimet, autopilotilla. On oltava tarpeeksi vanha ja kypsä myös. Nuoret eivät vielä osaa ajatella abstrakteja asioita. Kannabiksen ikäraja saisi olla 25-30 vuotta.
- eipäätäenää
Aiheuttaa psykooseja ja masennusta. Pitkäaikainen käyttö passivoitumista ja apaattisuutta.
- Gherman
Papaattisuutta? Tarkoitatko että olet papattimatto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484