ADD vai mikä, mistä apua?

shesgone

Hei!
Olen 25-vuotias yh-äiti. Tyttäreni kohtausten pohjalta aloin etsimään tietoa ADHDstä ja ADDstä. Eksyin sivulle, jolla listattiin aikuisen ADD-oireita. Hämmennyin, kun huomasin oireiden sopivan minuun erittäin hyvin.

Mistä olette hakeneet apua ja diagnoosia? Mihin otitte ensin yhteyttä? Kestikö kauan saada diagnoosi? Onko sairauteen olemassa lääkkeetöntä hoitoa, tai vähemmän pelottavan kuuloisia lääkkeitä? Tuleeko perheellisen ihmisen ottaa yhteys MTT:hen, tk:hon, perheneuvolaan vai jonnekkin muualle? Onko helpompaa (kuinka kallista?) käydä yksityisellä?
Olen kerran ottanut yhteyttä lääkäriin fyysisten oireiden vuoksi, minulla on ärtyneen suoliston oireyhtymä (luultavasti). Silloin testattiin kilpirauhasarvot, jotka olivat normaalit.

Kykenen toistaiseksi pitämään elämäni jokseenkin kasassa, mutta pelkään että jossain vaiheessa romahdan.

Pahin oireeni on "sumuverho". Tuntuu kuin päässäni olisi sumua, joka estää minua ajattelemasta kunnolla. Toimin puoliteholla suurimman osan ajasta. Jatkuvat ja kovat äänet ärsyttävät minua suunnattomasti. Elämä ei pysy hallinnassani (vaikka yritän suunnattoman paljon). Tällä hetkellä olen kokopäivätyössä, työpisteeni vaihtelee viikottain. Kotona olen lapseni kanssa. Pyrin minimoimaan kaiken liian kuormittavan,kaiken turhan,mutta siltikään en saa asioitani pysymään kasassa. Pidän yhteyttä ihmisiin vain väkisin, yleensä kun joku soittaa minulle, en vastaa. Soittelen takaisin viikonloppuna,kun jaksan taas.Jos esim. puhelu on pitkä, havahdun siihen etten ole pitkään aikaan kuunnellut, mitä toinen puhuu.Olen jopa unohtanut pankkikorttini tunnusluvun, vaikka se on ollut sama viisi vuotta. En muistanut sitä viikkoon.Puhelin voi löytyä jääkaapista.
Yksinkertaiset asiat, kuten siivous ja ulkoilu, pyykin pesu.. Kaikki jää ja unohtuu, vaikka kyse olisi tärkeistä raha-asioista. (Vie verokortti, täytä hakemus etc.)Muuten talouteni on niin kunnossa kuin yksin asuvalla voi olla.
Töissä muut ihmiset häiritsevät keskittymistäni,tai sitten keskityn niin hyvin etten huomaa muita ihmisiä ollenkaan. Minua luullaan tylyksi.Minulle huomautellaan toistuvasti unohtamistani asioista.
nukun 8-10 tuntia yössä. Silti joudun töiden jälkeen ottamaan päiväunet, että jaksan illalla. Päiväunien jälkeen makaan noin tunnin paikallani.Jos saisin itse valita, makaisin aina vain paikallani,tekemättä mitään.Voisin tehdä niin päiväkausia.

Jalkani ovat täynnä mustelmia. En yleensä muista mistä ne ovat tulleet, vaikka ne olisivat suuria.Kotona saatan juosta ympäriinsä,huomaamattani,ajattelematta asiaa. Jos ajattelen sitä,voin lopettaa sen, mutta pian huomaan juoksevani taas.Tärisytän toista jalkaani huomaamattani jatkuvasti, kun istun aloillani.Joskus taas pyörittelen hiuksiani,tai pyöritän jtn esinettä suussani. Ihmisten mielestä flirttailen usein, itse sitä huomaamattani, sillä minun täytyy katsoa silmiin ihmistä, jota kuuntelen, tai muuten en pysy jutussa mukana.

Sanon äkkipikaisesti inhottavia tai noloja asioita niitä ajattelematta. Suhteeni miehiin eivät kestä, sillä ahdistun heidän jatkuvasta läsnäolostaan.Ahdistuessani raivo iskee, enkä monesti edes muista mitä olen sanonut raivokohtauksen kourissa.Saatan myös rikkoa silloin esineitä, varsinkin nuorempana. Nykyään kykenen jokseenkin hillitsemään itseni. Raivari päättyy lohduttomaan itkuun ja itsesyytöksiin. KAIKKI vika on aina minussa.Mies-suhteeni saavat minut vihaamaan itseäni,enkä halua niitä enää.
Ainoa henkilö,jonka jatkuvan läsnäolon siedän, on lapseni.Hän katsoo paljon lastenohjelmia,kun tarvitsen aikaa yksin.

En ole masentunut.Tiedän sen,sillä olen ollut masentunut aiemmin elämässäni. Kykyni hakea apua on heikko, enkä hakenut apua silloinkaan. Selvisin tilanteesta totaalisella elämänmuutoksella ja läheisten tuella.En käytä alkoa,mutta jos käytän, oireet tuntuvat pahenevan..

Olen kävellyt aina unissani,sekä puhunut unissani. Murrosiän jälkeen minulle tuli "eläviä painajaisia". Näin vartaloni oranssien hämähäkkien peittämänä, edelleen kun olin herännyt. Meni joku hetki että tajusin sen olevan unta. Näitä näen usein, kun stressaan. Stressaan todella paljon. Pari vuotta sitten sain ensimmäisen unihalvauksen. Olen usein peloissani iltaisin ja väsyneenä.
Miesystäväni sanovat minun nukkuvan erittäin sikeästi,en esim herää heidän herätyskelloonsa tai yöllisiin liikkumisiin.

kuulostaako tutulta vai olenko vain seinähullu?

3

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-aikuinen

      Elämässään selviävän on tosi vaikea saada apua julkiselta puolelta. Valitettavasti moni yleislääkäri ei edes oikein tunnista muita kuin hyperaktiiviset pikkupojat tämän sairauden kantajiksi.

      Yksityinen lääkäri on nopeampi. On olemassa muutama lääkäri, jotka tutkivat ja julkaisevat ADHD:stä, ja tietävät, miten asiaa lähestytään. Heillä on kallis taksa, mutta jos oireet ovat selkeät, dg:n kanssa ei yleensä jahkailla (oma oirelistaus, läheisten kirjalliset kuvaukset yhteystiedot lisäkysymyksiä varten, paperit koulusta sekä labratulokset kannattaa ottaa mukaan - erottelun kannalta on tärkeää, että:
      - et ole nisti hakemassa stimuja viihdekäyttöön
      - et ole bipolaarinen
      - et ole vakavasti masentunut
      - kyse ei ole kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai muusta hormonivajeesta
      - oireistosi on alkanut jo lapsena, eikä se ole radikaalisti muuttanut muotoaan aikuisuuden aikana

      Julkinen puoli on tk-lähete MTT:lle tai neuropsykiatrian polille, odottelua, joskus lähete bumerangina, jotkut tk-lääkärit kokeilee lääkettä, jotkut ei, melko satunnainen kulku. Voi kestää vuosia ja osa lääkäreistä nauraa päin naamaa.

      Yksityinen lääkäri on yleensä ensisijassa lääkityksen kannalla. Ei sillä, lääkitys on tosi hyvä idea, elämä muuttuu kuin salamaniskusta. Se sumu ja hössöttely katoaa siihen paikkaan. Mutta jos ei lääkitystä halua kokeilla, yksityisen taksoja ei kannata maksaa, diagnoosi sinällään ei takaa mitään tukea/ palveluja. (sivuraiteena kommentoin lääkepelkoosi: stimulantteja voi käyttää täysin tarpeen mukaan eli kyse ei ole loppuelämän lääkkeestä tai lääkkeestä, jonka vaikutuksen alla ollaan koko ajan, itselläni lääke Concerta, jota otan joko ei yhtään, yhden annoksen aamulla tai aamulla ja 1-2 lisäboostia päivän aikana. Riippuen mitä täytyy tehdä ja kuinka rauhallinen ja keskittynyt pitää kyetä olemaan. Kaikki lääkekauhistelu on mielestäni täysin järjetöntä, nyt kun olen lääkettä kokeillut ja tutustunut muihin, jotka ovat sitä käyttäneet jo pitkänkin aikaa. Luin myös niitä juttuja, ja sanoin ensimmäiseksi lääkärille, että en ota niitä lääkkeitä. Hän ylipuhui edes kokeilemaan, ja hyvä niin. Todella tarpeen meille monille.)

      ADHD-liitto järjestää sopeutumisvalmennusta ja jotkin kunnat tarjoavat valmennusta tai kognitiivisia terapiamuotoja, mutta suurin osa ei noiden piiriin pääse. Jos onnistuu löytämään kognitiivisesti suuntautuneen psykoterapeutin, lääkärin lähetteellä voi saada KELAn tuen psykoterapiaan, ja sitä kautta hieman apua. Psykoterapiaan ei tarvita diagnoosia, jos vaan on tarpeeksi esim. elämänhallinnallisia tai omaan historiaan liittyviä syitä jotta KELA myöntää terapiaan tuen.

      Selfhelp-kirjoista yksi tehokkaimpia on http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513167836 Kirjoittajat tietää myös erilaisista kognitiivisista menetelmistä ADHD:n hallintaan ja kirja sisältää paljon harjoitteita ja selitystä oman tilan ymmärtämiselle.

      Linkkejä:

      http://www.adhd-liitto.fi/

      https://www.facebook.com/groups/ADHD.vt/

      http://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/11074/sll482013-3155.pdf

      http://karkia.me/adhd/

      http://paivitasala.wordpress.com/mita-adhd-on/mika-on-add/

      http://kutri.net/blog/2014/06/oletko-laiska-tyhma-ja-saamaton/

      • Anonyymi

        Kiitos!


      • Anonyymi

        Kirja linkki ei toimi. Mista kirjasta on kyse?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      327
      3235
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      224
      2010
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1437
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1319
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe