Suomalaisvanhukset innokkaita työssäkävijöitä.

Eläkekertymä.

Tuli oikein uutista. No pääasia, että nuoret työnhakijat saavat " tutua" pitkään.
Eläkekertymä teki temput. Nuoret koulutetut,tekevät vain vuorotteluvapaan sijaisuuksia ja velkavangeudesta irti päässet vanhukset toimivat tulppana ja estävät nuorten pääsyn vakituiseen/pysyvään työpaikkaan.

Olemme Euroopan kärkimaita. KIITOS,mammat ja papat.

59

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi auto v.2020

      Aloittaja ei tiedä sitä kuinka paljon eläke nousee,kun tekee työtä 68 ikävuoteen.

    • Ongelmana on se että työn-antajat eivät kohtaa oikein kouluttautuneita nuoria.
      Media-mukulat, persenal-treenaajat, Yogi-Keno-Wannaobit, Joko-hama-hontasit, ovat hyvin harvoin kysyttyjä säännöllisesti palkattuihin töihin.


      H.

      • .mm

        :)))))


      • Aloittaja 1

        Kirjoituksesi taso muistuttaa yläastelaisen koululehteä.


      • Aloittaja 1 kirjoitti:

        Kirjoituksesi taso muistuttaa yläastelaisen koululehteä.

        "Aloittaja 1"

        Niinhän se.
        Kuten sanan-lasku sanoo:
        Aloituksessa aloituksen tavalla.
        Muuten ollaan kuin Ellun kanat maan ja taivaan välillä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Aloittaja 1"

        Niinhän se.
        Kuten sanan-lasku sanoo:
        Aloituksessa aloituksen tavalla.
        Muuten ollaan kuin Ellun kanat maan ja taivaan välillä.

        H.

        Fiksu tapa tehdä aloitus olisi ollut:
        Ihmiset jatkavat työtä yhä vanhemmiksi.
        Onko koulutuksessamme mennyt jotain pieleen?
        H.


    • ...

      Outoa, kirjoitin mielestäni asiallisen kommentin aloitukseen, ilmeisimmin en muistanut lähettää sitä..

      Kyse kuitenkin rakenteellisesta ongelmasta. Suomessa 400 000 työtöntä, sen lisäksi alaikäiset, opiskelija, eläkeläiset. Eikä töitä siis riitä edes työikäisille, joitten tehtävä olisi maksaa kaikkinen muittenkin toimeentulo.

      Menossa jo ja vauhti vaan kiintyy. Luokkajaon kiristäminen. Eipä ole muuta mahdollisuutta, eletty haavemaailmassa "pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta", mikä kaiketi tarkoitttaa, että kaikki ovat keskiluokkaa. Tosia-asia on, tarvitaan suuri köyhällistö myös, sekä tietenkin jonkin verran varakkaampaa väkeä. Keskiluokka jää sitten siihen välille.

      Asia hoituu helposti. Koska nykyaikana pakko opiskella pitkäänkin, että yleensä pääsee töihin, vähemmän koulutetut muodostavat itse automaattisesti alaluokan, koska he nyt eivät kykene tekemään töitä, mille olisi kysyntää. Poikkeuksia alhaisissakin koulutuksissa on, jätteenkäsittely, hoiva-ala. Mutta suorittavat töt tulevat laskemaan romahdusmaisesti, sitähän on tapahtunut jo muutamia vuosikymmeniä.

      Se, että työkykyinen ihminen jää köllöttelemään eläkkeelle, se tulee vähenemään rajusti. Ei yhteiskunnan fyrkat tule riittämään nykyiseen ekäkejärjestelmään, ei muuten riitä enää nytkään. Eli ihan luontaisen kehityksen kautta, työikä tulee pitenemään loppupäästä. Tähän siis eniten vaikuttaa pidentynyvä elinikä ja suurempi koulutusmäärä. Kas, opiskelu kyllä työtä, mutta siitä saa palkan vasta takautuvasti, jos onnistuu saamaan töitä,

      Ongelmia vanhempien ihmisten työllistämisessä tulee olemaan. Ammattitaitoa nykyaikaisiin tehtäviin ei ole, opiskeluhalukkuutta ei ole, eiä ole olemassa vaatimattomampia tehtäviä, joihin kykenisivät. Totuus on, tulevaisuudessa nuorena eläköityjä tulee putoamaan köyhällistöön. Siistodelliseen köyhällistöön, ei kuten nykyisin siihen, joka lähinnä narisee ulkomaan matkojen hintoja. Ja eläkkeet, lapsilisät jne, ne joka tapauksessa pakko muuttaa harkinnanvaraisiksi, elikkä köyhäin avuksi.

      =DW=

      • "..."

        Mikä kiire sinulla oli?
        Et kai vaan kiirehtinyt vastaamaan itsellesi :)
        Sanoisnko, taas...

        Juttusi oli kyllä hyvin minun jutustani lavennettu.
        Paljon on siinä myös poliittisia puheita.
        Vajaa-työllistyvien eläke-kertymääkin on.
        Oletan kuitenkin että sinunkin toivosi lepää niissä harvoissa nuorissa, jotka
        jotain aikuisten-oikeeta osaavat.
        Niissä aikuisten-oikeesti opiskelleissa.

        Loppu-kevennyksenä mainitsen vakavista tutkijoista, heistä jotka eivät tunnista
        Greenpeacen nimeäkään ja jotka kesä-lomillaan tappavat Minkkejä mielellään.
        He toteavat lyhyen lakonisesti:
        Maa-pallon syklien mukaisesti lämpiävä ilmasto tuo kummallisia hyönteisiä Suomeen.
        Kummallisempia kuin Colorado-kuoriainen.
        Maatamme uhkaa Nuorgamin Tamminkainen.


        H.


    • Jos haluaisin palata oikeaan työelämään pitäisi minun päivittää alani osaamista kouluttautumalla. Annan nekin koulutuspaikat nuoremmille ja samoin työpaikat.
      Aikani kuluu eläkkeellä löhötessä, kaikki on vapaaehtoista. Päiväntyöni sijoittuu timpurin ja ompelijan töiden välimaastoon. Pieni eläke ei estä minua elämästä hyvin, matkustelemasta. Ei ne suuret tulot, mutta pienet menot.

    • Koulutetun Äiti

      Aamu-uutisia katsoessa,minua puistatti.

      Miksi PAIKKAA/VIRKAA anneta nuorelle,miksi pitää ROIKKUA.

    • L - L

      Syitä työssä roikkumiseen?

      - Henkinen tyhjiö? Ei ole elämää työn ulkopuolella. Ei harrastuksia. Ei sosiaalisia kontakteja. Jne.
      - Kotona keljumpaa kuin töissä? Tämänkin olen tutavasani nähnyt.
      - Harhakuva omasta korvaamattomuudesta? Tarttis käydä hautausmaalla.
      - Ahneus? Mihin käyttää ne superkertymävuosien eurot vähentyneiden nautintavuosien aikana?
      - Harvinaisempi ilmiö! Ihminen oikeasti nauttii työstään. Taiteilijat ym. luovan ammatin harjoittajat.

      Luetteloa voisi varmaan jatkaa.

    • Totuus esiin

      Loistava kirjoitus.

      "Tarttis käydä hautausmaalla". Jos olis nuori toteaisin :REPESIN.

    • bessie*

      Jos suomalaisVANHUKSET ovat innokkaita työssäkävijöitä (minun tietääkseni eivät ole), niin hehän ilman muuta tekevät sen täysin vapaaehtoisesti ja omasta tahdostaan, sillä kohtalainen toimeentulo on taattu jokaiselle suomalaiselle eläkeiän saavuttaneelle tai työkyvyttömälle nuoremmallekin.

      Toisin on monissa muissa EU-maissa. Eläkeikäiset käyvät töissä koska heidän on pakko käydä, vaihtoehto on todellinen köyhyys. Verotuloja valtion kassaan ei näistä töistä yleensä kerry.

      • Sonja F

        Lue,Lue,Lue,UUTISIA. TÄMÄN PÄIVÄN UUTISIA.
        Joka lehdessä,joka uutisissa tarkkoja lukuja ja prosentteja.


    • Oikeita töitä

      Ei yksityisellä pitkään jatketa, ne ovat vain valtion ja kuntien virkasyöttiläät jotka jatkavat eläkeikää pidemmälle. Niihin paikkoihin ei kannata nuorta väkeä tuhlata vaan lakkauttaa ne virat muutenkin turhina.

      • bessie*

        Hohhoijaa taas.

        Olen kuullut useammankin valtion tai kunnan työntekijän valittavan, kun eivät saa jatkaa työssään eläkeiän jälkeen vaikka haluaisivatkin. Ja se eläkeikä heillä ei ole ollut 68, johon saakka (vähintään) me yksityisellä olevat saamme halutessamme tehdä töitä, vaan paljon aikaisemmin.

        Tietenkin jotkut yksityiset laittelevat vanhempia työntekijöitä kävelemään ensimmäiseksi, mutta eivät nyt ihan järjestään ja kaikkia. Ja tehdäänhän niin julkisellakin puolella, siellä vain ei useinkaan saa olla viimeiseen eläkeikään saakka, saati pidempään.


      • bessie*

        Superkertymät laitettiin porkkanaksi, kun laskelmat rupesivat näyttämään siltä että jotain on tehtävä. Aivan odotetulla tavalla eivät 'ahneet suuret ikäluokat' niitä heti käyttäneet, ahnehan voi olla myös ottamalla rahat kotiin.
        Ahne en itse ole, mutta en nyt sentään ole ruvennut ottamaan selvää että voitaisiinko minun kohdallani mennä pienemmän kertymän mukaan...

        Olen tehnyt keikkaa julkiselle puolelle ja luonnollisesti tulee paljonkin juteltua eläkeasioista n. samanikäisten kanssa, yleensä he kyselevät kiinnostuneena keikkailusta. Monestikin olen kuullut 'valituksia' siitä että on jäätävä eläkkeelle täytettyään xx vuotta, ei siis vasta 68 vuotiaana. Kaipa siitä tappelemaan voisi ruveta, ja saattaisi voittaakin, mutta kuka viitsii.


      • Suuret ja Ahneet

        Ahneet suuret ikäluokat. Ihan totta. Talot maksettu ja muutakaan velkaa ei ole,niin miksi työtä ei annettaisi nuorelle,pitään vaan roikkua ja kiusata.

        Jos "kalkkihatut" luopuisivat työpaikoistaan nuorisotyöttömyys olisi lähes selätetty.

        Minusta on ihan sama,vaikka olisivat töissä hautauspäivän aattoon saakka,mutta ne NUORET. Heistä olen huolissani.

        =DW= > Jälleen kerran järkevää tekstiä sinulta


    • Olemme ykkösiä

      Yle SUOMALAISET TEKEVÄT TÖITÄ KUIN.................................

      Bessie lue uutisia ennen kuin vesität tämänkin asian.

      Etsi,googlaa,löydä ja myönnä,että niin se vaan on.

      • bessie*

        Ja mitähän minun pitäisi mielestäsi "myöntää"?!

        Jos koet minun mielipiteeni jonkun asian vesittämisenä, niin mikähän se asia nyt tässä ketjussa oikein on?
        Löytyisikö se tuosta typerän katkeralta vaikuttavasta aloituksesta?

        Viimeisimmän eläkeuudistuksen yksi tarkoitus oli saada suomalaiset tekemään hieman pidempiä työuria, ja kun se on toiminut niin hyvähän se vain on, eikö niin?

        Koska n. puolet suomalaisista on naisia ja meillä naiset tekevät kokopäivätyötä enemmän kuin monessa muussa EU-maassa, se vaikuttaa tilastoihin monella tavalla. Eli vertailu, jos sitä nyt halutaan tehdä, on aika työlästä. Miehensä elättämä 'kotirouva' on Suomessa harvinaisuus, sen sijaan suomalaisella pienten lasten äidillä on mahdollisuus olla vuosikausia kotona hoitamassa lapsiaan niin että se maksetaan työnantajien ja muiden veronmaksajien toimesta. Tämä on minusta ihan ok., vain tuon vertailun vaikeutta ajatellen mainitsen-

        Ei minun tarvitse tämän asian takia ruveta mitään googlettamaan, olen taatusti ehkä jopa keskimääräistä paremmin kartalla näistä asioista ja juu, seuraan kyllä uutisiakin.

        63 v. on edelleenkin aika suosittu ikä jäädä eläkkeelle ja minusta on ehdottomasti hyvä asia että meillä on mahdollisuus itse valita jäämmekö jo 63 vuotiaina vain myöhemmin. Alarajan laskeminen 65 vuodesta 63 vuoteen oli hyvinä aikoina tehty suoranainen moka, eikä päätöstä sen nostamiseksi takaisin 65 vuoteen pitäisi siirtää ja siirtää vaan se pitäisi tehdä 'varmuuden vuoksi' mahdollisimman pian.

        "Vesität tämänkin asian", voi voi.


    • eppu2

      Niin, että poliitikot huutaa, että eläkeikää pitää nostaa, pitaa olla pidempään töissä.
      Sitten taas, jotkut toiset huutaa, vanhat roikkuu töissä ja estää nuorten työpaikoikkojen saannin.
      Tee niin tai näin, aina on väärinpäin.

    • Eläkeikä 76 vuoteen

      Tällä palstalla vain laiskat puolustelevat töiden välttelyään.

    • ------

      Omassa suvussani harva on ehtinyt täyttää 70 vuotta.
      Mitä älyä silloin olisi työskennellä 68-vuotiaaksi?

      Tietenkin silloin, jos elämässä ei ole muuta.

      • L - L

        Noin on! Oma isäni jäi sairastelun jälkeen sairaseläkkeelle 6-kymppisenä ja kiduttuaan 2-vuotta poistui järjestelmästä.

        Tuon esimerkin säikäyttämänä ryhdyin itse "pätkimään" 53-vuotisena ja putkiuduin 57v.

        Nyt 7-kymppisenä olen paljon paremmassa kunnossa kuin 57-vuotisena.

        Mitä älyä olisi ollut työskennellä oikeaan eläkeikään saakka? EI MITÄÄN!
        Elämä hyväkuntoisena niukkuudessa on minusta nautinnollisempaa kuin vähemmät vuodet huonkuntoisena yltäkylläisyydessä!


    • Ahne,Saita,Kitsas.

      Kertymä: aikaväli 63-68 vastaa 15.sta normaalia työvuotta. Kuka helvatti tämän keksi,kun kymmeniätuhansia(satojatuhansia ?)nuoria on työttöminä.

      Ja nyt nuoria kiusataan vuorotteluvapaan heikonnuksilla.
      Per.kele pian jää vuorotteluvaapaapätkätkin saamatta.

      • hexa

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.


      • L - L
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        "Oikeaa" työtä tekemättömät virkamiehet ovat valmistelleet omasta näkökulmastaan ja hyvää tarkoittavat, mitään ymmärtämättömät poliitikot ovat hyväksyneet.


      • Eläkeikä 76 vuoteen
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        Sitä mieltä minäkin olen että eläkkeet ovat liian hyvät nuorille, pitää muuttaa kertymää eli alentaa kertymäprosentteja niin että kunnon eläkkeen saa kasaan siinä iässä kun eläkkeelle pitääkin jäädä.


      • Pikkaraisen Hallus !
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        "hexa"



        NIMENOMAAN, niin kuin sanoit. Ravattiköyhälistö keksi itselleen hyvän porkkanan.

        Ahneet kehtaavat vielä näyttää itseään televisiossa.

        Onneksi kertymään on tulossa muutoksia,muuten vanhusten työssäkäynti lisääntyy lisääntymistään. Oksensin kun luin jutun EUUUUUUUN johtomaasta.


      • eppu2
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        Minun alkuperäinen eläkeikäni oli 57v. Sitten v. 1995 ammattikohtaiset eläkeiät poistettiin.
        Pääsin eläkkeelle 61v 10kk.
        Varmaan monet lähtisivät mielellään ja jättäisivät työt nuoremmille, mutta, kun ei päästetä.
        Päättäjäthän ajavat asiaa ihan toiseen suuntaan.
        Ajattelen, että ne jotka haluavat jatkaa 68 asti pelkäävät syntyvää tyhjiötä ja ovat tarpeeksi hyväkuntoisia.
        Tällä hetkellä se kertymä yläpäässä on 4,5%.
        Muistelisin, että siitä aiotaan luopua. Ainakin keskustelua ollut.


      • bessie*
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        Ei kai nyt sentään aleneva, hexa?!

        Tavoite kuitenkin on pidemmät työurat ja tarve siihen on todellinen eikä poistu pelkillä puheilla.

        Sekä eläkeiän alarajan laskeminen, että mahdollisuus (liian) suureen kertymäprosenttiin heti alarajasta alkaen olivat mielestäni virheitä. Virheen tekivät päättäjät, eivät ne joille eläkettä kertyy tai ei enää kerry.
        Enpä ihmettelisi, jos nämä päätökset olisivat osittain vähän kuin luun heittäminen rakille jotta tämä ei räksyttäisi.
        Se todellinen ahneus ja häikäilemätön oman edun tavoitteluhan oli aivan omassa mittaluokassaan jo silloin. Tähtitieteellisissä lukemissa liikkuvia eläke- ja bonus- ym. järjestelmiä valtion kokonaan tai osittain omistamissa ja hallitsemissa yrityksissä jne..

        Jokainen tekee omat valintansa omista lähtökohdistaan ja käytettävissä olevista vaihtoehdoista.
        On hienoa että monta nuorempaa sai sinun jättämäsi työpaikan, etkä ole vain itsekkäistä syistä jäänyt yhteisistä varoista maksettavalle eläkkeelle ja että pärjäät taloudellisesti hyvin.
        Kaikilla ei ole varaa tuollaiseen uhrautuvuuteen vieraiden nuorten hyväksi, sillä se olisi heidän omilta nuoriltaan pois.




        Hieman isompi kertymä jossain vaiheessa, aikaisintaan siellä liukuvan eläkeiän puolivälin jälkeen voisi olla paikallaan, riittävä houkuttimeksi mutta ei sen tosiaan tarvitsisi liian suuri olla.


      • Nuoret töihin
        bessie* kirjoitti:

        Ei kai nyt sentään aleneva, hexa?!

        Tavoite kuitenkin on pidemmät työurat ja tarve siihen on todellinen eikä poistu pelkillä puheilla.

        Sekä eläkeiän alarajan laskeminen, että mahdollisuus (liian) suureen kertymäprosenttiin heti alarajasta alkaen olivat mielestäni virheitä. Virheen tekivät päättäjät, eivät ne joille eläkettä kertyy tai ei enää kerry.
        Enpä ihmettelisi, jos nämä päätökset olisivat osittain vähän kuin luun heittäminen rakille jotta tämä ei räksyttäisi.
        Se todellinen ahneus ja häikäilemätön oman edun tavoitteluhan oli aivan omassa mittaluokassaan jo silloin. Tähtitieteellisissä lukemissa liikkuvia eläke- ja bonus- ym. järjestelmiä valtion kokonaan tai osittain omistamissa ja hallitsemissa yrityksissä jne..

        Jokainen tekee omat valintansa omista lähtökohdistaan ja käytettävissä olevista vaihtoehdoista.
        On hienoa että monta nuorempaa sai sinun jättämäsi työpaikan, etkä ole vain itsekkäistä syistä jäänyt yhteisistä varoista maksettavalle eläkkeelle ja että pärjäät taloudellisesti hyvin.
        Kaikilla ei ole varaa tuollaiseen uhrautuvuuteen vieraiden nuorten hyväksi, sillä se olisi heidän omilta nuoriltaan pois.




        Hieman isompi kertymä jossain vaiheessa, aikaisintaan siellä liukuvan eläkeiän puolivälin jälkeen voisi olla paikallaan, riittävä houkuttimeksi mutta ei sen tosiaan tarvitsisi liian suuri olla.

        5 vuotta töissä "Oikeassa iässä",niin saat 15 vuoden kertymät.
        Kuka ääliö tuon homman keksi.Joku 60 läskimaha,joka ei tiedä työnteosta yhtikäs mitään.


      • ...
        hexa kirjoitti:

        Eläkekertymän pitäisi olla aleneva 63v eteenpäin. Onhan eläkettä jo kertynyt siihen mennessä riittävästi. Tai, eihän ahneelle mikään riitä.

        Kevyen työn tekijät hyötyvät tästä korotuksesta, muutenkin usein hyvätuloisia.
        Raskaassa ja kuluttavassa työssä rehkineet ovat jo useimmat sairauseläkkeellä 6- kymppisenä.
        Jätin paikkani jo 57 vuotiaan nuoremmille ja hyvin olen pärjännyt taloudellisesti.
        Nyt olen jo 63 vuotias eläkeläinen.

        Ylisuuret eläkkeet helppo leikata.

        Lopetetaan kokonaan järjettömät bonus.tms eläkekertymät, sama kertymä prosentteina kaikille, koko työuran ajalta.

        Palkkauksen pitää kehittyä suoritteen ja tehtävien mukaan. Eli nuorena pienempi palkka, huippuiskussa iso palkka ja uran loppupuolella taas pienempi palkka, koska ei enää kykene täysitehoiseen työhön ja ammattitaitokin vanhentunut.

        Muistelen, työntekijät tuottavimmillaan nelikymppisestä vähän yli viiskymppiseksi keskimäärin. Silloin jaksaa tehdä ja osaaminenkin kohdillaan, jos pätkääkään on viitsinyt pitää ammattitaitoaan yllä. Kuitenkin, jossain vaiheessa uraa nousujohteinen työteho alkaa hiipumaan, se pitää havaita ja näkyä palkassa.

        Ja kun kaikilla oikeudenmukainen palkkaus, oikeudenmukainen eläkekertymä ei ole kannustin lopettamaan turhan nuorena, eikä roikkumaan liian pitkään työelämässä. Ja kuten useissa yhteyksissä todettu, johonkin syntymävuoteen perustuva eläkeikä joutaa romukoppaan. Jotkut ei tahdo selvitä yksinkestaisistakaan töistä mihinkään vuosimäärään asti, ei raskasta fyysistä työtä tekevätkään. Mutta ei raskasta henkistä työtä tekevätkään jaksa samoilla tehoilla samaa aikaa.

        Tarvitaan kunnon työkalut mittaamaan työteho ja tehtäviä rukattava sen mukaan duunarille sopiviksi. Realistinen keskimääräisen eläkeiännosto tulee tapahtumaan ja loispummiduunareista pääsee työnantajatkin helpommalla eroon. Ja sitten voidaan joskus aidosti alkaa puhumaan rehellisesti itse ansaituista eläkepäivistä. Kullekin ansionsa mukaan.

        =DW=


      • L - L
        ... kirjoitti:

        Ylisuuret eläkkeet helppo leikata.

        Lopetetaan kokonaan järjettömät bonus.tms eläkekertymät, sama kertymä prosentteina kaikille, koko työuran ajalta.

        Palkkauksen pitää kehittyä suoritteen ja tehtävien mukaan. Eli nuorena pienempi palkka, huippuiskussa iso palkka ja uran loppupuolella taas pienempi palkka, koska ei enää kykene täysitehoiseen työhön ja ammattitaitokin vanhentunut.

        Muistelen, työntekijät tuottavimmillaan nelikymppisestä vähän yli viiskymppiseksi keskimäärin. Silloin jaksaa tehdä ja osaaminenkin kohdillaan, jos pätkääkään on viitsinyt pitää ammattitaitoaan yllä. Kuitenkin, jossain vaiheessa uraa nousujohteinen työteho alkaa hiipumaan, se pitää havaita ja näkyä palkassa.

        Ja kun kaikilla oikeudenmukainen palkkaus, oikeudenmukainen eläkekertymä ei ole kannustin lopettamaan turhan nuorena, eikä roikkumaan liian pitkään työelämässä. Ja kuten useissa yhteyksissä todettu, johonkin syntymävuoteen perustuva eläkeikä joutaa romukoppaan. Jotkut ei tahdo selvitä yksinkestaisistakaan töistä mihinkään vuosimäärään asti, ei raskasta fyysistä työtä tekevätkään. Mutta ei raskasta henkistä työtä tekevätkään jaksa samoilla tehoilla samaa aikaa.

        Tarvitaan kunnon työkalut mittaamaan työteho ja tehtäviä rukattava sen mukaan duunarille sopiviksi. Realistinen keskimääräisen eläkeiännosto tulee tapahtumaan ja loispummiduunareista pääsee työnantajatkin helpommalla eroon. Ja sitten voidaan joskus aidosti alkaa puhumaan rehellisesti itse ansaituista eläkepäivistä. Kullekin ansionsa mukaan.

        =DW=

        Kirjoitat paljon ja nyt täyttä asiaa!

        Työnluokitusjärjestelmätkin ovat työmarkkinajärjestöjen yhdessä sopimia ja soveltaminen rutiinia.
        Hankalinta on ylempien ja jontavien tomihenkilöiden kohdalla mutta ei mahdotonta.

        Tuo palkkakäyrähahmotelmakin pitää ainakin minun kohdalla paikkansa.
        Lakipiste oli todella 50:n kahden puolen.

        Palkkakehitys ja verottajan tulkinnat saivat minut lopettamaan 27:n työvuoden jälkeen ja heittäytymään ensin loispummi työttömäksi ja sitten loispummi eläkeläiseksi pienellä eläkkeellä.

        Mutta ajatusrakennelmasi on järkevä ja pitkälti toteutuskelpoinen!


      • hexa
        bessie* kirjoitti:

        Ei kai nyt sentään aleneva, hexa?!

        Tavoite kuitenkin on pidemmät työurat ja tarve siihen on todellinen eikä poistu pelkillä puheilla.

        Sekä eläkeiän alarajan laskeminen, että mahdollisuus (liian) suureen kertymäprosenttiin heti alarajasta alkaen olivat mielestäni virheitä. Virheen tekivät päättäjät, eivät ne joille eläkettä kertyy tai ei enää kerry.
        Enpä ihmettelisi, jos nämä päätökset olisivat osittain vähän kuin luun heittäminen rakille jotta tämä ei räksyttäisi.
        Se todellinen ahneus ja häikäilemätön oman edun tavoitteluhan oli aivan omassa mittaluokassaan jo silloin. Tähtitieteellisissä lukemissa liikkuvia eläke- ja bonus- ym. järjestelmiä valtion kokonaan tai osittain omistamissa ja hallitsemissa yrityksissä jne..

        Jokainen tekee omat valintansa omista lähtökohdistaan ja käytettävissä olevista vaihtoehdoista.
        On hienoa että monta nuorempaa sai sinun jättämäsi työpaikan, etkä ole vain itsekkäistä syistä jäänyt yhteisistä varoista maksettavalle eläkkeelle ja että pärjäät taloudellisesti hyvin.
        Kaikilla ei ole varaa tuollaiseen uhrautuvuuteen vieraiden nuorten hyväksi, sillä se olisi heidän omilta nuoriltaan pois.




        Hieman isompi kertymä jossain vaiheessa, aikaisintaan siellä liukuvan eläkeiän puolivälin jälkeen voisi olla paikallaan, riittävä houkuttimeksi mutta ei sen tosiaan tarvitsisi liian suuri olla.

        bessie*
        Kyllä vaan aleneva. Alle 53 v on eläkekarttuma 1,5%, 53-62v 1,9% ja 63-68v se on 4,5%.
        Voitaisiin yli 63v laskea taas 1,5%:n. Työssä olisi tosi tärkeät ihmiset, muun kuin suuremman eläkkeen tavoittelijat.


      • Pikkaraisen Hallus
        L - L kirjoitti:

        Kirjoitat paljon ja nyt täyttä asiaa!

        Työnluokitusjärjestelmätkin ovat työmarkkinajärjestöjen yhdessä sopimia ja soveltaminen rutiinia.
        Hankalinta on ylempien ja jontavien tomihenkilöiden kohdalla mutta ei mahdotonta.

        Tuo palkkakäyrähahmotelmakin pitää ainakin minun kohdalla paikkansa.
        Lakipiste oli todella 50:n kahden puolen.

        Palkkakehitys ja verottajan tulkinnat saivat minut lopettamaan 27:n työvuoden jälkeen ja heittäytymään ensin loispummi työttömäksi ja sitten loispummi eläkeläiseksi pienellä eläkkeellä.

        Mutta ajatusrakennelmasi on järkevä ja pitkälti toteutuskelpoinen!

        L-L ja =DW= ainoat joilla tämä asia on hanskassa.


        Loispummityöntekijöistä(murjottavista myyjistä) ei pääse kauppias eroon, vaikka tapahtui kauppiaan vaihto. Vanhat roikkuu roikkumistaan.

        "hexa" on myös hyvin kärryillä. Muut ihan pihalla,varsinkin naiset.


      • Eläkeikä 76 vuoteen
        hexa kirjoitti:

        bessie*
        Kyllä vaan aleneva. Alle 53 v on eläkekarttuma 1,5%, 53-62v 1,9% ja 63-68v se on 4,5%.
        Voitaisiin yli 63v laskea taas 1,5%:n. Työssä olisi tosi tärkeät ihmiset, muun kuin suuremman eläkkeen tavoittelijat.

        Pelkkää kateutta. Yhteiskunnalle on aina parempi että ihminen elättää itsensä työllään kuin että hän jää toisten taakaksi loisimaan. Koskee erityisesti terveitä myöhäiskeski-ikäisiä ihmisiä.


      • hexa
        Eläkeikä 76 vuoteen kirjoitti:

        Pelkkää kateutta. Yhteiskunnalle on aina parempi että ihminen elättää itsensä työllään kuin että hän jää toisten taakaksi loisimaan. Koskee erityisesti terveitä myöhäiskeski-ikäisiä ihmisiä.

        Se on totta, että työllä pitää itsensä elättää. Jos joku on poissa työelämästä, niin mieluimmin yli 60 vuotias, kuin 20 vuotias työuraansa aloittava.


      • Eläkeikä 76 vuoteen
        hexa kirjoitti:

        Se on totta, että työllä pitää itsensä elättää. Jos joku on poissa työelämästä, niin mieluimmin yli 60 vuotias, kuin 20 vuotias työuraansa aloittava.

        Jos joku on poissa työelämästä niin mieluummin nuori oppimassa jotakin ihan uutta kuin veivaamassa jotakin kuusikymppiseltä jäänyttä pärehöylää.


      • hexa
        Eläkeikä 76 vuoteen kirjoitti:

        Jos joku on poissa työelämästä niin mieluummin nuori oppimassa jotakin ihan uutta kuin veivaamassa jotakin kuusikymppiseltä jäänyttä pärehöylää.

        Harvemmin aloittelija pääsee kokeneen työtä jatkamaan. Työn opettelu on aloitettava nuorena. Työn ohellakin voi opiskella.
        Jos eläköityneen työtä ei kukaan jatka, niin turhaa työtä on tehnyt.


      • Tyhjän hölöttäjät
        hexa kirjoitti:

        Se on totta, että työllä pitää itsensä elättää. Jos joku on poissa työelämästä, niin mieluimmin yli 60 vuotias, kuin 20 vuotias työuraansa aloittava.

        @ hexa

        Vanhemmat ihmiset ovat paljon huolellisempia tarkkuutta vaativissa töissä. Nuoret huitaisevat vain ja riittää että työpaikalla on oltu, ja odotellaan vain tilipäivää.

        Mieluiten he tekisivät vain jotain sellaisia "töitä" joissa saisi vain hölistä jotain. Mitkään paperihommat tuskin kiinnostavat. Kaikkihan jatkuvasti vonkuvat joksikin juontajaksi telkkariin tai radioon.


      • Eläkeikä 76 vuoteen
        hexa kirjoitti:

        Harvemmin aloittelija pääsee kokeneen työtä jatkamaan. Työn opettelu on aloitettava nuorena. Työn ohellakin voi opiskella.
        Jos eläköityneen työtä ei kukaan jatka, niin turhaa työtä on tehnyt.

        Näin todellakin on erittäin usein. Sellaiset työt, jotka voi tehdä vain yhdellä tavalla, voidaan automatisoida eikä niihin tarvita kohta yhtään työntekijää, ei vanhaa eikä nuorta.

        Lisäksi erityisesti johtopaikoilla on sääntö että kun entinen lähtee, tilalle tullut rakentaa koko systeemin mieleisekseen eikä vanhasta menosta muistuta kuin entisen pomon mahdollinen muotokuva jollakin seinällä.

        Yllättävän moni meistä tekee täysin turhaa työtä, harvalla on näyttää mitään signeerattua monumenttia jälkipolville.


    • Sodanajan ahneet

      Eläkkeen karttumisprosentti nousee 63 vuotta täytettyäsi 1,9 prosentista,4,5 prosenttiin. Siksi sinä et lähtenytkään eläkkeelle,vaan taistelet 68 ikävuoteen saakka. Jolloin pienikin eläke on lähes TONNIN suurempi ja sinä 5 vuotta vanhempi.

    • Tärkeysjärjestys!

      ÄLÄ SÖSSÖTÄ! On sellaisiakin, jotka lähestyvät eläkeikää eivätkä ole koskaan saaneet vakituista työpaikkaa ja ovat joutuneet tekemään vain näitä kesälomituksia että nuoret saavat festailla lomillaan. 8-kymppiseksikö sitä pitäis tehdä töitä että sais edes pienen eläkkeen?

      Törkeää paskanjauhantaa jatkuvasti hokea kuinka nuoret ovat heikoilla! Kyllä kaikki on avoinna nuorille jos heillä on tarvittava koulutus töihin. Jos on kaksi hakijaa, vanhempi tai nuori, niin aina se nuori sen paikan saa vaikka ei olisikaan juurikaan kokemusta.
      Tuo iänikuinen rummutus että vanhemmat vievät kaikki työpaikat, sais jo loppua. Ne vanhemmat henkilöt joilla on vakipaikka ja eläkettä kertynyt riittävästi, niin ne joutaisivat eläkkeelle, mutta kyllä niille vanhemmille henkilöille joiden eläkekertymä on pieni, on kova kiire antaa töitä. Nuorilla on kymmeniä vuosia aikaa kerätä itselleen eläkettä!!!!!!!!

      • Rahaaaaaaaaaaaaaaaaa

        Televisiossa näen lähes päivittäin työelämässä olevia ihmisiä joilla on viimeinen väri parrassa. Wikipediasta katson iän, ja kiroilen s¤#Tana P32Rkel*,ahneet.


      • Eläkeikä 76 vuoteen
        Rahaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Televisiossa näen lähes päivittäin työelämässä olevia ihmisiä joilla on viimeinen väri parrassa. Wikipediasta katson iän, ja kiroilen s¤#Tana P32Rkel*,ahneet.

        Kateushan se vasta lisää loispummin oman elämän laatua.


    • nuorille tietä

      Vanhukset eläkkeelle ja nuoremmille töitä, niin asian kuuluisi olla.
      Nuoria on aivan liikaa työttömänä ja vieläpä hyvin koulutettuja. Tiedän tällaisia nuoria, jotka hakevat työpaikkaa jatkuvasti, mutta jokaiseen paikkaan on aina tarjolla satoja hakijoita.
      On sattuma, jos jonnekin pääsee vaikkapa vain pätkätyöhön. Se on hyvin nöyryyttävää ja turhauttavaa nuorille, kun ei voi tehdä tulevaisuuden suunnitelmiakaan.

      Vanhuksen pois töistä. On itsekästä vieläpä kehuskella työssä käynnistään vanhana. Toivottavasti eläkettä haalivat vanhukset kuolevat jo ennen eläkkeelle jäämistään. Heidän ei kuulu nauttia liian hyvistä eläkkeistä, koska juuri työtä tarvitseville nuorille ei ole riittävästi työtä.

    • työssä/eläkkeellä

      Olen eläkeiässä mutta en aio jäädä eläkkeelle, koska työllistän monta ihmistä.
      Työttömäksi jäisivät ilman minua.

      Harvat nuoret onnistuvat yrittäjinä, koska siihen tarvitaan kokemusta, ainakin jos puhutaan kovin spesiaalialasta.

    • nuorille tietä

      Melkein lisäsin tuohon aikaisempaan kommenttiini, että työllistävät yrittäjät ovat eri asia, mikäli ei ole pätevää jatkajaa. Suotakoon se heille, mutta nuorten työpaikkoja vievät eivät tee oikein jatkaessaan työtä, vaikka voisivat jäädä eläkkeelle.

      • ******

        Sairaala-alalla on hyvä, kun elälaisistä jotkut jatkavat töissä. Tätini oli hyvin haluttu lomittaja, vaikka olikin ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä.


      • varsiKK

        Kiinasta, Bangladeshista, Filippiineiltä, Intiasta ja monesta muustakin kehitysmaasta löytyy aina tekijöitä, jotka eivät valita eivätkä lakkoile.

        Suomalaisten kannattaa käydä kouluja ja kursseja, nostaa valtion avustuksia ja elää tyytymättömänä pätkätyöläisenä tai työttömänä hautaan asti. Amen


    • L - L

      Vaikka vastustankin vanhusten työssä roikkumista niin heillä / meillä on mm. se ylivoimainen etu useimpiin nuoriin verrattuna, että me tunnemme kellon ja tajuamme sen näytön merkityksen myös työn kannalta.

      Suorituskeskeisyys ja sitoutuminen ovat vahvoja puolia.

      Nuorten kohdalla koulutus itsessään ei ole ratkaisevaa. Tehtävästä riippuen usein on tärkeämpää tekemisen ja oppimisen halu!

      Kokemukseni ovat yli vuosikymmenen takaa mutta tuskin tilanne on parantunut.
      "Pystymetsän" kaverista ak-imnsinööriin saakka useimille työssä käyminen on välttämätön paha josta yritetään selvitä mahdollisimman helpolla tuloksesta piittaamatta.
      Näkemysero vanhanaikaisen työnantajan edustajan kanssa on valmis.

      Ak-inssit tuntevat kellon paremmin kuin amisporukka joten hukkaan ei ole mennyt näiden sekunda dippeleiden koulutus.

      Poikkeuksia toki on asiassa jos toisessakin.

    • nuorille tietä

      varsiKK

      Niin, ja tekevät työtä nälkäpalkalla orjan lailla. Sellainenko maailam olisi hyvä? Edelleen orjatyöläisiä ja vieläpä ketjuissa ruoskan viuhuessa, niinkö?

      • 237890

        Onko sillä väliä millä palkalla tekevät työtä jos kuitenkin ovat tyytyväisiä.
        Orjatyö ja orjuus ruoskineen on eri asia.

        Suomessakin moni nainen on orjan tavoin alistetussa asemassa avioliitossaan..


      • ----++
        237890 kirjoitti:

        Onko sillä väliä millä palkalla tekevät työtä jos kuitenkin ovat tyytyväisiä.
        Orjatyö ja orjuus ruoskineen on eri asia.

        Suomessakin moni nainen on orjan tavoin alistetussa asemassa avioliitossaan..

        On sulla omituinen maailmankuva.
        Lapset pakkotyössä, eivät saa käydä koulua.
        Työntekijöillä ei varaa käydä edes paskalla, jos nyt nälkäisenä koskaan paskattaakaan.

        Tyytyväisiä, pah. Tekevät pakkotyötä, etteivät kuole nälkään.


      • 237890
        ----++ kirjoitti:

        On sulla omituinen maailmankuva.
        Lapset pakkotyössä, eivät saa käydä koulua.
        Työntekijöillä ei varaa käydä edes paskalla, jos nyt nälkäisenä koskaan paskattaakaan.

        Tyytyväisiä, pah. Tekevät pakkotyötä, etteivät kuole nälkään.

        Minä en kirjoittanut lapsista vaan aikuisista ihmisistä, jotka tekevät työtä pienellä palkalla ja halustaan. Monet pienipalkkaiset käsityöläiset Suomessakin rakastavat työtään, vaikka palkka on mitätön.
        Pakkotyö ja koulunkäynti on eri keskustelunaihe.


      • ----++
        237890 kirjoitti:

        Minä en kirjoittanut lapsista vaan aikuisista ihmisistä, jotka tekevät työtä pienellä palkalla ja halustaan. Monet pienipalkkaiset käsityöläiset Suomessakin rakastavat työtään, vaikka palkka on mitätön.
        Pakkotyö ja koulunkäynti on eri keskustelunaihe.

        Aika läheisesti asiaan liittyviä.
        Meidän länsimaisten hyvinvointi pohjaa aasialaisten pahoinvointiin.


      • ...
        ----++ kirjoitti:

        Aika läheisesti asiaan liittyviä.
        Meidän länsimaisten hyvinvointi pohjaa aasialaisten pahoinvointiin.

        Täsmällisempi ilmaus.

        Länsimainen hyvinvointi perustuu kokonaan siihen, että muualla menee paljon huonommin. Siis koko hommeli perustuu tavallaan siirtomaavalta-kulttuuriin. Impataan mertentakaiset maat kuiviin, omaksi hyväksemme. Suomessa naristaan, kun yksinkertaiset vaihetyöt siirretään jonnekin intiaan. Mutta, suomessa työtön loispummikin elää todella äveriäästi, verrattuna kehittyvien maiden duunareihin.

        Tulee olemaan paha järkytys länsimaille, kun kiina, intia, venäjä etenkin alkavat määräämän maapallon talousasioista. Sitä meidän muitten riistämiseen perustuva yhteiskuntarakenteemme ei tule kestämään. Ei länsimaissa yleensäkään, mutta ei etenkään suomessa. Suomi pieni ja karu maa pohjoisessa, ei meillä ole luonnonvaroja minkään vertaa, etenkään ei edes omaa energiaa.

        Kauppaa tekemällä voi selvitä. Suomi kuitenkin puskurimaa lännen ja venäjän välillä. Lisäksi suunnitteluhommelit, kaikki korkeateknologia etumme. Muta ilman muita maita, suomi on nopeasti itse alikehittynyt maa,joka kerjää ruoka tms. apua vauraammilta, itäisiltä mailta.

        =DW=


      • ----++
        ... kirjoitti:

        Täsmällisempi ilmaus.

        Länsimainen hyvinvointi perustuu kokonaan siihen, että muualla menee paljon huonommin. Siis koko hommeli perustuu tavallaan siirtomaavalta-kulttuuriin. Impataan mertentakaiset maat kuiviin, omaksi hyväksemme. Suomessa naristaan, kun yksinkertaiset vaihetyöt siirretään jonnekin intiaan. Mutta, suomessa työtön loispummikin elää todella äveriäästi, verrattuna kehittyvien maiden duunareihin.

        Tulee olemaan paha järkytys länsimaille, kun kiina, intia, venäjä etenkin alkavat määräämän maapallon talousasioista. Sitä meidän muitten riistämiseen perustuva yhteiskuntarakenteemme ei tule kestämään. Ei länsimaissa yleensäkään, mutta ei etenkään suomessa. Suomi pieni ja karu maa pohjoisessa, ei meillä ole luonnonvaroja minkään vertaa, etenkään ei edes omaa energiaa.

        Kauppaa tekemällä voi selvitä. Suomi kuitenkin puskurimaa lännen ja venäjän välillä. Lisäksi suunnitteluhommelit, kaikki korkeateknologia etumme. Muta ilman muita maita, suomi on nopeasti itse alikehittynyt maa,joka kerjää ruoka tms. apua vauraammilta, itäisiltä mailta.

        =DW=

        Eikö me olla seuraava Kypros, kuin saksalaislehdistö tietää?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1940
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe