5,5kk vauva kieltäytyy syömästä

vimlu

Haluaisin kuulla kommentteja/vinkkejä/kokemuksia:
vauva siis 5,5kk ja nyt 5pvän ajan kieltäytynyt syömästä soseita. Soseet aloitettu 4kk ikäisenä maistelulla ja viime neuvolassa saatu ohje antaa ruokaa enemmän huonon kasvun takia. Vauva syönyt ihan ok tähän asti, mutta 5pvää sitten aloitti kieltäytymisen.. nyt pitää suun tiukasta kiinni, kääntää pään pois ja alkaa vänkäämään vastaan kun näkeekin lusikan lähestyvän suuta. Jos tajuaa, että kyseessä on hedelmäsose, niin sitä kyllä söisi, mutta kasvis-lihasoseet ei mene lainkaan! Kysymys kuuluukin: pidänkö taukoa soseista? tarjoanko vain hedelmää? jätänkö hedelmän pois ja yritän tarjota vain kasvista? pitäiskö alottaa puuro toisen kasvissoseen tilalle? minua stressaa tuo huono kasvu..

10

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+12

      Niissä tavalllisissa hedelmäsoseissa on vielä vähemmän energiaa, kuin maidossa, joten en niillä lähtisi korvaamaan niitä ruokaisia soseita.
      Oletko koittanut vielä niitä jugurtti/rahkapohjaiaia soseita? Niissä on vähän reilummin energiaa kuitenkin.
      Meillä poika teki myös noihin aikoihin ihan täydellisen lusikkalakon, eikä huolinut mitään. Ensin yritin tuputtaa, mutta lopulta annoin muutaman päivän olla ihan rauhassa ja sitten kokeilin ja johan kelpas taas.
      Ehkä sinäkin voisit antaa muutaman päivän niiden kasvissoseiden olla ja antaa sitä mistä tykkää. Sitten taas yrittää varovasti tarjota muuta.

      Annatko muuten niitä 4 vai 5kk:n soseita?
      Niiden purkkien kyljistä kannattaa oikeasti katsella niitä energiapitoisuuksia, jos lapsi kasvaa muutenkin heikosti.
      Meillä poika taaa kasvoi niin hirmuista vauhtia, että jouduin siksi etsimään ne täyttävimmät ruuat (kun oli muuten jatkuvanälkäinen). :)

      • vimlu

        Ovatko nuo jogurtti/rahkapohjaiset soseet siis hedelmäsoseita? niistä en ole kuullutkaan. Korvaisinko niillä perus hedelmäsoseen?
        Voisin ehkä myös kokeilla olla muutaman päivän antamatta mitään soseita. Josko sitten innostuisi syömään taas.
        Kaikki liha-kasvissoseet olen tehnyt itse, mutta muutama päivä sitten ostin kaupan soseita, josko ne olisivat vauvalle uponneet, mutta ei. Joten omatekoisilla soseilla vielä toistaiseksi yritän houkutella syömään.


      • 6+12
        vimlu kirjoitti:

        Ovatko nuo jogurtti/rahkapohjaiset soseet siis hedelmäsoseita? niistä en ole kuullutkaan. Korvaisinko niillä perus hedelmäsoseen?
        Voisin ehkä myös kokeilla olla muutaman päivän antamatta mitään soseita. Josko sitten innostuisi syömään taas.
        Kaikki liha-kasvissoseet olen tehnyt itse, mutta muutama päivä sitten ostin kaupan soseita, josko ne olisivat vauvalle uponneet, mutta ei. Joten omatekoisilla soseilla vielä toistaiseksi yritän houkutella syömään.

        Juu niitä on erilaisia marja- ja hedelmäversioita, joissa on sitten joko jugurttia tai rahkaa mukana.
        En oikein osaa neuvoa, kuinka niitä kannattaisi antaa, mutta ehkä itse koittaisin korvata niillä ne hedelmäsoseet ainakin osittain sen aikaa, kun muu ruoka ei maistu, niin saisi energiaa kuitenkin mahdollisimman paljon. Jos siis sattuisivat maistumaan. :)
        Itsetehdyt soseet on kyllä parasta vauvalle.
        Täällä vaan on niin laiska äiti, että on toistaiseksi tutvautunut kaupan antimiin :D


      • 6+12
        6+12 kirjoitti:

        Juu niitä on erilaisia marja- ja hedelmäversioita, joissa on sitten joko jugurttia tai rahkaa mukana.
        En oikein osaa neuvoa, kuinka niitä kannattaisi antaa, mutta ehkä itse koittaisin korvata niillä ne hedelmäsoseet ainakin osittain sen aikaa, kun muu ruoka ei maistu, niin saisi energiaa kuitenkin mahdollisimman paljon. Jos siis sattuisivat maistumaan. :)
        Itsetehdyt soseet on kyllä parasta vauvalle.
        Täällä vaan on niin laiska äiti, että on toistaiseksi tutvautunut kaupan antimiin :D

        Niin ja tuli vielä mieleen, että hedelmäsoseet on yleensä huoneenlämpöisiä ja "ruoka"soseet lämmitettyjä. Jos on hanpaat tuloillaan, niin voi moittia sitä lämmintä ruokaa..


    • ei taistoa

      Ei kannata liikaa stressata. Ehkä hän vaan on hoikka/pienikokoinen. Ehkä tuputat liikaa. Ruoka on ainoa asia, jossa vauva voi näyttää omaa tahtoaan. Joten ei kannata mennä taisto-linjalle. Maito kuitenkin on vielä se pääasiallinen ravinto tuossa iässä. Vauvapuurot on energiapitoisia.

      • Vimlu

        Voiko näitä rahka-jogurttipohjaisia soseita antaa alle puolivuotiaalle?


      • 6+12
        Vimlu kirjoitti:

        Voiko näitä rahka-jogurttipohjaisia soseita antaa alle puolivuotiaalle?

        5kk alkaen ainakin on monenlaista valikoimaa jo. :)
        Piltillä ainakin mm. Mangoa ja jugurttia, banaaniherkku, mansikkapilvi sit joku missä on ainakin vadelmaa ja mustikkaa. Ja on niitä monta muutakin. :)


    • Hoikan tytön äiti

      5,5 kk on vielä niin pieni, ettei suuria määriä soseita voi kuvitellakaan menevän. Oma lapsi oli tuohon ikään asti täysimetyksellä. Ihan hyvin voit pitää pientä taukoa. Jotkut myös ovat luonnostaan pieniruokaisia ja hoikkia. Lusikkalakot on meilläkin tuttuja, usein ajoittuvat hampaiden tuloon. Suu aristaa ja lapsi ei anna syöttää. Meillä siirryttiin 7kk iässä osittain sormiruokailuun. Annan tuoreita kasviksia (kurkku, tomaatti, paprika jne.) ja keitettyjä (peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali jne.) tikkuina ja lohkoina. Jos lapsi on kovin omatoiminen luonne, sormiruokailu on hyvä vaihtoehto. Sormiruokailun ehtona on, että lapsi osaa istua itse. Jos lapsi jossain vaiheessa ei huoli lusikasta edes hedelmäsoseita (meillä kävi näin), kaupoista löytyy pussismoothieita, jotka vaan pursotetaan suuhun :)

      • Pieni tarkennus vain

        Tosi hyviä neuvoja! Sen verran vaan tarkennan, että sormiruokailijan ei tarvitse osata istua vielä itse, vaan sormiruokailun voi aloittaa vanhemman sylissä istuen. Pääasia on, että lapsi istuu pystyssä, mieluiten jopa hieman etukenossa, ja sylissä hänet voi hyvin tukea sopivaan asentoon vaikkei lapsi vielä itsenäisesti osaisikaan istua. Meillä esim. lapsi on syönyt kaiken muun itse sormin vauvana, paitsi puurot. Sormiruokailu aloitettiin 5,5 kk iässä vanhemman sylissä istuen.


    • regsfg

      Koitapa tarjota kasvis yms. soseet huoneenlämpöisenä tai vaikka kylmänä, josko se auttaisi asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe