Kytkin pistorasioille

Aloitteleva sähkäri

Saako 1-kytkimen taakse asentaa pistorasioita? Ryhmä on 16A ja kytkimen nimellisvirta 16AX (mikä tuo AX merkintä on?). Eikö tuommoinen kytkin kärsi jos tulee ylikuormitustilanne. Pitäisikö tuossa olla esim. kontaktori jota sitten ohjattais sillä kytkimellä?

Itsellä ei vielä kokemus riitä ja työmaa pitäisi saada kondikseen. Pomo vaan lomailee...

15

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • josvain

      Saa asentaa. AX lienee valmistajan omia merkintöjä.

    • ---

      L navasta ketjutus pistorasialle, ja nolla suojamaa menee suoraan/X-liittmen kautta.

    • ehhhehhheeh,,,,,,,,,

      Miksi kytkin kärsii jos laitat 16A ryhmän 16A-nimellisvirtaisen kytkimen taakse? 16A ryhmähän on 16A ryhmä. eli 16A sulakkeen (johdonsuojakatkaisijan) takaa tuleva ryhmä. Kytkinhän kestää 16A. Joten miksi kysyt voitko, laittaa !6A kytkimeen taakse 16A ryhmän? Siihenhän se on nimenomaan tarkoitettu. X-merkinnän olet varmaankin sekoittanut kytkimen potentiaalivapaan liitännän merkintään, joka yleisesti merkitään X:llä.

      Eikä sinulla mitään pomoa ole, korkeintaan oma työmaasi, jossa itseksesi rellestät ja hermoilet palaako mökkisi omista virityksistäsi. Vai mikset muuten katsoisi kuvista miten pitää asentaa, ja odottaa että luvat omaava pomosi tulee lomilta kirjoittaa nimensä käyttöönottotarkastuspöytäkirjaan?

      • Piuhat vatupassissa.

        Ne nuo mummonmökit joissa ei vakuutukset kunnossa pitää tehdä "talkootyönä" tyyliin 25 € suoraan näppiin ja kahvipaketti kaupan päälle. Hänhän on aloittava sähkäri, hyvä varmistaa, että menee sinne päin.

        Itse en tiedä sähköistä hevonvitt*a. Katkaisimen ja pistorasian tunnen. Loput arvuuttelen. Mutta rakennusmies olen henkeen ja vereen.


    • Aloitteleva sähkäri

      Eli kestääkö kytkin kuormallisen pistorasian katkaisun jos kuormaa on esim. 3,5kw lämmittimen tai valaisimen muodossa? Mihin noita kontaktoreja sitten tarvitaan?

      • nyvf6ug

        Suurin syy kontaktorien käyttöönhän on se että niitä voi ohjata jokun muu laite, termostaatti, painekytkin, kellokytkin...


    • lkjljlk

      Heh heh. Eikö siellä koulussa oikeasti opetettu mitään vai olitko vain pois tunneilta?

    • amppeeri

      Kontaktoria tarvitaan sitten, kun haluat ohjata sillä 16A -kytkimellä yli 16 ampeerin kuormaa!

    • K H

      Kyllä 16A kytkin katkaisee 16 A, mutta resistiivistä kuormaa. Jos on moottoreita, loistelamppuja tms vinokuormaa., tai kytkentä/katkaisukertoja tulee taajaan, on kontaktori pitkäikäisempi.

      • sähkövoimains

        Kontaktori tosiaan kestää kytkemistä päälle/pois paljon paremmin kuin käsikytkin, koska siinä on vahvemmat kontaktipinnat ja nopea toiminta, mikä vähentää valokaariaikaa erityisesti moottorikuormilla.


      • Rane58
        sähkövoimains kirjoitti:

        Kontaktori tosiaan kestää kytkemistä päälle/pois paljon paremmin kuin käsikytkin, koska siinä on vahvemmat kontaktipinnat ja nopea toiminta, mikä vähentää valokaariaikaa erityisesti moottorikuormilla.

        Ainakin jossain ok-taloissa olen nähnyt
        kotona/poissa kytkimen pistorasioille. Veikkaisin ohjauslaitteena toimivan 3 vaihereleen, jonka katkoo pistorasiaryhmiä. Tämä tapa vaikuttaisi ammattimaisemmalta


      • Anonyymi
        sähkövoimains kirjoitti:

        Kontaktori tosiaan kestää kytkemistä päälle/pois paljon paremmin kuin käsikytkin, koska siinä on vahvemmat kontaktipinnat ja nopea toiminta, mikä vähentää valokaariaikaa erityisesti moottorikuormilla.

        Ainakin ABB Jussisarjassa 16AX merkintä tarkoittaa nimenomaan loistelamppukuorman katkaisukykyä.


      • Anonyymi
        sähkövoimains kirjoitti:

        Kontaktori tosiaan kestää kytkemistä päälle/pois paljon paremmin kuin käsikytkin, koska siinä on vahvemmat kontaktipinnat ja nopea toiminta, mikä vähentää valokaariaikaa erityisesti moottorikuormilla.

        Ei kytkimen olekaan tarkoitus kestää virran katkaisua! Eli sen avulla voi virran kytkeä päälle, mutta katkaistaessa (jännitettä) pitäisi kuormitusvirran olla hyvin pieni, mielellään 0 A.

        Katkaisija on se vekotin, joka kytkee katkaisemaan virran eli sen voi naksauttaa pois päältä, vaikka perässä olisi toiminnassa olevia laitteita.

        Em. syystä valaistuksen ohjaukseenkin kannattaa käyttää valokatkaisijoita eikä kytkimiä. Pitemmän päälle kyrsii, jos pitää valot sammuttaa ruuvaamalla polttimet irti ennen kuin voi kytkimen kääntää nollille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kytkimen olekaan tarkoitus kestää virran katkaisua! Eli sen avulla voi virran kytkeä päälle, mutta katkaistaessa (jännitettä) pitäisi kuormitusvirran olla hyvin pieni, mielellään 0 A.

        Katkaisija on se vekotin, joka kytkee katkaisemaan virran eli sen voi naksauttaa pois päältä, vaikka perässä olisi toiminnassa olevia laitteita.

        Em. syystä valaistuksen ohjaukseenkin kannattaa käyttää valokatkaisijoita eikä kytkimiä. Pitemmän päälle kyrsii, jos pitää valot sammuttaa ruuvaamalla polttimet irti ennen kuin voi kytkimen kääntää nollille.

        Nyt on pilkku hässitty niin lujaa edestä että takaa ja vähän välistäkin, että pitää pistää tupakaksi.


    • Anonyymi

      Aloittaja lukenut väärin, se on AXE ..Lidlin dödön merkki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe