Uumajan yliopiston suomen kielen professori halusi laittaa aikoinaan lapsensa suomenkieliseen kouluun Uumajassa,kun semmoinen siellä vielä oli.
Kunnan viranomaiset estivät sen. Syy on siinä,että Ruotsissa viranomaiset päättävät siitä mikä on kansalaisen kieli.
Suomessa se on toisin. Kansalainen voi ilmoittautua ruotsinkieliseksi vaikkei osaisikaan ruotsia ja panna lapsensa ruotsinkieliseen kouluun.
Ruotsissa on kaikki toisin. Siellä kansalainen voi katsoa olevansa suomenkielinen,mutta silti viranomainen saa päättää onko ko. lapsi suomenkielinen vai ei ja estää lapsen pääsyn suomenkieliseen kouluun vastoin vanhempien tahtoa.
Erik Wahlberg on tämän itse kertonut.
Ts. Kuka Ruotsissa päättää kuka on meänkielinen.
Meänkieltähän ei suomalais-ugrilainen kielitiede tunne olevan olemassakaan,vaan kieli syntyi hallinnollisella päätöksellä.
Muuten Suomalais-ugrilainen kansainvälinen kielitieteilijöiden kongressi on ensi vuonna 2005.
Nyt pitopaikka on muistaakseni Syktyvkar.
On siellä ihmettelemistä kun Ruotsi on ottanut muinoisen Neuvostoliiton roolin luodessaan hallinnollisella päätöksellä kielitieteilijöiden ihmetykseksi uusia kieliä!
Sosialistinen suunnitelmataloushan Ruotsissakin on mutta lievempänä versiona.
Ps. Miksi Suomen ja Ruotsin lainsäädäntöä harmonisoida.Onhan molemmat Pohjoismaiden Neuvostossa ja Ola Norrbackan tehtävä oli etsiä PN:n toimeksiannosta lakien harmonisointikohteita
taannoin. Tässä ei tietoa ilmeisesti ole kovin paljon. Niin paljon Ruotsin ja Suomen kulttuurit poikkeavat toisistaan.
Kansalaisen kielestä päättäminen
Itäpohjoismaalainen
0
229
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku665665Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti953028- 2772656
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362469Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä232389Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2611780Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai601378Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131243- 881185
- 901166