Soodapuhalluspullo lakan poistossa

Bossu

Tulin ostaneeksi sellaisen alle satasen soodapuhalluspullon, joka saa siis käyttövoimansa kompressorista. Hyvin tuntui lakka irtoavan piirongista, kun sitä pihalla kokeilin, mutta uskaltaako käyttää veneen kannella, mistä pitäisi lakkoja irroitella? Aiheuttaako ympäristöön leviävä sooda jotain ongelmia? Onko joku kokeillut? Pitääkö paljon suojata? Jälki oli rasaisempaa, kuin mitä skrapalla saan aikaan.

10

801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homekalut

Soodahan häipyy sateen sattuessa eikä ole ympäristörasite, näin olen jostain tavannut.
      Aprikoinut vastaavan vehkeen hommaamista puutarhakalujen vernissa&homepinnan puhaltamiseksi, mutta mietityttänyt, josko tuossa satasen vehkeessä riittävästi papua sitkaan pinnan poistamiseksi.
      Ja kun pitäisi se kompurakin hommata, niin myös vaihtoehto kärrätä kalut johonkin alan firmaan.

• Lakka leviää

Vanha lakka tietysti leviää ympäristöön soodan mukana.

• Ei avain onneen

Sooda ei ole ongelma, sen irrottama maali on.
      Soodapuhallus ei ole mikään avain onneen. Se vaatii erittäin hyvän suojauksen ja suojavaatetuksen. Jäte pitää kerätä talteen koska siinä on myrkkymaaleja ja hartsejakin.

Kaiken kukkuraksi puhallus ei ole nopeampi kuin käsin hiominen eikä ulskopuolisen tekemänä halvampaakaan.

Muta, se on toimiva tapa siinä missä muutkin.

• Bossu

Niin, mä pohdin veneen kannella olevia hilseilleitä kovia ilmeisesti 2-komponenttilakkoja. Myrkkymaalien irroitus ei tuolla pienellä laitteella onnistu järkevässä ajassa.

• Butt Head

No jos sitten hioo ja skrapaa, niin silloinko ei tarvii kerätä maalijätettä pois?

• Sooda leviää

Tarvii. Hiomakoneessa on yleensä imuriliitäntä, ja skrapatut maalit imuroidaan myös. Sooda/lakka-pöly sen sijaan leviää joka paikkaan, eikä sitä saa järkevästi talteen.

• Lakan poistoon on paras keino hyvä skraba, kuumailmapuhallin tai speedheater, sekä viimeistelyyn hiomakone.

Olen katsonut soodapuhalluksen jälkiä puupinnalla ja VAIKKA sen sanotaan olevan pinnalle armollinen, silti se meinaa kalvaa puun kuopille. En suosittele.

• Bossu

• harjoittelua
        Bossu kirjoitti:

Meinaatko, että

http://www.ikh.fi/tuotehaku/sooda?gclid=COy8nJvg7L8CFeLTcgodn34AyQ#!tid39179

tälläkin saisi niin pahaa jälkeä? Mitä olen kokeillut esim. pehmeään lautaan, ei ole tullut kuoppia. Itse ainakin saan skrapalla helposti kuoppia aikaiseksi, tarttis varmaan pyöristää skrapan kulmat.

Työkalu, mikä tahansa, on kuin partaveitsi apinalla, jos sitä ei osaa käyttää. Sama pätee tietenkin soodapuhallukseen.

Sen hellävaraisuudella on kääntöpuolensa, paksu kessros maaleja, joka lähtee rajapinnasta skraballa, lähtee puhaltamalla vain keros kerrokselta ja kestää pitkään.

• zz...

Kaikki puhallukset pinnoilla joissa on eri kovuuksia sekaisin on hankalaa.
      Esim. puupinnassa on kovasyistä ja pehmeämpää rinnakkain, puhallus syö pehmeämpää herkemmin kuin kovaa, lopputuloksena epätasainen pinta,
      joka täytyy lakatessa täyttää ja hioa taas tasapaksuiseksi.
      Kuumailma puhallin tai isoilla pinnoilla ( vanha tapa esim. puuveneen kyljissä ) kosan puhalluslamppu, vaatii kokemusta.
      Hiekkapuhalluksilla on pilattu puutalojen ulkoverhouksia aivan totaalisesti.

Itse olen käyttänyt pienemmillä pinnoilla tehokasta k.ilmapuhallinta suuttimella, hyvää skrapaa hellävaraisesti ja hiomapaperia eri karkeuksilla. Lopputulos on hyvä, ja työtapa nopea.

Joskus otettiin mahonki ja mäntyrungoista vanhaa paksua lakkapintaa siten,
      että toinen lämmitti kosanilla, ja toinen poisti kuplivan lakan perässä skrapalla.
      8-10m rungot oli lakasta puhtaita puolenpäivän duunilla.

Sooda, hiekka yms. toimii hyvin, kunhan alusta on tasavahvuista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2103
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe