Asiallista tekstiä

TPE-331

25

408

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukija346546426

      Painavaa vain kirjoittajan oman agendan, eli laskuvarjotoiminnan kaupallistamisen näkökulmasta. Kirjoituksessa ei mm. oteta mitenkään kantaa väitettyihin vakaviin turvallisuuspuutteisiin AN-toiminnassa.

      Tosin turvallisuusriskit ovat myös hyppytoiminnassa isot, ja sopii olettaa, että näitä riskejä piilee epämääräisessä kerhotoiminnassa runsaasti. Saa nähdä mitä Jämin onnettomuuden tutkinnassa selviää... Ehkä koko hyppytoiminta olisi siirrettävä kaupallisilletoimijoille?

    • hyppysimo

      Kaupalliset toimijat eivät tällä hetkellä tarvitse lainkaan lentotyölupaa ja yksi pilotti riittää vaikka kyydissä olisi yli 10 hyppääjää.

      Mun mielestä kaupallinen toiminta ei tällä hetkellä ole yhtään sen turvallisempaa kuin kerhoissakaan. Pelkkä ansiolentolupakirjan vaatiminen koneen pilotilta ei tuo vielä lisäturvaa. Euroopassa on viimeisen vuoden aikana tapahtunut 3 vakavaa laskuvarjohyppylento-onnettomuutta. Näissä on kuollut yli 30 hyppääjää. Kahdessa onnettomuudessa on ollut kyse tyyppihyväksytystä koneesta ja pilotista jolla on ollut ansiolentoihin oikeuttava lupakirja.

      Olisi korkea aika viedä kaupallinen hyppylentäminen samalle turvallisuustasolle kuin muukin kaupallinen ilmailutoiminta. Ei ole mitään perusteita miksi hyppylentämisessä voidaan mennä alemmalla vaatimustasolla.

      • 69janne

        Oikeassa on hyppysimo. Ei tandemit kuulu kerhojen harrastepilottien kyytiin.


      • 69janne

        Tosiaan on hyppkone onnettomuuksia ollut mutta eii näitä experimental hyppykoneita ole ollut kuin aivan muutama koko maailmassa. Näille compeille on kai tapahtunut kaksi pahaa onnettomuutta eli kolmannekselle kai kaikista siinä käytössä olleista koneista?

        Ei ole hyppylentäminen mitään turvallista. Sen nyt tietää jokainen joka on suomalaistenkin hyppykerhojen koneeissa istunut.


      • tieto14
        69janne kirjoitti:

        Oikeassa on hyppysimo. Ei tandemit kuulu kerhojen harrastepilottien kyytiin.

        Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.


      • TietoV
        tieto14 kirjoitti:

        Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.

        "hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne"

        Aamen! Saammeko lukea näistä taidoista vielä OTKES:n raportista?


      • riku6
        tieto14 kirjoitti:

        Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.

        Tällä firmallahan taitaa olla riveissään niitä bussikuskeja useampiakin että ei taida kyllä oikein osua toi sun kritiikkis. Kyllä on hemmetin kateellista porukkaa. Mikä siinä niin ahdistaakin kun joku yrittää vähän viedä näitä hommia suomessa eteenpäin? Ja tekee sen vielä kunnolla. Olisi turussa edelleenkin se jatkuvasti remontissa oleva cessna hyppy koneena ilman Siimestä.


    • sivu

      Siellä pasin rakkikoira taas huutelee yksisilmäisiä päättömyyksiä, kun oma bisnes huojuu ja vituttaa kun kerhot menevät kaikkien sääntöjen mukaan. Kun vuosien yrittämisestä huolimatta ei ole onnistunut saamaan monopolia hyppylentämiseen niin pitää joka käänne koittaa käyttää hyväkseen oman agendan ajamiseen. Ko firma kääntää takkia joka asiassa nopeammin kuin väyrynen. Koittivat saada lupaa lentää experimentalilla kaupallisesti ja kun lupaa ei tullut niin alkoi rummutus tyyppihyväksyntäturvallisuus bullshitistä.

    • bisnes vai ei

      Jos joku lentolupakirjan omistava vuokraa lentokoneen ja kerää koneen täyteen porukkaa. Sitten käydään heittämässä keikka ja jokainen maksaa osansa kuluista. Onko laitonta ja miten eroaa Lennuklubin toiminnasta?

      • P Ilotti

        jos....
        a) lentäjä ei omista lentokonetta suoraan tai bulvaaninsa kautta
        b) se lentäjä ei ilmeisesti tee lentoa ansaitakseen itselleen elantoa
        c) lentokone on lentokelpoinen ja sillä on lup ailmailuun Suomessa
        d) lentäjällä on lentolupakirja jolla saa lentää sitä konetta
        e) lentäjä maksaa kolmannelle osapuolelle 1/n -osan lentokoneen vuokrasta ja liikennöimismaksusta

        niin sen kuin lentävät.

        Mutta jos lentäjä jatkuvasti kokoaa tällaisia porukoita tai pitää yleisesti tarjolla tällaista "palvelua" jossa matkustaja tosiasiassa mieltää ostavansa kaupallisen lentokuljetuksen, ei kyse ole enää "kustannusten jakamisesta" vaan jostakin muusta. Ja se jokin muu saattaa olla vastoin lakia ja määräyksiä.


      • Fakiiri Petteri
        P Ilotti kirjoitti:

        jos....
        a) lentäjä ei omista lentokonetta suoraan tai bulvaaninsa kautta
        b) se lentäjä ei ilmeisesti tee lentoa ansaitakseen itselleen elantoa
        c) lentokone on lentokelpoinen ja sillä on lup ailmailuun Suomessa
        d) lentäjällä on lentolupakirja jolla saa lentää sitä konetta
        e) lentäjä maksaa kolmannelle osapuolelle 1/n -osan lentokoneen vuokrasta ja liikennöimismaksusta

        niin sen kuin lentävät.

        Mutta jos lentäjä jatkuvasti kokoaa tällaisia porukoita tai pitää yleisesti tarjolla tällaista "palvelua" jossa matkustaja tosiasiassa mieltää ostavansa kaupallisen lentokuljetuksen, ei kyse ole enää "kustannusten jakamisesta" vaan jostakin muusta. Ja se jokin muu saattaa olla vastoin lakia ja määräyksiä.

        Jaha, Tähtinen on täällä taas. Samalla agendalla kuin ennenkin. Mistäs sinä tiedät mitä lennolle tulija mieltää? Ajatustenlukijako olet? Selvänäkijä? Näit korteista tai kristallipallosta? Teenlehdistä?


      • P Ilotti
        Fakiiri Petteri kirjoitti:

        Jaha, Tähtinen on täällä taas. Samalla agendalla kuin ennenkin. Mistäs sinä tiedät mitä lennolle tulija mieltää? Ajatustenlukijako olet? Selvänäkijä? Näit korteista tai kristallipallosta? Teenlehdistä?

        Kiitän kohteliaasta kommentista. Oletko tullut ajatelleeksi. Että sinun kannattaisi tehdä jotskin krooniselle kiihtymyksellesi.

        Ajatus lennon mieltämisestä kaupalliseksi kuljetukseksi tulee viranomaisten suunnalta. Heidän teenlehdistään.

        Haastan sinun nyt muotoilemaan kysyjälle mielestäsi korrektin vastauksen. Ole hyvä. Odotamme innolla.


    • aivopieru

      Melkoinen aivopieru tuo kirjoitus, se tiivistyy ajatukseen jossa kaupallinen palvelu on huono ja kyseenalainen paitsi jos sen järjestää kirjoittaman edustama taho, tällöin kaupallisuus takaakin turvallisuuden ja kaikki muut hyvät puolet.

      • risto-irmeli

        Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.


      • äly hoi!
        risto-irmeli kirjoitti:

        Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.

        Asiassa on kaksi puolta, toinen on tuo toiminnan mahdollinen/ilmeinen kaupallisuus.

        Näkökulma lienee saatttu viranomaisten tietoon ja he ovat tehneet tai tulevat tekemään omat johtopäätöksensä. Ilmeisesti tuota pidetään määräyste/normien/asetusten/lainsäädännön puolesta ok toimintana.

        Siksi ihmetyttää miksi joku haluaa kusta muiden muroihin.

        itse en ainakaan tuonhenkiseltä yritykseltä ostaisi mitään palveluja.

        Vai pitäisikö ottaa sama asenne ja tehdä kaupallisista toimijoista kuukausittain kyselyjä verottajalle siinä hengessä että kaikki ei nyt varmaan olekaan OK?


      • Keynes
        risto-irmeli kirjoitti:

        Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.

        On hyvä muistaa että ko. yrityksellä on toistaiseksi omalla alallaan tosiasiallinen monopoliasema. Tilanne muuttuu aivan erilaiseksi sillä hetkellä kun oikea kaupallinen kilpailu alkaa. Silloin alkaa kustannusjahti eikä ole enää lainkaan varmaa että turvallisuustaso säilyy.

        Esimerkkiä voi hakea vaikkapa matkustajalentoliikenteestä erityisesti potkurikonekalustolla (Colgan jne). Näkyy myös muilla kilpailluilla aloilla.


    • hyppyveikko

      Kaupallisen toiminnan kautta toiminta laajenee ja koskettaa isompaa joukkoa ihmisiä. Tässä joukossa on yhä vaikeampi yksittäisen hyppääjän (=asiakas) arvioida toiminnan turvallisuutta. Kerhotoiminnassa on omat rajoitteensa ja lähtökohtaisesti "asiakas", eli jäsen, kykenee tunnistamaan toimintaan liittyvät riskit.

      Nyt kun kaupallinen toimija mainostaa mm tandemhyppyjä ja käyttää turvallisuutta markkinointikeinona, niin olisi toivottavaa että turvallisuuden eteen olisi todellakin tehty kaikki mahdollinen.

      Euroopassa on vastaavan tyyppisillä nopea turbiinikone yksi pilotti yhdistelmillä tapahtunut kolme erittäin vakavaa onnettomuutta noin vuoden aikana. Malmin kaupallinen operaattori hommasi juuri "uuden" koneen joka on -60 luvulta. Kone on ainakin kerran vaurioitunut ja sitä on historiansa aikana muuteltu aika paljon.

      En mitenkään pysty uskomaan että tämä yritys tekisi kaikkensa turvallisuuden eteen. Tuskin 60 luvulla valmistettua konetta on ostettu turvallisuutta silmälläpitäen, eiköhän siinä ole ollut kyseessä ihan rahan säästö.

      Jos turvallisuus olisi 1. sijalla, koneena olisi jokin uudempi, ehkä kaksi moottorinen ja pilotteja olisi myös kaksi.

      Anteeksi kauheasti jos loukkasin jotain ja "kusin omiin muroihin".

      • siipiveikkoEXP

        Niin, onhan tuollaiset 60-luvulta periytyvät tyyppihyväksytyt rohjakkeet iso turvallisuusriski. Onnettomuuksiakin sattunut ja porukkaa kuollut.

        Kyllä paljon turvallisempi hyppykone saataisiin jos leivottaisiin itse kuttaperkasta just hyppykäyttöön tarkoitettu kone. Laitettaisiin siihen kaikkea kivaa erotiikkaa ja joku outo turpiini nokalle. Sitten lähdettäisiin kavereiden (ja muidenkin) kanssa hyppimään, olisi tosi nastaa kun kun koko lauma voisi roikkua hienon kuttaperkkakoneen peräsimissä ja streevoissa.

        Hetkinen... mites se menikään...


      • salamander5
        siipiveikkoEXP kirjoitti:

        Niin, onhan tuollaiset 60-luvulta periytyvät tyyppihyväksytyt rohjakkeet iso turvallisuusriski. Onnettomuuksiakin sattunut ja porukkaa kuollut.

        Kyllä paljon turvallisempi hyppykone saataisiin jos leivottaisiin itse kuttaperkasta just hyppykäyttöön tarkoitettu kone. Laitettaisiin siihen kaikkea kivaa erotiikkaa ja joku outo turpiini nokalle. Sitten lähdettäisiin kavereiden (ja muidenkin) kanssa hyppimään, olisi tosi nastaa kun kun koko lauma voisi roikkua hienon kuttaperkkakoneen peräsimissä ja streevoissa.

        Hetkinen... mites se menikään...

        Toivottavasti edes itse ymmärrät millaisen typeryyden olet kirjoittanut.

        Alkoholin liikakäyttöön löytyy lääkkeitä mutta valuvikaan tekovaiheessa ei oikein löydy.


      • siipiveikkoEXP
        salamander5 kirjoitti:

        Toivottavasti edes itse ymmärrät millaisen typeryyden olet kirjoittanut.

        Alkoholin liikakäyttöön löytyy lääkkeitä mutta valuvikaan tekovaiheessa ei oikein löydy.

        Hyppylentoasioissa ne typeryydet on tehty jossain ihan muualla kuin näillä palstoilla. Valitettavasti.


      • Aba2
        siipiveikkoEXP kirjoitti:

        Hyppylentoasioissa ne typeryydet on tehty jossain ihan muualla kuin näillä palstoilla. Valitettavasti.

        Pelkkää asiaa Heikkilä kirjoittaa jälleen kerran. Hyppyväen vähälahjaisten kiukutteluun ei voi todeta muuta kuin että se koira älähtää jne.


    • Peter y

      Toivottavasti viime vuoskymmenellä tulleen lakimuutoksen mukana tuoneet porsaanreiät paikataan mahdollisimman pian.

      Nyt on erittäin hämmentävä asia että kun kaikki muu kaupallinen ilmailutoiminta vaatii lentotyöluvan, niin hyppylentäminen ei tarvitse.

      Toivottavasti asia saadaan korjattua ennenkuin on taas 10 ruumista savuavassa museokoneessa.

    • janna4

      Hei!! Minä hyppäsin tandemhypyn Jämijärvellä kesällä 2013 omissa polttareissani s koneesta joka oli onnettomuudessa keväällä. Ystäväni olivat hypyn ostaneet minulle ja sain kuulla juhlapäivän aamuna mihin olimme matkalla. Nyt kysyisin että onko tosiaan totta että olen liittynyt johonkin yhdistykseen ennen tätä hyppyä (sillä en itse tällaisesta tiedä enkä ole mitään yhdistystoimintaan liittyvää postia saanut ennen enkä jälkeen) ja että se on ollut ehtona koko hypylle ja että sellaista lentokonetta ei oikeasti muuten edes olisi saanut käyttää???

      • museokone

        HH tai Siimes siellä kirjoittelee.

        Kertoo hyvin vastuuttomasta asenteesta.


    • Museobusiness

      Alkaa pelottamaan tälläiset toimijat. Heti kun aletaan puhumaan asiasta, eli turvallisuudesta, niin kaikin mahdollisin keinoin yritetään kääntää puhe sivuraiteille.

      Mennään sieltä mistä aita matalin jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3033
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2898
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      95
      2184
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1858
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1816
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1682
    Aihe