Thyroxin

Serq

Millaista thyroxin annosta yleensä miehet syö vajaatoimintaan? Itselläni syksyt/ talvet ovat ihan ok, mutta keväisin alkaa väsymys painamaan syystä tai toisesta. Olen syönyt nyt 0.1mg 0.125mikrog./ päivä muutaman viikkoja kun sitä ennen 0.1mg päivä. Noin kuukausi sitten verikokeissa tsh 1.95 ja t4v 19.2. Tämä ennen annosnostoa.

19

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

      Thyroxinin annostus on hyvin yksilöllinen. Jotkut pärjäävät 75 mikrolla, jotkut tarvitsevat paljon enemmän. USA:n Thyroxinia vastaavan lääkkeen Synthroidin korkein valmis tablettikoko on 300 mikroa. Eli kaupallista kysyntää on niinkin isolle annokselle.

      Sinulla ovat arvot vähän ristiriitaiset. Mitkä ovat T4V:n viitearvot?

    • Hope this helps

      En osaa sanoa miesten annoksista, mutta itse joudun nostamaan reippaasti annosta aina loppukeväästä koko kesän ajaksi. Jos en nostoa tee, iskee yhtäkkiä sellainen väsymys, että oksat pois.

      Olen keskustellut asiasta työterveyslääkärini kanssa ja hän epäili, että tarvitsen kesäisin korkeampia annoksia sen takia, että liikun kesällä huomattavasti enemmän kuin talvella, jolloin harrastan kohtuullisen paljon liikuntaa, mutta siis vähemmän kuin kesällä. Moni voi laskea annosta kesällä, mutta minä en.

      • Serq

        Okei. Kiitos tästä, paljonko tämä sinun reipas annosnosto on? Ja oletko tehnyt annosnostot ihan oireiden perusteella vai seurannut veriarvoja? Onko mennyt nostojen jälkeen liikatoiminnalle, jos niin millaisin oirein?


      • Hope this helps
        Serq kirjoitti:

        Okei. Kiitos tästä, paljonko tämä sinun reipas annosnosto on? Ja oletko tehnyt annosnostot ihan oireiden perusteella vai seurannut veriarvoja? Onko mennyt nostojen jälkeen liikatoiminnalle, jos niin millaisin oirein?

        Minun reipas nosto on vaihdellut 25 ja 50 µg:n välillä. Normaali Thyroxin-annokseni on ollut 87,5 µg:aa.

        Olen nostanut puhtaasti oireitten perusteella ensin 2*12,5 µg:aa (siis kahdessa vaiheessa) ja tarvittaessa (tähän asti olen tarvinnut) toiset 1-2*12,5 µg:aa ja kuulostellut, missä mennään.

        Kesän aikana ei ole mennyt liikatoiminnalle, mutta ensimmäistä kertaa nostoja tehdessäni, en tiennyt, milloin minun pitäisi palata normaaliannokseen, joten kävin syyskuussa labroissa, sillä minusta tuntui, että olin lievästi liikatoiminnan puolella. Oireita en valitettavasti muista, sillä niitä oli useampia lieviä. Labrojen mukaan tulokset olivat viitteiden yläpäässä T4-V:n osalta, joten tuntemukseni olivat suhtkoht oikeat. Pudotin asteittain annosta talveksi ja seuraavana keväänä homma oli jo helpompi.


      • Serq
        Hope this helps kirjoitti:

        Minun reipas nosto on vaihdellut 25 ja 50 µg:n välillä. Normaali Thyroxin-annokseni on ollut 87,5 µg:aa.

        Olen nostanut puhtaasti oireitten perusteella ensin 2*12,5 µg:aa (siis kahdessa vaiheessa) ja tarvittaessa (tähän asti olen tarvinnut) toiset 1-2*12,5 µg:aa ja kuulostellut, missä mennään.

        Kesän aikana ei ole mennyt liikatoiminnalle, mutta ensimmäistä kertaa nostoja tehdessäni, en tiennyt, milloin minun pitäisi palata normaaliannokseen, joten kävin syyskuussa labroissa, sillä minusta tuntui, että olin lievästi liikatoiminnan puolella. Oireita en valitettavasti muista, sillä niitä oli useampia lieviä. Labrojen mukaan tulokset olivat viitteiden yläpäässä T4-V:n osalta, joten tuntemukseni olivat suhtkoht oikeat. Pudotin asteittain annosta talveksi ja seuraavana keväänä homma oli jo helpompi.

        Esitän tässä tyhmän kysymyksen mutta seuraako aina autoimmuunitulehduksesta pysyvä thyroxin lääkitys? Vielä noi aikaisemmin kysytyt t4v viitteet: 11-22.


      • Seta
        Serq kirjoitti:

        Esitän tässä tyhmän kysymyksen mutta seuraako aina autoimmuunitulehduksesta pysyvä thyroxin lääkitys? Vielä noi aikaisemmin kysytyt t4v viitteet: 11-22.

        Onko kokemuksia että liika lääkitys olisi aiheuttanut väsymystä ja saamattomuutta ym ?


      • Vajaa rouva
        Serq kirjoitti:

        Esitän tässä tyhmän kysymyksen mutta seuraako aina autoimmuunitulehduksesta pysyvä thyroxin lääkitys? Vielä noi aikaisemmin kysytyt t4v viitteet: 11-22.

        Kyllä, autoimmuunitulehduksesta seuraa pysyvä lääkitys. Autoimmuunitulehdus tuhoaa hitaasti (ja joskus pyrähdyksillä) kilpirauhasta. Sen takia annosta joudutaan matkan varrella nostamaan, jotta "pysytään perässä". Autoimmuuni vajaatoiminta on nimeltään Hashimoton tauti.

        Voisit koittaa nostaa Thyroxinia hiukkasen, T4V antaa vielä vähän myöden. Toinen vaihtoehto on kokeilla mukaan Liothyroninia tai eläinperäistä. Ei kannata luovuttaa jos olo ei ole hyvä. Kannattaa kokeilla muita lääkkeitä ja lääkekombinaatioita ja tarvittaessa vaihtaa lääkäriä.


      • Serq
        Vajaa rouva kirjoitti:

        Kyllä, autoimmuunitulehduksesta seuraa pysyvä lääkitys. Autoimmuunitulehdus tuhoaa hitaasti (ja joskus pyrähdyksillä) kilpirauhasta. Sen takia annosta joudutaan matkan varrella nostamaan, jotta "pysytään perässä". Autoimmuuni vajaatoiminta on nimeltään Hashimoton tauti.

        Voisit koittaa nostaa Thyroxinia hiukkasen, T4V antaa vielä vähän myöden. Toinen vaihtoehto on kokeilla mukaan Liothyroninia tai eläinperäistä. Ei kannata luovuttaa jos olo ei ole hyvä. Kannattaa kokeilla muita lääkkeitä ja lääkekombinaatioita ja tarvittaessa vaihtaa lääkäriä.

        Ihmetyttää vain miksi keväisin oloni huononee ja kesä on aina vaikea. Sama ollut parina viime vuotenakin. Vuosi sittenkin olo muuttui paremmaksi kuin seinään kun syksy teki tuloaan. En kehtaisi vaihtaa lääkettä koska olen hyvin voinut thyroxinillakin. Kaapista kyllä löytyy armouri mutta en ole sitä syönyt. Pienen noston tein Thyroxinia 12.5mikroa. Voikohan tämä tulehduskin sekoittaa pakkaa ja kuinkahan kauan tulehdus yleensä jyllää? Tulehdus todettu 2011 syksyllä.


      • ₩€¥
        Serq kirjoitti:

        Ihmetyttää vain miksi keväisin oloni huononee ja kesä on aina vaikea. Sama ollut parina viime vuotenakin. Vuosi sittenkin olo muuttui paremmaksi kuin seinään kun syksy teki tuloaan. En kehtaisi vaihtaa lääkettä koska olen hyvin voinut thyroxinillakin. Kaapista kyllä löytyy armouri mutta en ole sitä syönyt. Pienen noston tein Thyroxinia 12.5mikroa. Voikohan tämä tulehduskin sekoittaa pakkaa ja kuinkahan kauan tulehdus yleensä jyllää? Tulehdus todettu 2011 syksyllä.

        Autoimmuunitulehdus on elinikäinen. Se tuhoaa pikku hiljaa kilpirauhaskudosta, joka sen takia ei pysty tuottamaan tarpeeksi kilpirauhashormoneja. Siksi kontrolleissa on käytävä n. kerran vuodessa ja Thyroxin- tai muuta korvausannosta on aika ajoin nostettava.

        Joillakin Thyroxinin tarve nousee pimeänä vuodenaikana. Sinulla saattaa olla päinvastoin. Tulehdus voi välillä jyllätä voimakkaammin, välillä heikommin ja Thyroxinin tarve heitellä. Lue esim. Kilpirauhasliiton sivuilta liika- ja vajaatoiminnan oireet, niin osaat tulkita omiasi. Lääkitys pitäisi olla tasapainossa. Kumpikin väsyttää.

        Syy keväiseen väsymykseesi voi olla myös muualla kuin kilpirauhasessa. Ennen vanhaa Suomessa kärsittiin yleisesti kevätväsymyksestä, koska maahan ei tuotu hedelmiä ja kansa kärsi C-vitamiinin puutteesta. Huolehdi C- ja D-vitamiinin saannista.


      • Serq
        ₩€¥ kirjoitti:

        Autoimmuunitulehdus on elinikäinen. Se tuhoaa pikku hiljaa kilpirauhaskudosta, joka sen takia ei pysty tuottamaan tarpeeksi kilpirauhashormoneja. Siksi kontrolleissa on käytävä n. kerran vuodessa ja Thyroxin- tai muuta korvausannosta on aika ajoin nostettava.

        Joillakin Thyroxinin tarve nousee pimeänä vuodenaikana. Sinulla saattaa olla päinvastoin. Tulehdus voi välillä jyllätä voimakkaammin, välillä heikommin ja Thyroxinin tarve heitellä. Lue esim. Kilpirauhasliiton sivuilta liika- ja vajaatoiminnan oireet, niin osaat tulkita omiasi. Lääkitys pitäisi olla tasapainossa. Kumpikin väsyttää.

        Syy keväiseen väsymykseesi voi olla myös muualla kuin kilpirauhasessa. Ennen vanhaa Suomessa kärsittiin yleisesti kevätväsymyksestä, koska maahan ei tuotu hedelmiä ja kansa kärsi C-vitamiinin puutteesta. Huolehdi C- ja D-vitamiinin saannista.

        Jeps, kiitti. Minun oireistani kävisi kyllä molempiin sekä liika että vajaatoimintaan. Mutta ei nuo viimeisimmät arvot taida oikein viitata liikatoimintaan. Tai tiedä sitten voisiko itselleni tuo t4v olla liian korkea. Mitä vajaa rouva tarkoitit kun mainitsit että arvoni ovat ristiriidassa?


    • Vajaa rouva

      Arvot ovat ristiriidassa sillä tavalla, että sekä TSH että T4V ovat suht korkeita (eivät kutienkaan paljon). Liikatoiminnassa TSH laskee ja T4V nousee. Vajaatoiminnassa TSH nousee ja T4V laskee. Näin siis useimmin, ja näin arvot menevät myös lääkityksellä.

      Aina kun arvot ovat ristiriidassa, pitäisi mitata TSH:n heterofiiliset vasta-aineet ja T4V dialyysimenetelmällä. Olet lääkityksellä, sinulta voisi mitata myös T3V.

      Onko sinulla todettu autoimmuuni vajaatoiminta? Onko mitattu TPOab?

      • ₩$¥

        Aloittajan T4-v:n viitteen yläraja on 22, joten arvo 19,2 on normaali eikä ole ristiriidassa TSH-arvon kanssa.

        Useimmat lääkityt voivat parhaiten, kun T4-v on viitteiden ylimmässä kolmanneksessa (kuten aloittajalla on), mutta se ei päde jaikkiin. Toisilla T4-v saa mieluummin olla viitteen puolivälissä tai jopa sen alle.


      • Itselläni oli kauan sitten hirveän stressin seurauksena kilpirauhasarvot,TSH ja T4V aivan ristiriitaiset,joten endkr lääkärini pkl:lla määräsi aivolisäkkeen tt-kuvauksen välittömästi.Epäiltiinaivolisäkekasvainta,mutta oli vain hieman suurentunut ja PRL-arvo oli huikean suuri,jotensain Parlpdellääkityksen,jota nautin 10v ja kävin kontrolleissa ksk: polilla 3kk välein.Tk lääkäri antoi lähetteen siis sis pkl:lle,kun sanoin etten ala syödä lääkitystä ennenkuin tutkitaan,mikä kilpirauhasta vaiva.Thyroxin olisikin ollut väärä lääke sanoi lääkäri.Siis veriarvoni silloin aluksi näyttivät niin että toinen arvo näytti vajaatoimintaa ja toinen arvo liikatoimintaan. Erot eivät olleet suuret,mutta aivolisäke arvo oli huikean suuri.
        Elämä on muutenkin tasaantunut ja lääkitys siis kesti 10v.Nyt ota joditippoja x1 /vrk 2 tippaa päivässä veden kera puolessa litrassa ja juon sitä päivän mittaan.
        Hyvää loppukesä ja ollaan kuulolla.


    • hiukset kadonneet

      entäs jos on matala tv4 12,3 ja 14,5 , mutta tsh on eri aikoina mitattuna ollut sekä korkea että matala (silti viitearvojen sisällä) 1,53 3,71 1,28 ?
      minulla on ollut todella pahaa hiustenlähtöä, sekä muitakin vajaatoiminnan oireita, mutta tietty voihan ne selttyä muullakin, vaikka keliakialla.
      Pyydänkö thyroxin lääkitystä?
      Olisiko aivolisäkeperäinen vajaatoiminnta?
      Myös kysta löydetty kilpirauhasessa, sekä imusolmukse suurentuneena kaulalla pitkään, ultrattiin ja näytti tavanomaiselta, muttei biopsia otettu. Olisiko kuitenkin kilpirauhassyöpä, kun trombosyytit kroonisesti koholla. VAI MIKÄ, VAJAATOIMINTA, TULEHDUS??

      • ₩€¥

        Mikähän lienee T4-v:si viiterajat? Alaraja voi olla 9, 10 tai 12. Siten 14,5 voi olla viitteiden keskivaiheilla tai alakanttissa.

        Autoimmuunitulehdus voi hypyttää TSH:ta. Onko sinulta mitattu kiloirauhasvasta-aineet TPOAb? Jos krooninen tulehdus todetaan, on elinikäinen Thyroxin-lääkitys edessä ennemmin tai myöhemmin. Vaikka labra-arvot ovat viitteissä (lähellä viiterajoja), voi erikoislääkäri antaa koelääkityksen oireiden ja kliinisten kokeiden perusteella. Ainahan koelääkitystä voi pyytää, mutta sitä ei saa, jos lääkäri ei katso sitä aiheelliseksi.

        Oireita vajaatoiminnassa on paljon muitakin kuin hiusten lähtö. Oletko tutustunut vajaatoiminnan oirekirjoon ja havainnut itsessäsi niitä?

        Onko sinulla todettu keliakia, kun otit sen esille? Jos on, gluteeniton ruokavalio on täysin ehdoton! Yksikin gluteeniannos vaikuttaa pitkään. Gluteenin sanotaan kiihdyttävän autoimmuunitulehduksia, joten esim. Matti Välimäki, endokrinologian guru, suosittaa autoimmuunityreodiittia poteville viljatonta ruokavaliota.

        Lienet jo erikoislääkärin hoidossa, kun kilpirauhasta on ultrattu ja muutoksia todettu. Kukaan täällä ei voi tehdä sinulle diagnoosia, jätä se lääkärilke. Jos et luota nykyiseen lääkäriin, varaa aika yksityiselle endokrinologille. Ota siinä tapauksessa koetulokset mukaan.


    • hiukset kadonneet

      t4V viiterajat on 11-22.

      • ₩€¥

        Kyllä sun T4-v-arvot ovat sitten aika alakantissa.

        Kilpirauhasen saa sekaisin myös itse esim. liian vähäisellä syömisellä ja treenaamisella. Fitness-urheilujoiden terveysongelmista on artikkeli tämän päivän Hesarissa.

        Toinen tapa on noudattaa ruokavaliota, josta ei saa riittävästi jodia, joka on välttämätön hivenaine kilpparille. Luomuruoassa ja vegaaniruokavaliossa ei ole tarpeeksi jodia.

        Ehkä nämä em. seikat eivät koske sinua, mutta otin asian varoiksi esiin.


      • Serq
        ₩€¥ kirjoitti:

        Kyllä sun T4-v-arvot ovat sitten aika alakantissa.

        Kilpirauhasen saa sekaisin myös itse esim. liian vähäisellä syömisellä ja treenaamisella. Fitness-urheilujoiden terveysongelmista on artikkeli tämän päivän Hesarissa.

        Toinen tapa on noudattaa ruokavaliota, josta ei saa riittävästi jodia, joka on välttämätön hivenaine kilpparille. Luomuruoassa ja vegaaniruokavaliossa ei ole tarpeeksi jodia.

        Ehkä nämä em. seikat eivät koske sinua, mutta otin asian varoiksi esiin.

        Vuosi sitten mitattu tuo t3v: 5.3 (4-6.8) tpoab oli kolme vuotta sitten 370 jolloin tulehdus ilmeni. En tiedä sitten voisiko olla että keväisin alkaa t4v nousemaan liikaa ja sitä myöten oloni huononemaan. Vuosi sitten olin virkeimmilläni syksystä alkutalveen.


      • ₩€¥ kirjoitti:

        Kyllä sun T4-v-arvot ovat sitten aika alakantissa.

        Kilpirauhasen saa sekaisin myös itse esim. liian vähäisellä syömisellä ja treenaamisella. Fitness-urheilujoiden terveysongelmista on artikkeli tämän päivän Hesarissa.

        Toinen tapa on noudattaa ruokavaliota, josta ei saa riittävästi jodia, joka on välttämätön hivenaine kilpparille. Luomuruoassa ja vegaaniruokavaliossa ei ole tarpeeksi jodia.

        Ehkä nämä em. seikat eivät koske sinua, mutta otin asian varoiksi esiin.

        Luin Duodecim-lehdestä viimevuotisen artikkelin jodin puutteesta ja selenin puutteesta samassa kirjoituksessa,että sitä todella on Suomessa nykyään.Lääkäreiden kirjoituksia.Suositeltiin siis käyttämään jodia ja seleeniä.Omana kommenttina sanoisin,että annetaanhan raudanpuuteanemiankin hoitoon rautaa eikä hoideta anemian aiheuttamaa väsymysta jollain piristeillä!! Merilevät ovat saastuneen meren johdosta arveluttavia ja aiheuttavat usein rytmihäiriöitä,kuten itselleni kävi kymmeniä vuosia sitten,kun olin tietämätön.
        Karkean jodikokeen voi itse tehdä kotona laittamalla 1 tippa reiden pinnalle siveltynä.Se imeytyy vuorokauden sisällä,riippuen henkilön jodintarpeesta !! Säilyy siinä 1 vrk,jos jodin pitoisuus hyvä.Itselläni katosi 3:ssa tunnissa.Otan nykyään joditippoja veden joukossa 2 tippaa/vrk.Suosittelen .Ei Lääkityksen ohella tietenkään.
        kuullaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe