luoviennätys?

fågeli

Mikä mahtaisi olla kapein mahdollinen/toteutunut luovikulma?

15

422

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se nyt vaan on

      Jääpursilla optimi nousukulma apparenttituuleen on noin 8 astetta kun maksimoidaan vmg:tä. Vesillä ac33:ssa käytetty nousukulma voittajalla noin 14 astetta apparenttia.
      Tosituuleen paras nousukulma vastatuuleen saavutetaan tietysti myötävirrassa, eikä mikään estä nousukulmaa lähestymästä rajatta nollaa, kun virran nopeus kasvaa ja tuulen heikkenee.

      • luovikulma

        Luovikulma taitaa olla 2 x nousukulma.
        Myötävirtaan ajelehtiminen nollatuulessa ei nyt ole edes purjein liikkumista.


      • näin se nyt vaan on
        luovikulma kirjoitti:

        Luovikulma taitaa olla 2 x nousukulma.
        Myötävirtaan ajelehtiminen nollatuulessa ei nyt ole edes purjein liikkumista.

        Myötävirrassa ei tarvitse ajelehtia jos on tyyntä. Silloin voi luovia.
        Ajelehtimaan joutuu silloin jos tuulee samalla nopeudella kuin vesi virtaa.


    • Riippuu veneestä

      Tarkoitat varmaankin, että miten ylös tuuleen voi purjehtia.

      Oma hyvin purjehtiva raskas kruiserini nousee noin 43--45 asteen kulmaan tosituuleen nähden. Edellinen pitkäkölinen veneeni nousi ehkä 50 asteen kulmaan.

      Veikkaisin, että moderni kunnon kilpapurjevene nousee 35--40 asteen kulmaan. Selvyyden vuoksi kannattaa puhua vertailussa koko ajan veneen liikesuunnasta suhteessa tosituuleen. Piinatessa vene alkaa sortaa, jolloin venern liikesuuntakin suhteessa tuuleen laskee.

      Apparenttituuli on nimensä mukaisesti tuuli, joka veneessä koetaan. Se riippuu myös veneen nopeudesta. Se ei kerro, miten ylös tuuleen vene nousee.

      Näin siis uppoumarunkoisilla köliveneillä.

      Jääkelkat ovat sitten asia erikseen, koska niissä sivuttaispito on ihan eri kuin veneissä. Luistin ei jäällä hirveästi liiku sivusuunnassa.

      Ehkä koko ajan plaanaavat tai kantosiipiperiaatteella toimivat purjeveneet ovat myös eri asia?

      • fågeli

        Kyllä tuo tosituuli oli mielessä? Mikähän mahtaa olla tuon AC veneiden arvot tosituuleen? Tai jonkun kutosen tai kasin?
        Mietin siis millaista luovireittiä sellainen superluovija voisi plotata kartalle..


      • Suoraa kulmaa vaan
        fågeli kirjoitti:

        Kyllä tuo tosituuli oli mielessä? Mikähän mahtaa olla tuon AC veneiden arvot tosituuleen? Tai jonkun kutosen tai kasin?
        Mietin siis millaista luovireittiä sellainen superluovija voisi plotata kartalle..

        Luulisin, että tekevät suunnitelmat suorilla kulmilla, kuten muutkin. Kaikki siitä loivempi on sitten vain kotiinpäin. Eli kun tuulikulma on se noin 45, tuloksena on suorakulmainen reitti. Yllättävän hyvin se pätee myös kilpaveneillä. Nopeus sitten vain on parempi kuin vastaavankokoisella kruiserilla.

        Ikävä katsella sellaisia kruisaajia, jotka eivät tätä hyväksy. Eilenkin Hangon läntisellä ihmettelin, miksi edessäolija liikkui melko vauhdikkaasti sivuttain. En ole edes varma, huomasiko kuski, mutta selvästi piinasi ja lopputuloksena oli kauhea sortaminen.


      • yleensä kyllä
        Suoraa kulmaa vaan kirjoitti:

        Luulisin, että tekevät suunnitelmat suorilla kulmilla, kuten muutkin. Kaikki siitä loivempi on sitten vain kotiinpäin. Eli kun tuulikulma on se noin 45, tuloksena on suorakulmainen reitti. Yllättävän hyvin se pätee myös kilpaveneillä. Nopeus sitten vain on parempi kuin vastaavankokoisella kruiserilla.

        Ikävä katsella sellaisia kruisaajia, jotka eivät tätä hyväksy. Eilenkin Hangon läntisellä ihmettelin, miksi edessäolija liikkui melko vauhdikkaasti sivuttain. En ole edes varma, huomasiko kuski, mutta selvästi piinasi ja lopputuloksena oli kauhea sortaminen.

        Se 90 astetta on hyvä lähtökohta niin omalle eväköliselle kuin mR-veneellekin, sellaistakin purjehdin. Kiva keskituuli, sileä vesi ja targettien mukaiset nopeudet piirtävät plotteriin parhaimmillaan liki 70 asteen luoveja. Varmaan joillain konstruktioilla päästään vielä parempaan, mutta tuskin montaa astetta. VMG voi tietysti silti olla omaa IOR-aikakauden ruuhtani parempi.

        Se jääpursi varmaan vie voiton ilman sortoa. Pitäen apparentin siinä kahdeksassa asteessa, mutta antaen hidastua nostamalla voisi tulla mielenkiintoista jälkeä plotteriin.


      • Fågeli
        yleensä kyllä kirjoitti:

        Se 90 astetta on hyvä lähtökohta niin omalle eväköliselle kuin mR-veneellekin, sellaistakin purjehdin. Kiva keskituuli, sileä vesi ja targettien mukaiset nopeudet piirtävät plotteriin parhaimmillaan liki 70 asteen luoveja. Varmaan joillain konstruktioilla päästään vielä parempaan, mutta tuskin montaa astetta. VMG voi tietysti silti olla omaa IOR-aikakauden ruuhtani parempi.

        Se jääpursi varmaan vie voiton ilman sortoa. Pitäen apparentin siinä kahdeksassa asteessa, mutta antaen hidastua nostamalla voisi tulla mielenkiintoista jälkeä plotteriin.

        http://youtu.be/1Qu_ZgQcr8k Mitäs mieltä ollaan tästä, tmv. siipipurjeista? luo enemmän nostetta ja pääsee ylemmäs tuuleen..


      • näin se nyt vaan on
        fågeli kirjoitti:

        Kyllä tuo tosituuli oli mielessä? Mikähän mahtaa olla tuon AC veneiden arvot tosituuleen? Tai jonkun kutosen tai kasin?
        Mietin siis millaista luovireittiä sellainen superluovija voisi plotata kartalle..

        http://www.cupinfo.com/cupstats/
        http://www.cupinfo.com/images/ac34-twa-frequency-small-1.png
        http://www.cupinfo.com/cupstats/ac34-polars-sog-r-17-18.png
        http://www.cupinfo.com/cupstats/index-ac34-statistics-polar-plots-02.php#SOG-races-17-18

        Noista linkeistä löytyy vastaus jokaiseen kysymykseesi.
        Polaarit ovat mitattuja arvoja todellisesta suorituskyvystä,
        (eivät laskentaohjelman suorituskykyarvioita eli VPP ennusteita)


      • aero 101
        Fågeli kirjoitti:

        http://youtu.be/1Qu_ZgQcr8k Mitäs mieltä ollaan tästä, tmv. siipipurjeista? luo enemmän nostetta ja pääsee ylemmäs tuuleen..

        Mitähän sinä mahdat nosteella tarkoittaa?
        Oikeasti se tarkoittaa archimedeen lain mukaista voimaa, mikä pitää veneesi pinnalla.

        Nostovoimaa tuo siipi ei tuota ilman solaa yhtään sen enempää kuin pehmeäkään purje, luultavammin vähemmän. Nostovoima (lift) on aerodynaamisen voiman virtausta vastaan kohtisuora komponentti. Se toinen virtauksen suuntainen komponentti on nimeltään vastusvoima (drag)


      • fågeli
        aero 101 kirjoitti:

        Mitähän sinä mahdat nosteella tarkoittaa?
        Oikeasti se tarkoittaa archimedeen lain mukaista voimaa, mikä pitää veneesi pinnalla.

        Nostovoimaa tuo siipi ei tuota ilman solaa yhtään sen enempää kuin pehmeäkään purje, luultavammin vähemmän. Nostovoima (lift) on aerodynaamisen voiman virtausta vastaan kohtisuora komponentti. Se toinen virtauksen suuntainen komponentti on nimeltään vastusvoima (drag)

        Ok, tuleepahan termit tutummiksi!
        Eli siipipurjeet on tuubaa?


      • aero 101
        fågeli kirjoitti:

        Ok, tuleepahan termit tutummiksi!
        Eli siipipurjeet on tuubaa?

        Siipipurjeet eivät välttämättä ole tuubaa, mutta niistä esitetyt väitteet ovat esittäjästä riippuen samaa markkinointia kuin muidenkin tuotteiden.

        Siivellä on yleensä seuraavat edut pehmeään purjeeseen verrattuna:
        1) Hieman pienempi vastus kun purje on vedossa, huomattavasti pienempi vastus kun purje on liian kireälle skuutattu tai lepattaa edes osittain.
        2) jos siipi koostuu useammasta elementistä eli siinä on sola välissä, on se yleensä paremmin kontrolloitavissa jolloin maksimi nostovoimakerroin saadaan siivellä suuremmaksi.
        3) Hallittavuuteen tarvittavat voimat ovat huomattavasti pienempiä. Siivessä ei tarvitse saada takaliikkiä kireäksi, vaan siihen ei tarvita jännitystä juuri lainkaan.
        4) nostovoimakertoimen alaraja on nolla, ja se on helppo myös käytännössä saavuttaa, eli tehot saa pois todella nopeasti ja helposti. Mutta jos tuulen suunta ei pysy samana ei nostovoimakerroin itsestään pienenä pysy vaan tarvitsee jatkuvaa säätöä.

        Käytännössä tämä tarkoittaa, että siipi on hyvä päiväpurjehduksessa, jos sen saa riittävän helposti pois reissun jälkeen. AC projekteilla se sallii huomattavan ison koon, yksityisillä ihmisillä voi olla huomattavan vaikeaa ja hankalaa.
        Linkkisi tapauksessa on kyse laskettavissa ja reivattavissa olevasta siivestä, josta ei kovin monella ole mitään kokemusta, vaan kyseessä on ihan uusi tuote. Sen toimivuudesta ei siis voi sanoa mitään, mutta eivät ominaisuudet aerodynaamisesti ainakaan parempia voi olla kuin kiinteällä siivellä, vaikka markkinointi väittäisi mitä.


    • eimatemaatikko

      miten nopeusennusteissa mainitut tosituulen kulmat tietyllä tuulennopeudella saa muutettua suhteellisen tuulen kulmiksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe