Liiallinen ujous

Tyttö14v

Olen aina ollut hyvin ujo, mutta oon vaan ajatellu että tuun rohkeemmaks kun kasvan mutta nyt oon tajunnu että tilanne vaan huonontuu eikä voi jatkua näin..

En uskalla tervehtiä ihmisiä joita en tunne kunnolla. En edes naapureitani. Paljon mieluummin kävelisin vain ohi ja tuijottaisin maahan.. niin kuin usein teenkin. Jos he tervehtivät minua, saatan saada aikaan jonkin pienen "Hei" vinkaisun, josta he tuskin saavat selvää tai edes kuulevat sitä.

Koulussa. Minua pelottaa paljon enemmän terkkarille meneminen ja hänelle puhuminen kuin itse rokotuspiikit joita he kuvittelevat minun pelkäävän..
Jos opettaja kysyy jotain, tiedän vastauksen hyvin usein mutten lähes koskaan viittaa. Aina kun tiedän vastauksen, harkitsen viittaamista niin pitkään että joku toinen ehtii aina vastata ennen kuin olen päättänyt viittaanko vai enkö.

Luokkatovereilleni uskallan puhua vain ryhmässä jossa on vanhoja kavereitani. Enkä silloinkaan kaikille.

Jos minulla on jotakin ongelmia joista pitäisi puhua jonkun aikuisen kanssa, en uskalla puhua kenellekään. En edes vanhemmilleni. En mitenkään.

Olin kaverini luona yökylässä, hänen vanhempansa kyselevät aina kaikenlaista, minä vain mumisen jotain käsittämätöntä ja yritän hymyillä.

En osaa katsoa ihmisiä silmiin kun puhun heille. Katseeni harhailee aina jonnekkin muualle.

Ihmiset pitävät minua takuulla moukkana ja tyhmänä kuin saapas.

Mitä ihmettä voin tehdä asialle? Vai voinko tehdä mitään?

4

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 234234

      Samanlaista minulla... Se on myös vaikeaa kaverustua muiden kanssa kun kaikki jo tietävät että se on se joka ei koskaan puhu kellekkään joten muut ovat niin kuin minua ei olisikaan. Jotkut myös härnää eri tavoin. Varmaan voisi tutustua muihin jos vähitellen sanoisi jotain johonkin väliin ja sellaista vaikka sitä aluksi ihmeteltäisiinkin...

    • eleonora1234567890

      Mulla oli sama tilanne 14-vuotiaana, nyt 30-vuotiaana en ole enää ujo. 20-vuotiaana olin vielä ujo, mutta en enää läheskään yhtä paljon kuin 14-vuotiaana. Eli tsemppiä, pääset vielä ujoudesta eroon, pieni askel kerrallaan! Suurin osa pääsee siitä eroon niin, ettei se enää haittaa elämää.

    • malttia

      Jos olet ujo niin älä väkisin ala tulemaan rohkeaksi. Uskon että ujoudesta on hyvääkin sanomista. Ole oma itsesi, kontaktit syntyy luonnostaan jos ovat syntyäkseen. Voit myös välttyä monelta väärältä tuttavuudelta kun et ajaudu niihin liika vilkkauden tähden. Ujous myös suojelee kantajaansa. Riittää kun katsoo kohti hetken ja sanoo terve, ei tarvi tuntea tuntemattomia kohtaan suurempia empatioita. on vain perus kohtelias. Lopeta sellainen itsesi tarkkailu, se ei ole hyvästä. Jos luulee koko ajan että mitähän tuokin minusta ajattelee, niin pahenee oma tilanne. Sinä olet sinä ja täysin yhtä arvokas kuin kuka tahansa. Minä olin ujo todella, kun tapaa sellaisen ihmisen joka sinun pitikin tavata asia muuttuu hetkessä. Odota aikaasi tyttö pieni. Ei 14v. ole vielä aikuinen, anna aikaa itsellesi. Ei ole kiire mihinkään.

      • malttia

        Osaatko kertoa miksi olet ujo, onko jokin syy miksi olet ujo??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe