Satamamaksujen suuruus ja peruste on melkoinen viidakko. Perinteisesti maksuperusteiden yksinkertaisuus helpottaa työtä jakontrollia, mutta oikeudenmukaisuus kärsii. Oikeudenmukaisuus useine eri perusteneineen työllistää ja kontrolli on vaikeampaa.
Veneilijän näkökulma satamamaksun perusteisiin riippuu yleensä siitä millaisella veneellä ja miehistöllä itse kulkee.
Satamanpitäjän näkökulma on taiteilla täyttösuhteen, tuoton, laskutuskustannusten, imagon, halutun asiakasprofiilin yms. asioiden kanssa.
Korrelaatio maksujen ja palvelujen suhteen lienee oikea silloin, kun veneilijä maksaa maksun hyvillä mielin ja satamaisännälle kirjanpito tuottaa loppuvuodesta jouluilon.
Veneilijän kannalta erilliset laituri-, sauna- ja sähkömaksut tuntuvat reiluilta. Näissä kuitenkin kiinteät kulut ovat suuret. Asialliset sähkötolpat laiturille maksavat melkoisesti ja jos sähköä tarvitsemattomat asiakkaat täyttävät laiturin, niin investointi pitää kattaa muuten kuin erillisellä sähkömaksulla.
Veneen miehistömäärä maksuperusteena ei ole suosiossa (karavaanareilla taitaa tätä maksuperustetta löytyä). Yksin veneilevä ei käytä palveluja niin paljon kuin tusinamiehistöllä veneilevä, mutta jos ansaintalogiikka perustuu enemmän kahvilan tuottoihin, niin mieluusti satamaisäntä ottaa rajalliseen laituriin suurimiehistöisiä veneitä.
Puhtaan laiturimaksun suuruusluokka taisi olla 10€ luokkaa (2014). Laiturin rakennus- ja ylläpitokustannuksista minulla on vain aavistus. Mutta äkkiseltään kuulostaa enemmän harrastukselta kuin ansiolta.
Miten satamamaksujen tulisi muodostua?
Kaikille satamamaksujen suuruus ei merkitse mitään. Naantali takavuosina osoitti, että kohtuuttoman suuri maksu tarkoittaa minimiliikevaihtoa.
Satamamaksujen filosofiaa
8
390
Vastaukset
- Halpaa on
Minustakin tuo kymppi pelkästä laituripaikasta on olematon hinta. Ei varmasti kata laiturin ylläpitokustannuksiakaan.
Kausi on lyhyt. Oikeastaan Se loppui viime viikon loppuun. Nyt merellä ja satamissa taas on tilaa.- Bossu
Kyllä ainakin Nauvo ja Korppoo ovat maksaneet usein satamien infrastruktuuria, kuten ponttoonilaitureita. Gullkronastakin hinattiin kunnan laituri pois pian, kun yöpyminen kiellettiin. Iniön uusi satama maksettiin Paraisten kaupungin taholta, mahtoikohan mennä niistä muinaisista yhdistymisrahoista. Nauvon satama kilpailutetaan muutaman vuoden välein.
- Way o Way?
Bossu kirjoitti:
Kyllä ainakin Nauvo ja Korppoo ovat maksaneet usein satamien infrastruktuuria, kuten ponttoonilaitureita. Gullkronastakin hinattiin kunnan laituri pois pian, kun yöpyminen kiellettiin. Iniön uusi satama maksettiin Paraisten kaupungin taholta, mahtoikohan mennä niistä muinaisista yhdistymisrahoista. Nauvon satama kilpailutetaan muutaman vuoden välein.
Miksi Gulkronassa ei saa yöpyä? Miksi kielletty?
- siksi
Way o Way? kirjoitti:
Miksi Gulkronassa ei saa yöpyä? Miksi kielletty?
Tontin omistajan päätös.
- Hinnathinnat
Epäilen, että palkkojen osuus ylittää ainakin tällä korkotasolla kiinteiden rakenteiden kustannukset, tosin yllättävän hyvin kävijät saavat kiinteitä rakenteitakin hajalle. Tänä kesänä olen nähnyt yhden veneen ajavan laituriin niin, että törmäyssuojat irtoavat. Ei ilmoittanut asiasta kenellekään ilmeisesti ajatteli, että satamamaksuun kuuluu lupa rikkoa tavaroita :D
Jonkinlaisen käsityksen kustannuksista saa, kun käy katsomassa satamayhtiöiden tilinpäätökset. Siellä ei löydy kohteita, jotka tekisivät rahaa, parhaat pyörivät kutakuinkin nollilla. - rinne
SDP:n Antti Rinne laittaa ensi hallitusohjelmaan satamamaksut. Ne aletaan perimään progressiivisina verotettavan tulon mukaan. Myös veneettömät joutuvat sen maksamaan samoin kuin yleisradioveron kanssa on laita. Kyllähän jokainen suomalainen nyt joskus veneilee ainakin soutuveneellä niin voipahan sitten mennä vierasvenesatamaan hyvillä mielin. Ja sosialismi astuu askeleen eteenpäin.
- Helppo yhtälö
Satamamaksu muodostuu kuten kaikkin muidenkin hyödykkeiden ja palveluiden hinta, kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jo syyskuussa useimmat vierassatamat ovat ilmaisia, ja esimerkiksi tänä viikonloppuna Hangon Itämerenportissa yö maksaa 74 euroa, kun normaalihinta on 37 euroa.
- saarisrosurffari
Kyllä noita laitureita hankitaan melko paljon eu ja kansallisien tukien avustamana. Eli verovaroin. Taannoin entinen merenkulkupiirikin rakensi täysin "ilmaiseksi" useita venelaitureita jotta saaristo matkailu pysyy hengissä. Ja nyt metsähallitus on rakentanut useita laitureita Saaristomeren kansallispuistoon, verovaroin. Joten eivät nuo laiturit useinkaan ole yrittäjien itse kustantamia, mutta maksun he kyllä keräävät. Toki laiturin ylläpidosta koituu kuluja joitten kattamiseen käyttäjienkin kuuluu osallistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1811946Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671676Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä771467En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1351359- 481304
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1181057- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke205904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43764