Satamamaksujen suuruus ja peruste on melkoinen viidakko. Perinteisesti maksuperusteiden yksinkertaisuus helpottaa työtä jakontrollia, mutta oikeudenmukaisuus kärsii. Oikeudenmukaisuus useine eri perusteneineen työllistää ja kontrolli on vaikeampaa.
Veneilijän näkökulma satamamaksun perusteisiin riippuu yleensä siitä millaisella veneellä ja miehistöllä itse kulkee.
Satamanpitäjän näkökulma on taiteilla täyttösuhteen, tuoton, laskutuskustannusten, imagon, halutun asiakasprofiilin yms. asioiden kanssa.
Korrelaatio maksujen ja palvelujen suhteen lienee oikea silloin, kun veneilijä maksaa maksun hyvillä mielin ja satamaisännälle kirjanpito tuottaa loppuvuodesta jouluilon.
Veneilijän kannalta erilliset laituri-, sauna- ja sähkömaksut tuntuvat reiluilta. Näissä kuitenkin kiinteät kulut ovat suuret. Asialliset sähkötolpat laiturille maksavat melkoisesti ja jos sähköä tarvitsemattomat asiakkaat täyttävät laiturin, niin investointi pitää kattaa muuten kuin erillisellä sähkömaksulla.
Veneen miehistömäärä maksuperusteena ei ole suosiossa (karavaanareilla taitaa tätä maksuperustetta löytyä). Yksin veneilevä ei käytä palveluja niin paljon kuin tusinamiehistöllä veneilevä, mutta jos ansaintalogiikka perustuu enemmän kahvilan tuottoihin, niin mieluusti satamaisäntä ottaa rajalliseen laituriin suurimiehistöisiä veneitä.
Puhtaan laiturimaksun suuruusluokka taisi olla 10€ luokkaa (2014). Laiturin rakennus- ja ylläpitokustannuksista minulla on vain aavistus. Mutta äkkiseltään kuulostaa enemmän harrastukselta kuin ansiolta.
Miten satamamaksujen tulisi muodostua?
Kaikille satamamaksujen suuruus ei merkitse mitään. Naantali takavuosina osoitti, että kohtuuttoman suuri maksu tarkoittaa minimiliikevaihtoa.
Satamamaksujen filosofiaa
8
458
Vastaukset
- Halpaa on
Minustakin tuo kymppi pelkästä laituripaikasta on olematon hinta. Ei varmasti kata laiturin ylläpitokustannuksiakaan.
Kausi on lyhyt. Oikeastaan Se loppui viime viikon loppuun. Nyt merellä ja satamissa taas on tilaa.- Bossu
Kyllä ainakin Nauvo ja Korppoo ovat maksaneet usein satamien infrastruktuuria, kuten ponttoonilaitureita. Gullkronastakin hinattiin kunnan laituri pois pian, kun yöpyminen kiellettiin. Iniön uusi satama maksettiin Paraisten kaupungin taholta, mahtoikohan mennä niistä muinaisista yhdistymisrahoista. Nauvon satama kilpailutetaan muutaman vuoden välein.
- Way o Way?
Bossu kirjoitti:
Kyllä ainakin Nauvo ja Korppoo ovat maksaneet usein satamien infrastruktuuria, kuten ponttoonilaitureita. Gullkronastakin hinattiin kunnan laituri pois pian, kun yöpyminen kiellettiin. Iniön uusi satama maksettiin Paraisten kaupungin taholta, mahtoikohan mennä niistä muinaisista yhdistymisrahoista. Nauvon satama kilpailutetaan muutaman vuoden välein.
Miksi Gulkronassa ei saa yöpyä? Miksi kielletty?
- siksi
Way o Way? kirjoitti:
Miksi Gulkronassa ei saa yöpyä? Miksi kielletty?
Tontin omistajan päätös.
- Hinnathinnat
Epäilen, että palkkojen osuus ylittää ainakin tällä korkotasolla kiinteiden rakenteiden kustannukset, tosin yllättävän hyvin kävijät saavat kiinteitä rakenteitakin hajalle. Tänä kesänä olen nähnyt yhden veneen ajavan laituriin niin, että törmäyssuojat irtoavat. Ei ilmoittanut asiasta kenellekään ilmeisesti ajatteli, että satamamaksuun kuuluu lupa rikkoa tavaroita :D
Jonkinlaisen käsityksen kustannuksista saa, kun käy katsomassa satamayhtiöiden tilinpäätökset. Siellä ei löydy kohteita, jotka tekisivät rahaa, parhaat pyörivät kutakuinkin nollilla. - rinne
SDP:n Antti Rinne laittaa ensi hallitusohjelmaan satamamaksut. Ne aletaan perimään progressiivisina verotettavan tulon mukaan. Myös veneettömät joutuvat sen maksamaan samoin kuin yleisradioveron kanssa on laita. Kyllähän jokainen suomalainen nyt joskus veneilee ainakin soutuveneellä niin voipahan sitten mennä vierasvenesatamaan hyvillä mielin. Ja sosialismi astuu askeleen eteenpäin.
- Helppo yhtälö
Satamamaksu muodostuu kuten kaikkin muidenkin hyödykkeiden ja palveluiden hinta, kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jo syyskuussa useimmat vierassatamat ovat ilmaisia, ja esimerkiksi tänä viikonloppuna Hangon Itämerenportissa yö maksaa 74 euroa, kun normaalihinta on 37 euroa.
- saarisrosurffari
Kyllä noita laitureita hankitaan melko paljon eu ja kansallisien tukien avustamana. Eli verovaroin. Taannoin entinen merenkulkupiirikin rakensi täysin "ilmaiseksi" useita venelaitureita jotta saaristo matkailu pysyy hengissä. Ja nyt metsähallitus on rakentanut useita laitureita Saaristomeren kansallispuistoon, verovaroin. Joten eivät nuo laiturit useinkaan ole yrittäjien itse kustantamia, mutta maksun he kyllä keräävät. Toki laiturin ylläpidosta koituu kuluja joitten kattamiseen käyttäjienkin kuuluu osallistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211825
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991618Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy511185Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?461062Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29949Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47866Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37800Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38787