"Erityisherkkyys"

Haluan ymmärtää

Olisiko kellään asiasta mitään tietoa? Oletko kenties itse erityisherkkä tai ehkä lapsesi, joku tuttava?

Itselläni on pian 3 vuotta täyttävä tyttö. Hän on koko ikänsä ollut mielestäni "erilainen" kuin muut lapset. Välillä olen ollut huolissani, välillä taas en.
Nyt törmäsin yhteen juttuun, missä kerrottiin erityisherkistä ihmisistä/lapsista, joita kuulemma on 15-20% kaikista ihmisistä.
Se mitä luin kuullosti ällistyttävän tutulta omaa lastani ajatellen.
Tässä jotain esimerkkejä miksi epäilen, että tyttö olisi erityisherkkä:

Ujo,arka ja hitaastilämpenevä
Huomaa herkästi asioita mitä toiset eivät
Aistii tunnelman ja ihmisten olotiloja herkästi
On varautunut uusissa paikoissa ja uusien ihmisten lähellä (tilanteissa)
Jännittää paljon kaikkea
Haluaa tarkat selitykset asioista
On itkuherkkä esim surullisen kirjan kuultuaan
Huolehtii kovin muiden "voinnista", empaattinen
Ei kestä epäonnistumisia, tavallaan jopa pelkää sitä
Sivusta seuraaja
Haluaa että tietyt asiat ovat aina samalla tavalla ei halua muutoksia
Valittaa milloin mistäkin, vaatteet hiertää
Säikkyy kovia ja uusia ääniä
Rikas mielikuvitus
Musikaalinen
Murehtii paljon ja asioita jälkeenpäin
Huolehtii
Yleinen herkkyys monissa tilanteissa
Varmasti muitakin asioita on

Tyttö on siis yleisesti ottaen aika pidättyväinen epätyypillisisissä tilanteissa.
Sen sijaan tutussa paikassa tuttujen ihmisten kanssa hän voi olla reippaasti oma itsensä.
Nauravainen, pelleilee, höpöttää, kertoo juttuja, riehuu niin kuin muutkin lapset!

Olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain tietoa asiasta.
Se että tyttöni olisi "erityisherkkä" selittäisi paljon asioita hänen käytöksestään.
Välillä tuntuu että tyttö itse kärsii tästä jännityksestään ja herkkyydessään.
Haluaisin auttaa ja ymmärtää parhaani mukaan, toivon että hän pärjää tässä mielestäni liian kovassa maailmassa.

Itse olen pienenä ollut samantapainen herkkis.

1

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erityisherkkä

Itse olen tälläinen "erityisherkkä" ihminen ollut lapsesta asti.
      Netistä saat kyllä jotain tietoa, toivottavasti joku muukin asiasta jotain tietävä vastailee.
      Sen haluan sanoa että kyllä lapsesi oppii asian kanssa elämään ja pärjäämään varmasti vaikka joskus voi tuntua hankalalta.
      Erityisherkistä kasvaa kuitenkin vahvoja ihmisiä joilla on yleisesti ottaen paljon ystäviä jne.

Sinun täytyy muistaa tukea lastasi ja kertoa että hän on hyvä juuri sellaisena kuin on.
      Tämä piirre on myös hyvä kertoa neuvolassa, päiväkodissa jne.
      Itse olin asian takia pienenä hyvin ujo ja syrjäänvetäytyvä.
      Kärsin myös huonosta itsetunnosta koska vanhempani aina mollasivat luonteeni ja erilaisuuteni takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe