Helle ajamassa hermoromahduksen partaalle

lopenuupunut_

Mä en yksinkertaisesti kestä tätä hel*** vit*** saat*** hellettä. Ei ole edes parveketta vuokrayksiössäni ja tuuletin ei juurikaan auta, öisin nukahdan vasta pikkutunneilla kun olen aivan lopen läkähtynyt.

Kaikki tämä tulee jatkuvan monivuotisen yksinäisyyden ja masentuneisuuden päälle, niin alkaa tuntua että voisi ihan kirjaimellisesti laittaa pillit pussiin omalta osaltani.

Tätä luuseripas**elämä ei vaan enää jaksa!!!

93

2685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bivie-

      Jotkut nauttii kuumasta, itsekään en kuulu heihin.

      Oletko kokeillut kastella pikkupyyhkeitä (tai miksei isompiakin) kylmällä vedellä märäksi ja sitten laittaa ne kropan tai selän tai otsan päälle tai mistä nyt viilennytkään parhaiten? Mulla se on auttanut iltaisin. Tsemppiä.

      • coooooooooooool

        Jos on liian kuuma, kannattaa käydä pikaisesti kylmässä suihkussa ja jättää vartalo kuivaamatta (ja mieluiten pukematta). Todella tehokas viilennyskeino, varsinkin kun yhdistää tuulettimeen.


      • Anonyymi
        coooooooooooool kirjoitti:

        Jos on liian kuuma, kannattaa käydä pikaisesti kylmässä suihkussa ja jättää vartalo kuivaamatta (ja mieluiten pukematta). Todella tehokas viilennyskeino, varsinkin kun yhdistää tuulettimeen.

        Mutta kun muslimiakka ei saa riisuutua. Ovat kuulemma seksikkäitä


    • tissimies kesällä

      Meitsil on kans tissit ihan hiessä .. vituttaa ku saa unta vasta joskus aamuviideltä ku on niin kuuma.. mul kans 35 neliöinen koirankoppi yksiö, ei parveketta ja kaikki ikkunat samalla puolella = ei pysty viilentää mitenkä.

      • Kohta helpottaa

        Minulla on asunnossani ikkunoita sekä etelään että länteen, mutta ikkunat ovat niin matalalla, että pelkään jonkun tulevan niistä sisään yöllä, kun nukun. Siksi pidän ikkunat kiinni. Tuuletin on kyllä puhaltanut tuossa.


    • helleuuvuttaa

      Itsekin toivon jo viilennystä, herään helteeseen useita kertoja yön aikana. Nooh, onneksi olen työtön joten ei tarvitse mennä väsyneenä töihin. Missään nimessä tukala helle ei saa olla syy itsemurhan tekemiseen vaikka taustalla olisikin masentuneisuutta.

    • x771
    • 12+19

      - tuuletin
      - kylmäkalleja sänkyyn
      - märkä t-paita päälle

      Kyllä nämä lämpimät ilmat kohta loppuvat ja sitten kärvistellään taas 11 kuukautta enemmän tai vähemmän kylmässä.

    • nyt nautitaan

      Minä ainakin nautin täysillä helteestä, kiva kun voi melkein joka päivä palvoa aurinkoa ja 30 kiva lähteä juoksulenkille ja omakotitalossa on aina mukava 21 tuon pumpun ansiosta joka viilentää tehokkaasti.

      • Viilee

        Nauti ihan rauhassa..kaikki ei nauti ja piste. Ja juoksut on juostu...


      • 15+15
        Viilee kirjoitti:

        Nauti ihan rauhassa..kaikki ei nauti ja piste. Ja juoksut on juostu...

        Juu näin O!

        En kassa nauti yhtään näistä keleistä, lenkeillä on tullut käytyä yöllä kun lämpötilat pudonneet sinne 17 asteen tietämille, nyt on täällä rannikolla yölläkin 20 astetta, sydän lentää melkein rinnasta ulos kun hapen saanti on todella hankalaa kuntoillessa näillä keleillä.

        Pistetty pakko stoppi kuntoilu puolellekin, nyt kun ulkona vihdoin tuulee tähän aikaan on siellä 25 lämmintä ja tuuli kuumaa, muuten olikin sitten lähes tuulematta koko ajan, pitää varmaan alkaa suunnitella mennä kylmäkellariin nukkumaan ohuella kesä makuupussilla ja alustalla, sinnekin kun yöllä menee vilvoittelemaan lenkkien jälkeen alkaa patterit sulamaan pelkästä kropan ylilämmöstä vaikka kuinka pääovi on säpissä.

        Palvoa aurinkoa voi hitto, kai mä palvon sitten niitä kunnon syys ja talvimyrskyjä mitä näillä leveys asteilla on vaikka paleltais tilaukseen laitakin niitä sitten koko kuumuuden edestä, jos joudun elämään sinne asti, tilauksessa kun olis muutakin poistuminen vaan elävien kirjoista ennen syyskuun loppua, saatta sitten pitää helteenne ja sen palvonnan mun puolestan seuraavat 100 000 000 vuotta.


      • 13+7
        15+15 kirjoitti:

        Juu näin O!

        En kassa nauti yhtään näistä keleistä, lenkeillä on tullut käytyä yöllä kun lämpötilat pudonneet sinne 17 asteen tietämille, nyt on täällä rannikolla yölläkin 20 astetta, sydän lentää melkein rinnasta ulos kun hapen saanti on todella hankalaa kuntoillessa näillä keleillä.

        Pistetty pakko stoppi kuntoilu puolellekin, nyt kun ulkona vihdoin tuulee tähän aikaan on siellä 25 lämmintä ja tuuli kuumaa, muuten olikin sitten lähes tuulematta koko ajan, pitää varmaan alkaa suunnitella mennä kylmäkellariin nukkumaan ohuella kesä makuupussilla ja alustalla, sinnekin kun yöllä menee vilvoittelemaan lenkkien jälkeen alkaa patterit sulamaan pelkästä kropan ylilämmöstä vaikka kuinka pääovi on säpissä.

        Palvoa aurinkoa voi hitto, kai mä palvon sitten niitä kunnon syys ja talvimyrskyjä mitä näillä leveys asteilla on vaikka paleltais tilaukseen laitakin niitä sitten koko kuumuuden edestä, jos joudun elämään sinne asti, tilauksessa kun olis muutakin poistuminen vaan elävien kirjoista ennen syyskuun loppua, saatta sitten pitää helteenne ja sen palvonnan mun puolestan seuraavat 100 000 000 vuotta.

        Samaa mieltä. Mielummin lähden lenkille räntäsateessa kuin 30 helteessä. Onneks on ukkostanu muutamana päivänä ni ollu sateen jälkeen hetken viileempää ja kyenny ees pari kertaa lenkille.


      • duunari777

        No kai perkele minäkin nauttisin helteistä ja kävisin vaikka missä juoksulenkeillä, jos kotona olis viileetä.
        Koittakaa rakkaat ihmiset ymmärtää, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia ilmastointia kotiinsa, joko ei ole rahaa tai taloyhtiöltä lupaa asennukseen.

        Eikä kaikilla ole työpaikoilla ilmastointia, vaan päinvastoin lisää lämpöä aiheuttavia koneita, uuneja, lämpöpuhaltimia, kolveja ja tinapatoja.
        Voisi helteen ihannoijillakin hymy hyytyä kun tekis töitä koko päivän ilmastoimattomassa peltiseinäisessä tehtaassa 450-asteisen tinapadan äärellä..


    • Lori-lori

      Päästä kylmää vettä hanasta ranteittesi päälle. Auttaa vähän aikaa.

    • ahdistaa

      Itselläni samat fiilikset. Se henkinen ahdistus vaan lisääntyy kun on tuskainen olo helteiden takia ja myös mulla alkaa tulla ihan outoja ajatuksia..
      Mut koitetaan jaksaa. Käy uimassa.

    • auki

      Vie jääkaappi sängyn viereen, ovi vaan auki

    • hdslaf hjaloe

      Pieni asunto pienenee entisestään helteellä. Toiset nauttii mutta toisille helle on suoraan helvetistä.

      • ahdistaa

        Näin on.
        Ja tätähän ei isoissa ok-taloissa ilmastoinnin äärellä hymyilevät ihmiset tajua.
        Jokainen voi itse koittaa asua pienessä koirankopissa, jossa muutenkin henkisesti ahdistavaa olla ja sitten nää helteet vielä siihen päälle ja töissäkin tartteis jaksaa käydä..
        Vaikeaksi menee.
        Sit vielä joka puolella hoetaan, ettei saa valittaa.

        En yhtään ihmettele, jos syksyllä todetaan kesällä tapahtuneen poikkeuksellisen paljon itsemurhia, sen verran kurja olo alkaa olla ja kun muutenkin on vaikeaa ja yksinäistä.
        Mutta tsemppiä ap:lle, tiedätpähän ainakin, ettet ole ainoa.


      • Uimalaan
        ahdistaa kirjoitti:

        Näin on.
        Ja tätähän ei isoissa ok-taloissa ilmastoinnin äärellä hymyilevät ihmiset tajua.
        Jokainen voi itse koittaa asua pienessä koirankopissa, jossa muutenkin henkisesti ahdistavaa olla ja sitten nää helteet vielä siihen päälle ja töissäkin tartteis jaksaa käydä..
        Vaikeaksi menee.
        Sit vielä joka puolella hoetaan, ettei saa valittaa.

        En yhtään ihmettele, jos syksyllä todetaan kesällä tapahtuneen poikkeuksellisen paljon itsemurhia, sen verran kurja olo alkaa olla ja kun muutenkin on vaikeaa ja yksinäistä.
        Mutta tsemppiä ap:lle, tiedätpähän ainakin, ettet ole ainoa.

        Uimahalliin, uimalaan !

        Hedelmämehuja korkeasta lasista, kukka hiuksiin - leiki että olet oikein kalliilla etelänmatkalla.

        Kauppaan hed- ja vih.osastolle

        Pahvista askarreltu iso hieno viuhka

        Suolaista ja makeaa syötävää

        Ja taas uimalaan - kannattaa ehdottomasti, 3-5e


    • yksinäinenmasentunut

      Itse kärvistelen myös kotona joka on kirjaimellisesti kuin sauna n. klo 14-20 välisenä aikana. Kesä on kaksipiippuinen asia: voit nauttia siitä jos sinulla on viilenetty koti, auto ja jos sinulla on ystäviä joiden kanssa vietää kesää.

      Jos sinulla ei ole mitään edellä mainituista niin kesä on yhtä helvettiä. Minulla alkaa olla kaiken muun ankeuden lisäksi helteen aiheuttamia mielenterveydellisiä ongelmia. Helle on jotenkin kuin piste 'i':n päällä, se korostaa ja moninkertaista muut ongelmat.

      Pientä helpotusta minulle on tuonut spraykastelukannu jolla suihkutan "hienorakeista" vettä pari kertaa tunnissa ympäri vartaloa, ei se paljoa auta mutta siihen vielä tuuletin mukaan niin olotila on ainakin jonkin verran parempi. Tunnissa menee 0.5-1l vettä, välillä kannattaa syödä jotain pientä suolaista myös.

    • vihaankesää

      Sama vika, ite vihaan helteitä. Jos menee yli 15 asteen niin se on mulle liikaa. Ihmiset OK taloissa hymyilee joo ilmastoiduissa olosuhteissa, ja aamulla lähtee töihin ilmastoidulla autolla ilmastoituun virastotaloon.

      Mulla on 29,5m2 yksiö korkeen mäen päällä ylimmäs kerrokses, kaikki lasit aurinkoon päin, aurinko menee mun kämpän ohi semmoset 8h ja siihen vielä tuo auringonlaskun aika. Aurinko kuumittaa mun seinät niin kuumaksi et aamulla 5 aikaan saa kämpän sisältä vielä mitattua 35 astetta. Olin päivän pois himasta, kaihtimet kiinni ja vielä verhot niiden edessä, silti mittasin kämpän perältä varjossa 42 astetta. Tuuletin on katossa mut ei se paljon auta.

      Pois ei ole varaa muuttaa koska olen työttömänä, pakko vaan kärsiä.

      • ...........

        Aika hullua! Minulla on iltaisin 31 ja aamuisin 29 ja tämäkin tuntuu olevan ihan liikaa jo. En tiedä miten kestät...


      • hellebest

        minä asun 12neliön huoneessa kolhoosissa työttömänä,ja nautin.päivällä saa ottaa aurinkoa ja uida järvessä,verhot kun pitää kiinni pysyy asunto viileänä ja tuuletus ikkunan kiinni,pilvet välillä haittaa,kesäkuu oli oikea jääkausi.toivottavasti kuiva syksy ettei aina sada,


      • viilisfiilis

        Mulla oli just samanlainen kämppä ja muutin, nyt max asteet 25 ja yötuuletuksella alle 24.
        Talvella varmaan jäätyy mut sit vaatteita päälle.


    • 18:03

      No avaa se sun kämpän iso ikkuna. Johan helpottaa.

    • 18+2

      Helle ajaa miehet vain pillun perään.
      Vittumaista aikaa tämä kesä.

    • Mä olen kanssa tyyppiä "cold never bothered me" eli en oo ikinä kuumasta tykännyt... oon jo miettinyt, pitäiskö viedä patja perunakellariin ja nukkua siellä? Tässä taloyhtiössä kun vielä on sellainen, mutta ei sitä kukaan enää käytä... mutta en sit tiiä, että miten siellä ilma vaihtuu, että pyörtyisikö sinne sitten?

    • dfsdf

      No voi siis kauheeta, jos joudutte pari-kolme viikkoa Suomessa helteestä kärsimään. Olkaa iloisia, sillä olette syntyneet oikeaan maahan. Minulla on syytä valittaa (paitsi nyt), vihaan kylmää ja pimeää, jota Suomessa on vähintäänkin riittävästi. Huh huh..

      • loppuisjohelteet

        Nyt on ollut jo liki kuukausi hellettä ja toinen mokoma on luvattu, eli vähän enemmän kuin mainitsemasi 2-3 viikkoa..ja sit toisekseen tämä on ihan todellinen ongelma monelle. Jokainen sekunti tuntuu minuutilta ja minuutti tunnilta tässä helteessä, yhtä kidutusta koko vuorokausi, alkaa minullakin jo pinna olla kireällä


      • ahdistaa

        Kylmyydelle voi TEHDÄ jotain.
        Se ei seuraa joka paikkaan ja ahdista, ei pahenna fyysisiä ja henkisiä sairauksia, eikä vie yöunia.
        Hellettä ei kaikki pääse mihinkään pakoon, vaan tukala olo on monella töissä, kotona, yöllä, päivällä.
        Ja jos ei saa edes nukutuksi helteen takia, niin siinä ihan oikeasti alkaa hajota niin kroppa kuin pääkin.
        Itse en ole vuosiin saanut paniikkikohtauksia, mutta nyt yhtenä päivänä tuli sellainenkin.
        Se lähti siitä kun ensin alkoi pumppu sekoilla helteen takia ja jotenkin pelästyin siitä ja sain kohtauksen.
        Nyt pelkään kokoajan sen uusiutumista. Pelkään ihan oikein todella.


      • Duraaz
        ahdistaa kirjoitti:

        Kylmyydelle voi TEHDÄ jotain.
        Se ei seuraa joka paikkaan ja ahdista, ei pahenna fyysisiä ja henkisiä sairauksia, eikä vie yöunia.
        Hellettä ei kaikki pääse mihinkään pakoon, vaan tukala olo on monella töissä, kotona, yöllä, päivällä.
        Ja jos ei saa edes nukutuksi helteen takia, niin siinä ihan oikeasti alkaa hajota niin kroppa kuin pääkin.
        Itse en ole vuosiin saanut paniikkikohtauksia, mutta nyt yhtenä päivänä tuli sellainenkin.
        Se lähti siitä kun ensin alkoi pumppu sekoilla helteen takia ja jotenkin pelästyin siitä ja sain kohtauksen.
        Nyt pelkään kokoajan sen uusiutumista. Pelkään ihan oikein todella.

        Joudun syömään helteisinä kesinä beetsalpaajia muiden verenpainelääkkeiden ohella, muussa tapauksessa sydän alkaa tykyttämään tuhatta ja sataa.

        Olen huomannut, että tuollaiset mainitsemasi kohtaukset uusiutuvat helpommin jos se kerrankin pääsee alkuunsa, se on jonkinlainen "kipinä" joka jää jonnekin syvälle kytemään - tuo on todella ikävä tilanne sinulla. Itse aion huomenna mennä terveyskeskukseen hakemaan kylmäliivin (joita annetaan normaalisti lhäinnä MS-potilaille), tiedä sitten kuinka paljon todellista hyötyä siitä on.


      • sdfvsdfv
        loppuisjohelteet kirjoitti:

        Nyt on ollut jo liki kuukausi hellettä ja toinen mokoma on luvattu, eli vähän enemmän kuin mainitsemasi 2-3 viikkoa..ja sit toisekseen tämä on ihan todellinen ongelma monelle. Jokainen sekunti tuntuu minuutilta ja minuutti tunnilta tässä helteessä, yhtä kidutusta koko vuorokausi, alkaa minullakin jo pinna olla kireällä

        JOO joo ei kannata uskoa hellelupauksiin enneku on kuukausi kulunu. Kattoo ensin ja kiittää sitten jos aihetta on. Lupaavat vaan, kuitenkin, mielistellä tahtovat meteorolokit meitä.
        Hellettä voi olla luvassa vielä kuukaudeksi, ehkä Saharaan ja Amatsooniaan mutta eipä riehaannuta ilosta vielä suotta, jos sattuu että helteet loppuki tähä.


      • pööööö

        "Minulla on syytä valittaa (paitsi nyt), vihaan kylmää ja pimeää, jota Suomessa on vähintäänkin riittävästi"

        Eikö talossasi ole talvisin lämmitystä? Se on asukkaalle paljon edullisempaa kuin jäähdytysilmastointi vuokralaiselle omasta kukkarosta.


    • aksdfjvsd 31 v.

      Ei kai se, lokakuussa jälleen alkava puolivuotta kestävä vesi-räntä-lumi-sadekausi sen helpottavampaa 00?
      Hyvä etto lämmintä, saa halot peiteltyä ja heinät tehtyä. Kyllä se sade ja kolea pilvinen sää huomattavasti nurjempi vaihtoehto olisi.

    • Liika on aina liikaa

      Eikähän tässä helteessä ole tullut selväksi miksi Afrikassa tapellaan niin paljon. Vähemmästäkin käämit palaa...

      Ja kyllä tää helle saa pinnan kiristymään. Siihen vielä päälle nämä urputtajat: "Ei kesällä saa valittaa, palellaan sitten talvella"... kyllä varmana valitan sillä ensin on kesäkuussa koivu tuhnuttamassa siitepölyjään, sitten kun se lopettaa niin heinät aloittaa...ja eikä siinä vielä kaikki, se perhanan pujo on elokuussa joten tervetuloa allergisen elämään...

      Ja kun on pakko ulkoilla koirien kanssa niin täytyy nousta kukonlaulun aikaan koirat lenkittämään ja sitten ilalla auringon laskettua voi taas pistää nokkansa ulos lenkille. Päivällä ei voi kun käydä kulmantakana "koivennostolla"

      Ja sitten se kun ei päiväsaikaan tuolla ulkona voi juurikaan liikkua, vaaleana ihmisenä en saa rusketusta vaan vain punastusta.

      ja p.s. kun talvi tulee niin mä en valita, pistän vaan enemmän vaatetta päälle mutta kun helteellä ei tota nahkaansa voi oikein riisua :)

      Tsempppiä kaikille ja haaveillaan siitä kauniista ja viileästä lokakuusta

      • poikamies 31 v

        Olisihan se kiva syyttää hellettä sitä että Ääfrikässä kulkee kaikki vähän kohti kusea ja nälkä ynnä soat tressaa alati. Se ois ihana syntipukki.
        Mutta muistammehan riistomaa-ajat, ku mustia ja ruskeita vietiin Amerikkaan tupakkia ja puuvilla poimimaan ruoskaniskupalkalla ja kaikenlainen afrikkalaisten sortaminen jatkui monissa mantereen maissa 60-luvulle asti. Kolonialismi se on Afrikan tuhonnu ja sen mahikset pilannu, ei kuumuus. Maitten rajat, varsinkin pohjoisessa, on säädetty mielivaltaisesti, onhan siellä satoja kilometrejä laaserisätteen suoria rajoja. Väärät heimot on joutunu samalle puolen rajaa ja oman heimon osia on voinu jäähä rajan taa.
        Ne vähäset pellot mitä Aprikassa sijaitsee, on liialti pantu tuottamaan kahvia, kaakaota ja muita kerskamässäilytuotteita lihaville ja tyytymättömille länsimaalaisille. Ruuantekoonhan niitä tarvittas.


      • Elä kuule jauha
        poikamies 31 v kirjoitti:

        Olisihan se kiva syyttää hellettä sitä että Ääfrikässä kulkee kaikki vähän kohti kusea ja nälkä ynnä soat tressaa alati. Se ois ihana syntipukki.
        Mutta muistammehan riistomaa-ajat, ku mustia ja ruskeita vietiin Amerikkaan tupakkia ja puuvilla poimimaan ruoskaniskupalkalla ja kaikenlainen afrikkalaisten sortaminen jatkui monissa mantereen maissa 60-luvulle asti. Kolonialismi se on Afrikan tuhonnu ja sen mahikset pilannu, ei kuumuus. Maitten rajat, varsinkin pohjoisessa, on säädetty mielivaltaisesti, onhan siellä satoja kilometrejä laaserisätteen suoria rajoja. Väärät heimot on joutunu samalle puolen rajaa ja oman heimon osia on voinu jäähä rajan taa.
        Ne vähäset pellot mitä Aprikassa sijaitsee, on liialti pantu tuottamaan kahvia, kaakaota ja muita kerskamässäilytuotteita lihaville ja tyytymättömille länsimaalaisille. Ruuantekoonhan niitä tarvittas.

        Totuus on, että afrikkalaisia ja monia muita on orjuutettu useaan otteeseen ennen "valkoisen paholaisen" visiittiä ja ameriikkaan raahaamisia. Ja silloinkin toiset mustat pekat myivät omiaan valkoisille. Ihan itse ottivat kiinni ja tarjosivat valkonahoille.


    • kiltti mies.

      Mukavaa kun on lämmintä. Eilenkin olin ilman paitaa ajelees veneellä. Oli isoja aaltoja ja vesi ruiskusi yli laitojen kivasti päälleni.

    • :,()

      Onkohan Afrikka siksi niin per$läpi paikka kun siellä on 24/7, 365 päivänä vuodessa jumalaton helle ja ihmisten aivot taantuneet sen mukaisest? Ihan tosissaan tätä pohdin...

    • loveitsummer

      Ihanan kuuma ja järvenrannalla aivan ihanan raikasta.

    • hulluakka

      Mä ajattelin tehä uima-altaan olkkarin lattialle, jos lämpötila tästä viälä nousee. Ei tää oo enää normaalia. Todellaki odotan talvea. Kylmyydelle voi tehä jotain, helteelle ei voi.

    • eräs vaan

      Itse rakastan lämpimiä ilmoja! Ihana kesä :):) Asun omakotitalossa, joka on kesällä kuuma. Kesäpaikka on lähellä ja siellä on hyvä nukkua kovalla helteellä. On ihanaa, kun voi olla vähissä vaatteissa ja nauttia luonnosta.

      Ymmärrän hyvin aloittajaa. On varmasti tosi tukalaa asua kuumassa kerrostalossa, jossa ei pysty nukkumaan. Eikö sinulla olisi mahdollista asua helteen ajan jossain muualla, vanhemmilla tai onko jollakin mökkiä?

    • Synnin väärää maahan

      En ymmärrä valittajia, kohta alkaa taas se masentava 9 kuukautta kestävä hellesäiden odotus kun saa täristä kylmässä ja aamuisin kun herää niin saattaa olla melkein polviin asti lunta, jatkuvia lumitöitä...

      • ***

        Lunta ei välttämättä saada vielä 5 kuukauteen, riippuen missä asuu. Ja sit parin kuukauden päästä ne alkaa sulaakin jo. Lupaan mennä ulos enemmän kunhan tulee mukavampi 15-20 astetta ettei roskien viemisestäkin tule paita likomäräksi.


    • mies31v

      Ei kait tuo helle haittaa kohta laitellaan talvivaatteita päälle ja valitetaan että kun on kylmä. Tuo yksinäisyys se kyllä ottaa välillä koville :(

    • JEEEEEEE - ROCK !

      Lisää aurinkoa. Meikäläinen naattii. Olin just Alanyassa 2vkk. Siellä oli sopiva 36-40 C. Aatelkaapa ite . Kuinka monta aurinkopvää on Suomessa vuodessa? Taitaapi olla pelkkää vesisadetta ja räntää. Kesäkuussa vettä-rakeita-vettä. Sama jatkuu syksystä--- toukokuuhun YHEKSÄN KUUKAUTTA. Ottakaa jo se toppatakki pois päältä.

      • empatiakykyinen

        Sinäkin kuule vanhenet ja mitä vanhemmaksi tulet, sitä huonommin keho sietää tällaisia helleputkia. Kuinkahan silloin suhtaudut näihin "valittajista" valittajiin, kun olet itse yksi helteistä kärsijöistä?


      • ***

        Miten helvetissä auringon paistaminen nyt vittu liittyy mihinkään? Voi olla -30 vaikka aurinko paistais ja voi olla 30 vaikka olis pilvistä.


    • Plää ja puuh

      Tekis mieli vetää lättyyn kun joku tulee sanomaan että on niin ihanaa kun on lämmintä :) En vaan kans kestä tätä kuumuutta sisällä ja ulkona. Nyt on vähintään jo erakoitunut kun ei jaksa tuonne helteeseen lähtä "nauttimaan", huoh..no tulee se vielä syksy/talvi. Se on muuten niin että kaikkilla ihmisillä on erinlainen lämmönsäätelykyky. Talvella toki aina palelee mut parempi vaihtoehto sekin kun tämä ahistava kuumuus. Paniikkia pukkaa ja sydän hakkaa, nauti sitte sitte, plääh. Mut kaikesta kuumuudesta ja ikävistä oloista huolimatta kaikille yksinäisille ja muillekkin parempia tulevia päiviä :)

      • Kärttyämmä

        Mulla alkaa olla sama fiilis. Seuraava joka tulee pepsodenttihymynsä kans mun naaman eteen sanomaan, ettei saa valittaa helteestä, voi olla että saa poimia lattialta niitä lumivalkoisia hampaitaan.


      • joriittää

        Mulla aivan samat fiilarit, nyt alan olemaan sietokyvyn äärirajoilla kun tästä helteestä ei saa sekuntiakaan rauhaa, ei edes yöllä, nukkumisesta on turha edes haaveilla. Asiaa pahentaa että katsoin äsken ilmatieteenlaitoksen ennusteen lähipäiviksi, lupaavat 30-32 astetta, se masensi minut lopullisesti,

        Mäkin voisin tällä hetkellä (ja korostan että nimenomaan tällä hetkellä, en normaalisti) silmää räpäyttämättä tempasta naamaan jotain "älä valita helteestä"-tyyppiä, sen verran alkaa jurppia tämä sää


      • ***
        joriittää kirjoitti:

        Mulla aivan samat fiilarit, nyt alan olemaan sietokyvyn äärirajoilla kun tästä helteestä ei saa sekuntiakaan rauhaa, ei edes yöllä, nukkumisesta on turha edes haaveilla. Asiaa pahentaa että katsoin äsken ilmatieteenlaitoksen ennusteen lähipäiviksi, lupaavat 30-32 astetta, se masensi minut lopullisesti,

        Mäkin voisin tällä hetkellä (ja korostan että nimenomaan tällä hetkellä, en normaalisti) silmää räpäyttämättä tempasta naamaan jotain "älä valita helteestä"-tyyppiä, sen verran alkaa jurppia tämä sää

        Joo se kun ei pysty nukkumaan, ei ole ruokahalua ja jopa juomat täytyy joskus pakottaa alas eikä pysty tekemään mitään fyysistä niin alkaa tuntuun kuolemalta.


    • kesät on lyhyitä

      Älkää valittako, nyt rannalle nauttimaan kun voi kerrankin ruskettua täällä kylmyyden maassa

      • lunta tupaan!

        Älä tule sitten valittamaan melanoomaasi!


    • -------------

      Nämä kelithän olisi tosiaan ihan unelmaa, jos sisällä olisi se 20-22. Mutta kun sisälläkin joutuu sietämään vuorokauden ympäri 30 astetta, niin siinä on kyllä tavallisella suomalaisella mukavuus kaukana.

    • rohkeesti kellariin

      Onko sulla kellaria siinä talossa? Vanhoissa kerrostaloissa on onneksi kellarit, sidukat pysyy kylminä ja siellä on kiva istuskella juomassa kylmä sidukka. Mun talossa on muitakin kellarissa viihtyjiä helteellä. Jotku juo kellarilimuja, jotku bissee, yksi mummeli juo omatekemiään marjamehuja. lisäksi se on mukava ja helppo tapa yksinäisen ottaa kontaktia naapureihin. Mä olen saanut pari hyvää sauna-ja lenkkikaveria kellaritutuista. kunhan et ole nirso tuttavuuksille, voit löytää naapureistas aarteita ystäviksi, niissä on yhtä yksinäisiä kuin me jokainen yksineläjä ollaan.

      • ahdistaa

        Paskat ne näihin uusiin taloihin mitään kellareita tekee, eihän näihin edes väestönsuojia enää tehdä!


    • huurretta

      ilmastointi-laite kiinnostaa.mitä pitäisi ottaa huomioon sitä ostettaessa?siis mitä on hyvässä toimivassa mitä ei ole "halvoissa turhissa" ettei turhaan osta tehotonta romuläjää..kämpässä ois neliöitä 28.

      • 15+15

        Muistaakseni myivät ne huone kuutio määrien mukaan niin kun sana kiukaatkin, 28.ssa on jo jokunen kuutio, yksi laite näillä keleillä pimennysverhot kiinni päivät,
        jos kämppä auringon puolella, itsellä typerä liike menin hankkimaan aluväriset sälekaihtimet, niin kyllähän ne heijastaa sen auringon valon takaisin ulos, mutta hohkaavat myös sitomansa lämmön sisään, valkoinen olisi siis ollut sittenkin se
        oikea valinta.

        Sekä yöt jos katuvalot häiritsee, yksi kone voi riittää jotenkin kun huutaa täysiä
        koko ajan, lyhentää varmaan käyttöikää jonnin verran.

        Niin kun se jossa itte olen aamusta iltaan rinko mollottaa samaan seinään,
        seinäkin kerännyt lämpöä jo jonkun aikaa, vaikka pari viileämpää päivää tulis
        ei auta mitään ulkoa jos sattuu olemaan viileämpään, tulee sisälle kämppään on
        kun pätsi tai leivinuuni sellanen kuuma seinä tulee vastaa kun oven avaa,
        läpivedosta yleensä vain haaveilla kämppä kun toimii jonkin moisena ilmalukkona,
        jos vetoa saa tulee se sieltä kuumalta puoleta tietenkin sisään, sitä lämpöä piisaa ikkunoiden tai tuuletus räppänöiden avaaminen on vika liike kuumaa tulee vaan
        lisää sisälle, ulkoseinän jäähtyminenkin vie viikon tai pari riippuen minne lämpötilat putoaa voi viedä kauemminkin, mitä olen huomioinut tästä kämpästä.


    • Ollieno

      Sinnitelkää vielä, torstaista alkaen viilenee muutamalla asteella - hellettä edelleen kylläkin - mutta silti siedettävämät 24-25 astetta lukemat taululla. Mä olen myös jo ihan finaalissa näiden helteiden kanssa, olisinkohan nukkunut keskimäärin 2-3t/yö viimeiset 5 viikkoa, lyhyillä päikkäreillä siellä täällä olen yrittänyt koravata puutteellista yöunta

    • Liliana

      Minä en ole koskaan tykännyt helteistä ja vuosi vuodelta välitän vähemmän.
      Jos jotain hyvää haluais asiassa nähdä niin olen laihtunut ainakin 3 kg kun ei mikään oikein maistu. Kahvia olen juonut kun tykkään siitä mutta ruoan olen kuitannut tomaateilla, kurkulla, porkkanoilla ja tummalla leivällä jonka päälle olen laittanut jääsalaattia. Joka päivä olen myös syönyt yhden keitetyn kananmunan ja laittanut vähän suolaa siihen päälle koska suolaa tarvitaan helteellä.
      Tämä on oikein hyvä ruokavalio ollut ja aion jatkaa tätä pidenpäänkin.
      Ja paljon vettä juomaksi.

    • dsf43534543534

      Laittakaa verhot kiinni ( aurinko ei saa paistaa sisälle )ja kaikki ikkunat auki ja ikkunoiden eteen pimennysverhot silleen että ne peittävät koko ikkunan että valoa ei tule läpi, itsellä näin ja asunnossani on kyllä viileää vaikka aurinko paistaisi täysillä. Myös lamput pois päältä

      • korvausilma

        pane vaan ikkunat kiinni kun olet auringossa ikkunoidesi kanssa.sama aurinko lämmittää seinät ym. ja kuuma ilma tulee sisään avonaisesta ikkunasta!!!


    • mies yksin

      Helteen kestää mutta ainainen yksinäisyys pistää kaikenlaisia ajatuksia päähän. Ei siis mikään kiinnosta eikä huvita oikein mitään tehdä. Ulos ei kannata lähteä kun ei siellä mitään minulle ole vaikka lämmintä onkin.

      • yksinäinen_mies

        Näin myös minulla, en halua mennä ulos helteiseen ja aurinkoiseen ilmaan katsomaan kun muilla on hauskaa enkä enää edes halua mennä katsomaan naisia enää koska he eivät ole tähänkään asti ole edes räkäissyt näin ruman miehen suuntaan, tulee vain todella ahdistunut olo kun miettii mitä elämässään menettää. Syksyn harmaudessa on jotenkin aina helpompaa, ainakin henkisesti.


    • eiautamikään.

      Siirrwttävä ilmastointilaite on järjetön sähkösyöppö.
      Mulla oli tehokas 12000btu värkki mutta ongelma on lämmön siirtäminen puhallusilmalla.
      Vehje puhaltaa lämpöä ulos ja imee samalla ulkoa 50 korvausilmaa.
      Toimisi paremmin jos kone on parvekkeella ja puhaltaa kylmää sisään,vai toimiikohan.
      Jos 2500W mylly pyörii vrkn niin kämppä viilenee 3astetta 30-27.

      Nyt asun katutasossa ja rappu on kellarikäytävää, huippuimuri vetää käytävästä 20 ilmaa sisään. kämppä 25 vaikka auringon puolella.

      • hjkhjk

        9000btu pitää riittää 20neliön jäähdyttämiseen.ja vieläpä parissa tunnissa 30 alas 23:een.minkä merkkinen mopo kyseessä että tietävät varoa,vai oisko väärin kytketty ilmanpoistoletku..


    • Kirsikka3

      Sama tunne täällä, et ole yksin!

    • hjkhjk

      Unilääkettä poskeen...kyl se siitä kunhan saat nukuttua.mulla samat "oireet" paitsi en yli 1/2vuoteen Imovaneja tms. ja verisuonet täynnä tukoksia jotka tekevät sen että kenkiä jalkaan laittaessa alkaa hikoilu ja 100m päässä bussipysäkillä paita aivan märkä ja matka on vasta alussa.. et jos helpottaa niin kärsii ne muutkin.

    • yks nainen

      Ajattelin nyt vaikka tässä ketjussa kysellä vähän nimimerkki "Tissit hiessä 83":n kuulumisia. Kuinkas jakselet näissä helteissä?

    • kostee julli

      Ison ongelman aiheuttaa helvetillisin korkea kosteusprosentti. 70% ja yli on helvetin tukahduttavaa vaikka lämpö tippuisikin lähemmäs 20 astetta.

      Mitta on todella täynnä helteitä. Inhoan hikoilua, kesän kuumuutta ja helvetin ötököitä kuten kärpäsiä, ampiaisia ja hyttysiä. Pienestä kakarasta asti olen suosinut talvea ja myöhäisempää syksyä. Tosin autonomistajana en oikein hirveän kylmistä ja lumisista talvistakaan jaksa innostua, mutta silloin ei ainakaan tarvitse hikoilla kun epätoivoisesti yrittää nukkua.

    • eswet

      Ne jotka sanovat että lopettakaa helle valitus niin eivät todellakaan tiedä mitä se kuumuudesta kärsiminen, rasittuminen ja väsyminen on, saati mitä on elää niissä pienissä, tai isoisakin, kodeissa joita ei saa viileäksi millään. Kaikki eivät pääse helposti johonkin rannalle,uimalaan tai yleensä mihinkään, varsinkin jos sitä autoa ei ole niin mihinpä jaksat jalan tai pyörällä. Myöskään kehoitus maata rannalla ei todellakaan ole sitä mitä kaikki haluaa tehdä. Ja ei, likikään kaikilla ei ole mökkiä tai jotain muuta asuntoa, paikkaa mihin mennä jonkun luokse helteitä pakoon. Heillä joilla on ne ilmastoidut asunnot, autot, mökit ja sukua ystäviä siellä sun tuolla niin hyvä asia heille, ja jos helteistä nauttii oli elinolosuhteet mitkä tahansa niin ok, sitten saa nauttia, mutta voi myös nähdä muutakin kuin itsensä oman mielipiteensä, ymmärtää, tajuta ja kokea myötätuntoa niitä kohtaan joille helteet ja kuumuus ovat vain huono, pahaa oloa ja jopa suuttumusta tuottava säätila.

    • asunnossa 17 astetta

      Nämä helteestä nauttijat voitaisiin kaikki pakata johonkin helvetin isoon uuniin ja vääntää 300 astetta ja kattoa kauan nauttivat helteestänsä.

      • AjatuksestaVoimaaSaa

        Ei, ei isoon uuniin, vaan ihan pieneen, että olisivat siellä ahtaassa kuin sillit purkissa.


    • lisää hellettä

      tänään oli lähelle 30 ja lähdin lenkille, olipas nautinnollista kun ei tarvinnut palella

    • 14+7

      Meteorologi lupasi muutama päivä sitten viilenevää säätä, aika ärsyttävää pilaa tommoinen, se on se ja sama jos lämpötila putoaa 30->26, yhtä tukalaa se on kuitenkin näissä lämpötiloissa:(((

      • 13+4

        Toivottavasti helteet ei lopu koskaan, syksystä ja talvesta saa kuitenkin kärsiä seuraavat 9 kuukautta.


      • 14 + 17
        13+4 kirjoitti:

        Toivottavasti helteet ei lopu koskaan, syksystä ja talvesta saa kuitenkin kärsiä seuraavat 9 kuukautta.

        Korjaus: Kylmyydestä saa NAUTTIA seuraavat 9 kuukautta.


    • tylsäähellettä

      Väitän, että tässä tapauksessa tylsyys nakertaa mielenterveyttä liian kuuman olotilan ohella. Nyt joudun rajoittamaan jo sinänsä tylsää elämää entisestään kun joudun juomaan jatkuvalla syötöllä tuuletin vieressä ja useita suihkukäyntejä. En voi myöskään oleskella ulkona kuin lyhyitä hetkiä päivässä, telkunkin katsominen on tylsempää näillä helteillä

    • ArskaTurust

      Helteet loppuvat jiiiihaaaaaa!!!

      Katselin sekä Forecan että Ilmatieteen laitoksen ennusteita ja huomisesta alkaen alkaa viiletä, ollaan enemmänkin lähempänä 20 kuin 30 astetta. Etenkin yölämpötilat laskevat useilla asteilla 13-14 asteeseen. Vihdoinkin saa nukuttua öisin.

      Kyl niin pal kärssii sai, kyl se nii vääri oli mutta nyt saunankäristys loppukoon :)))

      • ArskaTurust

        eiku se olikin vasta tiistista alkaen, nooh joka tapauksessa alkuviikolla hellittää.


    • Jalaa1

      Nää helteet on ollut ihan jees, vaikka ulkona on ollutkin kuumaa. No ei sisälläkään kovin viileää ole ollut. Tällaiset ilmat on olleet juuri oikeat ulkoiluun. Itse harrastan rullaluistelua, ja mikäpä on ollut vetää lenkkiä näin upeilla keleillä. Välillä on tullut mentyä pätkiä ilman paitaa. Kunto on sen verran kova itsellä, että lenkit on olleet helteestä huolimatta 35-50 km:n mittaisia. Itse en pidä talvesta ollenkaan, ja siksi nautinkin tällaisesta.

    • olen laiheliini

      Kannattaa olla laiha, se helpottaa helteellä.

    • Toimiiii

      vaatteet päällä suihkuun ja jättää ne päälle märkinä

    • 15+17

      helteitä tulee ikävä, siitä olen varma. liian kylmä maa asua mun mielestä, miksiköhän tämä paikka piti asuttaa alunperinkään, pitäisi olla joku laki olemassa joka estää näin pohjoisessa asumisen

      • 1+20

        Muuta Välimerelle.


      • Anonyymi

        kylmän ja pakkasten tullessa, vaatetta voi aina LISÄTÄ, vaan pois ei saa enempää, vaikka olis kotona ilman vaatteiat, sittenkin kuuma, ja ulkona pieni toppi, lyhyet shortsit, enempää ei oikein voi vähentää ulkona, ja sittenkin kuuma.


    • ................

      Talo on varastoinut paljon lämpöä, joten sisällä vielä se 28 viileämmistä päivistä huolimatta. On kyllä jo ihan siedettävän tuntuista verrattuna siihen 31:een.

    • Anonyymi

      Ajattele muslimiakat kulkee rätti rätin päällä. Naurattaa kun ei saa vaatetusta vähentää. Ählämit on hulluja kun rättejä rakastavat

      • Anonyymi

        Ainut keino:
        muuta muualle!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe