Kirja auttoi eroon pahimmista pakko-oireista

Hanna Hanankatkoja

Kirjottelen pääsääntöisesti ihan toisella palstalla, mutta nyt masennuksen takia tulin tänne terveyspuolelle.

Suosittelen kirjaa Kerrasta poikki. Se ei sovi kovin lyhytjänteisille ihmisille ja vaatii todellista motivaatiota päästä oireista eroon.

Minun pakko-oireeni olivat rasittavia tarkistamisia. Kerran katkaisin Oraksen hanan kahvankin kun varmistin että se on kiinni. Hellan levyt, valot, tavaroiden järjestely, siivoaminen, desinfiointi jne. olivat tärkeimmällä sijalla.

Kun luin tuon kirjan, ymmärsin oireiden mekanismin. Tein osan harjoituksista ja huomasin lopulta että aloin pystymään jättämään mielessä käyvät asiat taakseni ja kun ne jätti, en hetken päästä enää muistanut niitä, vaikka olin luullut että esim. jos suljen hanan sitä painelematta uudelleen, se vaivaa mieltäni loppupäivän.

Tähän kohtaan täytyy sanoa, että olen elämässäni yleensä hyvin ankara ja vaativa itselleni. Se on pääosin haittapuoli, mutta tässä asiassa käänsin sen voitokseni. Sisareni ja äitini syövät sri-lääkkeitä ko. vaivaan ja ovat saaneet apua siitä. Siskoni koki että kirja oli hyvä, mutta ei jaksanut lähteä yrittämäänkään. Eli kaikille siitä ei ole apua.

Siitä on 5 vuotta aikaa kun luin sen ja pääsin eroon noista rasittavimmista oireista. Oikeastaan jäljellä on vain sellainen oire, johon kirjan oppeja oli vaikeaa soveltaa. Minulla on tarve pitää viikkorytmi samanlaisena ja tehdä asioita aina samaan aikaan. Poikkeuksiakin teen, mutta suunnitelmat on näytettävä aina säännöllisiltä :D Eipä tuo juuri ole haitannut. Olen vaan saanut aikaiseksi paljon, kun on hyvät suunnitelmat.

Kirjan lainasin kirjastosta ja ahmin muutamassa päivässä. Harjotukset veivät sitten enemmän aikaa. Minun kohdallani kannatti! Hanat pysyneet ehjinä! :)

5

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Hienoa Hanna, että kirjasta oli apua.

Itsekin luin vasta ja ymmärsin, että pakko-oireissa tärkeintä on toimia vastoin sitä, mitä ne käskevät tekemään - ahdistuksesta huolimatta.

Tuossa kirjassahan ehdotetaan, että aluksi voi vaikkapa siirtää pakko-oireen suorittamista myöhempään ajankohtaan tai suorittaa sen jotenkin eri tavalla. Mielessä voi myös käydä läpiä skenaarioita, mitä mukamas tapahtuu jos rituaalia ei suorita.

Likaisuuspelkoiset voivat altistaa itseään pelon aiheuttajille; jos pelkää vaikkapa wc:n oveen koskemista niin silloin täytyy koskea siihen ja siedättää itseä sille ahdistukselle, aluksi vaikka vain hetken.

Kirjan oppien mukaan on tärkeää oppia huomaamaan, että ahdistus voi lieventyä ja kadota kokonaan vaikka rituaalia ei suorita samalla tavalla ja loppupeleissä ollenkaan.

Erityisesti likaisuus- ja tarkistusritualistit hyötyvät varmasti kirjan neuvoista.

• Älä huoli

Kannattaa tutustua myös kirjaan Älä Huoli

• neurootikko.
        Älä huoli kirjoitti:

Kannattaa tutustua myös kirjaan Älä Huoli

Olen myöskin lukenut kirjan "älä huoli", todella sopiva kirja.

• lukumoukka

Kirjallisuus on varmasti todella hyvä keino oppia ymmärtämään ja hallitsemaan kaikenlaisia oireita. Lukemisen sivuvaikutuksetkin ovat kemikaaleja vähäisemmät ja samalla voi löytää oikeita pitkäkantoisia ratkaisuja pakko-oireisiin, panikointiinsa tai masentuneisuuteen ja jopa skitsofreniaan. Eikä tarvitse sen jälkeen itkeä tai luulla tarvitsevansa mitään nappeja. Kokemus voi olla todella vapauttava ja voimauttava.

• Lukenut!

Kirja käy psykoterapiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2645
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      50
      1842
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      148
      1422
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      356
      1368
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      351
      1316
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1216
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      58
      1156
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1076
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      996
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      22
      916
    Aihe