Moi kaikki lukijat
Oon tässä koittanut irtaantua tosta iltalääkkeestäni, olantsapiinista. Sen rinnalla mulla on venlafaksiini paniikkioireisiin ja lamotrigiini tasaajana. Olantsapiini määrättiin mulle aikanaan psykoosin estolääkkeenä ja unta turvaamaan. Annostus on mulla ollut 7.5 mg, joka voi tosin joistain tuntua pieneltä. Nyt en koe sitä enää tarvitsevani, koen siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Olen saattanut nukkua helposti 12 h jatkuvasti. Tätä on jatkunut jo pitkään, aikaisemmin mielenterveyskeskuksessa pistivät pitkät yöunet toipumisen piikkiin. Nyt vihdoin kyllästyin siihen ja ajattelin josko lääkkeen lopettaminen auttaisi. Olen kolme kertaa nyt jättänyt ottamatta ja vielä tuntuu ihan hyvältä, ollut noin 9 h yöunia. Jotenkin myös ihmeen seesteinen olo...tällaista en ole kokenut aikoihin. Kysyisinkin nyt onko monella kokemuksia antipsykooteista ja siis etenkin niiden purkamisesta? Kauanko olette syöneet ja miten lopetus onnistui? Onko parempi lopettaa seinään vai vähitellen? Minkälaiset vieroitusoireet, onko pahat? Soitin mielenterveyskeskukseen äskettäin ja siellä neuvottiin syömään lääkettä niin kauan kun lääkäriin saadaan yhteys, enpä tiedä viitsinkö...jos ottaisi vaikka joka toinen yö.
Kiitos neuvoista ja vastauksista etukäteen :) Niitä olisi mukava saada...
Antipsykootin purkaminen
19
1420
Vastaukset
- psykiatri.
Jos lopetat antipsykootit, kuolet.
- Henkka -93
Ei kai :( Millä perusteella...? Onko viekkarit niin pahat?
- 77777
Henkka -93 kirjoitti:
Ei kai :( Millä perusteella...? Onko viekkarit niin pahat?
Tämä "psykiatri" ei ole psykiatri vaan palstan häröilijä.Tulisi joku kuka ymmärtäisi neuroleptien päälle,itse osaisin opastaa bentsojen vieroituksessa.
- Henkka -93
77777 kirjoitti:
Tämä "psykiatri" ei ole psykiatri vaan palstan häröilijä.Tulisi joku kuka ymmärtäisi neuroleptien päälle,itse osaisin opastaa bentsojen vieroituksessa.
Niin vähän ajattelinkin, huh :D
- Kölli-setä
Henkka -93 kirjoitti:
Niin vähän ajattelinkin, huh :D
Jep. Kyseessä on palstatrolli. Vähän kuin rölli, mutta metsään sijaan Suomi24:ssä.
- moobs
Sivuoireena voi tulla miestissit.
- Moby Tits
Joo. Tämä varoitus koskee erityisesti risperidonia, joka nostaa prolaktiiniarvot muita neurolepteja korkeammalle. Olantsapiini taas tunnetaan erityisesti käsittämättömän hurjana metabolian sekoittajana, josta seuraamuksena voi olla merkittävä mm. lihoaminen ilman ruokavaliomuutoksiakin ja diabetes. Toki runsas lihoaminen voi tuoda mukanaan siinä samassa luonnollisesti myös täytettä rintoihin. Kunnon roskaa molemmat aineet.
Oheisella videolla juristi Stephen Sheller käy läpi muutamia gynekomastiatapauksia, jotka ovat päätyneet oikeuteen Yhdysvalloissa. Mukana kuvia nuorista, joille on risperidoni on tehnyt tuhoja.
http://www.youtube.com/watch?v=l0itwXckTaw
Attorney Sheller's talk: The Intersection of Law and Overprescribing by Physicians, Nurse Practitioners, Etc. Focusing on Anti-Psychotics and Anti-Depressants.
- 17+9
Olantsapiinin lopetin seinään. Ei sen kummempia oireita että nukahtaminen oli ensiksi vaikeaa, mutta se meni ohi kolmessa kuukaudessa. Ihan ilmoitusluontoisesti totesin että olen lopettanut lääkkeen kun uusimisesta tuli puhe ja terapeutti oli että ok. Abilifyn lopetin seinään. Siitä sekosin niin että tuli sairaalajakso. Oirehtiminen kesti sen 3 kuukautta. Tilalle annettiin ketipinor nukkumiseen kun nukuin huonosti sairaalassa. Kotiin päästyäni nukuin omassa sängyssä ihan rauhallisesti 10 tunnin yöunet. Lopetin ketipinorin myös seinään. Kolmena yönä nukuin huonostu ja sen jälkeen ihan normaalisti. Nyt ei ole ollut kahteen kuukauteen mitään muuta kuin masennuslääke. Sitä en lopeta vaikka kärsinkin masennuksen ja hypomanian välissä jatkuvasti. Olo on kuitenkin parempi ja painoakin lähtenyt 7 viikossa 10kg. Semmosta mulla.
- Henkka -93
Okei, kiitos vastauksesta :-)
Toi Abilify on kuulemma aika vahva ja myös kallis lääke. Laihtuminen olisi niin positiivinen juttu mullakin, elopainoa on lähemmäs 140 kg :S Mikä ei todellakaan oo hyvä lukema...
Jätin eilenkin neljäntenä yönä ottamatta, eikä viäkään ole mitään viekkareita. Ihmetyttää kyllä vähän, mutta toihan on vaan hyvä juttu :) Yöunet on vähentynyt 8-9:ään tuntiin, ja olen tosi tyytyväinen. Jotenkin olo on seesteisempi. Iltaisin noin 10:n aikaan tulee nykyään sellainen luomuväsymys ja raukeus mitä ennen ei ole tullut vaikka olen ottanut lääkkeen jo yhdeksän jälkeen.
Vaikka olen periaatteessa lääkemyönteinen, täytyy hieman kääntää kelkkaa...Olen lukenut netistä viime aikoina siitä kuinka neuroleptit voi tuhota normaalit unireseptorit aivoissa. Uskon, että omalla kohdallani olantsapiini on jopa voinut tehdä tätä, sahasin meinaan helposti 12 h yössä ja sitä jatkui kuukausitolkulla, ja nyt vihdoin kyllästyin! Sittemmin sairastuin myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön enkä ole enää varma siitäkään voimistiko tuo lääke mahdollisesti oireitani, sekään ei ole poissuljettua. Olen nimittäin as-henkilö ja luin Wikipediasta heidän taipumuksestaan paniikkihäiriölle lääkityksen aikana. Mielenterveyskeskuksessa neuvoivat luontaisesti jatkamaan lääkitystä niin kauas kunnen saadaan lääkärin siunaus. Toivottavasti eivät ehdota toista mömmöä tilalle, aion nimittäin luopua neurolepteistä. Mulla on nimittäin oikeus elää "puhdasta" arkea sekä elämää omana aitona itsenäni ja olla onnellinen! - varo
Henkka -93 kirjoitti:
Okei, kiitos vastauksesta :-)
Toi Abilify on kuulemma aika vahva ja myös kallis lääke. Laihtuminen olisi niin positiivinen juttu mullakin, elopainoa on lähemmäs 140 kg :S Mikä ei todellakaan oo hyvä lukema...
Jätin eilenkin neljäntenä yönä ottamatta, eikä viäkään ole mitään viekkareita. Ihmetyttää kyllä vähän, mutta toihan on vaan hyvä juttu :) Yöunet on vähentynyt 8-9:ään tuntiin, ja olen tosi tyytyväinen. Jotenkin olo on seesteisempi. Iltaisin noin 10:n aikaan tulee nykyään sellainen luomuväsymys ja raukeus mitä ennen ei ole tullut vaikka olen ottanut lääkkeen jo yhdeksän jälkeen.
Vaikka olen periaatteessa lääkemyönteinen, täytyy hieman kääntää kelkkaa...Olen lukenut netistä viime aikoina siitä kuinka neuroleptit voi tuhota normaalit unireseptorit aivoissa. Uskon, että omalla kohdallani olantsapiini on jopa voinut tehdä tätä, sahasin meinaan helposti 12 h yössä ja sitä jatkui kuukausitolkulla, ja nyt vihdoin kyllästyin! Sittemmin sairastuin myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön enkä ole enää varma siitäkään voimistiko tuo lääke mahdollisesti oireitani, sekään ei ole poissuljettua. Olen nimittäin as-henkilö ja luin Wikipediasta heidän taipumuksestaan paniikkihäiriölle lääkityksen aikana. Mielenterveyskeskuksessa neuvoivat luontaisesti jatkamaan lääkitystä niin kauas kunnen saadaan lääkärin siunaus. Toivottavasti eivät ehdota toista mömmöä tilalle, aion nimittäin luopua neurolepteistä. Mulla on nimittäin oikeus elää "puhdasta" arkea sekä elämää omana aitona itsenäni ja olla onnellinen!Kannattaa varoa: Itselle syötettiin väkisin olaa sh:n takia (en ole koskaan ollut psykoottinen), mikä kyllä nosti painoa mutta pysäytti henkisen parantumisen kokonaan. No sitten kun pääsin pois, jätin nuo paskat pois. Ja vieroitusoireisiin kuului niin paha olo että ensimmäistä kertaa elämässä halusin vain kuolla pois. Itsemurhan esti tekemästä se pelko että minuun uhattiin pumpata tupla annos kyseistä paskaa jos lopetan sen.
Eli tuo lääke on kammottavampi kuin kuolema. Annos oli 20mg, eli raiskausannos. Ja vieroitusoireet ei tule heti, mutta teit mitä tahansa pure hammasta ja puske läpi. Uudestaan jos aloitat olet tuomittu. Kestää n.2vk-2kk.
Lopullinen parantuminen n.vuoden ja se paska muuten varastoituu myös rasvasoluihin eli kannat sitä sontaa niin kauan kunnes olet saanut ne hävitettyä. - varo
varo kirjoitti:
Kannattaa varoa: Itselle syötettiin väkisin olaa sh:n takia (en ole koskaan ollut psykoottinen), mikä kyllä nosti painoa mutta pysäytti henkisen parantumisen kokonaan. No sitten kun pääsin pois, jätin nuo paskat pois. Ja vieroitusoireisiin kuului niin paha olo että ensimmäistä kertaa elämässä halusin vain kuolla pois. Itsemurhan esti tekemästä se pelko että minuun uhattiin pumpata tupla annos kyseistä paskaa jos lopetan sen.
Eli tuo lääke on kammottavampi kuin kuolema. Annos oli 20mg, eli raiskausannos. Ja vieroitusoireet ei tule heti, mutta teit mitä tahansa pure hammasta ja puske läpi. Uudestaan jos aloitat olet tuomittu. Kestää n.2vk-2kk.
Lopullinen parantuminen n.vuoden ja se paska muuten varastoituu myös rasvasoluihin eli kannat sitä sontaa niin kauan kunnes olet saanut ne hävitettyä.Niin ja söin tuota sontaa n3kk:a.
- varo.
varo kirjoitti:
Niin ja söin tuota sontaa n3kk:a.
Ja edelleen näen painajaisunia tuosta lääkkeestä.
Tekisi mieli vain kadota jonnekkin, ettei ikinä tarvitse törmätä tuohon sontaan saati joutua käyttämään sitä.
Olisittepa nähneet ne potilaat, joihin sitä pakkoruiskutettiin.
Olivat kuin eläviä kuolleita, ei ihmisyyttä. Kuin vahanukkeja. Silmistä paistoi kärsimys ja kauhu.
Sinällään omituista että puoskarilääkärit toitottavat kuinka hyvä lääke se on.
Kokeilisivat itse ensin ennen kuin muille sitä määräävät.
Uskon että mielipide muuttuisi heti.
- 677-1
Kuinka kauan olet syönyt Olantsapiinia?
- Henkka -93
No niin...lauantai-iltana kotiin tultuani se alkoi. Ensin tuli jokin ihmeellinen selittämätön aggressiokohtaus, joka laimeni. Sitten rupesin naureskelemaan nettivitseille. Ja viimein se tuli...selittämätön ahdistuskohtaus. Monta tunnetta päällä yhtaikaa. Paniikkia, sekavuutta, kiihkoa, lamaantumista, niin paljon kerralla. Loppuvaiheessa tunsin sekoavani ja sitten otin lääkkeen. Meni jonkun aikaa niin se helpotti.
Tuo kohtaus oli varmaan monen tekijän summa. Mulla on epävakaa persoonallisuus, ja takana pitkä hyvä kausi. Ehkä se kostautui...Toinen asia oli se, että sunnuntaina oli tiedossa serkun rippijuhlat. Miten pysyn kasassa vallankin kun en kerennyt henkisesti valmistautua? Mulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja jännittämistä...Sunnuntaiaamupäivällä alkoi tulla jälleen ahdistusta. Epätoivoisena naukkasin kaksi venlafaksiinia, kaksi lamotrigiinia, kaksi ketomexia (koska päätä rupesi särkemään) sekä yhden olantsapiinin. Paikalle saavuttuani ei pompannutkaan sydän kurkkuun, mutta juhlien aikana olin kuin pöhnässä. Rento, mutta epätodellinen olo. Kotiin saavuttuani menin nukkumaan, onneksi nuo fiilikset meni pois.
Nyt en osaa vielä sanoa miltä tuntuu. Heräsin ja kävin suihkussa, jonkinlainen ahdistus meinasi tulla. Aivan kohta tulee sosiaalityöntekijä kotikäynnille, ehkä juttelemme asiasta ja käymme kaupassa. Mutta kyllä tämä tästä...sisulla! Kännykkään tuli viesti, että aika lääkärille torstaina. Siihen asti voisi kokeilla ottaa joka toinen yö.
Ai niin...olantsapiinia olen syönyt noin puolitoista vuotta, kun joku kysyi.- 17+9
Älä sitä lamotrigiiniä akuuttiin vaivaan syö ylimääräistä syö. Ihan sama vaikka söisi kalkkitapletteja ja vaikuttaakin yhtä nopeasti ja todennäköisesti. Itsekin epävakaa monen monituisen diagnoosin lisäksi. Elinikäinen diagnoosi on kuitenkin pelkkä krooninen masennus ja psykoottinen masennus. Ajankohtaisia diagnooseja on miljoona. Ihan neuvona kun aloin oilein miettiä niin älä ota lääkettä joka toinen päivä. Sulle syntyy siitä vain vuoristorata. Mieluummin ala puolittaa lääkettä tai sitten varaat aikaa jolloin tiedät että saat keskittyä vierotusoireisiin ja lopeta seinään. Hävitä jokainen pilleri kotoa ja jos kavereilla on niin kiellä antamasta. Sitten kotiin kaikki mistä voi hakea turvaa. Jos on vähänkään pakkotoimintoja jotka johtuu lääkkeestä ( mulla abilifyn aikana ympyrän kiertäminen ja mä kiersin ympyrää kaiken ajan milloin ei ollut muuta tekemistä) niin ne tulee olemaan pahoja. Tee niitä. Se lievittää ahdistusta ja loppuu kun lääke poistuu elimistöstä. Todennäköisesti jossain vaiheessa iskee huippuhyvä olo ja luulet olevasi kuivilla niin se on vain lepotauko että jaksat seota uudestaan. Tässä kohtaa minä menin sairaalaan. Siellä purettiin neuroleptit pois neljässä päivässä tai siis abilify purettiin apuna ketipinor johon en ole koskaan pystynyt muodostamaan psykologista riippuvuutta ja varsinkaan en fyysistä. Sinällään aika ovela mekanismi että toista neuroleptia voi käyttää kainalosauvana lopettaa se pahempi. Kun lopetin neuroleptin olin idioottimaisesti juuri edellisenä päivänä ottanut 19 kertaisen annoksen ketipinoria kun päivä annokseni oli 100mg joka on todella vähän. Puhehan siinä puuroutui ja kävin aika hitaalla. Seuraavana aamuna herätessä tajusin että eihän siitä pilleristä ollut mitään apua kun halusin poistaa ahdistusta. Ihan yhtä pahalta minusta tuntui lääkkeen kanssa ja ilman. Mitä ideaa sellaista lääkettä on syödä? Ei mitään. Siihen loppui. Nyt on sitten oltu masentunut ja lisää masentunut, mutta olen vain päättänyt syleillä sitä. Masennusjaksot kestää vakavina noin 2-3 viikkoa ja menee ohi. Väliajan voin mainiosti. Jaksan harrastaa, olla ihmisten kanssa, tehdä kotityöt ja laihdun. Sitten joku aamu herään taas masentuneena ja makaan paikallani ja itken, mutta tiedän että se menee ohi ja annan asian olla. En edes yritä mitään. On tämä silti parempaa elämää kuin lääkittynä neurolepteilla. Että ota sinäkin joko rauhallisesti tai sitten vaan pois kerralla ja otat seinistä kiinni ja annat mennä.
- Henkka -93
No niin! Nyt kävin juuri lääkärissä ja hän oli sitä mieltä, että vaihdetaan johkin vähemmän väsyttävään antipsykoottiin, ylläripylläri...Eivät uskalla lopettaa kokonaan antipsykootteja koska olen kuulemma vielä altis psykoosin uusiutumiselle. Sanoi, että riskit on liian suuret kun muuten on saatu elämäntilanne kuntoon. Ehdotti Seroquel/Ketipinoria eli ketiapiinia tai Abilifyä eli aripipratsolia, suostuin ehdotukseen. En nyt osaa päättää, että syönkö Olanzapinia nyt vielä silloin tällöin vai mitä teen...Lääkäri näennäisesti kehoitti käyttämään sitä vaihtoon asti.
Mutta, ensin on käytävä verikokeissa. Lääkäri epäili, että olantsapiini on nostanut mulla verensokereita ja siitä johtuisi tuo väsymys. Sanoi, että on yleistä kyseistä lääkettä käyttäneillä. Ja huomautti mun ylipainosta...No saapa nähdä miten kyseinen homma nyt sitten neulakammoiselta onnistuu! :D
Että semmoista. - mahdollista on
Psykoosin läpikäynti vastaan lääkitys
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9219207
..suosittelen ainakin lukemaan vaihtoehdon lääkehoidolle. - tietoa6543568
Danish Study Finds Better 10-year Outcomes in Patients Off Antipsychotics
https://www.madinamerica.com/2017/04/new-study-explores-long-term-outcomes-antipsychotic-drugs/
Kehitysmaissa joissa lääkkeitä käytetään vähemmän hoitotulokset ovat parempia kuin länsimaissa.
Hopper K, Wanderling J. Revisiting the developed versus developing country distinction in course and outcome in schizophrenia. Schizophrenia Bulletin 26 (4). PMID 11087016
https://academic.oup.com/schizophreniabulletin/article/26/4/835/1923877/Revisiting-the-Developed-Versus-Developing-Country - 515154131
Itse koitan nyt lopettaa Risperidon 1.5mg lääkettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514