Hallintaoikeus taloyhtiössä

MattiS

Taloyhtiössämme on tekeillä muutos yhtiöjärjestykseen. Muutos koskee yhtiön omistamaa (ja hallitsemaa) tonttia. Muutoksella on tarkoitus antaa osakkaille hallintaoikeus maa-alaan, joka asuntoa ympäröi. Asuntojen sijainti suhteessa tontin rajoihin luonnollisesti vaihtelee - toiset ovat 5 metrin päässä rajasta ja toiset 30 metrin päässä. Näin ollen toisille on tulossa hallintaoikeus 30 neliömetriin ja toisille lähes pariin sataan neliömetriin. Tietysti on niin, että jos yhtiökokous asian hyväksyy, niin asia on sillä selvä - vai onko, mutta olenko oikeassa kun minulla on tuntuma, että hallintaoikeuden jakaminen tällä tavalla hivenen rikkoo yhdenvertaisuuden periaatetta ...
Mitäköhän kaikkea osakkaat hallintaoikeuden puitteissa "tontillansa" saavat tehdä - perustaa koiratarhan - vuokrata "tontti" jollekin perunapelloksi - ja kerätä vuokrarahat?

5

974

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nixuliina

Pelkkä yhtiökokouksen päätös ei riitä, vaan päätöksen on oltava yksimielinen. Päätös tosiaan loukkaa osakkaiden yhdenvertaisuutta eikä sen rekisteröintiä hyväksytä, jos joku jättää eriävän mielipiteen päätökseen.

Hallintaoikeuden puitteissa osakaat saavat tehdä mitä tahansa laillista, mutta eivät myydä maata.

• Cola

Meillä käydään ankaraa taistelua siitä, että yksi osakas saisi 1/3 yhtiön omistamasta maasta yhtiöjärjestykseen ja loput neljä tyytyisisivät siihen mitä jää. Olen jättänyt eriävän mielipiteen, koska päätös loukkaa osakkaiden välistä tasavertaisuutta. Minua on yritetty painostaa kaikin keinoin hyväksymään päätös, koska maistraatti on palauttanut esityksen. Hallitus ei anna periksi, vaan jopa vääristelemällä mielipidettäni yrittää leimata minut "terroristiksi", joka on jarruttanut yhtiön asioiden hoitoa, koska olen esim. kysýnyt asiallisia kysymyksiä yhtiön asioiden hoidosta. Voiko maistraatti mennä siihen ansaan, että rekisteröi yhtiöjärjestyksen, koska hallitus esittää sivukaupalla ns. todisteita, miksi yhden huoneiston pitäisi saada em. piha-alue yhtiöjärjestykseen?

• Maanmittari
        Cola kirjoitti:

Meillä käydään ankaraa taistelua siitä, että yksi osakas saisi 1/3 yhtiön omistamasta maasta yhtiöjärjestykseen ja loput neljä tyytyisisivät siihen mitä jää. Olen jättänyt eriävän mielipiteen, koska päätös loukkaa osakkaiden välistä tasavertaisuutta. Minua on yritetty painostaa kaikin keinoin hyväksymään päätös, koska maistraatti on palauttanut esityksen. Hallitus ei anna periksi, vaan jopa vääristelemällä mielipidettäni yrittää leimata minut "terroristiksi", joka on jarruttanut yhtiön asioiden hoitoa, koska olen esim. kysýnyt asiallisia kysymyksiä yhtiön asioiden hoidosta. Voiko maistraatti mennä siihen ansaan, että rekisteröi yhtiöjärjestyksen, koska hallitus esittää sivukaupalla ns. todisteita, miksi yhden huoneiston pitäisi saada em. piha-alue yhtiöjärjestykseen?

Sillä ei ole väliä oletko terroristi ja kenen mielestä. Viranomainen on selkeästi todennut että ko. yhtiöjärejestyksen muutos loukkaa asukkaiden yhdenvertaisuutta ja vaatii siksi yksimielisen päätöksen. Se ei pitäisi nähdäkseni auttaa vaikka mitä todisteita hallitus antaakin miksi yhtiöjärjestyksen muutos on tarpeellinen. Vain jos hallitus onnistuu jollakintavalla todistamaan että ko. muutos ei loukkaa asukkaiden yhdenvertaisuutta niin päätös rekisteröidään.
        Tämä ei ole kovin luultavaa sillä nähdäkseni aika vakiintunut käytäntö ja laintulkinta on se että asuntoyhtiön piha-alueen hallintaoikeuden jakaminen loukkaa asukkaiden yhdenvertaisuutta ja tarvitsee siis yksimielisen päätöksen.

• MattiS

En siis jaksanut vastustaa hallituksen esitystä yhtiökokouksessa, eli päätös oli yksimielinen. Kaikki osakkeet eivät olleet läsnä - onko tällä vaikutusta? Vieläkö voin tehdä jotakin estääkseni muutoksen läpimenon?

• Ei ole tehtävissä mitään
        MattiS kirjoitti:

En siis jaksanut vastustaa hallituksen esitystä yhtiökokouksessa, eli päätös oli yksimielinen. Kaikki osakkeet eivät olleet läsnä - onko tällä vaikutusta? Vieläkö voin tehdä jotakin estääkseni muutoksen läpimenon?

Et voi moittia päätöstä, jonka syntymiseen olet myötävaikuttanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe