Mites tämä helle vaikuttaa jaksamiseen....

Väsymystä

Kyselee tässä 77 v isän poika, kun isäni on ollut nyt muutamana päivänä aika väsynyt ja käsikin on hänellä ollut jo puoli vuotta kipeä, mutta lääkärissä ei ole vielä suostunut käymään kättä näyttämässä ja kainalo on jonkinverran turvonnut.
Kyllä tässä vähän on jo huolestunut, kun normaalisti isäni on ollut mukana, kun kaupassa on käyty ja metsäharvennustakin viime syksynä vielä harrastimme.
Onkohan tämä heinäkuun hellejakso aiheuttanut tämän väsymyksen, että nyt on päivisinkin makoillut ja nukkunut, että valveikka on ollut vain muutaman tunnin.

isäni myöskin ihmetteli kun hänen isänsä 80 vuotiaana paljon nukkui päivisin, että noinko sitä vanhana sitten väsyttää, vaikka mitään raskasta työtä ei enää tarvi tehdä.
Vaikka olen paljon nuorempi, kohta 44v, niin kyllä minuakin tämä helteinen ja kuuma sää väsyttää ja rasittaa, niin varmana myös 30 vuotta minua vanhempia ihmisiäkin huomattavasti enemmän.

22

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • capt. cöpenick

      Miten v o i olla vaikuttamatta kun näin pitkään ilman lämpö on ihmisen kehonlämpöö, joka on siellä 36-37 astetta.
      Minulla 76v. äijällä tuli niin paha väsymyskaus, ettei yöunet eikä päivätorkutkaan mitenkään riittäneet.
      Tämä päivä oli helpompi. Jaksoi pientä ulkotupsaakin jaksoi pitää yllä. Vain mieleisiä ja ravitsevia ruokia vähän, kuitenkin riittävästi.

      Nämä nyt jokainen hallittee, mut sisäilma pitäisi voida viileentää vaikka sitten koneellisesti, ettei kuumuus koko vuorokautta rasita elimistöä.
      On vanhastaan tiedetty, että äärilämpötilat poistavat keskuudestamme iäkkäitä ihmisiä, niin pakkanen kuin hellekin.

    • arlene

      On tää todella raskasta kuumuutta,kelle tahansa.Itse olen päälle 60v nainen,niin kyllä on väsyttävää ollut,vaikka olen terve,mutta,kun tuli viileempää,niin heti piristyin.Asun kerrostalossa ja meillä on vielä kesken parvekeremppa,eli yli ajan mennyt jo monta viikkoa ja sehän nyt "nyppii"talossa kaikkia asukkaita.

      Pöytäviipperi mulla pyörii yöt läpeensä ja sängyn vieressä öisin..Ei siis saa sitä ristivetoa,kun on läpitalon huoneisto,kun parvekkeen ovi on teljetty ja vain 2cm saa auki,no yks päivä huomasin vasta avata ne ikkunat,kun ovessa lappu,ettei saa avata.Eihän sieltäkään mitään tule.Täytyy vaan aatella,että ilmat viilenee ja vuodenajat meillä vaihtuu kuitenkin.kivaa helteistä kesänjatkoa kaikille!

    • Ei tuo kainalon turvotus ole ihan normaalia, kysymyksessä voi tietenkin olla lihasrasitus, tai venähdys jos jotakin raskasta on suorittanut.
      Huolestuneena omaisena soittaisin isäni puolesta kunnan terveyskeskukseen, ja kysyisin mahdollisen kotisairaanhoitajan käyntiä katsomassa tilannetta. Samalla on syytä kertoa tuosta paljosta nukkumisesta.
      Noinkin iäkkäkkäälle olisi hyvä saada tutkittua veriarvot, verenpainekin, jotka kotisairaanhoito voi suorittaa paikan päällä.
      Juttele isällesi ensin miten aiot toimia:) Muussa tapauksessa tilaa terv. keskuksesta aika, ja ole isäsi mukana saattajana.

    • Miten on isäsi (ja muittenkin) suolansaanti? Kun paljon hikoilee ja paljon vettä juo, pitäisi suolatasapainostakin huolehtia sanokoot ravintoviisaat mitä tahansa.
      Ota iso kypsä tomaatti. Haukkaa. Ripottele reilusti suolaa ja haukkaa taas. Jatka tätä kunnes tomaatti on loppu. Vähän ajan päästä jaksat taas...

      • hellevarotus

        Oli hiuka hiukka olo äsken. Ripottelin aromisuolaa siitä keltasesta sihtipurkista lärviheen hyvältä maistui ja heikotus väheni nini että hyvän neuvo tuo sitroenin.

        Kotimaiset pihvitomaatit nyt parhaimmillaan. Vattan toiminnan priskaamiseen olen vuosia käyttänyt viherkurkkua. Siihen suolaa päälle. Ihan hyvin kelpaa. Salaatinlehtiä en siedä ollenkaan. Kanille ostaisin.
        Nytte savulohen nahkan viipaloin siilille sopivatteks. Laitoin sen jemmaan ulos kiven alle. Siili haistoi hyvän hajun, eikä lähteny kun otin sen kiven pois. Harakat muuten olis ottanu sen päivällä kun olin pihasta poikessa.

        Nyt linnut ja pihaelukat tarttee vettä. Harmittaa kun kippasin kaikki matalat kipot nurin itikantoukkien takia. Sammakolta lähti lutuamispaikka.


    • vaki puska--

      Meille pohjoismaalaisille ei kuuma hellle sovi, helle karsii meistä monta tuonpuoleiseen vielä ensiviikolla,
      harmi kun suomen rakennusteollisuus ei ole ymmärtäny rakentaa ilmastointia jo rakennusvaiheessa,
      mullaki suhteelisen uusi asunto,
      sillä jälkeenpäin sen asentaminen on hankalaa,
      kysellä ensin taloyhtiöltä lupa,
      ja voiko sitä yleensäkkää kaikkiin asuntoihin asentaa,
      koska jos tehdään asiallisesti, niin seinään on tehtävä rulosmentävä reikä josta kuuma ilma menee ulos, ja tilalle puskee kone kylmää ilmaa,
      itse menen kylmäkellariin istuskelemaan jos voimat alkaa helteellä uupua,
      meillä on kylmäkellari alhalla käytän sitä hyödykseni jos muuten en jaksa.

    • Kainalon imusolmukkeet ovat siis turvonneet,luulisin että kyse vakavammasta,kipinkapin lääkärille

    • mennään kauppoihin

      Taas joku sanoo minuakin palstan hyväkuntoiseksi ikänaiseksi, vaan sanokoon vain.
      Minua ei helle rasita, kun itse voi hakea sellaisen paikan ja asennon jossa on hyvä olla. Kuumassa paahteessa en ehdoin tahdoin viivy. Nyt on hyvät ilmat kierrellä kauppakeskuksissa, niissä on viileää liiketilaa ja istumapaikkojakin jos jalat väsyy.

      En ala valittamaan helteistä, kun en valita pakkasistakaan.
      Kotona olen ikosillani, ulos mennessä asiallisesti vaatteet ylle.
      Nytkin on lämpömittarissa sisällä 23 plussaa ja ulkona 26, mutta vain yksi ikkuna auki, se riittää nyut.

      Liekö syynä tuo kaikkien vihaama humppaaminen ja jumppaaminen, siitä saa lukea joka ketjussa kun joillekin ei millään sovi se, että joku kestää sellaistakin.
      Niissä hikoillaan ja hengästytään talvellakin, joten hyvä peruskunto auttaa kestämään helteet.

      Eihän tämä mitään! Meillä on vettä, järviä ja jokia, eikä mikään estä menemästä vilvoittavaan suihkuun useammankin kerran vuorokaudessa.

      Nautitaan kesästä voimiemme mukaan.
      Ymmärrän sellaisia joille terveydelliset tekijät tuovan ongelmia kuumuudessa.
      Sydän ei tykkää liiasta helteestä, eikä huolista.

      Huoletonta hellettä.

    • Hyväksyn edellisen kirjoittajan sanoman. Vielä on pitkät pimeät ja loskakelit. Niitä aikoja en kaipaa,olen onnellinen ,kun ei ole pakko mitään tehdä -olemme eläkkeellä.
      Kesän kukat rehevästi kukoistaa, varpaita rannalla heilutellen.

      • noster.tamus

        Ensi maanantaina alkaa muutaman päivän kestävät trooppiset lämpötilat. Näihin yli 30 asteen lämpötiloihin voi jo nyt mielessään varautua.
        Uskomattoman nopeasti kesä on kaikkineen kulunut. Tuntuu kuin viikko sitten olis koululaisten lomat alkaneet. Nyt lomasta enää viikko, toista jälellä.

        Olen seurannut paikkakuntamme säitä yli vuosikymmenen. Aina jotain erikoista ennätystä mukana niin kesissä kuin talvissakin. Liekö tämä sitä ilmaston muutosta?


    • kylmäaltaan reunalle

      ostoksille ,,,, funtsitaan löytyskö sieltä jotain syötävää,,,



      Tänään jaksoi hyvin, ei ollu kovinkaa kuumaa, mutta ensiviikko pelottaa,
      täytyy keksiä jotain viilentävää,
      tuo ruokakaupaan meno on melko hyvä idea, ostaminen on vaan sitä sun tätä, jää enemmäki katteluksi,

      • 60 E

        Länsi-Suomessa taitaa olla tämän kesän tukalin lämpökattila. Meillä Kaakkois-Suomessa kävi koko päivän pientä tuulenvirettä.
        Jouduin käymään talon lounaisseinämällä useasti ihan pikapäin - ihan mahdoton sauna se paikka oli.
        On sanottava, että terve ihminen tottuu helteeseen. Yläkerran huoneessa 29.5 astetta. Läpiveto ja tuuletin puhaltamaan. Kyllä käyp.


      • donna quijote
        60 E kirjoitti:

        Länsi-Suomessa taitaa olla tämän kesän tukalin lämpökattila. Meillä Kaakkois-Suomessa kävi koko päivän pientä tuulenvirettä.
        Jouduin käymään talon lounaisseinämällä useasti ihan pikapäin - ihan mahdoton sauna se paikka oli.
        On sanottava, että terve ihminen tottuu helteeseen. Yläkerran huoneessa 29.5 astetta. Läpiveto ja tuuletin puhaltamaan. Kyllä käyp.

        Meillä räppänät avataan, kun ulkolämpö laskee alle sisälämmön.
        5 tuuletinta puhaltaa. Antavat hieman viileyden tunnetta vedollaan.


    • L - L

      Kyllä vaikuttaa! On vaikuttanut kahden ihmisen kotielämän rytmiin.

      Vaimoani paahde haittaa enemmän kuin minua.

      Ulkoisten tekijöiden johdosta emme voi pitää ikkunoita auki läpi yön.
      Nyt paahteella herään 4 - 5:n tienoissa ja revin kaikki suuretkin ikkunat auki parvekkeen oven lisäksi.

      Kuntosali on ilmastoitu. Kun viiletän sinne 8 - 9:n välillä asetan ilmastoinnin 18 asteeseen.
      Kun talsin ulos 1,5 - 2 tuntia myöhemmin iskee jo kuumuus vastaan ja salin viileyden jälkeen se tuntuu vielä inhottavammalle.

      Klo 14 lämpimän aterian olen korvannut muutaman kerran kylmällä salaatilla.
      Jokunen kahvikin jää juomatta.

      • haittaa on

        Pehmittää päätä entisestään vaikka varaa ei olisi. Herukat kuivuu pensaisiin varsinkin mustat. Aamulla tarviin nukkua pitkään kun myöhään menen nukkuun.


    • c c

      Ilmeisesti pitkään jatkuneiden helteiden takia nestetasapaino notkahti paikaltaan. Jano ei loppunut juomallakaan. Se aiheutti väsymystilan.
      Tuntui, että pitää mennä pötkölleen. Valitsin kuitenkin ulkoilmassa työskentelyä paikassa johon ei aurinko paista ja jossa tuuli.
      Kuten tavallisesti, tuo auttoi, koska huonon olon syynä oli liika nesteytys. Niin että liika on liikaa mehun juomisessakin.
      Kuuma ilma on omiaan haihduttamaan kehon liiallisen nesteen - ilman turkkilaista saunaakin.

      • L - L

        Pidän jääkaapissa vettä paremmin imeytyvää, valmista urheilujuomaa.
        Tarvittavia mienraaleja ja hiilareita sopivassa suhteessa eikä nautittuna sopivasti rytmitettäen jää loiskumaan vatsassa.


      • sitroen.

        Olisit vain ottanut sitä suolaa. Suolan puute se alkaa heikottaa. Kun suolaa ja vettä saa, niin jaksaa työskennellä vaatteet hiestä märkänäkin. Kokemusta on sekä Volvon kokoonpanohihnalta että maa- ja muista kotitöistä.

        Meksikossa kuulemma ripotellaan suolaa käsivarrelle. Siitä nuolaistaan se siitä suuhun ja tequilaa palan painikkeeksi... Kannattanee kokeilla. Vieläköhän Alkosta saa tequilaa?


    • nautitaan nyt -

      kun siihen on mahdollisuus kerranki,





      Makaan päivätpitkät rannalla, krillaan itseäni jokapuolelta, siinätoivossa että saan kunnon annoksen säilöttyä D-vitamiinia talvenvaralle,
      sitten suoraan uimahaliin virkistäytymään,
      kyllä elämä suomessa NYT on ihanaa,
      meillä on kunnon kesä.

    • rapakuntoinen

      Olen erittäin kyrsiytynyt tämän helleputken pituuteen. Suomessahan piti vallita väli-ilmaston, lauhkean, ei kuuman.
      Joku ilmastonmuutos jippo tässä on. Toisaalta kun näen nuorten ja hyväkuntoisten nauttivan ilme kesästämme - olkoon marmattamiseni kuumuudesta aiheeton.

    • pensionista

      Vaikuttaa paitsi jaksamiseen niin myöskin halukkuuteen.

      Kahden ikääntyneen ihmisen jo valmiiksi kostean nihkeät ihot ei houkuttele helteen uuvuttamia henkilöitä rasittavaan ponnisteluun vaikka mielikuva olisikin nautinnollinen.

    • c c

      Tämä uutisjuttu oli pääkaupunkiseudulta. Krematorion peruskorjauksen takia vainajien kylmätiloihin ei enää mahdu uusia.
      Kuten täälläkin on kait kirjoitettu, että eräät terveyskeskukset ovat ylikuormittuneita iäkkäiden helteen takia ylirasittuneita potilaita.
      Onhan tämä helle tuskallisen turhauttavaa. Katsoin yli viikonvaihteen ulottuvaa sääennustetta - ei muutosta lämpötiloissa tässä osassa maata.

      Kuitenkin ruoka ja uni maittaa. Pitää vaan kieltäytyä menemästä ulkona kun on kerran eläkkeelle selviytynyt. Nämä lämpötilat ennen kuuluivat Välimeren ilmastoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe