pesänjakaja

ulalla

Kuka maksaa pesänjakajan hakemisesta aiheutuneet lakimiehen kulut? Meillä pesänjakaja määräsi kulut maksettavaksi pesän varoista, mutta eräs toinen lakimies ihmetteli menettelyä ja sanoi, että yleensä hakija maksaa kulut.

19

4286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanmittari

Ompas outo lakimies teillä. Pesänjakajan kulut menevät aina pesän varoista riippumatta kuka hakija on. Vain siinä tapauksessa että pesässä ei ole varoja maksaa pesänjakajan kuluja pesänjakajan hakenut osakas maksaa kulut. (tai parempinkin sen osan kuluista mitä ei pesästä saatu nostettua)

Sama pätee pesänselvittäjään.

• Laki niin kuin luetaan

Kysyjä ei kysynyt, kuka maksaa pesänjakajan kulut vaan kuka maksaa pesänjakajan hakemisesta syntyvät kulut eli hakijan oman lakimiehen palkkion ja käräjäoikeuden perimän käsittelymaksun.

Nämä kulut maksaa aina hakija itse. (Hakemusasiaan ei myöskään voi näin pienessä asiassa saada maksutonta oikeusapua.)

• ulalla

Pesänjakajan palkkio maksettiinkin pesän varoista. Kysyinkin kuka maksaa pesäjakajan hakemisesta aiheutuneet kulut?

• Maanmittari
        Laki niin kuin luetaan kirjoitti:

Kysyjä ei kysynyt, kuka maksaa pesänjakajan kulut vaan kuka maksaa pesänjakajan hakemisesta syntyvät kulut eli hakijan oman lakimiehen palkkion ja käräjäoikeuden perimän käsittelymaksun.

Nämä kulut maksaa aina hakija itse. (Hakemusasiaan ei myöskään voi näin pienessä asiassa saada maksutonta oikeusapua.)

Hups!
        Taitaapi olla tarpeen harjoitella luetun ymmärtämistä ;-)

Jotenkin ajattelin että kyseessä on tietysti pesänjakajan palkkio mutta kuten sanottua kyseessä oli todella pesnjakajan hakemisesta johtuneiden kulujen korvattavuus.

Kiitokset korjauksesta. Yritän lukea ja ymmärtää seuraavan kerran paremmin.

• ulalla

En ole hakija, vain kuolinpesän osakas.

• Nimimerkki

"kuka maksaa pesänjakajan hakemisesta syntyvät kulut eli hakijan oman lakimiehen palkkion ja käräjäoikeuden perimän käsittelymaksun.

Nämä kulut maksaa aina hakija itse."

Hakija maksaa ko. kulut luonnollisesti ensi vaiheessa itse. Mutta jos tarkoitit, että kulut myös lopullisesti jäävät hakijan kontolle, olen kanssasi eri mieltä.

Nähdäkseni kulut ovat pesän välttämättömiä jakokuluja, jotka pesänjakaja voi määrätä pesän varoista korvattavaksi hakijalle. Näin ainakin sellaisessa tapauksessa, missä ennen pesänjakajan hakemista on käynyt ilmeiseksi, ettei jakoa ole mahdollista sopimusjakona toteuttaa. Lukuisissa ositusriidoissa, joissa olen ollut mukana, on aina menetelty näin.

KKO:1991:82
        Perintö - Pesänjakaja
        Diaarinumero S 89/1336
        Esittelypäivä 27.2.1991
        Taltionumero 1900
        Antopäivä 4.6.1991

"Kuolinpesälle oli perintökaaren 23 luvun 3 §:n säännöksen perusteella haettu pesänjakajan määräys, koska se oli ollut välttämätöntä jaon aikaansaamiseksi pesän riitaisuuden vuoksi. Määräyksen hakemisesta aiheutuneiden kustannusten katsottiin olevan sellaisia pesän selvittämiseksi tarpeellisia kustannuksia, että ne voitiin rinnastaa perintökaaren 18 luvun 5 §:ssä mainittuihin kustannuksiin ja määrätä suoritettaviksi pesän varoista."

• pesästä
        ulalla kirjoitti:

Pesänjakajan palkkio maksettiinkin pesän varoista. Kysyinkin kuka maksaa pesäjakajan hakemisesta aiheutuneet kulut?

Turha on nirppailla, kyllä kulut pääsääntöisesti maksetaan pesästä ja tuo "maanmittarin" vastaus sopii kyllä vastaukseksi kysymykseesi.
        Jos on ollut tarpeen pesänjakajan hakeminen, niin kulut maksetaan pesästä, olettain, että pesässä on varoja.

• ulalla
        pesästä kirjoitti:

Turha on nirppailla, kyllä kulut pääsääntöisesti maksetaan pesästä ja tuo "maanmittarin" vastaus sopii kyllä vastaukseksi kysymykseesi.
        Jos on ollut tarpeen pesänjakajan hakeminen, niin kulut maksetaan pesästä, olettain, että pesässä on varoja.

Entä jos pesässä ei ole varoja? Kysyin tätä kysymystä, koska minun pitäisi maksaa ko. maksu, mutta yksi osakas on nimenomaan kieltänyt maksamasta. Valtakirjaa en ole saanut kieltäjältä, muilta pesän osakkailta on valtakirjat. Kaiken lisäksi moiteaika ei ole kulunut vielä. Kuka määrittelee sen, että kuolinpesä on riitainen? Yksi osakasko? Tekeekö sen kiire saada rahaa?

• Nixuliina
        ulalla kirjoitti:

Entä jos pesässä ei ole varoja? Kysyin tätä kysymystä, koska minun pitäisi maksaa ko. maksu, mutta yksi osakas on nimenomaan kieltänyt maksamasta. Valtakirjaa en ole saanut kieltäjältä, muilta pesän osakkailta on valtakirjat. Kaiken lisäksi moiteaika ei ole kulunut vielä. Kuka määrittelee sen, että kuolinpesä on riitainen? Yksi osakasko? Tekeekö sen kiire saada rahaa?

Et voi maksaa laskua, jos yksi pesän osakas kieltää. Jos maksua karhutaan sinulta eikä kuolinpesälstä, niin sinun on parasta maksaa se itse ja karhuta laskua sitten kuolinpesältä. Kuolinpesä on riitainen, jos yksikin osakas ei suostu jakokirjaa allekirjoittamaan tai valtakirjoja. Jos riitelynhaluinen on rahanahne, niin sellaisen kanssa pääsee aina sopuun. Riitelyhalut loppuvat, kun perintöverot iskee päälle ja tieto siitä mitä riitely maksaa tavoittaa aivosolut.

• Laki niin kuin luetaan
        Nimimerkki kirjoitti:

"kuka maksaa pesänjakajan hakemisesta syntyvät kulut eli hakijan oman lakimiehen palkkion ja käräjäoikeuden perimän käsittelymaksun.

Nämä kulut maksaa aina hakija itse."

Hakija maksaa ko. kulut luonnollisesti ensi vaiheessa itse. Mutta jos tarkoitit, että kulut myös lopullisesti jäävät hakijan kontolle, olen kanssasi eri mieltä.

Nähdäkseni kulut ovat pesän välttämättömiä jakokuluja, jotka pesänjakaja voi määrätä pesän varoista korvattavaksi hakijalle. Näin ainakin sellaisessa tapauksessa, missä ennen pesänjakajan hakemista on käynyt ilmeiseksi, ettei jakoa ole mahdollista sopimusjakona toteuttaa. Lukuisissa ositusriidoissa, joissa olen ollut mukana, on aina menetelty näin.

KKO:1991:82
        Perintö - Pesänjakaja
        Diaarinumero S 89/1336
        Esittelypäivä 27.2.1991
        Taltionumero 1900
        Antopäivä 4.6.1991

"Kuolinpesälle oli perintökaaren 23 luvun 3 §:n säännöksen perusteella haettu pesänjakajan määräys, koska se oli ollut välttämätöntä jaon aikaansaamiseksi pesän riitaisuuden vuoksi. Määräyksen hakemisesta aiheutuneiden kustannusten katsottiin olevan sellaisia pesän selvittämiseksi tarpeellisia kustannuksia, että ne voitiin rinnastaa perintökaaren 18 luvun 5 §:ssä mainittuihin kustannuksiin ja määrätä suoritettaviksi pesän varoista."

Enpä ole itse vastaavaan käytäntöön törmännyt, mutta KKO päätös lie selvä: itse hakemisen kulut saa pesästä.

Ei kuitenkaan liene mahdollista saada perintöasioissa käyttämäänsä lakimiesapuun pesän varoista korvausta. Sehän oli myös yksi avoin kysymys tässä asiassa ja suurin kustannuserä.

• Maanmittari

Enpä ole itse vastaavaan käytäntöön törmännyt, mutta KKO päätös lie selvä: itse hakemisen kulut saa pesästä.

Ei kuitenkaan liene mahdollista saada perintöasioissa käyttämäänsä lakimiesapuun pesän varoista korvausta. Sehän oli myös yksi avoin kysymys tässä asiassa ja suurin kustannuserä.

Sellainen kommentti tuosta KKO:n päätöksestä että ilmeisesti siinä vaaditaan että pesänjakajan määrääminen on ehdottoman tärkeää pesän jakamiseksi. Ilmeisestikään jos pesänjakajaa vaaditaan ennekuin kunnolla on yritetty jakaa pesää sovussa niin silloin kuluja ei voida periä pesästä. Asia on tietysti kovin tulinnanvarainen ja siten tässä on jätetty jonkinverran liikkumatilaa pesänjakajalle.

Vai onko joku erimieltä tulkinnastani? Puhukoon nyt tai vaietkoon ikuisesti ;-)

• Maanmittari
        Nixuliina kirjoitti:

Et voi maksaa laskua, jos yksi pesän osakas kieltää. Jos maksua karhutaan sinulta eikä kuolinpesälstä, niin sinun on parasta maksaa se itse ja karhuta laskua sitten kuolinpesältä. Kuolinpesä on riitainen, jos yksikin osakas ei suostu jakokirjaa allekirjoittamaan tai valtakirjoja. Jos riitelynhaluinen on rahanahne, niin sellaisen kanssa pääsee aina sopuun. Riitelyhalut loppuvat, kun perintöverot iskee päälle ja tieto siitä mitä riitely maksaa tavoittaa aivosolut.

Pahimmat riidat syntyvätkin silloin kuin riidan aihe ei ole rahanahneus vaan periaate, vanhat kaunat, lapsuuden traumat tai puhdas kateus. Näillä motiiveilla syntyneen riidan lopputulos on yleensä se että mitään perittävää ei jää ja koko prosessi on ulkopuolisen silmin aika surillista katsottavaa. (joskus tosin päästään mustan komedian mittasuhteisiin tai viiltävään tragikomiikaan.)

• ulalla
        Maanmittari kirjoitti:

Pahimmat riidat syntyvätkin silloin kuin riidan aihe ei ole rahanahneus vaan periaate, vanhat kaunat, lapsuuden traumat tai puhdas kateus. Näillä motiiveilla syntyneen riidan lopputulos on yleensä se että mitään perittävää ei jää ja koko prosessi on ulkopuolisen silmin aika surillista katsottavaa. (joskus tosin päästään mustan komedian mittasuhteisiin tai viiltävään tragikomiikaan.)

Olenkin sanonut sisaruksilleni, että meidän tapauksesta saisi oikein kunnon komedian tehtyä. Toisaalta surullista, että pisimmät ihmissuhteet ovat menneet pilalle. Väkisin on tullut puolet. On käynyt niin, että jos et ole puolellamme olet meitä vastaan.

• Nimimerkki

"Ei kuitenkaan liene mahdollista saada perintöasioissa käyttämäänsä lakimiesapuun pesän varoista korvausta. Sehän oli myös yksi avoin kysymys tässä asiassa ja suurin kustannuserä."

Miten niin yksi avoin kysymys? Eihän tässä muusta ole ollut kysymys kuin pesänjakajan hakemisesta aiheutuneista kuluista. Näihin kuluihin kuuluvat myös lakimiehen palkkiot siltä osin kuin ne kohdistuvat pesänjakajan hakemiseen; eihän se päätös käräjäoikeudesta itsestään tipahda.

• maksun
        ulalla kirjoitti:

Se joka hakee pesänselvittäjää maksaa maksun itse, mutta se ei maailmaa kaada.
        Pesän osakkaat saavat lausua mielipiteensä pesänselvittäjän hakemiseksi ja käräjäoikeus päättää hakemuksen hyväksymisestä. Yksi osakas ei voi estää hakemuksen hyväksymistä.

• edelliseen
        maksun kirjoitti:

Se joka hakee pesänselvittäjää maksaa maksun itse, mutta se ei maailmaa kaada.
        Pesän osakkaat saavat lausua mielipiteensä pesänselvittäjän hakemiseksi ja käräjäoikeus päättää hakemuksen hyväksymisestä. Yksi osakas ei voi estää hakemuksen hyväksymistä.

Kyselit pesänjakajasta ja vastasin pesänselvittäjästä. Pesä täytyy kuitenkin ensin selvittää ja sitten päästään pesänjakoon.

• Anonyymi

Hakija maksaa hakemisesta aiheutuneet kulut. Pesänjako menee kuolinpesän varoista. Näin sanoo laki.

• Anonyymi

Laki korkeimman oikeuden mukaan sanoo toisin.

• Anonyymi

Ja nyt sitten 20 vuotta vanha riita käydään sanasta sanaan uudestaan läpi. Eikö niin?

Kaikki tarvittava on yllä olevassa säikeessä kerrottu, sillä laki ei ole tuolta osin muuttunut 20 vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe