Eka päivä

ykkönenn

Mitä lukion ekana päivänä tapahtuu? Alkaako opetus heti ekana päivänä? Mitä täytyy ottaa mukaan? ( mistä ihmeestä tietää, mitä aineita sinä ekana päivänä on?? Raahaanko kaikki ekan vuoden krijat??)
Apuaa

8

7215

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukionkakkosellemenevä

Lukion eka päivä (yleensä ekat puolitoista) on totuttelua ja ryhmään tutustumista. Luodaan kontakteja ja samalla opitaan koulun säännöstöä ja normeja. Opetus ei siis ala ensimmäisenä päivänä :)
      Mukaan muistiinpanovälineet, juurikaan muuta ei tarvitse. Jos ette käytä sähköistä reissuvihkopalvelinta (Wilma, Helmi tms.) saatte varmaankin lukujärjestyksenne ensimmäisenä koulupäivänä, mutta kyllä teillä tulisi olla jo kirjat mahdollisimman nopeasti.

• ABITURIENTTII

Jos teille ei ole vielä lukkareita jaettu (esim. postissa tai netissä), saatte ne vasta ekana päivänä, joten ette varmastikaan tarvitse mitään kirjoja. Me ei tarvittu kirjoja ekana päivänä, vaikka lukkari olikin tiedossa, koska se taitaa olla aika yleinen linjaus, että syksyn ensimmäisenä päivänä ei varsinaista opetusta ole. Joku laukku kuitenkin mukaan, niin saat mahdollisesti jaettavat paperit messiin.

Meillä alkoi ensimmäinen koulupäivä yhteisillä avajaisilla salissa, jonne kaikki ohjattiin ihan pihalta asti, joten eksymispelkoa ei ollut. Avajaisissa joku rehtori/vararehtori taisi höpistä jotain tms. Sen jälkeen jakauduttiin ryhmiin (ns. "luokkiin", varsinaisia luokkiahan lukiossa ei ole) ja mentiin ryhmänohjaajan kanssa ohjausluokkaan tutustumaan lukion käytänteisiin ja muihin ryhmäläisiin. Saatiin lukkarit, opinto-oppaat jne. ja just leikittiin jotain tutustumisleikkejä tms. Omiin ryhmäläisiin on hyvä yrittää tutustua, mutta ei kaada maailmaa, vaikkei omasta ryhmästä löytyisikään sitä parasta kaveria, koska ainakin isoimmissa lukioissa ollaan tosi vähän tekemisissä sen oman ryhmän kanssa.

Jossain vaiheessa oli ruoka ja iltapäivällä meillä oli vielä jotain vierailijoita Lukiolaisten liitosta puhumassa ja sitten päästiinkin kotiin. Seuraavana päivänä alkoi opiskelu lukujärjestyksen mukaan.

• jhgfdfgh

Joo viet kaikki ekan vuoden kirjat sinne :))) Ekaks jokainen pitää 30 min puheen itsestään koko koulun edessä ja sen jälkeen teillä on suullinen tentti jokasesta vuoden kurssista, koko luokan edessä tietenkin. Sen jälkeen vielä pikanen kuntotesti ja sitten yleensä jonkinlainen ykkösvuoden oppilainen kiusausperinne, riippuu tosin todella paljon siitä missä koulussa olet.

• Anonyymi

Hahahah miks trollaat

• ,,,,,,jopas lipsahti

Ensimmäisenä päivänä lukiossa joku opetushenkilökuntaan kuuluvasta tuo julki sen pöhkön infon, että "nyt te olette jo niin isoja tyttöjä ja poikia, että teidän pitää alkaa itse hankkia tietoa kirjaston kirjoista. Täällä teitä ei enää paapota, kuten yläasteella". jne...

No, näinhän se käytännössä on, mutta psykologisessa mielessä tätä tietoa ei ole ollenkaan viisasta tuoda julki juuri ekapäivän epävarmuutta potevien opiskelijoiden kuuluville. Ennättää sen tiedon välittää vähitellen sitten muutaman viikon kuluttuakin tositoimien yhteydesä.

• vaaarmast

Siis onko joku lukioon tullessaan vielä niin vauva, että pelästyy, kun luvssa ei enää ole paapomista? Sitä paitsi minusta sitä lukiossa vielä on ällistyttävän paljon.

Semmoinen, joka on lukioon päässyt, selviytyy siellä varmasti, ellei pane pahasti hanttiin.

• ,,,,,,,,,,,,,
        vaaarmast kirjoitti:

Siis onko joku lukioon tullessaan vielä niin vauva, että pelästyy, kun luvssa ei enää ole paapomista? Sitä paitsi minusta sitä lukiossa vielä on ällistyttävän paljon.

Semmoinen, joka on lukioon päässyt, selviytyy siellä varmasti, ellei pane pahasti hanttiin.

"Siis onko joku lukioon tullessaan vielä niin vauva, että pelästyy, kun luvssa ei enää ole paapomista? "

Siitä ei ole kysymys.

Jokainen, joka menee uusiin vieraisiin oloihin, kokee olonsa epämiellyttäväksi, jos siellä heti kättelyssä viestitetään, että täällä saat sitten tulla omillasi toimeen, eli me ei sinua tulla tukemaan. Jotkuthan tulevat vieläpä vierailta paikkakunnilta ja heillä ei saata olla laitoksessa yhtään tuttua.

Vaikka monet yrittävät esittää kovaluontoista uusiin ympyröihin tullessaan, niin kaikkiin tällainen viesti kielteisesti vaikuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe